De KNHS introduceert impulsrubrieken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:55

Janine1990 schreef:
piezze schreef:
pfff zo onveilige situaties zie je op de manege met de F proefjes toch ook niet? Overigens kun je al lager springen in de B klasse dus t zal allemaal reuze meevallen met die piloten. Misschien niet altijd overal gelijk beren op de weg zien en gewoon even afwachten? Toch goed dat de KNHS zich hierin wat ontwikkelt.


Volgens mij zijn F-proefjes ook niet alleen in stap.

Wanneer er proeven alleen in stap komen, zal elke idioot die weet wat een paard is, zich kunnen inschrijven. En daar beginnen de problemen dan... Ouders/verzorgers die niets van een paard weten, paard mee op wedstrijd. Terwijl het paard daar helemaal in paniek er vandoor gaat... Ruiter hobbelt eraf, want ja, hij hoefde toch alleen maar te stappen........ En draven had hij nog nooit gedaan... ;)


Bij de FNRS zijn zelfs alleen de eerste 2 klasses alleen maar stap en draf. De rest is gewoon stap-draf-galop... En met die eerste klasses rijden ook gewoon écht jonge kinderen mee hoor... Vind het ook een beetje belachelijk, proef zonder galop kan ik voor de jonkies nog wel begrijpen, maar alleen stappen :')

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:57

Wat ik me afvraag; is dit een soort concurrentie strijd met de proefjes die de FNRS al weer een tijdje organiseerd?
En ten tweede: onder welke regels gaat zo iets vallen? Geen startkaart, zomaar mee doen als je zin hebt, geen verenigingslid, is dit een wilde wedstrijd onder KNHS vlag?
Een proef alleen in stap? Hoe bedenk je zo iets mafs. En als dat niet laagdrempelig genoeg is, is de volgende stap zeker op- en af stijgwedstrijden.
Zijn we de sport niet vreselijk aan het uitkleden en afbreken tot een soort volksvermaak waar perse iedereen koste wat kost een rondje moet kunnen hobbelen onder de noemer '' wedstrijd'' .

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:00

Bizzybijtje schreef:
Bij de FNRS zijn zelfs alleen de eerste 2 klasses alleen maar stap en draf. De rest is gewoon stap-draf-galop... En met die eerste klasses rijden ook gewoon écht jonge kinderen mee hoor... Vind het ook een beetje belachelijk, proef zonder galop kan ik voor de jonkies nog wel begrijpen, maar alleen stappen :')


Bij de KNHS mag je ook pas met 8 jaar starten op wedstrijden, als ik me niet vergis...

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:18

CharleyT schreef:
Wat ik me afvraag; is dit een soort concurrentie strijd met de proefjes die de FNRS al weer een tijdje organiseerd?
En ten tweede: onder welke regels gaat zo iets vallen? Geen startkaart, zomaar mee doen als je zin hebt, geen verenigingslid, is dit een wilde wedstrijd onder KNHS vlag?
Een proef alleen in stap? Hoe bedenk je zo iets mafs. En als dat niet laagdrempelig genoeg is, is de volgende stap zeker op- en af stijgwedstrijden.
Zijn we de sport niet vreselijk aan het uitkleden en afbreken tot een soort volksvermaak waar perse iedereen koste wat kost een rondje moet kunnen hobbelen onder de noemer '' wedstrijd'' .


De bedoeling van de KNHS is inderdaad om de wilde wedstrijden onder KNHS-vlag te krijgen. Concurrentie zal denk ik niet zo meespelen, de FNRS-proeven worden nu toch ook al onder de KNHS-vlag gereden ( er zijn in ieder geval dwarsverbanden ). Ze richten zich met name op de verenigingen/accommodaties die ook geen zin hebben in de eisen van de fnrs.

Over je laatste zin: ja, dat is nou precies de bedoeling. Iedereen moet mee kunnen doen ( en betalen ;) ).
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 16-01-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:30

Ik ben benieuwd waar dit allemaal op uitloopt. Op zich klinkt het leuk, maar ik ben benieuwd hoe het zich in de praktijk laat zien. Zo bestaat de BB-klasse voor het springen ook al erg lang, maar zovaak worden die niet op een wedstrijddag betrokken. Ik ben een beetje bang dat er helemaal geen plek is voor impulsrubrieken en voor de bitloze rubriek, de wedstrijddag zit al vol, er zullen in het begin niet erg veel deelnemers zijn voor de apart rubrieken en ik ben bang dat ze dan weer afgebeld worden.

Maar we zullen zien :) ik vind het wel goed dat er er overna denken.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:51

Ik vind het initiatief goed, maar ben benieuwd hoe het uit gaat pakken in de praktijk. Ik ben erg bang dat het voor beginnende ruiters nu wel erg onoverzichtelijk wordt met FNRS/onderling/impuls/KNHS om uit te kiezen. Voor de kleintjes komt de bixie er dan ook nog bij als mogelijkheid.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 08:05

Op zich zou een beetje concurrentie voor de fnrs niet zo heel erg zijn....

Bij de fnrs zijn er weinig juryleden en sommigen zijn niet zo bekwaam , dit is bij de knhs net zo, maar daar heb je veel meer keuze van juryleden per regio.

Dus wat dat betrefd zou ik het weer een vooruitgang vinden als beiden elkaar wat zouden overlappen.
Niet dat de fnrs proeven zouden moeten verdwijnen (juist omdat het makkelijker en anders gejureerd word blijft het leuk voor de ruiters) Maar juist dat er dus meer juryleden gevonden kunnen gaan worden voor je wedstrijd.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:18

Dat is dan een kwestie van meer juryleden opleiden. (want ik ben met je eens, dat is wel een probleem)
Verder telt iedere ruiterpaspoorthouder (FNRS) mee als KNHS lid, dus van concurentie is geen sprake.
F proeven, Bixie voor de allerkleinste en de reguliere B t/m Z proeven lijkt me echt meer dan voldoende. voor de basis/recreatieruiters.
Het wordt er alleen maar onoverzichtelijker door lijkt me.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:14

Als ik jouw reactie zo lees, Shan, begint het wat te lijken op een fusie, althans op dit gebied.... What's next???

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:21

Impulksrubrieken = Bixie voor volwassenen :+ Mag er dan ook iemand meelopen met het springen?

Anoniem

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:33

Nibbit, jawel, maar uit veiligheidsoverwegingen moet die dan ook een cap en bodyprotector dragen en wellicht ook pols- en kniebeschermers :D. Je weet immers maar nooit.

Lappie_Lap

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:06

Is op zich wel grappig, kunnen wij ook dressuurproefjes met pionnetjes en balkjes rijden :D
Altijd jammer gevonden dat Bixie vroeger nog niet bestond.

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:17

Ach, ik vind het wel een goed initiatief :) Voor sommigen is de B al een behoorlijke opgave. Vooral als je ziet dat je concurrentie daar soms best pittig is.
De volledig in stap-proef, tja, misschien voor de echte grapjurken wel leuk, misschien is het wat te ver gezocht. Inderdaad, als je niet kunt draven of dat niet durft, dan hoor je niet op een wedstrijd thuis.
Aan de andere kant, alle mensen die nu als stuntpiloot bij de B moeten inrijden, kunnen nu lekker samen stunten bij de AAA-proefjes. :) Dat maakt het voor de serieuzeren onder ons ook weer prettiger in de B.
Ik denk dat het wel een goede aanvulling is op de huidige klasses :) Ik zou niet aan de B meer gaan sjorren, die is makkelijk genoeg voor de standaard dressuurruiter. Maar dat er iets is voor onder dat niveau: goed idee :)