Beweging zorgt voor weinig veranderingen in de hoef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Beweging zorgt voor weinig veranderingen in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:24

Nieuwsredactie

Ongeveer dertig procent van de paarden die kreupel raken of zijn hebben hoefproblemen. Ondanks dit gegeven is er vrij weinig onderzoek gedaan naar de biomechanica en functies van de paardenhoef. Onderzoekers hebben recentelijk ontdekt dat er na beweging significant weinig veranderingen optreden in de paardenhoef.

Onderzoekers in Ontario, Canada hebben 18 dravers onderzocht. Negen paarden kregen gedurende vier dagen per week een gemiddelde arbeid (in draf) op een rechte baan. Zij moesten gedurende 17 weken dagelijks een afstand afleggen tussen de 4 en 5,5 kilometer met een gemiddelde snelheid van 22 km/u. Als zij geen werk verrichtte stonden zij in een grote paddock. Negen andere paarden stonden gedurende dezelfde periode, zonder extra beweging, in de paddock. Voor en na het onderzoek is het rechtervoorbeen van alle paarden geröntgend. Ook werd met MRI (magnetic resonance imaging) de paarden voor en na de studie onderzocht. De onderzoekers richtte zich op de binnenste structuur van de hoef.

Verwacht werd dat (veelvuldige) beweging de bloedtoevoer stimuleert, waardoor de hoefwand van de hoef uitzet en de groei van de hoefwand wordt versneld. De paarden die regelmatig beweging kregen, zouden dus langere hoeven moeten hebben dan de groep die enkel in de paddock stond. Veranderingen in de variabelen en correlaties tussen deze variabelen werden onderzocht en geëvalueerd. De gegevens werden vergeleken binnen de eigen groep, maar ook vergeleken met de andere groep. De onderzoekers kwamen echter tot de conclusie dat er tussen beide groepen slechts kleine verschillen waren in de hoefwand en de groei daarvan.

Morfometrische variabelen (onder andere verschillen in grootte, vorm en gewicht) verschilden niet significant veel tussen de groep met extra beweging en de groep zonder extra beweging. Er waren echter wel een aantal verschillen tussen de twee groepen tussen het begin en het eind van het onderzoek die wel significant genoemd kunnen worden. Globaal namen de waarden van de variabelen waarin de hoefwand uitgedrukt wordt toe en de waarden van de variabelen voor wat betreft het zoolgedeelte namen juist af.
Tussen het begin en het einde van het onderzoek nam de grootte van de variatie in waarden van hoefkapsel gegevens in de groep die extra beweging kreeg af, met andere woorden de gegevens van de verschillende paarden in deze groep kwamen dichter bij elkaar te liggen. De cijfers van de groep die beweging kreeg, kwamen veel dichter bij elkaar te liggen dan diezelfde cijfers in de groep die alleen in de paddock liep. Patronen voor gepaarde correlaties voor variabelen verschilden tussen de groepen.

Er is enkel geëxperimenteerd met het geven van beweging, van weinig tot gemiddeld, aan dravers. De onderzoekers geven aan dat het onbekend is of de resultaten anders zouden zijn bij een andere bewegingsvorm, intensiteit daarvan of de toepassing daarvan bij andere rassen. Wel stellen de onderzoekers dat het opvoeren van de intensiteit van de beweging misschien voor meer verschillen zouden kunnen zorgen. Daar willen ze meer onderzoek naar doen.

Eindconclusie van dit onderzoek. Bij dravers zorgt milde beweging gedurende 17 weken niet voor significante veranderingen in de groei van de hoefwand of morfometrische veranderingen. Subtiele veranderingen kunnen ontstaan in paardenhoeven als reactie op belasting. Milde beweging lijkt als stimulus voor die verandering niet sterk genoeg te zijn.

Jannepauli

Re: Beweging zorgt voor weinig veranderingen in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:49

Mag ik vragen waar dit onderzoek gepubliceerd is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:59

In de American Journal of Veterinary Research editie van november 2009.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:00

Idd, ben ik ook wel benieuwd naar.
Was dit zonder ijzers?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 19:08

Dat stond er niet bij, maar het lijkt mij logischer dat het zonder ijzers is geweest. Je kan niet zo'n onderzoek doen, lijkt mij, als je ze ergens in die 17 weken bekapt (en nieuwe ijzers er ondermept.) En een paard dat 17 weken op dezelfde ijzers staat, lijkt mij niet erg verstandig. Doch interessante vraag :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:14

ja dat had ik dus ook..
Het ligt zo voor de hand, maar staat dus nergens vermeld :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:27

Gaat om dravers op de baan, zou dus om aluminium beslag kunnen gaan?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:31

Vandaar mijn vraag dus :)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:54

Beweging veroorzaakt slijtage lijkt mij. Hebben ze de paarden erna een periode laten staan? Volgens mij kan je dan de groei pas zien...
Daarnaast vind ik 17 weken relatief kort om te verwachten dat de hoefvorm verandert.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:58

Zou het om dravers voor een sulki gaan, of dravers onder het zadel?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:05

De foto bij het artikel vind ik prachtig :)

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:07

Ja de foto is echt prachtig!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:13

ok wel interresant zoiets.
ben benieuwd als ze meer gaan onderzoeken

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:21

Sammie schreef:
Onderzoekers in Ontario, Canada hebben 18 dravers onderzocht. Negen paarden kregen gedurende vier dagen per week een gemiddelde arbeid (in draf) op een rechte baan. Zij moesten gedurende 17 weken dagelijks een afstand afleggen tussen de 4 en 5,5 kilometer met een gemiddelde snelheid van 22 km/u.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:28

