Honderden instructeurs krijgen les van bekende ruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Honderden instructeurs krijgen les van bekende ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 08:41

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Groepsfoto, v.l.n.r. Nicole Werner, Jennifer Sekreve, Johan Hamminga,
Maarten van de Heijden, Martin van den Brink, Hans Peter Minderhoud
en Edward Gal met Next One.

foto: Wilma Frentz

Met 600 deelnemers en een wachtlijst was de belangstelling voor het jaarlijkse trainersseminar van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie dit jaar ongekend groot. De top van Oranje was dan ook present om het publiek, voornamelijk instructeurs, uitgebreid bij te scholen op het gebied van dressuur en springen. Het seminar dat plaatsvond op het KNHS-centrum in Ermelo, kende op vrijdagavond een sessie springen met bondscoach Rob Ehrens en op zaterdag stond de dressuur op het programma met het toptrio Edward, Gal, Hans Peter Minderhoud en Nicole Werner. Als vanouds was KNHS-instructeur Johan Hamminga de thuistrainer.

Rob Ehrens legde het publiek aan de hand van zes combinaties uit dat hij het belangrijk vindt dat paard en ruiter met ontspanning beginnen. De ruiter werkt daarbij aan zichzelf en het in balans meezitten met zijn paard met goede steun in de beugels zodat het paard hem nooit voorover kan trekken. Hij legde de nadruk daarnaast op het onvoorwaardelijk voorwaarts gaan op een beenhulp en het kunnen terugnemen doordat de ruiter zich lang maakt en de hand laat staan.

Ehrens: “De paarden moeten op eigen benen lopen en men moet variatie in de oefeningen aanbrengen zodat het paard steeds op de ruiter blijft letten. Ook juist de problemen opzoeken en oplossen, is belangrijk om verder te komen, niet er maar omheen gaan. Als er dan een keer iets mislukt is dat niet erg.” Ehrens stapte zelf ook op drie paarden van de gastruiters en liet zien wat hij bedoelde met voorwaarts en aan de hulpen zijn.

Het dressuurgedeelte omvatte uitleg over van losrijden tot en met de oefeningen op Grand Prix-niveau. Nicole Werner, trainster en manager van Gal en Minderhoud, beet met Johan Hamminga het spits af. Direct bleek het verschil in weg naar hetzelfde doel: goed kunnen paardrijden. Hamminga zocht in wendingen stappen vanuit horizontaal evenwicht dat een paard door de activiteit van de achterbenen tot aanleuning komt aan de voorkant. Werner wilde het paard in het losstappen al recht richten op lange lijnen en daarbij was de absolute tempocontrole, vrijwel zonder aan de teugels te komen, belangrijk.
Afbeelding
Hans Peter Minderhoud en Vivaldi.

Bij alle zeven combinaties kwam voor de Harskampers de tempocontrole zonder tegen te houden, de stille aanleuning en het oprichten van de hals net voor de schoft terug. Afhankelijk van de bouw, de leeftijd en de graad van africhting werd de hals daarvoor meer of minder rond en meer of minder diep ingesteld. Ook de Harskampers vonden het onvoorwaardelijk voorwaarts gaan belangrijk, zonodig niet eerst terug maar meteen nog meer voorwaarts en dat alles zonder dat daarbij steun gezocht wordt in de hand.

Minderhoud demonstreerde in de ochtend dat de bij het KWPN goedgekeurde dekhengst Vivaldi door zijn lossigheid en nieuwsgierigheid veel werk nodig heeft om hem recht aan het werk te houden. Minderhoud: “Daar gebruiken wij vaak de diagonaal voor. Kaarsrecht van hoek naar hoek rijden is moeilijk en een goede controle op het recht zijn.” Gal werkte als laatste met Next One aan de zijgangen en de piaffe/passage. Gal:“Zelfs in de piaffe, toch de draf op de plaats, moet het paard naar voren denken.” Minderhoud: “Elke dag moet de ruiter eerst voelen – hoe is het nu, en daar het werk op afstemmen.”

Er werd door technisch directeur van de KNHS Maarten van der Heijden tevreden afgesloten met de conclusie dat het een van de allerbeste trainers seminars was geweest met een dialoog om daarin van elkaar te leren om mensen en paarden goed op te leiden.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:54

Wow !!!!

