Spaanse rijschool in problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Spaanse rijschool in problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:37

Samenvatting artikel Noordhollands Dagblad zaterdag 2 januari 2010

Elisabeth Gürtler-Mauthner (59), directrice van de Spaanse rijschool sinds 2007, ligt onder vuur. Onder haar leiding is het ook niet gelukt om uit de rode cijfers te komen. Tot 2001 werd de rijschool gefinancierd door het ministerie van landbouw. Daarna moest er zelf geld verdiend worden, al bleef er een overheidssubsidie over. Twee voorgangers van Gürtler slaagden er ook niet in uit de rode cijfers te komen.

Gürtler probeert met keiharde maatregelen uit de rode cijfers te komen. Volgens kenners hebben haar maatregelen een desastreuze uitwerking. Het aantal voorstellingen is verdubbeld, waardoor de lippizaner hengsten sneller moe zijn en gevoeliger voor ziekten. Bovendien hebben klassieke elementen plaats moeten maken voor show. Daardoor is het niveau van de voorstellingen gedaald. De rijschool heeft haar glans verloren. Dit jaar lag het aantal bezoekers vijftien procent lager dan vorig jaar en bovendien geven de bezoekers minder uit. Gürtler heeft de salarissen van het personeel verlaagd en een prikklok ingesteld. Twee van de vier opperberijders zijn inmiddels opgestapt, waardoor training en begeleiding van paarden en jonge ruiters in het gedrang komt. Kennis en kunde verdwijnen.

Ruiters krijgen binnen de rijschool gemiddeld tien jaar scholing voordat ze van leerlingen zijn opgeklommen tot berijder. Om opperberijder te worden is nog meer ervaring nodig. Al 430 jaar lang leidt de rijschool paarden op en die opleiding duurt voor een paard ook zo’n tien jaar voordat het volleerd is. Gürtler denkt er niet aan haar beleid te wijzigen, ze zet haar bezuinigingen door en is op zoek naar nieuwe sponsoren.

Cassidy

Re: Spaanse rijschool in problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:44

Ik denk dat er twee dingen door elkaar worden gehaald: bezoekers die wegblijven door de crisis, en het feit dat je gewoon heel moeilijk kaarten kunt krijgen voor de show. Om de paarden bij de morgenarbeit te kunnen zien moet je ook een flink bedrag neertellen. Ik ben in Wenen geweest, een aantal jaar geleden, en heb voor de Spaanse rijschool bedankt.

Ik heb de Spaanse Rijschool gezien tijdens een optreden in Ahoy, een flink aantal jaar geleden, en vond het niveau ook toen tegenvallen. En hoe belangrijk is het dat je in het verleden blijft hangen? Zijn de trainingsmethodes van deze tijd?
Dat kennis verdwijnt, dat opperberijders vertrekken is heel sneu, maar ook inherent aan de tijden waar we in leven.

syl81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:54

Dit is erg sneu maar ik denk id dat de economische crisis het vooral is

red_roses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:50

Ik denk ook dat het door de ciris komt.
Maar het is gewoon echt zonde dat de paarden nu niet meer op de eerste plaats staan door deze geld problemen.

LiVetime

Re: Spaanse rijschool in problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:56

Als de Spaanse Rijschool al over gaat naar show en zich niet meer bezig kan houden met t echte vakmanschap, wat het tóch is en blijft, dan doet dat ook wat met de naam van de rijschool.
Er een showtje van maken dat zal misschien wat meer bezoekers gaan trekken, maar vind het wel dramatisch voor de naam van de rijschool.
Denk dat de rijschool dit uiteindelijk de kop zal kosten als ze zo door blijven gaan. Snap wel dat ze waarschijnlijk niet anders kunnen uit financiele nood, maar het doet de naam van de rijschool geen goed en zal het niveau wel erg drastisch doen dalen. Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk.