Gemeente Albrandswaard steekt stokje voor mest op wegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gemeente Albrandswaard steekt stokje voor mest op wegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:25

http://www.dehoefslag.nl

In de gemeente Albrandswaard gaan de KNHS, het Platform Paardensport IJsselmonde en de gemeente een convenant tekenen voor het opruimen van paardenmest. Bij de gemeente komen veel klachten binnen over paardenvijgen op de fiets- en wandelpaden en daar gaat men nu een stokje voor steken.

Pensionstal De Hooge Stee, Pensionstal Van Hilten en ruitervereniging De Rhoonse Ruiters gaan dagelijks paardenvijgen opruimen. Dit gebeurt met behulp van een speciaal daarvoor ingericht karretje. Peter Bos van Pensionstal De Hooge Stee: 'Het is nodig dat dit gebeurt, want er waren veel klachten en ik heb zitten tellen: hier in de buurt zitten alleen al 20/25 particuliere paarden. Er wordt veel buitengereden, dus er ligt ook veel mest. Ik ben nog niet op de fiets gestapt, maar de route zal een kilometer of 6 bedragen. Het gaat vooral op de Rhoonse baan, de Rijsdijk en de Achterdijk.'

Op dinsdagmiddag 19 januari geeft burgemeester Harald Bergmann samen met paardenliefhebbers uit de gemeente Albrandswaard bij Pensionstal De Hooge Stee het startsein voor het project. Na de ondertekening wordt een proefruiterpad langs de Rivierweg officieel geopend en gaat de burgemeester samen met milieuwethouder Raymond van Praag en de paardenliefhebbers een deel van de route schoonmaken. 'Het is de bedoeling dat het dagelijks gaat gebeuren', aldus Peter Bos. 'Ik heb nog een quad staan, ik ben handig genoeg om het karretje daar aan te koppelen. Dan ben ik wat sneller rond.'

EllyC

Re: Gemeente Albrandswaard steekt stokje voor mest op wegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:33

dagelijks opruimen? Heftig.
Jammer dat het nodig is. als paard op fietspad poept gewoon even aan de kant schuiven. Op de gewone weg is het gauw genoeg weggereden lijkt me.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:54

Ik snap ook niet waarom er zoveel ruiters zijn die niet even de moeite kunnen nemen om af te stappen, ff de berm in schuiven & weer verder rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:59

Cayenne schreef:
'Ik heb nog een quad staan, ik ben handig genoeg om het karretje daar aan te koppelen. Dan ben ik wat sneller rond.'

Zo lost het probleem zich vanzelf op, een dagelijks rondrazende quad is genoeg om de helft van de paarden op het erf te houden :+

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:03

Paarden op wandelpaden? :? Waar ben je dan als ruiter mee bezig? Fietspad kan nog, rijden wij hier ook op; anders de 80 km wegen en daar ben je je paard en je leven niet zeker. Bij poepen even de kont van je paard in de berm drukken................ :)*

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:31

Jeetje, wat een gezeur zeg. Geloof me, je kan daar bijna niet anders dan met je paard op de 'wandelpaden', 99% rijd gewoon op de fietspaden, als je op de autowegen rijd word je gewoon omver gereden. Er zijn weinig uitrij mogenlijkheden en voorstellen om ruiterpaden te maken ( er zitten daar ong. 6 pensionstallen in de buurt) word gewoon afgewimpeld. Ze wouden vorig jaar trouwens een poepzak verplichten , dat is niet door gegaan maar dit hebben ze dus wel kunnen doordrukken..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:45

Lekker uitspreiden en meer poep erbij, goed tegen de gladheid...:y

Heel flauw, ik weet het.

Maar om nu elke dag met een quad de route te gaan rijden... Hmz...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:55

YankeeBoy schreef:
Ik snap ook niet waarom er zoveel ruiters zijn die niet even de moeite kunnen nemen om af te stappen, ff de berm in schuiven & weer verder rijden.

Niet iedereeen stapt zo makkelijk op en af. Je heb mensen die een krukje of opstapje nodig hebben. ;)

Zou zeggen zorg dat de ruiters niet meer op de fiets of wandelpadden hoeven te rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:05

Als je niet van je paard kan stappen om die keutel ff weg te schuiven, kan je beter niet met je paard de weg op gaan...
Vind het ronduit smerig dat mensen dat zo laten liggen...

