www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Linde Oortveld
Chandini en Beauty-HE. Dat zijn de kampioenspaarden die Jo Heijnen uit Nieuw Schoonebeek de afgelopen jaren fokte. Een opmerkelijke prestatie voor iemand die pas tien jaar met de tuigpaardenfokkerij bezig is.
De driejarige Beauty HE (Larix x Manno) liet afgelopen zomer twintig merries achter zich op de keuring in Norg. Ze werd gehuldigd tot kampioen uit de provincies Drenthe, Friesland en Groningen. “Dat was geweldig”, blikt Heijnen terug. “In Norg waren de mensen helemaal stil toen Beauty in de baan verscheen. Ze kwam dansend binnen. Wat een topper..”.
“Ik ging altijd samen met Bennie Buter naar concoursen kijken. Met hem kocht ik tien jaar geleden mijn eerste merrie, Landini.” Dat is een ster-preferente vosmerrie van Fortissimo x Renovo. “Van Landini komt 2 januari een hengst in Zwolle. Dat is Chandini, van Wodka HBC. Hij is als veulen kampioen van Nederland geworden en is nu eigendom van de HBC Stal. Ik schat zijn kansen hoog in. Het is de eerste keer dat er een fokproduct van mij op de hengstenkeuring verschijnt. Dat maak je niet vaak mee.”
“Als je een opvallende witte staart ziet, dan denk je: ‘dat is vast die van Jo’. Ik heb hem afgelopen zomer nog in Ermelo gezien, bij de tweejarigen. Hij was daar nog wat aan de kleine kant, maar hij is vier centimeter gegroeid. Een kennis van mij was laatst nog in Boijl, bij de HBC Stal, en kwam mij later feliciteren. ‘Jo, jouw hengst wordt kampioen’, zei hij. Maar ik blijf er nuchter onder hoor. We zullen het 2 januari wel zien.”