BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsie
Berichten: 67
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:23

Ik denk echt wel dat alle paarden het hele jaar door buiten kunnen staan, als het weer maar geleidelijk afneemt, als ze altijd warmte gewent zijn en je zet ze dan buiten met -3 lijkt mij inderdaad niet verstandig.

Maar beschutting met dit weer is inderdaad wel een goed idee. maar zolang de paarden maar voldoende te eten en drinken krijgen zullen ze het vast fijner vinden dan op stal.

Inn

Berichten: 615
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Nieuwmoer - Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:27

Ik lees dit nu pas en heb niet alles gelezen want dat is al heel wat.

Wat Blid volgens mij vooral wil aankaarten zijn de paarden die op een weide staan waar de eigenaar niet elke dag langs gaat om bij te voeren en water te geven maar soms maar één keer in de week. Meestal staat daar een grote baal hooi opengesneden en een groot vat met water. Ik ken mensen die naast zo'n weide wonen die de paarden van vers water voorzien omdat het vat bevrozen is. Meestal zijn het paarden van handelaars, dus mensen die eigenlijk geen persoonlijke band met de dieren hebben. In België kan je nu niet meer zeggen dat je geen schuilstal op de weide mag plaatsen want daar krijg je wel toestemming voor met de nieuwe wetgeving om dieren te beschermen.

Ik vind dat dagelijkse controle van de dieren wel noodzakelijk is met dit weer.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:55

je moet gewoon zorgen dat die dieren altijd tot water en ruwvoer beschikken in zoon wei :)

dieren met geen wintervacht hebben dan nog 1 of meer dekens nodig...
Ik ben ook VOOR een schutting al is het maar door bomen, aan 2 kanten stro en daar een zijl over of iets in die richting!
maar voor een paar uurtjes is het nog niet zoon punt dat ze buiten kunnen uitrazen!

De mijne staan hier helaas als ze buiten staan onbeschut (ja wel struiken en op sommige weide ook bomen aan de zijkant)
maar ze woude vandaag alle 3 niet naar binnen, normaal zo te pakken, nu rennen en als idiote paarden (net paar veulens) lopen spelen door de grootste wei die we daar hebben.

buiten laten staan voor 24/7 zonder schutting in dit weer vind ik wel echt niet kunnen!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:59

Inn schreef:
Ik lees dit nu pas en heb niet alles gelezen want dat is al heel wat.

Wat Blid volgens mij vooral wil aankaarten zijn de paarden die op een weide staan waar de eigenaar niet elke dag langs gaat om bij te voeren en water te geven maar soms maar één keer in de week. Meestal staat daar een grote baal hooi opengesneden en een groot vat met water. Ik ken mensen die naast zo'n weide wonen die de paarden van vers water voorzien omdat het vat bevrozen is. Meestal zijn het paarden van handelaars, dus mensen die eigenlijk geen persoonlijke band met de dieren hebben. In België kan je nu niet meer zeggen dat je geen schuilstal op de weide mag plaatsen want daar krijg je wel toestemming voor met de nieuwe wetgeving om dieren te beschermen.

Ik vind dat dagelijkse controle van de dieren wel noodzakelijk is met dit weer.



ja daar ben ik dan tegen, als ze elke dag gaan heb je ja ook snel in de gaten hoe het met je paardje gaat!

Ik vind wel dat paarden die echt 24/7 buiten staan echt iets van schulgelegenheid moeten hebben zodat het dier ten alle tijden kan schuilen! en uiteraard vind ik het schandaling dat sommigen te lui zijn hun paard van vers water te voorzien! handelaar of niet!

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:17

Way to go Caira! Ik ben het volkomen met je eens, goed verwoord +:)+

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:27

Caira schreef:
ik zie ze geen 24/7 maar zie aan de rubbermatten dat er niet binnen gestaan wordt. Hier staan kuddes paarden, ijslanders, kwpners, nrpsers, shetlander, quarters, arabieren en alles staat buiten en alles is happy.