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:07

Dit is dus de reden waarom ik met mijn gekke kop na buiten stappen hetzelfde rondje met fiets EN mestboy nogmaals doe. Om de stront van mijn geliefde viervoeter op te ruimen.
Er zijn hier nu eenmaal vrijwel geen uitrijdmogelijkheden, en ook ik moet ook eerst door een woonwijk heen voor ik op een beetje fietspad in de polder kom. Als ben ik nog zo gek op paarden, ik zou ook geen mest voor de deur willen. Paardenmens blijft ook nog eens heel erg lang liggen...
Maar als we met elkaar een beetje netjes proberen te zijn hoeft het geen probleem te zijn toch? Ik krijg altijd superpositieve reacties van de mensen die er wonen.
(Al voel ik me altijd heel lullig op de fiets met een bakje mest :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:29

Janine1990 schreef:
Als je niet van je paard kan stappen om die keutel ff weg te schuiven, kan je beter niet met je paard de weg op gaan...

Waarom niet?
Er zijn genoeg paarden die tijdens de rit super braaf zijn, en gewoon veilig zijn.
Maar die alleen een probleem hebben met opstappen.
Of ruiters die een probleem met hun lichaam hebben waardoor ze bij het opstappen een krukje nodig hebben.
Er zijn verassend veel paard/ruiter combi's die om welke reden dan ook problemen hebben met opstappen.
Dat betekend toch niet dat je dan maar gelijk niet meer naar buiten kunt?

En de drol even wegschuiven lost het probleem toch niet op. Alleen de drol weghalen lost wat op.
Dus je zal als ruiter dan gewoon even na het rijden terug moeten gaan om de drol weg te halen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:34

Passionato schreef:
Dit is dus de reden waarom ik met mijn gekke kop na buiten stappen hetzelfde rondje met fiets EN mestboy nogmaals doe. Om de stront van mijn geliefde viervoeter op te ruimen.
Er zijn hier nu eenmaal vrijwel geen uitrijdmogelijkheden, en ook ik moet ook eerst door een woonwijk heen voor ik op een beetje fietspad in de polder kom. Als ben ik nog zo gek op paarden, ik zou ook geen mest voor de deur willen. Paardenmens blijft ook nog eens heel erg lang liggen...
Maar als we met elkaar een beetje netjes proberen te zijn hoeft het geen probleem te zijn toch? Ik krijg altijd superpositieve reacties van de mensen die er wonen.

herkenbaar... ben op de dijk al meerdere malen uitgelachen met mn mestboy...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:05

Sansje schreef:
Passionato schreef:

herkenbaar... ben op de dijk al meerdere malen uitgelachen met mn mestboy...

Heb ik even geluk San!
De mijne poept nooit als ik aan het rijden ben, en rij altijd op de weg/fietspaden ect... :Y)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:08

Marcella schreef:
YankeeBoy schreef:

Niet iedereeen stapt zo makkelijk op en af. Je heb mensen die een krukje of opstapje nodig hebben. ;)

Zou zeggen zorg dat de ruiters niet meer op de fiets of wandelpadden hoeven te rijden.

Ja, maar er zijn ook een heleboel mensen die dat niet hebben, maar gewoon te beroerd zijn om even af te stappen.
En volgens mij is dat het punt bij de meerderheid..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:08

Hypofocus schreef:
Janine1990 schreef:

Waarom niet?
Er zijn genoeg paarden die tijdens de rit super braaf zijn, en gewoon veilig zijn.
Maar die alleen een probleem hebben met opstappen.
Of ruiters die een probleem met hun lichaam hebben waardoor ze bij het opstappen een krukje nodig hebben.
Er zijn verassend veel paard/ruiter combi's die om welke reden dan ook problemen hebben met opstappen.
Dat betekend toch niet dat je dan maar gelijk niet meer naar buiten kunt?

En de drol even wegschuiven lost het probleem toch niet op. Alleen de drol weghalen lost wat op.
Dus je zal als ruiter dan gewoon even na het rijden terug moeten gaan om de drol weg te halen.

