www.nieuwsblad.be
De Kerstjumping van Mechelen is een klassieker in zijn genre. Wanneer het bovendien ook nog een thuismatch is, is hij wel heel bijzonder. Zoals bijvoorbeeld voor aanstormend talent Pieter Devos (23) uit Bekkevoort, voor wie dit een absoluut doel is.
Mechelen komt er aan. Kijk je ernaar uit?
Pieter Devos: 'Absoluut, Mechelen is zonder meer speciaal. Naar die jumping leef en train je naartoe. Als je dan voor eigen publiek ook nog aan de verwachtingen kunt beantwoorden, schept dat een grotere voldoening dan waar dan ook elders.'
En hoe hoog liggen je eigen verwachtingen?
'Twee jaar geleden werd ik zesde in de Grote Prijs en vorig jaar vierde. Als een wiskundige reeks ook in de sport zou opgaan, dan moet ik dit jaar tweede worden.' (knipoogt)
'Maar zo eenvoudig liggen de zaken niet, er is in de tussentijd heel wat gebeurd.'
Vertel.
'Na de laatste editie van Mechelen, geraakte mijn toppaard Equipharma Tequila geblesseerd. Ik wist dat het lang zou duren voor het helemaal hersteld zou zijn. Pas in januari zal het weer competitief zijn.'
'Ik stelde bijgevolg mijn verwachtingen bij en dacht dat ik een stap terug zou moeten zetten. De omstandigheden kunnen er soms echter anders over beslissen en dat was ook bij mij het geval. In april kreeg ik Utopia van de Donkhoeve aangeboden om te berijden. Ik probeerde het uit in enkele drie- en viersterrenproeven en het liep verbazend vlot.'
'In augustus trad ik met de Belgische ploeg aan in Hickstead, waar ik in slecht weer toch vijfde werd in de Grote Prijs, tegenover een tweede stek vorig jaar, en beste Belg in de Landenprijs. Ik kon voor de derde keer mee naar Dublin, waar ik weer beste Belg was en ik kon eind augustus als reserve mee naar Windsor waar ik mijn ogen goed de kost heb gegeven. Op de binnenjumping van Kiel werd ik vijfde en in Luik zesde in de Grote Prijs.'
Je hebt je blijkbaar zorgen gemaakt om niets?
'Inderdaad, ik mag mijn seizoen als geslaagd beschouwen. Mijn toppaard was geblesseerd maar dat ik toch nog zo kon eindigen, is zonder meer fantastisch. Op de wereldranglijst heb ik tegenover vorig jaar trouwens maar een paar plaatsen moeten inleveren, ik heb heel regelmatig gereden.'
'Het is overigens plezant om eens op een ander paard te kunnen rijden. Al is dit toch een andere situatie en wil ik het paard geen druk opleggen. Het is voor Utopia de eerste confrontatie op dit niveau en een binnenjumping is toch altijd een ander gegeven dan in open lucht.'
Brengen de paarden ook nog steeds mensen dichter bij mekaar?
'Je doelt op mijn Nederlandse vriendin Carolien? De tijd zal het uitwijzen maar aangezien ik ons fruitbedrijf niet naar Nederland kan verplaatsen, ligt het in de lijn der verwachtingen dat zij op termijn in België komt wonen.'
Naast Utopia van de Donkhoeve brengt Pieter Devos ook nog Quillaja van Sint Maarten, beloftevol paard waarmee hij nog maar een paar maanden werkt, en Equipharma Anouska in de piste.