Aantal ongevallen met paarden op weg in Belgie gestegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Aantal ongevallen met paarden op weg in Belgie gestegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:57

www.hln.be

Het aantal ongevallen met een paard op de openbare weg, waarbij ten minste een ruiter of bespannen voertuig betrokken was, is de afgelopen jaren gestegen. In 2005 werden 62 ongevallen genoteerd, in 2006 69 en in 2007 80. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe op een schriftelijke vraag van Josée Lejeune (MR).

Bij dergelijke ongevallen vielen in de vermelde drie jaren 7 doden, telkens 2 in 2005 en 2006 en 3 in 2007. Er raakten ook 30 ruiters zwaargewond, 13 in 2005, 8 in 2006 en 9 in 2007. Daarnaast raakten ook 16 andere weggebruikers zwaargewond, 6 in 2005, 3 in 2006 en 7 in 2007. Schouppe beschikt niet over gegevens betreffende de omstandigheden van deze ongevallen.

Eva___

Re: Aantal ongevallen met paarden op weg in Belgie gestegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:35

Zou niet mogen hé :n
Moet verschrikkelijk zijn om zo je paard te verliezen, maar dat is het altijd hé...

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:16

Pff zo erg. Hoorde eens een vrouw die zo een ongeval heeft gehad, was zo erg :'( had de tranen in men ogen als ik het las. Zij heeft nu ruiters op de weg opgericht geloof ik.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:25

Ja en dat gaat niet verbeteren, volgens mij.

-Het aantal ruiters en paarden neemt toe.
-Er worden meer buitenritten gemaakt door opkomst van trekruiters, paardentoerisme, trec, endurance, mennen enz..
-Landelijke zandwegen verdwijnen of zijn verboden toegang voor ruiters, dus uitwijken naar drukke verkeersbanen is dan de enige oplossing.
-De aankoopsdrempel om een stamboekpaard te kopen is voor de recreatie ruiter nu lager maar die staan meestal hoger in het bloed, ze zijn immers voor de sport gefokt en hebben dus een goede ruiter nodig.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:50

Het aantal ruiters en paarden neemt toe en respect van de overige weggebruikers neemt af. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:24

Tjah... Op de één of andere manier komt dit niet als een verrassing. Zie alle eerdere berichten op nieuws, waarom zou het elders anders zijn?

Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is.

(en wat respect betreft: Mijn ervaring is dat dat de afgelopen 10 jaar niet veel is veranderd. Hier niet tenminste)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:29

Ik vind de wegen in België sowieso altijd erg gevaarlijk, niet alleen voor ruiters maar ook voor fietsers en wandelaars. De rijbanen zijn smal, er zijn bijna nergens aparte fietspaden, vaak zelfs geen stoep, en ik vind de max snelheid op die wegen ook veel te hoog..
Ik heb wel eens zo'n Belgische fietsroute gevolgd, maar dat doe ik nooit meer hoor := Levensgevaarlijk! Vrachtwagens die met 80 km/u vlak langs je door scheuren op een veel te smalle weg.. brr

o0gwen0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:00

tegenwoordig in nederland rijden ze ook als gekken..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:02

Maar in Nederland heb je wel bijna overal aparte fietspaden en brede groenstroken.. hier bij ons iig wel

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:17

MysticTinker schreef:
Maar in Nederland heb je wel bijna overal aparte fietspaden en brede groenstroken.. hier bij ons iig wel

Ik woon aan de grens en in Nederland zijn de bestuurders veel erger daar is in het verkeersreglement ook nooit iets over paarden in opgenomen maar daar zouden ze nu mee bezig zijn. In België heb je min of meer nog hetzelfde statuut als fietsers dus zwakke weggebruikers . En ook op tv zijn er al eens filmpjes veschenen over paarden in het verkeer alleen draaien ze die veel te weinig. Vrienden van mij hebben daar aan meegewerkt. Ze zouden die maandelijks zo eens een keer of twee voor het nieuws moeten laten zien.
In België mag je van 12j met begeleiding en van 14j alleen buiten rijden. In Nederland bestond daar geen leefdtijd min. op, kan ondertussen veranderd zijn.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 08:37

De wetgeving en verkeersreglement zit goed in België, alleen, de automobilisten vegen er de grond mee aan, of weten het gewoon niet meer!!Het wordt alsmaar erger en erger, o.a. door het feit dat de chauffeurs alsmaar meer gehaast zijn denk ik...komt daarbij dat onze wegen vaak ermbarmelijk zijn, ruiterpaden, dat bestaat in mijn regio zelfs niet (jammergenoeg), en als je 1 km veld hebt gehad zit je alweer op de baan.
Ikzelf ga de baan niet meer op, want het levert sowiezo problemen en heb jammergenoeg een levenslang trauma overgehouden aangezien ik vroeger zelf ben aangereden geweest terwijl ik te paard was ;(

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:23

.
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 07-02-22 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:17

Ik vind het zo erg he..ik rijd eigenlijk elke zondag ook buiten..
ze zouden eigenlijk gewoon speciale paden voor ons moeten maken, die wel langs de weg lopen.. maar dan verder de vanaf ofzo.
dit is echt vreselijk om te horen, je zal het maar zijn..
en zo je pony kwijt moet raken. vreselijk.
Je denk even lekker een buitenritje, en dan kan je zomaar dit overkomen! ;(

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:33

In Belgisch Limburg zijn ze wel goed bezig daar zijn ruiters echt welkom, er is een heus ruiterroutenetwerk zoals voor fietsers.
Dus wat daar kan moet elders ook kunnen met wat goede wil van de gemeente besturen.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:23

Tja de mensen zitten tegenwoordig gewoon te vaak in de auto :n