Ja voor mijn 7 koudbloeden en 1 warmbloed die ik hier heb staan is dit DE ideale temperatuur.


ik heb niet alle discussie gelezen in dit topic dus misschien val ik in herhaling... maar goed het hele topic valt in herhaling want dit is iedere winter weer een discussie op bokt :+

Een grote groep paarden zal misschien niet in een schuilstal gaan schuilen, maar die hebben elkaar om te schuilen. je zal ze met de erge vrieskou best zij aan zij zien staan.

Verder zijn er gewoon inderdaad ook oudere paarden die wel echt goed in de gaten gehouden moeten worden.

Ja 24/7 buiten is super, maar je moet het niet heiliger maken dan dat het is. Komend weekend staat er min 14 in de verwachtingen, dat is ook voor een paard geen ideale temperatuur meer :Y)

Een schuilstal zou altijd geboden moeten (kunnen) worden in mijn ogen, wij kunnen niet altijd goed inschatten hoe een paard zich voelt. Met een schuilstal heeft het paard in ieder geval een keuze (mits natuurlijk wel handig geplaatst wat betreft wind en ligging!

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:48

gaan we weer...

zolang mijn mijn paarden niet uit zichzelf in de stal gaan om beschut te staan, snap ik niet waarover de drukte gaat...
van al die paarden die buiten lopen hier in de buurt nu ziet er geen enkele zielig of bibberig uit hoor. integendeel! ze dollen door de sneeuw en staan lekker buiten; stal of geen stal beschikbaar in de stal.

eten en drinken is een andere zaak natuurlijk, maar waarom in godsnaam binnen halen???

Diortje_vds

Berichten: 561
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:55

Inderdaad, in Belgie is er een wet die op elke weide met dieren een schuilstal toelaat, het mag juist geen gesloten stal zijn, maar elk dier heeft recht op 3 wanden en een dak erop om te kunnen schuilen tegen wind, neerslag en zon. Persoonlijk vind ik dat een goede zaak, jammer dat het blijkbaar in NL niet het geval is. Dus het BLID zou dan misschien beter verplichten een schuilhok te zetten ipv binnen te halen. Er zullen wschl (zeg maar zeker) wel veel onnodige klachten binnenkomen van toevallige voorbijgangers, maar sommige zullen ook gegrond zijn (en dan gaat het dus om paarden die niet gewoon onbeschut zijn maar niet voldoende bezocht door de eigenaar dus geen dagelijks bijvoeder en vers water naar waar men dus eigenlijk verwees in het persbericht), en dan ben ik toch blij dat de mensen nog niet zodanig verzuurd zijn dat ze denken "mijn miserie niet dus ik onderneem niets", en dit geldt niet enkel voor het winterweer maar algemeen. Een kennis van mij heeft een vzw die verwaarloosde paarden probeert te redden en daar komen regelmatig zéér gegronde klachten binnen.

Tammy_lover_

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: Bergen op Zoom (In Tammy's stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:39

Een hoop paarden hebben het zo erg niet hoor in dit koude weer!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:24

Caira schreef:
Ik vind dat zo'n gigantische dooddoener: een paard staat niet meer dicht bij de natuur. Nee een paard wordt verprutst door de mens met alle dekentjes, solariums, binnenbakken en luxe boxen van 3 bij 3,5. Dat je zo'n paard niet buiten kunt gooien snap ik gelijk. Maar dat is de keuze van de mens en niet die van het paard.

Een paard wordt niet genetisch anders omdat een broer van dat paard af en toe onder ene solarium stat, het paard veranderd omdat de eigenschappen die de paarden nodig hebben om in de natuur te overleven niet van belangzijn en de mens andere eisen stelt, waardoor het paard verder van de natuur komt te staan.

