'Op deze manier is lesgeven echt niet meer te doen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Op deze manier is lesgeven echt niet meer te doen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:26

www.tctubantia.nl

De lessen zijn afgezegd, de pony's staan in de altijd al donkere stallen, die er door een dikke laag sneeuw op het dak helemaal somber uitzien. De winter maakt de stemming niet beter bij de Gravenruiters. "We hebben alle lessen moeten afzeggen, het is voor de gehandicapte kinderen veel te koud om een uur stil te zitten op de rug van een pony", zegt instructrice Sabine Harmsel.

"Ponyrijden is voor gehandicapten juist een vorm van ontspanning door de warmte en de beweging van het paard. Maar op deze manier is het niet te doen. We weten dat het voor de kinderen verdrietig is, maar nu ponyrijden met hen is niet verantwoord."

Ook voor de pony's niet overigens, want door de vorst is de bodem van de manege in de tent van de Gravenruiters op de hoek van de Kolthofsingel en de Plesmanweg compleet bevroren en dus niet te gebruiken. "In de tent is het met dit weer even koud als buiten", zegt vicevoorzitter Trudy Bolk van de stichting.

De winterse situatie onderstreept voor haar de noodzaak voor een nieuw onderkomen. Al jaren proberen de Gravenruiters een overdekte manege van de grond te krijgen. De tent dient als doekje voor het bloeden omdat de lessen dan bij regen wel kunnen doorgaan, maar bij vorst kan er nog steeds niet gereden worden. "En dat betekent niet alleen een teleurstelling voor de gehandicapte kinderen, maar ook dat we geen inkomsten hebben", sombert Harmsel.

Marian0557

Re: 'Op deze manier is lesgeven echt niet meer te doen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:30

Wat vonden van z'n super organisatie.
Soms snap je ook echt niet dat gemeente of andere niks aan z'n situatie doen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:07

Waarom gaan ze dan niet naar de bosrand??? Is een binnenmanege op loopafstand en daar waren vroeger altijd de lessen :) Is warmer dan in hun tent..

Erg jammer voor de gehandicapten dat het nu allemaal niet door gaat...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:14

Hoe kunnen ze naar de Bosrand gaan dan? Denk je echt dat dat gratis is? Het is crisis hallloooo :+
Tegenwoordig willen de mensen overak hun slaatje uitslaan.

Vind het inderdaad wel erg zuur voor de Gravenruiters. Vond de tent een geweldige gedachte, toch inderdaad wel erg jammer met dit weer.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:15

IS er niet een oplossing om geld in te zamelen?
Dit is gewoon iets voor hart in actie!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:17

Bestaat toch nog wel? Zie immers nog wel eens reclamens van Natascha, en vorig jaar heb ik zelf nog meegedaan aan opnamens.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:18

_Kimmm schreef:
IS er niet een oplossing om geld in te zamelen?
Dit is gewoon iets voor hart in actie!

Zoiets zou wel gaaf zijn!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:20

geld is waarschijnlijk niet dirrect het eerste probleem ik denk een vergunning.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:30

Jee, erg vervelend voor hun en vooral sneu voor de kids.
Ze zouden verhuizen ivm waterrijk Almelo, maar dat plan gaat ook niet meer door....daarom hebben ze zolang een tent gekregen.

Maar zou de bodem ook niet bevroren zijn als er een binnenbak op deze plek stond?

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:32

Ja, hart in actie dat is de oplossing voor hun !

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:35

wie mailt hart in aktie? ik wil het proberen hoor, als het echt kan.
maar moet je er dan niet dicht bij staan, ipv het op bokt te zien staan? :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:37

ik ken ze wel, die tent is inderdaad niet bepaald fijn nu voor de gehandicapte ruiters.
maar denk toch dat ze dit op een andere manier moeten oplossen, want de echte vrieskou is maar tijdelijk, en de rest van het jaar is die tent zo te horen wel afdoende :j
persoonlijk..( nu krijg ik bokt over mij heen :+ ) kan ik andere betere instanties bedenken waar het geld nog harder nodig is dan dat deze gehandicapten enkele weken niet kunnen rijden.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:38

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:41

Roxxiejj schreef:
Hoe kunnen ze naar de Bosrand gaan dan? Denk je echt dat dat gratis is? Het is crisis hallloooo :+
Tegenwoordig willen de mensen overak hun slaatje uitslaan.

Een slaatje uit slaan??? Ik vind het vrij normaal dat je betaalt voor het gebruik van faciliteiten, zeker als je daarmee je dagelijkse brood moet verdienen. Desalniettemin: zo'n winter geeft het nodige ongemak en dat is voor sommige mensen erg sneu.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:03

Het voor maneges die werken met ruiters met een beperking altijd een probleem om financieel rond te komen.

