BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:21

ik vind idd dat je met dit weer wel moet zorgen dat een paard 24/7 ruwvoer kan eten vooral 's nachts!

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:30

Een van mijn 2 paarden staat ook 24/24 buiten met schuistal, voer en water ..
Het gebeurt erg vaak dat ik het erf opkom en dat hij niet eens in de buurt van z'n stal staat, zelfs met deze koude..

Er moet inderdaad iets gedaan worden voor paarden die buiten staan zonder enige mogelijkheid tot beschutting, en zonder extra voer, maar men moet nu ook niet gaan overdrijven..

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:33

Heb niet het hele topic gelezen en het is vast al gezegd maar ik zou liever willen dat ze zich in de zomer druk maken over beschutting.
Mits er eten (hooi) en drinken beschikbaar is vinden paarden het heerlijk buiten in de winter, mijne hebben de keuze en gaan uitsluitend in stal staan voor beschutting als het erg heet is.
Heb een tijdje tegelijk hooi in stal gelegd en in een voerbak buiten en ze kiezen steevast voor buiten, geef ze nu ook alles buiten, vinden ze veel fijner.
In de zomer staan zoveel paarden zonder een flintertje schaduw heel de dag in de volle zon, maar omdat mensen kou erger vinden gaan mensen zich pas echt druk maken als het koud wordt, weinig mensen lijken zich te realiseren dat een paard geen mens is en andere behoeftes heeft.

daisjuh
Berichten: 79
Geregistreerd: 23-11-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:50

ik vind als ze buiten staan moeten ze wel beschikken over genoeg ruwvoer en water en een dekentje

daisjuh
Berichten: 79
Geregistreerd: 23-11-08
Woonplaats: rotterdam

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:52

en ik weet ook wel dat er paarden zijn die niet eens de schuilstal in gaan maar als het gaan regenen of sneeuwen vind ik wel dat ze de keuze moeten kunnen hebben om een schuilstal in te kunnen gaan

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:09

een dekentje? heben paarden in de natuur ook een dekentje?
daarbij is het koud maar droog..

Mijn 2 fjorden lopen in het bos met 2 andere. ze hebben beschutting aan het bos en de bomen en krijgen onbeperkt kuilvoer. 2 keer per dag word hun water aangevuld en ik denk dat die het een ramp zouden vinden om binnen te staan. Die hebben zo vacht aangemaakt en hoevel graden het ook vriest, ze hebben het nogiet koud gehad.

Wel ben ik het er mee eens dat ze beschutting moeten kunnen zoeken en voldoende ruwvoer moeten hebben, ze moeten zich wel warm kunnen stoken.

Huertecilla

Berichten: 26871
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:19

Sammie schreef:
Bovendien rijst bij mij de vraag of we alles voor moeten gaan kauwen? :D Lijkt mij met verder goed lezen en zelf nadenken toch wel erg logisch dat dát ook een probleem kan zijn. Sneeuw over gras = weinig geen voer enz.


Lijkt er wel op dat ze alles voor moeten kauwen....
Paarden hebben onder meer hoeven zoals deze zijn omdat deze ideaal zijn op bevroren sneeuw weg te krabben. Paarden zijn geëvolueerd op vlaktes welke voor een groot deel van het jaar besneeuwd waren.
Dat paarden prima in staat zijn voedsel te vinden onder sneeuw heeft het leven van de mens op de enorme centraal aziatische vlaktes mogelijk gemaakt. De paarden zorgden zelf wel voor hun voer. Ze krabben bevroren sneeuw weg en tikken een wak in ijs.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:23

HC :D mensen maakten vroeger ook vuur met stenen.............. vraag het een willekeurig mens op de Dam om het te doen, en dat lukt ze echt niet meer :)

net zoals de geevolutioneerde mens niet meer weet wat wel en niet giftig is in de natuur. De huidige mens zal "in het wild" omkomen van honger en dorst, en kou vandaag de dag :D

Peerd is iets meegeevolueerd :)

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:34

Mijn paarden graven ook de sneeuw weg om het gras eronder te kunnen eten.
Het weiland ziet eruit als een maanlandschap hahaha.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:37

Het koppel dat wij hebben graaft ook en ze hebben ook een gat in het ijs gemaakt.
Ze hebben zelfs een heus pad aangelegt over het gehele weiland heen...een soort paarden snelweg.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:45

Huertecilla schreef:
Paarden hebben onder meer hoeven zoals deze zijn omdat deze ideaal zijn op bevroren sneeuw weg te krabben. Paarden zijn geëvolueerd op vlaktes welke voor een groot deel van het jaar besneeuwd waren.
Dat paarden prima in staat zijn voedsel te vinden onder sneeuw heeft het leven van de mens op de enorme centraal aziatische vlaktes mogelijk gemaakt. De paarden zorgden zelf wel voor hun voer. Ze krabben bevroren sneeuw weg en tikken een wak in ijs.