Als ze niet op ijzers staan is het toch normaal dat de hoeven afslijten? En aangzien de paarden in het paddock minder bloedtoever hebben zouden de hoeven dus minder groeien waardoor de hoeven van beide 9paarden uiteindelijk hetzelfde zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:47

Citaat:
Verwacht werd dat (veelvuldige) beweging de bloedtoevoer stimuleert, waardoor de hoefwand van de hoef uitzet en de groei van de hoefwand wordt versneld. De paarden die regelmatig beweging kregen, zouden dus langere hoeven moeten hebben dan de groep die enkel in de paddock stond.

Zo werkt de hoef ook helemaal niet... Als je een groep op een verhard stuk laat staan en de andere op zachte ondergrond, dan zou je echt op verschillen kunnen onderzoeken. Als de paarden veel beweging krijgen op zachte ondergrond, dan slijten de hoeven minder en groeien ze minder snel na. Ik hoop op een nieuw en beter onderzoek hierover, want dit vind ik flut.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:02

Kan iemand uitleggen wat hier mee wordt bedoeld

"Onderzoekers in Ontario, Canada hebben 18 dravers onderzocht. Negen paarden kregen gedurende vier dagen per week een gemiddelde arbeid (in draf) op een rechte baan. Zij moesten gedurende 17 weken dagelijks een afstand afleggen tussen de 4 en 5,5 kilometer met een gemiddelde snelheid van 22 km/u."

eerst hebben ze het over 4 dagen per week en daarna over iedere dag 17 weken lang. Ligt het aan mij of is dit vaag.
en 4 tot 5.5 km beweging, dat is toch bijna niks dan is het toch vrij logisch dat er weinig verschil is. En idd over bekappen/beslaan wordt ook niks verteld, ik vind het ook een onduidelijk onderzoek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:07

17 weken
4 dagen per week = arbeid van 4-5,5 km
3 dagen per week geen arbeid dus :)

De afstand van 4 tot 5,5 km is bestempeld als milde beweging :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:22

Ik ben benieuwd naar een uitgebreider onderzoek, deze kan ik niet serieus nemen. Kom op, 5 klm milde beweging, dat is ong 45 minuten in stap. In draf mischien 15 minuten? Dus als de groep in de paddock dan bij gebrek aan gegeven beweging beetje rondhuppelt in de paddock zitten ze aan gelijke belasting }:0

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:38

Sammie schreef:
17 weken
4 dagen per week = arbeid van 4-5,5 km
3 dagen per week geen arbeid dus :)

De afstand van 4 tot 5,5 km is bestempeld als milde beweging :)

ah oke dankjewel bij 17 weken dagelijks een afstand afleggen tussen de 4 en 5,5 kilometer dacht ik dat ze iedere dag bedoelde, 3 dagen vrij is best veel trouwens.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:40

Maar het zou wel handig zijn als ze vermelden dat dit met of zonder ijzers is getest, aangezien dit zeker een aanzienlijk verschil is. Logischerwijs ga je er van uit dat dit zonder ijzers is getest.. En daarbij ben ik het eens met Juut, wat stelt die 5 km nou voor :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:57

Als een paard zonder ijzers loopt, slijten ze ook, er is immers wrijving met de bodem. Wordt dit ook meegerekend? Dan nog de vraag hoe ze bekapt werden want ook daardoor kan het hoefmechanisme beter of minder goed werken.

Ben dus erg benieuwd naar details.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:55

En misschien ook nuttig om te weten wat de paarden deden voorafgaand aan het onderzoek.
Heeft iemand zo snel een directe link (A)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:25

Heb al eens in een ander toppic geopperd voor een stappenteller voor een paard, blijkt niet te bestaan. Jammer. Ben echt van mening, dat een paard, zeker in een paddock minder beweegt, dan een paard wat gerichte beweging voorgeschoteld krijgt. Volgens onze hoefsmid bevordert beweging gezonde hoefgroei en een gezond hoefmechanisme, naast natuurlijk goede voeding.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:26

Sammie schreef:
Nieuwsredactie

Verwacht werd dat (veelvuldige) beweging de bloedtoevoer stimuleert, waardoor de hoefwand van de hoef uitzet en de groei van de hoefwand wordt versneld. De paarden die regelmatig beweging kregen, zouden dus langere hoeven moeten hebben dan de groep die enkel in de paddock stond. Veranderingen in de variabelen en correlaties tussen deze variabelen werden onderzocht en geëvalueerd. De gegevens werden vergeleken binnen de eigen groep, maar ook vergeleken met de andere groep. De onderzoekers kwamen echter tot de conclusie dat er tussen beide groepen slechts kleine verschillen waren in de hoefwand en de groei daarvan.

De groei wordt niet versneld, die blijft gelijk. Je teennagels zullen ook niet sneller groeien, omdat je dagelijks een marathon loopt. Het gaat om de mate van slijtage welke beinvloed wordt door soort ondergrond, inwerking/ontbreken van vocht, de totale belasting van de hoef enz. enz. Misschien dit onderzoek doen bij een groep beslagen en onbeslagen paarden en dan naar de uitwendige structuren kijken.