Als niet in de eerste levensbehoeftes wordt vorozien, maakt het niet uit of een paard binnen of buiten staat, met of zonder deken, zonder eten en drinken gaan ze allemaal dood.. .. .. dat stukje hebben ze er helaas nog niet uit kunnen fokken,

Paarden in het wild zouden veel verplaatsen, dat recht wordt ze nu al gelijk ontnomen, door de afrasteringen, doordat de wilde paarden zich konden of zouden kunnen verplaatsen kunnen ze beschutting vinden. dat kan ene paard op ene kale openvlakte niet. Geen beschutting is tegennatuurlijk... en zeker zal een paard dat overleven... een paard dat iets niet kent zal zich berusten in zijn lot, of dat nu 27/7 buiten is of 24/7 binnen, de mens doet dat waar de mens zich het beste bij voelt... en projecteerd dat op zijn paard... ik voel me blij dus zal het paard zich ook blij voelen, combineer dat met het zoeken van bevestiging op het internet of in specifieke boeken én voila.
maar tussen 24/7 buiten en 24/7 binnen zit een heel groot gat....en tussen het ene uiterste en het anderste uiterste blijft belangrijkste voldoende eten en drinken.

vlaaia
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-11-09

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:46

ik vind het zo'n onzin allemaal,
het zijn buitendieren maar de mensen maken er watjes van ??
ze kunnen met water en hooi gerust heel de winter buitenblijven.
ze gaan tovh ook niet alle vogels vangen en binnen zetten.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:18

Het is toch altijd wel fijn als mensen eens de moeite nemen om het .e.e.a. goed door te lezen i.p.v. te verzanden in een discussie over extremen :)

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:41

Ik heb hier buitenstallen; dwz de voorkant is half dicht en de bovenkant spijlen. Wel is de stal uit de wind gebouwd. De paarden: een Welsh K, een Andalusiër en een Haflinger staan van 07.00 tot 18.00 op de bak met onbeperkt hooi en water en om 18.00 gaan ze naar binnen. Ik heb wel het idee dat ze nu graag naar binnen gaan (en dan niet alleen voor de slobber!); ze staan echt voor de poort te dralen tot ik e naar binnen haal. De 16-jarige, (drachtige) Andalusiër heeft een dikke winterdeken op. De Haflinger dit jaar voor de eerste keer ook, maar dat is meer voor het gemak (wordt minimaal 3 x per week gereden) en de Welsh K heb ik nu een gevoerde regendeken op gelegd omdat ik het wel erg koud vond en ze anders een beetje terugvalt (we hebben haar 4 maanden terug graatmager gekocht en ze is nu bijna op gewicht). Voorheen had ik alleen Haflingers en een B Welsh en nooit dekens gebruikt en is het altijd goed gegaan. Ik vind het wel belangrijk om de situatie, leeftijd, gezondheid e.d. mee te laten wegen in hoe je je paarden houdt. Het Welsh B veulen heeft een lekker teddy vachtje en gaat 's avonds op een weitje met een open schuilstalletje, waar hij met dit weer ook dankbaar gebruik van maakt! :D

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:45

Om gelijk alles binnen te halen dacht al dat is belachelijk! Veel paarden beesten die veel blijer zijn buiten, OOK met sneeuw. Alleen moeten mensen dan wel bedenken dat het water snel bevriest en dus vaker langs komen en er ook amper gras is te vinden en dus MEER bijgevoerd moet worden, ook om zich warm te houden.

Nu valt de sneeuw wel mee en kunnen de schapen hier nog wel hun kost bij elkaar scharrelen, maar toen hiervoor een flinke laag lag hadden die het maar zwaar in het land. Die binnen halen van zulke temperaturen naar dichte stallen is echt niets. Dan moeten ze geschoren worden en binnen blijven tot ze hebben gelammert, dat moment wordt het liefst zo lang mogelijk uitgesteld uiteraard! Dus hier worden ze bijgevoerd als ze het niet halen.