Ja dat doen ze hier ook wel. Maar ik denk niet ze kunnen leven van dat beetje groen wat er nu nog onder de sneeuw ligt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:41

KiWiKo schreef:
HC :D mensen maakten vroeger ook vuur met stenen.............. vraag het een willekeurig mens op de Dam om het te doen, en dat lukt ze echt niet meer :)

net zoals de geevolutioneerde mens niet meer weet wat wel en niet giftig is in de natuur. De huidige mens zal "in het wild" omkomen van honger en dorst, en kou vandaag de dag :D

Peerd is iets meegeevolueerd :)

Het paard is lichamelijk bijzonder weinig veranderd in dat opzicht.
Dat de huidige gedomesticeerde paarden zich niet zomaar in het wild zouden kunnen handhaven, heeft er vooral mee te maken dat ze dat nooit geleerd hebben en er niet aan gewend zijn.
Het is dus een probleem van omgeving en opvoeding, 'nurture'. De 'nature' van het paard, de 'hardware' om te overleven, die doet het nog gewoon.

Vergelijk het inderdaad maar eens met mensen. Dat wij ons niet zomaar zonder modern gereedschap op een Afrikaanse savanne in leven kunnen houden, komt vooral omdat we daar niet opgegroeid zijn en dat niet geleerd hebben. Fysiek zijn we helemaal niet zo verschillend (in ieder geval niet aangeboren) van bijvoorbeeld Bosjesmannen dat we niet in die omgeving zouden kunnen leven.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:36

KiWiKo schreef:
HC :D mensen maakten vroeger ook vuur met stenen.............. vraag het een willekeurig mens op de Dam om het te doen, en dat lukt ze echt niet meer :)

net zoals de geevolutioneerde mens niet meer weet wat wel en niet giftig is in de natuur. De huidige mens zal "in het wild" omkomen van honger en dorst, en kou vandaag de dag :D

Peerd is iets meegeevolueerd :)

Deze vergelijking raakt kant nog wal.
De mens staat inderdaad mijlenver verwijderd van zijn natuurlijke instincten maar dat is bij paarden nog niet het geval.
Ik denk niet dat je een paard als Salinero of een ander paard in een vergelijkbare situatie ongestraft een natuurgebied in kunt sturen zonder dat je het gevaar loopt dat er ongelukken gebeuren of hij het niet overleeft maar de kans bestaat wel dat zo'n paard het wel redt, in de natuur overleven de sterksten en de natuurlijke instincten komen dan snel genoeg weer terug.
Mijn paarden gaan als het regend en onweert midden in het weiland staan terwijl ze de beschikking hebben over een enorme stal maar ze kiezen voor buiten en zullen nooit onder een boom gaan staan, dat is instinct.
De enige reden dat ze voor de stal kiezen is hitte, staan de hele dag in de stal te soeselen als het 30 °C is en gaan dan tegen de avond naar het weiland en dan zie ik ze afhankelijk van hoe vroeg het heet wordt vanzelf 's morgens weer terug.
Maar eerlijk is eerlijk, ze hebben wél een lekker dekentje op nu :D
Afbeelding Afbeelding

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:35

Laat je dat zitten of haal je dat er af, luxx?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:00

Dat laat ik zitten, als ze het eraf zouden willen is het één keer schudden en het is weg, als ze lopen vallen er soms stukjes af en het ligt er gewoon los op.
Volgens mij is het zelfs een teken dat ze goed geisoleerd zijn, vergelijkbaar met een huis, een huis waar geen sneeuw op het dak blijft liggen verliest warmte, maar dat is een theorie van mij hoor, kan ik geenszins wetenschappelijk onderbouwen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:04

Ah oke het is 'los' zeg maar. Ziet erook idd wel aardig los uit. Ik zat nl. maanden terug eens een docu te bekijken van mensen die in het hoge koude Rusland wonen endie hadden ook pony's (soort shet/ijsland maat). Echt een mega teddyvacht, :D maar die werden elke ochtend 'ijsvrij' gemaakt door de eigenaren. Even het ijs van de bovenkant van de vacht afschrapen, anders sloot het de vacht (werking ervan) teveel af. En dat was niet goed oid. Vond het destijds wel grappig om te zien. Dat dorp was boven of vlak rond de poolcirkel? Het was iig héél koud :=

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:10

Vermoed dat dat heel andere omstandigheden zijn, ik woon dan wel op een berg in Frankrijk en hier is het anders als in Nederland maar maar nog wel vergelijkbaar denk ik.
Maar misschien doe ik het wel helemaal verkeerd hoor, ik heb ook de wijsheid niet in pacht, dat kan ik me niet veroorloven :D.
Die bonte had laatst allemaal ijspegels in zijn voorpluk hangen en die heb ik eruit gehaald, zijn voorpluk is erg lang en ik vond dat er niet zo lekker uit zien bij zijn ogen zoiets doe ik dan weer wel.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:22

Hm, mijn pony's hadden dus ijspegels aan hun buik hangen, maar ik kreeg toch niet alles eraf vanmorgen...
Ben best benieuwd hoe ze dat daar in Rusland dus voor elkaar krijgen.