Als ik mijn drollen in een sloot schuif denk ik dat dat wel wat oplost hoor :+

Enniewee, mensen die niet alleen van hun paard kunnen komen er er weer op kunnen stappen, kunnen beter niet alleen te paard weggaan. Zoek dan een oplossing zodat je op een andere manier wel de weg uit kunt, en anders gewoon niet gaan.
Zo simpel is het, je wilt toch zelf ook geen honden/katten/paardenstront voor je deur hebben?

Na het rijden teruggaan kan in sommige gevallen al te laat zijn, je krijgt zo een heel scheldsalvo over je heen. :)
En ik kan me er enigsinds in vinden ook nog, dat scheldsalvo.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:43

Nou, Janine1990 daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk kan het een oplossing zijn om de drollen in de sloot te schuiven. Maar midden in een woonwijk gaat dat niet altijd. Als je dan later terug komt om het op te ruimen dan moeten mensen niet zeuren vind ik. Je doet toch je best. Als die poep daar net even een uur of 2 ligt dan kan dat toch niet zo'n drama zijn.

In de polder ga ik de poep niet opruimen, daar ligt het gewoon op de weg en niet bij iemand voor de deur of op een wandelpad ofzo. Als 1 van de paarden in een woonwijk poept dan ga ik later wel terug. Ik ben nog nooit uitgescholden, maar als dat wel gebeurt zou ik het lekker laten liggen en weg gaan denk ik.
Ik zou wel af kunnen stappen onderweg, maar daar zie ik eigenlijk het nut niet zo van. Als er een berm is zorg ik wel dat ze in de berm poepen. Als er midden in een woonwijk geen berm is dan zul je later terug moeten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:45

Aurora3 schreef:
Nou, Janine1990 daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk kan het een oplossing zijn om de drollen in de sloot te schuiven. Maar midden in een woonwijk gaat dat niet altijd. Als je dan later terug komt om het op te ruimen dan moeten mensen niet zeuren vind ik. Je doet toch je best. Als die poep daar net even een uur of 2 ligt dan kan dat toch niet zo'n drama zijn.

In de polder ga ik de poep niet opruimen, daar ligt het gewoon op de weg en niet bij iemand voor de deur of op een wandelpad ofzo. Als 1 van de paarden in een woonwijk poept dan ga ik later wel terug. Ik ben nog nooit uitgescholden, maar als dat wel gebeurt zou ik het lekker laten liggen en weg gaan denk ik.
Ik zou wel af kunnen stappen onderweg, maar daar zie ik eigenlijk het nut niet zo van. Als er een berm is zorg ik wel dat ze in de berm poepen. Als er midden in een woonwijk geen berm is dan zul je later terug moeten.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, in een woonwijk kan je het niet zo even wegschuiven ;)
Maar ik ben dan ook niet gewend om in woonwijken te rijden, vandaar ook mijn reactie.

Je laat wel een goed initiatief zien door even terug te komen :j
Edit: Onderweg zou ik het in ieder geval even aan de kant schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:32

@Janine1990:
Drollen in de sloot schuiven?
Dan heb je zeker geen idee wat mest met het milieu doet...? Vooral als je het via een sloot gemakkelijk laat opnemen in het grondwater...

Er zijn hele wetgevingen opgesteld om te zorgen dat bijv. koeienpoep NIET op het land en in slootwater terecht komt, vanwege de enorme vervuiling die je daarvan krijgt ;)

't zakt dan namelijk ook vrolijk het grondwater in enzo.

Bovendien; al zóu het niet schadelijk zijn... dan nog. Er is lang niet overal een sloot aanwezig natuurlijk. En na een hele tijd, zal die mest ook lekker opstapelen en krijg je smerige stink-sloten.

Daarom zeg ik ook: gewoon terug gaan, en weg halen.
Niet weg "schuiven", want dat lost niets op.

Bovendien zou ik persoonlijk niet graag bij een openbare weg met sloot er langs rijden.

Ik ken de verkeerssituatie van deze gemeente niet, omdat ik zelf uit een andere regio kom.
Maar ik zou het erg gevaarlijk vinden om bij verkeer langs een sloot te rijden. Paard schrikt een keertje, en je ligt gelijk met paard en al in de sloot. Met alle gevolgen van dien (kans op botbreuken, verdrinking, etc.).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:06

Hypofocus schreef:
@Janine1990:
Dan heb je zeker geen idee wat mest met het milieu doet...? Vooral als je het via een sloot gemakkelijk laat opnemen in het grondwater...

