Wat voor dressuurruiter Thibault Vandenberghe een bekroning had moeten worden van zijn carrière als Young Rider, is uitgedraaid op een diepe teleurstelling. De 20-jarige ruiter uit Waasmunster was door de Belgische ruitersportfederatie geselecteerd om dit weekend deel te nemen aan de finale van de Wereldbeker dressuur voor Young Riders (18-21 jaar) in het Duitse Frankfurt. Het was al zes jaar geleden dat een Belg die eer te beurt viel.
‘Woensdagochtend reisde ik met zijn ouders en mijn 14-jarig paard Decadent vol vertrouwen af naar Frankfurt, want ik had goede trainingsweken achter de rug', zegt een aangeslagen Vandenberghe. ‘Toen we ons woensdagavond aanboden voor de veterinaire keuring, bleek Decadent niet helemaal correct te lopen. Naweeën van de trip, dachten we, maar toe hij donderdag een tweede keer gekeurd werd, bleek hij nog altijd licht te manken en kregen we startverbod.'
‘Dit is verschrikkelijk bitter. Ik reed heel het jaar mooie resultaten bijeen en mijn selectie voor de WB-finale was dan ook verdiend te noemen. Er zit nu niets anders op dan onverrichter zake naar huis terug te keren en met Decadent naar de veearts te gaan. Tot overmaat van ramp is ook mijn tweede paard met kolieken opgenomen in de paardenkliniek. Een ongeluk komt nooit alleen zeker?'
Verschrikkelijk jammer voor hem! Maar ja het zijn en blijven dieren natuurlijk en daar kan jammer genoeg vanalles aan mankeren. Ik hoop dat ze snel het probleem vinden en dat het paard snel weer in orde is! Niettemin blijft het een heel spijtige zaak!