Het is wel goed om mensen meer bewust te maken dat beesten nu wat meer hulp nodig hebben, meer controle op water en meer voer. Dat wordt nog wel eens vergeten, want bv shetjes zijn 'winterhard' en hebben 'weinig nodig' terwijl die nu ook wel wat extras kunnen gebruiken volgens mij :)

Ik zou willen dat mijn paard juist nog 24/7 buiten kon lopen! Dat is alleen een watje en heeft een flut vachtje, dat zou zonder flinke deken volgens mij nooit kunnen. Tja, je hebt van die paarden die gewoon een flut wintervacht aanmaken wat dat betreft helaas.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:46

Nou daar gaan we:

Citaat:
Wellicht kan je het ras duiden, want al eerder is gezegd dat men het huidige sportpaard niet kan vergelijken met een kleine shet

KWPN-ers, Arabieren, koudbloeden, dravers, en zo voort.... Het enige ras waar ik mijn twijfels bij heb is de akhal-teke, maar dat is meer omdat het van die schriele beestjes zijn. Enneeh, een sportpaard is geen RAS :+. Wat mensen tegenwoordig een sportpaard noemen, die kunnen ook heel prima dag en nacht buiten hoor, maar dan niet scheren en onder een deken zetten desnoods. Dan wordt de vacht niet te dik, dus raakt ie ook niet oververhit.

Citaat:
Dat kan je wel tegen jezelf zeggen voor het gemak, maar dat is dus gewoon niet waar. Een deken opdoen en een hal hebben is al heel wat anders dan gewoon zonder beschutting buiten laten staan, daar gaat dit topic over en in extreme over dieren die onder die omstandigheden geen bijvoer en water krijgen.
Op zich is het wel waar, maar ze kunnen inderdaad niet zonder voer en water nee, maar daar kan een paard wat binnen staat ook niet zonder...

Citaat:
Hier in de polder lopen ook nog heel veel (jonge) paarden zonder beschutting. Dus open vlakte. Dát vind ik dan weer wel ontzettend sneu voor die beestjes! Volgensmij zelfs zonder dat ze hooi krijgen bijgevoerd, ik zie het althans nergens liggen...

En door dit soort mensen krijg je dus die onzinnige en onnodige meldingen, want het is wel vrij waarschijnlijk dat die beestjes het hooi lekker hebben opgegeten, nogal wiedes dat je het dan niet meer ziet liggen hè? Die van ons eten het ook op, heel gek :+.

Citaat:
Sneu vind ik het dat je een eind verderop de gemeente de schuld geeft van het feit dat er gene schuilstal gebouwd mag worden, en dat er regls bestaan voor het bouwen in het buitengebied...
Als ik de 'kunstwerken' af en toe zie wat dan afrastering schijnt te heten... dan wil ik niet eens zien wat er dan als schuilstal gebouwd gaat worden....

Als de gemeente een bepaalde standaard zou willen zien, prima, als ze maar een vergunning afgeven en dat doen ze momenteel niet. De regels voor het bouwen in het buitengebied zijn hier simpelweg NIETS BOUWEN, dus waarom is het dan sneu? Leg dat eens uit? Bovendien staat het belang van mijn paard boven dat wat jij al dan niet mooi vindt om te zien.

Die kachel is het belangrijkste, als die maar brandt dan kunnen ze heeeel veel hebben, ook al die sportpaarden. Dus flink ruwvoer, water en soortgenootjes, meer hebben ze niet nodig. Schuilen is fijn, maar dat doen ze toch vaak bij elkaar. UIt de wind kunnen staan vind ik wel een noodzaak, maar dat schuilen doen ze toch niet echt bar veel hoor. Die van ons vinden de schuilplek erg interessant, we hebben 'm ook juist daar neergezet omdat ze daar altijd al gingen staan (lekker uit de wind), maar niet zozeer om te schuilen hoor.

Nog even over dat water, wij doen het 2 keer per dag verversen en over het algemeen valt het bevriezen ontzettend mee, er drijven wel stukken ijs in soms, maar het blijft nog steeds goed drinkbaar.

Excuses voor de toon, maar sommige opmerkingen vind ik echt tenenkrommend.

