Een 41-jarige vrouw uit Lommel mag geen honden en pony's meer houden. Dat definitieve verbod kreeg ze van de Hasseltse correctionele rechtbank opgelegd. De vrouw werd bij verstek veroordeeld tot een boete van 1.100 euro wegens dierenverwaarlozing. Tussen augustus en december 2008 werden diverse inbreuken op de dierenwelzijnswet vastgesteld.
De beklaagde gaf haar pony's geen drinkwater, en de dieren kregen geen ruwvoeder. De weide van de pony's bleek bovendien slecht omheind. Haar honden zaten in een donker hok, waar ze niet naar buiten konden kijken. Twee honden bleken ook niet geregistreerd. De vrouw liet de dieren in erbarmelijke omstandigheden opgroeien en lapte enkele verwittigingen aan haar laars.
De rechter besliste ook dat een koppel uit Gingelom geen honden meer mag houden. De twee hadden tussen januari en oktober 2008 veertien honden, waarvoor een vergunning klasse 2 nodig was, in huis. Eén hond was niet gechipt. Vanwege de hinder voor de omwonenden vond de rechter een strenge bestraffing nodig. De man en de vrouw kregen elk 1.100 euro boete, en ze mogen geen honden meer houden.
Ik ben niet helemaal bekend met de belgische wetgeving, wat is vergunning klasse 2? Het meeste val ik er eigenlijk over dat overlast de rechter ertoe doet beslissen een total verbod op het houden van honden uit te spreken....maar er zal wel meer aan vooraf gegaan zijn dan in het bericht staat.
vergunning klasse 2 is dat niet dat als je een bepaald aantal honden hebt je wordt aanzien als fokker of pension of handelaar of iets anders? dan moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en in regel zijn met een aantal dingen om zoveel dieren te kunnen houden.
ben zelf van belgie maar ik ben niet bekend met de wetgeving daarrond. tis dus maar een gokje
vind het wel goed dat er toch al stappen werden ondernomen en uitspraak is gedaan over dit soort zaken.
Naskapower
Geplaatst: 05-01-10 21:49
Waarom niet gelijk een algeheel verbot op dieren houden?
MelissaV
Geplaatst: 07-01-10 17:37
Ik kom van Lommel en ben benieuwd wie dat is??Dit doe je je dieren toch niet aan/
webster543
Geplaatst: 07-01-10 20:43
Heb de wetgeving gekend, het zit nog ergens in mijn geheugen. Als ik het goed voor heb was het als volgt : - max 4 honden, dan heb je geen vergunning nodig. - vanaf 5 tot en met 10 heb je een vergunning nodig (klasse 1 heet het dan denk ik) Dat is niet meer dan een briefje afhalen bij de gemeente - bij meer dan 10 honden heb je een vergunning klasse 2 nodig, dus met de nodige attesten van het FOD (voedselveiligheid)