Er zijn hele wetgevingen opgesteld om te zorgen dat bijv. koeienpoep NIET op het land en in slootwater terecht komt, vanwege de enorme vervuiling die je daarvan krijgt ;)

Bovendien; al zóu het niet schadelijk zijn... dan nog. Er is lang niet overal een sloot aanwezig natuurlijk. En na een hele tijd, zal die mest ook lekker opstapelen en krijg je smerige stink-sloten.

Bovendien zou ik persoonlijk niet graag bij een openbare weg met sloot er langs rijden.

Ik ken de verkeerssituatie van deze gemeente niet, omdat ik zelf uit een andere regio kom.
Maar ik zou het erg gevaarlijk vinden om bij verkeer langs een sloot te rijden. Paard schrikt een keertje, en je ligt gelijk met paard en al in de sloot. Met alle gevolgen van dien (kans op botbreuken, verdrinking, etc.).

Gelukkig is er dan ook geen wet en regelgeving op paardenstront op wegen e.d.
Het enige wat dat blijkbaar oplevert is ergernis...

Ik denk ook niet dat het te vergelijken is met de regels waar boeren zich aan moeten houden, wat betreft de mestquota... Maar ik neem aan dat ik jou dat niet hoef uit te leggen ;)

*de sloot waar ik langskom ligt aan een lange reed, naast een kerkhof... Vast wel een gezonde sloot ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:42

Marcella schreef:
YankeeBoy schreef:

Ja ik wou net zeggen.
Ik stap niet met krukje op.
Maar ik ga der liever niet af op buitenrit met mijn jonge puber!!
En dan kan janine wel zeggen dat je dan niet op pad moet gaan, maar ja, elk dier moet het leren.
Ook die van mij.
Als hij over een poosje wat vaker op buitenritten geweest is moet het wel lukken.

Gelukkig zit ik op 10 meter van de bos! ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:50

daantjuhhh; Er zijn plenty mogelijkheden om er op uit te trekken met je paard, zonder te hoeven afstappen. Met een andere ruiter erbij die zonder krukje er op kan, iemand op de fiets ernaast...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:25

Niet om het 1 of ander...

Maar ik merk het 9/10 keer niet eens dat mijn paard mest! Zeker niet als we aan het draven zijn. Ik rijd nu niet meer vaak in het dorp, mensen hier zijn echte stadsmensen en die rijden je zo ongeveer van je paard af. Genoeg bossen hier.

verder vind ik de oplossing van de pensionstallen wel netjes, en respect voor de ruiters die elke keer braaf alles opruimen met een mestboy.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:30

Hypofocus schreef:
@Janine1990:

Maar ik zou het erg gevaarlijk vinden om bij verkeer langs een sloot te rijden. Paard schrikt een keertje, en je ligt gelijk met paard en al in de sloot. Met alle gevolgen van dien (kans op botbreuken, verdrinking, etc.)
.

beetje kort door de bocht, je kunt tal van sanarios bedenken waarbij een paard verschiet. Overal liggen namelijk sloten (met of zonder water, meeste staan droog) en paarden kunnen altijd verschieten, ook in de bak en daar heb je ook kans op botbreuken bij mens en dier. Verder over dat mileu, wat denk je van de mens? Die gooit denk ik meer rotzooi in de grond dan dat beetje paardenmest, paardenmest is overigs binnen een week compleet van de straat af terwijl plastic, banenschillen etc JAREN blijft liggen.

RvPraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:16

Nou mensen, ik moet zeggen, ik ben erg onder de indruk van jullie instelling als ik de reacties zo lees. Wat een gevoel voor verantwoordelijkheid, geweldig. Dat kom je niet vaak meer tegen.

Raymond van Praag
(gemeente Albrandswaard)

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:27

Gos, wat ben ik blij dat ik in bosrijk gebied woon met veel ruiterpaden..

Toch wil ik nog wel even reageren op het van je paard gaan tijdens buitenritten. Ik vind het toch wel erg belangrijk dat je van je paard kunt tijdens buitenrit. Om even een ander voorbeeld te gebruiken, wat nou als je paar iets pijnlijks in z'n hoef krijgt (scherpe steen bv) dan lijkt het me toch erg handig dat je eraf (en er weer op) kunt om het er uit te halen.