Rivendell

Berichten: 6848
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:52

Ik heb 3 van mijn ponies buiten lopen. 2 merries die dampig zijn en dus niet op stal mogen en 1 Shet. De oudste merrie heeft een regendeken op, de andere niet. Ik heb geen schuilstal, want dat mag niet van de gemeente. Ze staan op het land, vlak achter de mesthoop. Die muur geeft ze beschutting tegen wind.
Ze hebben 24 uur per dag ruwvoer, krijgen brok bij en hebben 3 maal per dag water.
Zelf vandaag kon ik niet zien dat ze het koud hebben. Ze lopen lekker in de sneeuw en staan de hele dag te eten.

starjo
Berichten: 2009
Geregistreerd: 28-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:24

sarabande schreef:
starjo schreef:
zet een bak water neer en binnen een uur is het bevroren. :j


Dus moeten die dieren het maar zonder doen :?


Hallo je moet ff goed lezen >;) , zo bedoel ik het niet .
Ik zei dus, mischien lopen die eigenaren wel 6 keer per dag met water te slepen, juist omdat het water weer snel bevriest.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:31

hyppolyte schreef:
Als de gemeente een bepaalde standaard zou willen zien, prima, als ze maar een vergunning afgeven en dat doen ze momenteel niet. De regels voor het bouwen in het buitengebied zijn hier simpelweg NIETS BOUWEN, dus waarom is het dan sneu? Leg dat eens uit? Bovendien staat het belang van mijn paard boven dat wat jij al dan niet mooi vindt om te zien.

Mijn menig is mijn mening, zoals ik schreef vind ik de verlinting van de weides niet mooi, prikkeldraad is niet de beste optie, maar optisch 'mooier' dan daar bruin lint, dan weer wit lint en witte plastic prikkers.
Het is sneu dat men de gemeente de schuld geeft omdat hun paard op die weide geen schuilsta heeft... dan geen paard houden.
het woord schuilstal kun je letterlijk nemen, beschutting zoeken is ook schuilen...

Zeker is die kachel belangrijk, maar als de kuub hout opgebrand is omdat de kachel harder moet branden omdat het dier geen beschutting kan vinden.. dan gaat de reserve eraan... en dat houden ze niet zo heel lang vol met dit weer.
Onder optimale omstandigheden kan een paard buiten verblijven, maar niet alle paarden kunnen dat, of willen dat.
de onze krijgen hun middagportie hooi op de weide, maar die laten ze liever liggen en proberen weer binnen te komen.

Ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten, had eerder halfopen boxen, dat heet via het tussenschot contact mogelijk, maar de voorkant ook halfopen... Nu heb ik een hal, met 4 ruime boxen, wederom is onderling contact mogelijk.
en toch blijf ik tegen een willekeur van bouwwerken in de natuur, het is niet alleen optisch maar ook praktisch...
het is niet alleen een standaard, maar ook onderhoudt... mensen die nu al niet naar hun paard omkijken en het niet bijvoeren omdat er amper voer te vinden is maar ook te verkrijgen is, die zullen hun schuilstal evenmin onderhouden.

en dat is waar dit topic over gaat/ begonnen is... paarden tekort komen, voer en water én buiten lopen in deze, dan voor die dieren, barre omstandigheden die zouden dan naar binnen moeten opdat ze de winter ook overleven.

liesje87
Berichten: 94
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Paal-Beringen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:37

Hier nog een Belgje:

Mijn 2 paardjes (Lusitano en BWP'er), Haflinger veulentje en Shetje lopen elke dag buiten... Haf en Shet kunnen overdag en 's nachts altijd binnen in een stal, de 2 andere hebben wel beschutting.
Krijgen hier onbeperkt hooi en water + de 2 grote hebben nog een dik winterdekentje op.
Ik wilde daarstraks de 2 grootste in hun stal zetten, mijn Lusitano was superhappy dat hij binnen mocht, de BWP'er ging liggen in de sneeuw (wat alles behalve normaal is bij hem, is meestal de eerste die naar binnen wil), dierenarts opgebeld...
Hij had ijskolieken, van buiten te staan had hij mee de sneeuw opgegeten enja met gevolg => ijskoliek.
De dierenarts verklaarde me bijna voor gek om m'n paarden met dit weer overdag zelfs nog buiten te laten. Dat was z'n eerste opmerking + daarna nog eentje over z'n deken: het maakt een paard alleen maar zwakker. Ok, daar heeft hij zeker een punt in, maar ik ga m'n paardjes met dit weer echt niet buiten laten zonder een dekentje op. Hij was nu al lichtjes onderkoeld.
Vanaf vandaag komen m'n 2 paarden dus niet meer buiten en blijven ze in hun warme stal staan...
Ik snap op een of andere manier de overheid wel, als ik zie wat hier al kan gebeuren met eigenlijk alle middelen voorhanden die ze nodig hadden, wat gebeurt er dan niet met de paardjes met geen beschutting/eten/drinken?

