Uiteindelijk 74 jonge Friese hengsten richting Leeuwarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Uiteindelijk 74 jonge Friese hengsten richting Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 09:01

www.dehoefslag.nl

Stond de teller na de eerste bezichtiging begin december op 99 jonge hengsten voor de Hengstenkeuring deze week in Leeuwarden, er mogen daarvan maar 74 hun entree in de keuringspiste van het WTC Expo Center maken.

Maar liefst 25 (zeg maar een kwart van het totaal) van de 99 zijn in december afgevallen op basis van spermagehalte en/of de OCD-beoordeling. Daar is het Friesch Paarden-Stamboek niet blij mee. Bovendien leverde ook de uiteindelijk op oudejaarsdag 2009 gehouden na- en herkeuring van ruim dertig jonge Friese hengsten ook nul komma nul op.

De hengstenjury moet het in Leeuwarden dus doen met 74 kandidaten voor de dekhengstenselectie. Daarvan levert Jasper-zoon Beart de meeste (15), gevolgd door Doaitsen (6) en Rindert (5). Van de hengsten die dit jaar hun eerste jaargang laten zien komt Haitse er met vier, de tamelijk onverwante Gjalt met drie en Hinne ook met drie. Van veeldekkende hengsten als Onne en Andries is met elk drie zonen het aanbod beperkt. Vorig jaar stonden er 81 jonge hengsten in de HK-catalogus.

De Hengstenkeuring wordt gehouden van 7 tot en met 9 januari 2010 in het WTC Expo in Leeuwarden

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:07

Niet alleen OCD beoordeling, maar compleet röntgenologisch onderzoek.

Hengsten geboren vóór het jaar 2007:
straalbeen klasse 0-1-2 (acceptabel)
Sesambeentjes geen selectie
Kogelartrose klasse 0-1-2-3 (acceptabel)
Spat klasse 0-1-2 (acceptabel)
osteochondrose sprong Negatief
osteochondrose knie Negatief

Hengsten geboren vanaf het jaar 2007:
straalbeen klasse 0-1-2 (acceptabel)
Sesambeentjes geen selectie
Kogelartrose klasse 0-1-2-3 (acceptabel)
Spat klasse 0-1-2 (acceptabel)
osteochondrose sprong Klasse A-B-C
osteochondrose knie Klasse A-B-C

Afwezig

Re: Uiteindelijk 74 jonge Friese hengsten richting Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:36

Waar kan ik vinden, welke hengsten door zijn :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:52

Waarom op sesambeentje geen selectie? Is dat standaard goed in de Friezenpopulatie?

Al zit ik me te bedenken dat dat bij het KWPN oo niet meer gebeurt.

hmmm weet het niet zeker.

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:54

Beart en Doaitsen doen het weer goed! (laat ik dr daar nu net 2 drachtig van hebben :P)
Ik zorg dat ik er aanstaande weekend bij ben!

In de catalogus + het losse blaadje met jonge hengsten staan ze allemaal genoteerd.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:36

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:56

Klopt, die stonden ook in de Phryso, maar dat is van de 2e bezichtiging :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:08

Waarom niet eerder foto's en sperma onderzoek? Ben je van het hele probleem af. Je maakt als eigenaar ook een boel kosten om zo'n dier te laten trainen en voor te laten brengen en dan gaat hij er na de tweede bezichtiging alsnog uit................. (:) Dan liever de kosten van het onderzoek, heb je achteraf ook geen hengst met een verhaal.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:34

linky schreef:
Waarom niet eerder foto's en sperma onderzoek? Ben je van het hele probleem af. Je maakt als eigenaar ook een boel kosten om zo'n dier te laten trainen en voor te laten brengen en dan gaat hij er na de tweede bezichtiging alsnog uit................. (:) Dan liever de kosten van het onderzoek, heb je achteraf ook geen hengst met een verhaal.

omdat.... ze dan al gekeurd worden met 2.5 ipv aankomende zomer met 3 jaar. Alle hengsten die dus door gingen zijn automatisch ster.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:47

Ja, maar wat dan nog? Als ze met 2,5 goed op de foto's zijn zijn ze dat met 3 ook nog wel. En ster kunnen ze op elke keuring worden.
Zie nog steeds de nadelen niet van eerst onderzoeken. Zou een boel ellende besparen, nu hadden er 25 andere, wel goede hengsten naar de derde bezichtiging kunnen komen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:58

