Kadercriteria voor dressuur bij paarden verscherpt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kadercriteria voor dressuur bij paarden verscherpt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 10:54

www.knhs.nl

De KNHS heeft op advies van de bondscoaches dressuur Sjef Janssen (senioren) en Tineke Bartels (jeugd) besloten de kadercriteria dressuur te verscherpen per 1 januari 2010.

Reden is dat steeds meer ruiters en amazones de limiet behalen om toe te treden tot het A- of B-kader. A-kaderleden moeten sterk genoeg zijn om de KNHS te vertegenwoordigen op een kampioenschap en daarom is het van belang de kwaliteit van de kaders op peil te houden. Op dit moment zijn de kaders bovengemiddeld groot, waardoor het moeilijk is de kaderleden zo optimaal te trainen en begeleiden als gewenst.

Voor de senioren wordt de eis met een halve procent verhoogd. Dit houdt in dat om opgenomen te worden in het A-kader een combinatie minimaal drie keer binnen zes maanden een score moet halen van 71,00% (voorheen 70,50%) op door de KNHS aangewezen wedstrijden voor kadervorming. Tevens moet één van de drie scores behaald zijn in de Grand Prix tijdens een internationaal evenement. Voor opname in het B-kader geldt drie keer een score van 69,00% binnen dezelfde criteria.

Bij de junioren en young riders gaan de geldende scores met één procent omhoog. Dressuurcombinaties moeten om opgenomen te worden in het A- kader op minimaal drie door de KNHS aangewezen wedstrijden voor kadervorming een score van 68,00% behalen. Om opgenomen te worden in het B-kader is een percentage van 66,00% voldoende.

Voor de pony’s zijn er voorlopig geen wijzigingen.

Voor alle kaders geldt dat de opgenomen combinaties zich na 9 maanden dienen te herkwalificeren volgens bovengenoemde criteria.

Alle huidige kadercombinaties dienen op 1 januari 2010 aan de scherpere eis te voldoen om opgenomen te kunnen blijven in het kader.

Thomas

Re: Kadercriteria voor dressuur bij paarden verscherpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:04

Ik denk dat het A-kader bij de Senioren vooral gaat uitdunnen!

jantjeuh1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:35

Lijkt me goed zo houd je de kwaliteit hoog

NelsonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:41

Goede actie, het niveau is afgelopen 2 jaar echt flink omhoog gegaan. Ik denk dat er zo meer afbakening komt tussen echte top en wat daar net onder zit.

dunemole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:52

voor die half procent denk ik dat het niet veel uit zal maken,als ze het nou op 72 procent hadden gezet,dan waarschijnlijk wel

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:05

Wat een luxe....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:29

ja en over 3 jaar zijn er weer te weinig en dan moeten ze weer verslapt worden. Het heeft net zoals alles z'n voor- en nadelen. Maar het is zeker een luxe die we hebben, denk toch dat het misschien verstandiger is om die minimum's te behouden en dan gewoon degene die de hoogste scores heeft behaald die dan onderverdelen in A en B kader

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:53

ik vind het een goed idee voor verhoging van de percentages.
er zijn zoooveel mensen die in de kaders zitten (niet dat ik ze dat niet gun hoor) maar je moet wel een hoge kwaliteit hebben om goed mee te kunnen draaien met een nationaal team bij bijvoorbeeld een Europees Kampioenschap!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:25

en er worden dan minder mensen teleurgesteld als ze het team (weer) niet halen....

NelsonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:08

Misschien zet het sommige combinaties ook aan het denken. Ben af en toe op wedstrijden jeugd in kader van Imperial of CHIO cup. Sommigen blijven op die wedstrijden 60% of minder scoren.
Ik gun het iedereen maar het is niet altijd haalbaar. Of de ruiter of het paard of samen zijn niet goed genoeg.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:22

dan mogen sommige leden flink aanpoten om dat voor 1 januari voor elkaar te krijgen denk ik..

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:59

NelsonG schreef:
Misschien zet het sommige combinaties ook aan het denken. Ben af en toe op wedstrijden jeugd in kader van Imperial of CHIO cup. Sommigen blijven op die wedstrijden 60% of minder scoren.
Ik gun het iedereen maar het is niet altijd haalbaar. Of de ruiter of het paard of samen zijn niet goed genoeg.

Niet iedereen wil misschien in het A of B kader geplaatst worden en vinden het al heel leuk dat ze die klasse gehaald hebben.
Daar moet ook respect voor zijn!!!!!! We zijn niet allemaal Anky"s of Imke"s en laat mensen vooral de illusie hebben dat ze het kunnen proberen. Dat is goed voor de handel en voor de inschrijving en ook naar het kijken! Je zou maar combinaties hebben die maar 1/100 punt van elkaar verwijderd zijn elke wedstrijd opnieuw, wordt wel heel saai iedere keer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:27

daffie1986 schreef:
ja en over 3 jaar zijn er weer te weinig en dan moeten ze weer verslapt worden. Het heeft net zoals alles z'n voor- en nadelen. Maar het is zeker een luxe die we hebben, denk toch dat het misschien verstandiger is om die minimum's te behouden en dan gewoon degene die de hoogste scores heeft behaald die dan onderverdelen in A en B kader

Kwestie van vraag en aanbod he :D

Vraag me af waarom ze maar een halve punt verhogen. Het nivo van de top is érg hoog en met die halve punt hoger is de drang om meer te presteren denk ik nog te laag...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:05

macke schreef:
NelsonG schreef:

Niet iedereen wil misschien in het A of B kader geplaatst worden en vinden het al heel leuk dat ze die klasse gehaald hebben.
Daar moet ook respect voor zijn!!!!!! We zijn niet allemaal Anky"s of Imke"s en laat mensen vooral de illusie hebben dat ze het kunnen proberen. Dat is goed voor de handel en voor de inschrijving en ook naar het kijken! Je zou maar combinaties hebben die maar 1/100 punt van elkaar verwijderd zijn elke wedstrijd opnieuw, wordt wel heel saai iedere keer.

Ja kunnen ze ook niet iets bedenken dat als jij niet naar selecties wilt maar dus wel de meeste punten van de regio hebt je er niet naar toe hoeft en gewoon op andere wedstrijd kan starten?