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:39

Dan moeten alle paarden in NL verboden worden, want er is volgens mij geen enkele gemeente die het toestaat, ga jij je paard ook wegdoen? Op de weide is voor een paard nog steeds prettiger dan op stal, als ze een paar bomen hebben of uit de wind kunnen staan dan hebben ze al voldoende te schuilen, maar het is ook fijn om ze een afdak te bieden.

Als je ze voldoende voert dan gaat die reserve er niet zo gauw aan hoor, die van ons vreten per week zoo'n 400 kilo hooi weg en die staan er zeer weldoorvoed bij. Die reserve wordt niet gebruikt hoor :n, hebben ze helemaal nog niet nodig.

Rivendell

Berichten: 6848
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 02:02

hyppolyte schreef:
Als je ze voldoende voert dan gaat die reserve er niet zo gauw aan hoor, die van ons vreten per week zoo'n 400 kilo hooi weg en die staan er zeer weldoorvoed bij. Die reserve wordt niet gebruikt hoor :n, hebben ze helemaal nog niet nodig.


Inderdaad! Bij de mijne zit het zomerspek er nog dik op.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 03:21

Deze week verschillende discussies gehad met de buurtbewoners over de 'schandalige omstandigheden' waarin mijn paarden verkeren. Zou me niet verbazen als het BLID een telefoontje heeft gekregen over de paarden op onze weide :P

Er staan 3 paarden, een warmbloed, een new forest, en een 2-jarige haflinger. De warmbloed staat onder een deken, om zijn wintervacht een beetje tegen te houden. De new forest staat onder een deken omdat zij gewend was om snachts binnen te staan (zonder deken), en ze sinds kort ook snachts buiten staat. Ik heb niet de indruk dat ze het echt nodig heeft, maar met deze temperaturen kan je weinig verkeerd doen met een waterdichte, ongevoerde deken. Mijn 2-jarige haflinger is een enorme pluizenbol, en die staat gewoon zonder deken, zoals ik eigenlijk altijd mijn paarden heb gehouden.
Ze hebben letterlijk de hele dag door hooi, om de 4u gaat er iemand langs om de laag ijs uit de waterbak te halen, en nieuw hooi te voeren. Ze hebben een groepje bomen, en een schuilstal (6m X 3m). Beschutting genoeg zou ik denken...

Nu vonden de buurtbewoners het schandalig dat mijn 2-jarige geen 'jasje' aanhad. Verder vonden ze dat ik een andere schuilstal moest plaatsen, omdat ze deze niet leuk vonden, want ze gaan er nooit in staan :+
Ook begrepen ze niet waarom er geen voorkant aan de schuilstal is, en waarom ze alle 3 in één stal moesten, en waarom ik er dus geen 3 aparte had.

