De Hannoveraanse hengst Wetano (Weltmeyer x Brentano II x Woerman) is geheel onverwacht overleden aan een hartstilstand. De voshengst was gefokt door de Duitse Haus Langenbruck en in eigendom van Young rider Lillian Jebsen uit Noorwegen.
Wetano werd als vier jaar oude hengst ontdekt op de Zweedse stoeterij Flyinge. Susanne Gielen trainde het paard en bracht het getalenteerde dier uit op wedstrijden voor jonge paarden tot en met de Grand Prix.
Gielen en Wetano waren van de partij tijdens de Wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden in 2000 te Arnhem, waar de combinatie als negende eindigde. In dat jaar werden ze tevens Zweedse kampioenen in de klasse voor vijf jarige dressuurpaarden en reservekampioenen in de divisie voor zesjarigen.
In december 2007 werd Wetano verkocht aan Young rider Lillian Jebsen. De combinatie won de Nordic Baltic kampioenschappen in 2007 en 2008 en behaalden een erg knappe zevende plaats tijdens de Europese Kampioenschappen voor Young Riders in 2008.
"Ik zal zijn grote, prachtige hart en speciale persoonlijkheid ontzettend missen," aldus een bedroefde Jebsen. "Hij was het beste paard dat je je maar kunt voorstellen. Hij heeft altijd zijn best gedaan voor mij en was een echte heer."
echt heel jammer. ik vind het echt een superpaard! veelste jong:(
KN2011
Geplaatst: 23-12-09 15:18
Heel erg zonde... wat een prachtdier !
Mariska80
Geplaatst: 23-12-09 15:58
Wat jammer van zo'n mooi dier. En nog maar zo jong had makkelijk nog wat jaartjes ouder kunnen worden. Sommige dieren (en ook mensen) worden veels te vroeg uit dit leven weggehaald. Sterkte voor diegene die hem nu moeten missen. Lijk me zo erg om zo een dood paard te moeten vinden. Ik sta er iegenlijk nooit bij stil loop altijd gewoon naar stal. Maar goed het zou mij ook kunnen gebeuren dat je naar stal loopt er daar ineens een dood paard aantreft. Het lijkt me verschrikkelijk, nogmaals heel veel sterkte.
21deees
Geplaatst: 23-12-09 16:05
het lijkt wel of je het steeds vaker hoort.. zo jong en dan een hartstilstand.. in ieder geval heel veel sterkte met het verlies
nadia_a
Geplaatst: 23-12-09 17:56
Super mooi beest egt jammer. Heb zelf mij paard van 14 ook verloren en ook heel overwachts 22-11-09 veel te vroeg voor zn mooi beest als dat te verliezen Ik wens haar veel sterkte