En o, ze kunnen gewoon in een stal gaan liggen, dat ze blijkbaar gewoon in de sneeuw neerploffen is niet mijn probleem. ;)

Ze staan in totaal met 5 pony's 24/7 buiten, ze hebben 3 inloopboxen, een luifel met daaronder een verhard plein en een grote paddock. En 1 keer raden waar ze gaan liggen dus.
Ze krijgen 2x daags hooi, met dit weer het liefst onbeperkt. En het water wordt ook 2 maal daags ijsvrij gemaakt, maar 1 van de paarden (ik ben er nog niet achter wie de dader is) weet zelf ook het ijs te openen.

Iets meer ontopic:
Ik vind wel dat je je paarden op z'n minst een fatsoenlijke schuilgelegenheid moet bieden. Ook al gaat 1 van mijn pony's absoluut nooit naar binnen, ze kan er wel voor kiezen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:26

Aan de zijkanten hangen ook pegels maar die haal ik er niet vanaf hoor, hebben ze helemaal geen last van volgens mij.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:29

Ecudes schreef:
Ik vind wel dat je je paarden op z'n minst een fatsoenlijke schuilgelegenheid moet bieden. Ook al gaat 1 van mijn pony's absoluut nooit naar binnen, ze kan er wel voor kiezen.

Eensch, maar nogmaals ik zou pas echt blij worden als de BLID daar in de zomer eens voor zou gaan vechten, dan is het veel belangrijker, maar het moet er gewoon zijn, dat ze de keuze hebben in de zomer én in de winter, maar wat mij betreft vooral in de zomer, als ik naar het gedrag van de mijne kijk tenminste die het jaar rond eigen keuze hebben.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:01

Ik ben blij te lezen dat de mentaliteit hier op bokt al aardig begint te veranderen :D Ik zie en lees steeds meer pony's en paarden lekker buiten. Ga zo door! +:)+

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:09

starjo schreef:
Goh, het is eens een keer echt winter := , Ik wordt hier zo moe van , mensen die bij elk wissewasje de DB bellen :O
Het zal in sommige gevallen best wel nodig zijn, alleen het gekke is dan dat als het ECHT nodig is, de overheids instanties niets doen ;( Laat ze de echte dierenmishandelingen eens onder de loep nemen en daar wat aan doen en veel harder bij optreden

Die mensen die dan bellen dat een paard onbeschut staat zonder water en eten , liggen die dan daar met hun stretcher , of zijn ze toevallig een keer langs gereden :Y) Misschien zijn de eigenaren van die dieren dan al 6 keer langs geweest met voer en water, want zeg nu zelf , zet een bak water neer en binnen een uur is het bevroren. :j


hmmm, hier niet hoor ;) vanmorgen alleen een laagje ijs op de speciekuipen (60 liter inhoud) en met 2 jerrycans heet water is het nu om 15:00 met -10 nog steeds niet bevroren...
Paarden hebben vanmorgen hooi gehad om 9 uur, een volle grote kruiwagen (10kg?), die ze moeten delen met zijn 4en, de 2 die buiten blijven met schuilstal hadden het van de nacht nog niet helemaal op, maar dat was net om 2 uur ook nog niet helemaal op toen ik het weer aan kwam vullen met weer een kruiwagen vol. En dan staan ze in de paddock en bak, dus kunnen niet gras eten en moeten het hebben van het hooi. Als je met dit weer na een uurtje al bevroren water hebt en geen hooi meer voor de rest van de tijd, dan heb je een te kleine bak voor het water en voer je te weinig hooi...

Heb vandaag voor het eerst ook een plukje hooi neergelegd voor de reeën aan het paadje waar ze langs lopen. We zagen ze einde van de morgen, op klaarlichte dag dus, door onze tuin lopen ons bosje in. Op nog geen 10 meter afstand van het huis!
Ben benieuwd of ze het hooi vinden als ze er vandaag of morgen weer langs lopen en het opeten, want dat ze terwijl het licht is zo dicht bij het huis komen, betekent in mijn ogen dat zij ook echt moeten zoeken naar eten en het niet meer redden van het gras op de vele omliggende weilanden die ondergesneeuwd zijn...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:20

@ Ninx :D bij paarden is dat ook gewoon het geval hoor :D

Paarden laten zich vangen, beleren en rijden............. behoort in zn geheel niet tot natuurlijk instinct :D Paarden laten zich al eeuwen verzorgen door het wezen mens. Zou je het huidige rijpaard zoals al eeuwen door ons gefokt vrij laten op de steppe, zou die gewoon doodgaan omdat deze geen idee zou hebben waar die wat vandaan moest halen.