Ik heel netjes uitgelegd dat paarden geen watjes zijn, en als ze jong/gezond zijn, en voldoende te eten hebben, ze zich prima redden met dit weer. Iemand heeft geprobeerd een van de paarden te overtuigen om wél in de schuilstal te gaan staan. Paard liep heel netjes mee, maar wandelde toch vrolijk weer naar buiten toen deze persoon haar losliet. Ze begreep er echt niks van, en vroeg zich af of we ze niet zouden kunnen opsluiten in de stal :+
Dus ik netjes uitgelegd dat ik geen afsluitbare stal mag zetten. Dat ik daar een vergunning voor moet aanvragen, en er sowieso al weinig kans is dat ik die krijg op dat specifieke stuk grond (het zijn een aantal aaneengesloten percelen bouwgrond, waar niet op gebouwd mag worden omdat er eventueel wel eens plannen zouden kunnen zijn om het te onteigenen en er wat anders mee te doen), en dat ALS ik die vergunning al krijg, de vrieskou tegen dan al lang voorbij is.
Verder kreeg ik ook vragen zoals 'waarom geef je ze geen grote emmer haver?' en stelde iemand voor om terrasverwarmers te gebruiken :+
Ook was er iemand die voorstelde om het paard 'zonder jasje' op een manege te stallen, dan kunnen de kinderen daar leuk met haar rijden en verveelt ze zich niet (een 2-jarige... *kuch*).

Uiteindelijk heeft het grootste deel van de buurtbewoners toegegeven dat de paarden het toch zo slecht nog niet hebben, en dat het niet mijn schuld is dat ze het bestaan van hun schuilstal zorgvuldig negeren :D

Even tussen haakjes, onze weide ligt langs de populairste wandelroute die de mensen nemen als ze hun hond uitlaten, en bijna iedereen komt even een praatje maken als ze ons op de weide bezig zien. Deze discussies zijn dus een samenraapsel van de afgelopen paar weken :)

marieke1983
Berichten: 397
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: In Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:50

@guanacotje: je blijft zo aan het uitleggen hè? Vreselijk als mensen zich altijd maar met je paarden bemoeien. Die van mij staat ook met haar eigen jas (haar wintervacht) buiten, met voldoende hooi en water en een prima stal waar ze in en uit kan lopen. Ik heb vanuit de buurt gelukkig nog geen opmerkingen gehad, maar wel bijvoorbeeld van mijn oma: 'kan ze wel zo buiten staan als het zo koud is? Moet ze dan niet in de stal?' Ach ja, even uitleggen en dan maar hopen dat ze het snapt ;)

Succes ermee! Misschien moet je een bordje aan de poort hangen met tekst en uitleg ;) :P

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:11

Ik krijg ook iedere winter vragen van mensen of de paarden wel tegen de kou en sneeuw kunnen. Ze staan langs een weg waar veel wandelaars en fietsers langskomen. Vaak zijn het mensen die weinig van paarden weten en bezorgd zijn omdat ze het zelf koud vinden en denken dat dieren het dan ook koud hebben.
Die vragen vind ik niet erg en neem graag de tijd om uit te leggen hoe goed de natuur dat regelt.
O.a. dat ze een hele dikke en goed isolerende vacht hebben. Kijk maar hoe de sneeuw op de rug blijft liggen. Als de vacht niet zou isoleren, zou de sneeuw smelten door de warmte van het paard. De warmte raakt het paard dus niet kwijt en de kou dringt dus ook niet door de vacht heen :)
En het kacheltje van een paard blijft branden door de vertering van ruwvoer. Vandaar dat ze dus altijd een ruime hoeveelheid hooi hebben liggen, het is hier nooit op maar wordt aangevuld als er nog een aardige hoeveelheid ligt.
En daar krijg ik eigenlijk alleen maar hele positieve reacties over en als ik die mensen later weer eens tegen kom, zeggen ze ook dat de paarden er idd super bij staan met koud weer en dat ze de paarden zo leuk hebben zien spelen in de sneeuw.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:11

hyppolyte schreef:
En door dit soort mensen krijg je dus die onzinnige en onnodige meldingen, want het is wel vrij waarschijnlijk dat die beestjes het hooi lekker hebben opgegeten, nogal wiedes dat je het dan niet meer ziet liggen hè? Die van ons eten het ook op, heel gek :+.



Ehm...bij ons zul je echt niet zien dat er geen hooi in de wei meer ligt hoor. Er staat hier een rol hooi in het land en zodra die op is (eigenlijk nog voordat die op is) wordt er een nieuwe neergezet. Zeker met dit weer moet een paard onbeperkt (en dan dus ook écht onbeperkt) kunnen eten.