'Roemenen hebben helemaal niets met paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Roemenen hebben helemaal niets met paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 08:47

www.gelderlander.nl

De Maldense Maartje Weesie zette een hulpstichting op voor Roemeense zwerfpaarden. Die hebben het in het Oost-Europese land bepaald niet makkelijk. Het is da ook geen website voor tere zieltjes die de stichting Roemeense Paarden in Nood online heeft gezet.

Foto's van paarden met uitgestoken ogen, van lappen huid en vlees die aan een levend paard hangen, van uitgemergelde pony's. Het leven van een paard is in Roemenië vaak geen pretje.

"Ik begrijp van steeds meer mensen dat je in Roemenië geen paardenmensen hebt, maar alleen mensen met paarden. Er moet nog heel veel aan de mentaliteit daar veranderen."

De Maldense Maartje Weesie (29) staat met haar vriendin Miryam Leenaars aan de basis van de nieuwe stichting die paarden in Roemenië aan een beter leven wil helpen. Met hun vele kennissen en contacten in de paardenwereld, en onder dierenartsen, zijn ze nu al concreet dieren in het Oost-Europese land aan het helpen. Het ultieme doel is natuurlijk alle dierenleed er uit te bannen.

PeppySan

Re: 'Roemenen hebben helemaal niets met paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:16

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:30

Zeer mooi initiatief.
Mij lijkt dat de Roemenen ( = mensen) het zelf ook niet zo makkelijk hebben.
Zolang de mensen moeten vechten om te overleven , zullen de dieren het onderspit delven.
Hard maar waar !

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:22

Tja.. mensen met paarden vind ik daar een beetje een misplaatste term :7
Pure armoede... Gebrek aan kennis ook. Heel goed dat ze gaan helpen hoor, maar nu niet gaan doen of die mensen expres zo met die dieren omgaan.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:30

Ach gut die arme beestjes...Maar goed die mensen daar hebben het dan ook niet zo goed :(:)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:05

Orchid schreef:
Tja.. mensen met paarden vind ik daar een beetje een misplaatste term :7
Pure armoede... Gebrek aan kennis ook. Heel goed dat ze gaan helpen hoor, maar nu niet gaan doen of die mensen expres zo met die dieren omgaan.

hoe wil jij al die mishandelingen dan noemen?

uitzonderingen daargelaten maar de meest mensen in dat soort landen hebben maling aan dieren.

Orchid

Re: 'Roemenen hebben helemaal niets met paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:36

en dat is rijkdom zoals een paar mensen die hier een rotje in een kat stampen? ik vind het niet vergelijkbaar.
Wat je vaak ziet in dergelijke landen is dat er mensen zijn die beweren dat ze arts of hoefsmid zijn en die mensen hun dieren eraan overlaten waar ze vervolgens een gruwelijke behandeling krijgen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:41

' Echter, de welzijnsproblemen in het Noord-Oosten, Oosten, en Zuid-Oosten (armste delen van het land) van Roemenië zijn enorm groot...'

'Naast het bieden van noodhulp aan paarden die dit hard nodig hebben, moet er ook aan een langetermijnoplossing gewerkt worden. Dit moet via de politieke weg maar ook educatie is essentieel: Hoe verzorg je een paard? Hoeveel voer heeft het nodig? Hoe verzorg je hoeven en wonden? Wanneer past tuig goed? Hoe lang moet een paard rusten wil hij goed kunnen werken?'

:)
Dit stond op hun site en hier doelde ik dus op. Ik vond dit in het nieuwsbericht dus totaal niet naar voren komen en het is zo makkelijk om dan te gaan smijten met dingen als dat ze niet met paarden hebben :z
Maar als deze organisatie dus structureel iets opzet om de kennis te verspreiden dan is dat alleen maar _/-\o_