Nee, want ze hebben in december al een voorselectie in Ermelo gehad. En wat daarvan over is en goed is op foto's en sperma mag nu naar de hengstenkeuring.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:31

Kun je toch beter doe onderzoeken voor Ermelo doen? Nu heb je 25 geselecteeerde hengsten die alsnog niet verder kunnen. Daar hadden dan 25 goede, zowel op foto's als op sperma, voor in de plaats kunnen komen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:51

van wat ik weet, is dat je zelf mag weten wanneer je de onderzoeken doet, zolang het maar voor de 2e bezichtiging is. de keus is dus aan de eigenaren zelf.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:45

@ Linky. Iedereen mag zijn hengst voor de voorselectie in Ermelo opgeven. Is eigenlijk net zoals bij het KWPN. En daar wordt een selectie gemaakt die door mag naar de hengstenkeuring in Leeuwarden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 09:21

Ja, maar je maakt als eigenaar toch veel kosten om je hengst een beetje mooi voor te laten brengen. Dan wil je toch van te voren weten of het dier lichamelijk goed is, voor je zoveel kosten gaat maken?
Nu maak je je als hengsteneigenaar vaak blij met een dooie mus; paard getraind, mag door naar Leeuwarden, eigenaar blij; sperma en/of foto's niet goed, paard valt alsnog af. Da's dan toch echt balen. En je hengst is nu bekend als niet goed zijnde.
Als Stamboek, en ook als eigenaar, zou ik voor de eerste bezichtiging de gegevens willen weten, dan hoefden ze niet eens te komen als er iets niet goed is. Degenen die dan door gaan, kunnen in elk geval het hele traject afleggen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:43

nou je kan het ook zo bekijken, paard is getraind, staat er super voor, en wordt misschien wel ster... t is t één of het ander, en ieder voor zich natuurlijk. de ene geeft liever wat uit aan de keuring met de kans op ster ipv een röntgen onderzoek... kan me t wel voorstellen hoor...

ik zou voor de eerste bezichtiging alleen mijn hengst laten springen en controleren op zaad, evt trainig zoveel mogelijk op mij nemen. (al doe ik sowieso niet zo'n jong peerd al in december naar de keuring, maar dat is een andere discussie)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:12

linky schreef:
Ja, maar je maakt als eigenaar toch veel kosten om je hengst een beetje mooi voor te laten brengen. Dan wil je toch van te voren weten of het dier lichamelijk goed is, voor je zoveel kosten gaat maken?
Nu maak je je als hengsteneigenaar vaak blij met een dooie mus; paard getraind, mag door naar Leeuwarden, eigenaar blij; sperma en/of foto's niet goed, paard valt alsnog af. Da's dan toch echt balen. En je hengst is nu bekend als niet goed zijnde.
Als Stamboek, en ook als eigenaar, zou ik voor de eerste bezichtiging de gegevens willen weten, dan hoefden ze niet eens te komen als er iets niet goed is. Degenen die dan door gaan, kunnen in elk geval het hele traject afleggen.

Wanneer het paard een half jaar langer in de opfok blijft staan, reken maar uit +/- 120,- in het winterseizoen x6= 720,- Daar heb je al een stuk van je training terugverdient. Want getraint moet ie toch worden voor de keuring.
Daarnaast wordt er door degene die het beesie keuringsklaar wordt vaak wel gezegt, van doen of laten.
Verder laten sommige hengstenhouders alle hengsten al springen voordat ze keuringsklaar gemaakt worden, niet goed = verkoop in.
Wanneer een hengst niet doormag op foto's of sperma is er voor buitenstaanders niet bekend wat er mis was van de 2. De hengstenhouder maakt het denk ik niet zoveel uit, die heeft immers zijn $$ al binnen.

Tot slot denk ik dat het stamboek de rontgen en sperma pas bij de 2e bezichtiging hebben gelegd om de drempel wat lager te leggen om een hengst aan te melden.

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:55

ik las net op mn twitter dat er van de 74 nu nog 28 hengsten over zijn...

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:18

ja klopt, er zijn nu 28 hengsten door
mijn vriend is er nu met een hengst die bij de laatste 28 zit, hij moet vanmiddag weer voorbrengen dus is erg spannend!!

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:31

helaas niet door naar Ermelo....flink balen maar ja, mischien beter dan nu dan dat ie straks eventueel nog weg zou moeten dan ben je veel centjes kwijt ;)