Er wordt voor zoveel groepen in Nederland redelijk goed gezorgd; maar deze maneges moeten tot op de bodem gaan om iets voor elkaar te krijgen. Jammer!

Overigens is - voor het gaat vriezen- het strooien van zout op de bodem, en daarna doorharken, een goede optie om bevriezing van de grond tegen te gaan. Ik doe dat al 40 jaar en geen paard(enbeen) heeft er last van.

@ Lowara, je hebt gelijk vanuit jouw standpunt, ik en velen met mij denken daar anders over. Jij hebt het recht om je eigen mening te hebben!

Een prettige jaarwisseling en een gezond ! ! 2010.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:15

Hier in Burgum zit de Tjallingstichting met precies hetzelfde, alleen die hebben niet eens een tent...
De gehandicapten kunnen ook al tijden niet rijden met die regen en nu die vrieskou. Het is een groot probleem.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:21

Lowara schreef:
persoonlijk..( nu krijg ik bokt over mij heen :+ ) kan ik andere betere instanties bedenken waar het geld nog harder nodig is dan dat deze gehandicapten enkele weken niet kunnen rijden.

Juist voor gehandicapten is paardrijden vaak niet alleen een vorm van ontspanning, maar ook van broodnodige therapie.
Ik merk dat bij ons huifbedrijden ook heel erg goed. Dit jaar hebben we door droes een aantal weken niet kunnen rijden en het was volgens de ouders echt aan hun kinderen te merken dat ze deze 'therapie' moesten missen.

En ja een manege huren kost geld. Dat is ook ons probleem een beetje; zorgen voor voldoende donaties/sponsors is de enige remedie. We kunnen ook niet verwachten dat ons gratis onderkomen wordt aangeboden ... toch?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:21

Lowara schreef:
ik ken ze wel, die tent is inderdaad niet bepaald fijn nu voor de gehandicapte ruiters.
maar denk toch dat ze dit op een andere manier moeten oplossen, want de echte vrieskou is maar tijdelijk, en de rest van het jaar is die tent zo te horen wel afdoende :j

Daar ben ik het zeker mee eens. In Nederland vriest het nooit een paar maanden achter elkaar, meestal is het telkens een paar dagen, soms misschien 2 weken lang, maar ik gok dat dat op 365 dagen, op zijn hoogst 40 dagen zijn dat er niet gereden kan worden.
Het grootste gedeelte van het jaar voldoet zo'n tent wel tegen regen, wind en biedt het schaduw tijdens de zomermaanden. Ik vind het heel vervelend voor zo'n geweldige stichting dat ze op die dagen inkomsten mislopen, de kinderen niet kunnen rijden en de pony's niet voldoende beweging krijgen, maar er zijn altijd nog genoeg stichtingen die helemáál geen inkomsten hebben, die te maken hebben met vandalisme, geestelijk gehandicapten/beperkten die helemaal geen dagbesteding of goede zorg hebben en pony's die nooit uit hun stal komen en een verkeerde verzorging krijgen. Ik noem maar wat voorbeelden, waar ik eerder geld voor zou inzamelen/geven, dan voor een goede binnenbak. :)

Maar uiteraard heel vervelend voor ze, heb je zo'n fijne stichting, loopt het de mist in door geldgebrek.. Zonde!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:26

Tuurlijk is het heel vervelend, maar hoeveel niet-gehancipten hebben last van dit weer?(en de paarden die op "gewone" stallen staan)En aan de andere kant denk ik, waarom gaan ze niet een klein rondje buiten rijden?
Zolang het niet sneeuwt en al te hard waait kan dat toch ook?(ik heb zelf ook op een gehandicapten manege gereden, en toen gingen we altijd aan het eind van de les nog een rondje door de bossen)

Snap dat het probleem ook financieel is, maar hoort dat er ook niet een beetje bij?
het zou ook zo kunnen zijn dat de kinderen uberhaupt niet op de stal kunnen komen, en dan zouden ze ook inkomsten missen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:43

Isapaardje schreef:
Lowara schreef:

Juist voor gehandicapten is paardrijden vaak niet alleen een vorm van ontspanning, maar ook van broodnodige therapie.
Ik merk dat bij ons huifbedrijden ook heel erg goed. Dit jaar hebben we door droes een aantal weken niet kunnen rijden en het was volgens de ouders echt aan hun kinderen te merken dat ze deze 'therapie' moesten missen.

En ja een manege huren kost geld. Dat is ook ons probleem een beetje; zorgen voor voldoende donaties/sponsors is de enige remedie. We kunnen ook niet verwachten dat ons gratis onderkomen wordt aangeboden ... toch?