Klein simpel voorbeeldje, iedereen kent wel ergens een keer een via, via verhaal van een paard dat bijvoorbeeld koliek heeft gekregen van beschimmeld hooi, of van het eten van teveel stro........ of paarden die hoefbevangen zijn geraakt van teveel fructaan in het gras.

De niet gedomesticeerde paarden overkomt dit niet, waarom niet......... nou omdat hun instinct zegt "NIET ETEN" Gedomestiseerde paarden eten die sjit gewoon :)

Een niet gedomesticeerd paard trekt verder als het drinkwater op is in zijn leefgebied......... een gedomesticeerd paard gaat dood in zn weiland zonder drinkwater........... gewoonweg omdat hij niet beter weet dan binnen dat hekkie te blijven (terwijl de 95% van de hekwerken om een land met twee vingers in de neus te springen zijn)

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:48

ja, dat het is inderdaad wel opmerkelijk hoeveel paarden gewoon in hun kale weitje blijven om te verhongeren.
toch zijn er ook dieren die er voor kiezen wel hun heil elders te zoeken omdat het gras aan de andere kant net wat groener is ;)

En veel natuurlijk gedrag zit er ook bij gedomesticeerde paarden nog wel in. graven/krabben in de sneeuw op zoek naar gras en wortelen van planten, afschrapen van boomschors, kuil graven tot zwarte grond en daaraan likken of happen uit nemen, waarschijnlijk vanwege behoefte aan bepaalde mineralen?, met voorhoeven op ijs stampen/klauwen om wak te maken...

Ben het er zeker mee eens dat dit droge weer voor de paarden veel prettiger is dan regen en natte sneeuw.
Buiten in de kou met onvoldoende voer en drinkbaar water is niet goed te praten. Met voer en water is het een kwestie van kijken naar de dieren zelf hoeveel behoefte zij hebben aan beschutting. Keuze voor het dier zou daarbij het mooiste zijn. Verplicht dag en nacht opstallen van gezonde dieren die het niet koud hebben, zou ik persoonlijk niet prettig vinden en mijn paarden ook niet...
Ik sluit er 2 verplicht op voor de nacht, en dat wordt me al niet in dank afgenomen, laat staan dat ik ze niet eens meer overdag buiten zou mogen laten lopen...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:34

Ik vind het altijd erg grappig als ik lees dat mensen denken dat paarden zo ver doorgefokt zijn dat ze hun natuurlijke instincten verloren zijn.
Doet me altijd een beetje denken aan die experimenten met varkens. Varkens zijn nog veel en veel erger doorgefokt dan paarden.
Er waren heel veel varkenboeren die dachten dat hun dieren geen behoefte hadden om hun natuurlijk gedrag te vertonen, omdat ze te ver doorgefokt waren :D Laten ze dat nu in een experiment uitgeprobeerd hebben :D Doorgefokte varkens rechtstreeks uit de bioindustrie ergens in scandinavie neergezet en kijken wat ze gaan doen. Binnen een week hadden die varkens nesten gebouwd en leefden als elk ander wild varken. Nesten bouwen is iets wat die varkens toch al een generatie of 30-40 niet meer gedaan hadden :D
"Sportpaarden" uitzetten op de steppe, best een leuk experimentje :D

KiWiKo schreef:
Klein simpel voorbeeldje, iedereen kent wel ergens een keer een via, via verhaal van een paard dat bijvoorbeeld koliek heeft gekregen van beschimmeld hooi, of van het eten van teveel stro........ of paarden die hoefbevangen zijn geraakt van teveel fructaan in het gras.

De niet gedomesticeerde paarden overkomt dit niet, waarom niet......... nou omdat hun instinct zegt "NIET ETEN" Gedomestiseerde paarden eten die sjit gewoon :)


Ook wilde paarden kunnen gewoon hoefbevangen worden van fructaan. Daar hebben ze geen speciaal instinct tegen ofzo. Als een wild paard honger heeft zal het ook beschimmeld hooi eten en te veel stro. Als je gedometiceerde dieren gewoon genoeg ruwvoer geeft, eten ze niet zoveel rare dingen;) Paarden zijn enorm kieskeurig, zullen niet snel iets geks eten. Bij honger wel, mensen beseffen alleen niet dat hun paard een hongergevoel kan hebben na kilo's biks. Het is misschien ook meer ruwvoer-trek :D