Ook dit is dus een onderdeel van de zo geheten Hollandse school !!!

Het doorgeven van kennis en inzage in de diversen mogelijke manieren van trainen.

Bonnelover

Re: Honderden instructeurs krijgen les van bekende ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:22

Jammer dat dit maar 1x per jaar is, en dan al snel vol zit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:25

Volgens mij was mijn stalgenootje hier naar toe geweest, kan haar alleen niet zo snel ontdekken op de foto :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:50

Heel erg leuk stuk! Had er graag aanwezig geweest.. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:29

Er mag wel veel meer gedaan worden aan bijscholing en dan ook zodannig dat ieder instructeur minimaal 1x per jaar erbij moet zijn. Dan moet het wel kunnen ook natuurlijk, dit was binnen no time vol.... Heel veel instructeurs worden niet eens meer uitgenodigd voor de bijscholing, wat imo wel wat zegt over de organisatie en de prioriteiten wat betreft de kwaliteit van de instructie binnen de KNHS...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:58

Ik wordt idd al lang niet meer uitgenodigd, oud he! :D

Maar je kunt jezelf ook bijscholen dmv dit soort activiteiten.
Zo ben ik laatst op een clinic geweest van Rob Ehrens, georaganiseerd door het KWPN (gratis)
en was er bij mijn buurvrouw laatst een clinic kur op muziek met Adelinde Cornelissen en oot productions (gratis)
Als je dus een beetje oplet, zijn er zat manieren om je kennis bij te spijkeren en vaak nog om de hoek van de deur ook. ;)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:56

Ik was mee met mn instructrice :) ze is beide dagen geweest, ik alleenn op de zaterdag vrijdags moest ik stage lopen :p , maar het was ech interessant en heel leerzaam!
Je ziet het verschil in rijden/lesgeven etc. Beide 'partijen' legden goed uit en onderbouwden hun mening ook, van beide kanten kon ik veel leren, en van beide kanten waren ook dingen wat ik van de ene kant beter vond .

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:15

Ik ben er ook heen geweest, en het was echt ontzettend leerzaam!Ik vond Nicole erg leuk en sterk met argumten komen waarom ze het op die manier aanpakt, of juist niet. En daarbij ook een hele leuke dag.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:28

Zow, hier had ik ook graag bij willen zijn! Goeie zaak en idd meer bijscholing zou een pre zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:02

Ik was er ook en vindt de uitleg over de dag niet helemaal overeenkomen met wat ik daar heb gezien. Het ging niet om oprichting vanuit de schoft (wel als einddoel), maar de rode draad was veel meer het laten vallen van de hals. Ik vond het fantastisch, maar vorig jaar vond ik nog beter. Het is maar om even een tegengeluid te laten horen. ;)

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:43

Klinkt als een clinic die op elk paardenevenement te zien is ;) Wel altijd leuk om naar te kijken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:21

Vandaar dat het weer zo druk was in het restaurant waar ik werk. Elke keer als er iets te doen is bij de KNHS hebben wij een hok vol paardenmensen :+

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:27

Zou inderdaad wel heel leuk zijn geweest om daar bij te zijn!!!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:53

Ik bestrijd dat het een clinic was zoals er zoveel zijn. Dat was wat mij betreft niet het geval. Er werd echt een ruime kijk in de keuken gegeven. Vooral door Nicole. Bij de meeste clinics blijft het veel oppervlakkiger. Maar goed, dat is mijn mening. ;)

GQMMS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:17

vur schreef:
Ik bestrijd dat het een clinic was zoals er zoveel zijn. Dat was wat mij betreft niet het geval. Er werd echt een ruime kijk in de keuken gegeven. Vooral door Nicole. Bij de meeste clinics blijft het veel oppervlakkiger. Maar goed, dat is mijn mening. ;)

ik ben het helemaal met je eens ! Dit is veel leerzamer, en er zit veel meer diepte in, ook hoor je verschillende trainingsmogelijkheden die goed onderbouwd werden. Ik vond het ook wel leuk dat nicole 'niet zo op haar mondje' gevallen was en ook gewokn zei tegen johan ik ben het niet met je eens :P

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:37

Dit soort dingen zouden vaker moeten worden georganiseerd. :)

Leuk om weer eens Next One voorbij te zien komen!