:j ik ken de werking van paarden therapie, ben zelf equi therapeut :Y)
ik ben dan ook dusdanig bewust dat de manege voor veel gehandicapten zeer positief is, zowel voor de lichamelijke als geestelijke welzijn.
Ook het probleem van geldgebrek hoor ik regelmatig binnen dit wereldje, en denk zelf dat er gewoonweg geen oplossing voor is te vinden. DAT maakt het juist zo frustrerend.
de overheid kan in deze doelgroep niet er geen geld inpompen,omdat dit al extreem veel wordt gedaan ( denk: woongroepen, PGB's, ziekenhuiskosten etc etc)
maar doordat er al zoveel op vrijwillige basis wordt gedaan, is er geen mogelijkheid tot extra geld voor bv een binnenbak.
maaaar... nu ga ik even gemeen doen...

de situatie zoals ik hem nu zie.. is dat de gehandicapten bijna het hele jaar door wel kunnen rijden, de paarden er nog staan, en dat er ruimte en tijd is om de lessen te geven.
ook de faciliteiten zijn zodanig aanwezig dat er eventueel rijles zou kunnen worden gegeven.
er gaat dus niets failliet, de paarden blijven, de helpers, en de gehandicapten. enige nadeel is enkele weken niet rijden.
als ik bekijk wat ik soms binnen mijn werk als therapeut, maar ook binnen het speciaal onderwijs voor kinderen krijg, die hebben het net zo. de problemen die ik soms tegenkom, en hoe positief bv paardrijden of andere hulpinstanties voor deze kids kunnen zijn, echt geweldig! maar voor deze kinderen is er zelden wat omdat ze altijd buiten de boot vallen.
terwijl deze kinderen dat juist ook zo hard nodig hebben.

clou van het verhaal, de gezondheidszorg heeft altijd geld tekort, en het is gewoon ( frusterend) onwerkelijk om overal geld in te pompen omdat het zo'n groot vlak betreft.
maar ooh ooh wat gun ik het mensen om wekelijks hun uurtje ontspanning :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:37

Een hele rare vraag misschien !
Maar op de stal waar ik eens heb gestaan werden ook paardrijlessen gegeven aan gehandicapten en autistische kindjes , deze kindjes hadden een PGB ( persoons gebonden budget ) en ik weet dat er veel heel veel geld gevraagd werd voor een rijlesje en dat werd betaald uit de PGB , ik praat dan over bedragen van 55 euro per les ...
Ik weet dus totaal niet hoe het bij de gravenruiters zit , maar als daar ook zo veel betaald moet worden , kunnen ze best een paar uurtjes een binnenbak afhuren ..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:49

Ze hebben jáááren de binnenbak bij de bosrand afgehuurd. Ik kan niet zien waarom dat er nu niet meer uit zou kunnen voor die paar keer per jaar dat ze niet in hun eigen tent kunnen.

En daarbij, zo veel sneeuw ligt hier in Almelo niet...

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:52

Maar ook als er niet veel sneeuw ligt, kan het flink koud zijn.
En op de manege waar ik rijd zijn ook lessen voor gehandicapten.
En als het erg koud is, dan komen er altijd minder, omdat hun spieren
hier niet zo goed tegen kunnen enzo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:57

@s1993: dat last van hun spieren lijkt me nogal afhankelijk van de handicap, er zijn ook veel geestelijk gehandicapten die paardrijden, en die zullen niet meer last van hun spieren hebben

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:44

Zinzi_jewel schreef:
Een hele rare vraag misschien !
Maar op de stal waar ik eens heb gestaan werden ook paardrijlessen gegeven aan gehandicapten en autistische kindjes , deze kindjes hadden een PGB ( persoons gebonden budget ) en ik weet dat er veel heel veel geld gevraagd werd voor een rijlesje en dat werd betaald uit de PGB , ik praat dan over bedragen van 55 euro per les ...
Ik weet dus totaal niet hoe het bij de gravenruiters zit , maar als daar ook zo veel betaald moet worden , kunnen ze best een paar uurtjes een binnenbak afhuren ..

Nou, of 40 euro voor een half uurtje. Dat was het bedrag dat een paar jaar geleden hier in de buurt gevraagd werd.
Dus heb ik mijn merrie wel eens ter beschikking gesteld voor een half uurtje stappend hobbelen. Paard vindt het niet erg, en dan kost het die ouders ook niets. Voor iemand die gewoon kan zitten op een paard, is niet een speciaal getraind paard nodig wat wel eens beweerd wordt, maar gewoon een eerlijk dier met een nuchter karakter dat een vreemde beweging accepteert. Mijn merrie accepteert overal aaien en cowboyzwaaien wel. En dan help ik even met opstappen.