Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:55

http://www.dehoefslag.nl


filmpjes beschikbaar

Niet het dressuurteam, noch Edward Gal heeft gister op het NOC*NSF Sportgala in de RAI enige rol van betekenis gespeeld. De zwemsters (estafetteploeg) zijn gekozen tot Sportploeg van het Jaar. Marleen Veldhuis, Inge Dekker, Hinkelien Schreuder, Ranomi Kromowidjojo en Femke Heemskerk wonnen dit jaar tijdens de WK langebaan goud op de vier keer 100 meter vrije slag in een nieuw wereldrecord.

Turner Epke Zonderland werd verrassend genoeg gekozen tot Sportman van het jaar 2009. Hij werd verkozen boven Edward Gal en schaatser Sven Kramer. Alleen Imke Schellekens-Bartels was namens de dressuurploeg aanwezig. Edward Gal en Adelinde Cornelissen konden niet aanwezig zijn wegens hun deelname aan Londen Olympia. Anky van Grunsven en bondscoach Sjef Janssen waren sowieso niet van plan aanwezig te zijn op het Sportgala.

je kan hier filmpjes bekijken

Verwant artikel:

[VN] Anky en Sjef maken statement door afwezigheid bij Sportgala
[VN] Edward gal en EK dressuurteam genomineerd voor sportprijs
[VN] Anky en Sjef maken statement door afwezigheid bij Sportgala
[VN] NOCNSF gaat Sportgala evalueren na klachten van sporters
[ON] Sportgala dinsdag live op tv

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:59

Zoals verwacht, wat heeft Epke dit jaar allemaal gedaan dan? Kan me er weinig van herinneren, moet ook zeggen dat ik me niet zo zeer in turnen (is het toch?) interesseer.
De zwemster vind ik wel verdiend, ze hebben afgelopen weekend super gepresteerd!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:07

Volgens mij is hij europees kampioen geworden op het rek. Best goed en het is 'm van harte gegund. Ik zag op het journaal vanmorgen een stukje, maar Edward Gal had verreweg de minste stemmen, volgens mij bijna niets.
De dressuur is te onbekend en daardoor niet begrepen. Jammer.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:11

Ik vind dit niet helemaal waar. Anky heeft het toch ook een keer gewonnen? En zo bekend is turnen in Nederland niet hoor!
Zeker niet als je het vergelijkt met schaatsen (de derde genomineerde was een schaatser red.)
Epke was dit jaar trouwens tweede op het wereldkampioenschap turnen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:19

Ik denk dat men veel meer waardering voor turnen en Epke op kan brengen, dan voor Sven waarover veel mensen spreken als een arrogante gozer... Ik heb geen idee, ik ken hem niet.
En tsjah, dressuur snapt men toch niet.

De stemming is gewoonweg niet eerlijk. Sven zet wereldrecord na wereldrecord neer. Edward gaat Sven achterna maar dan te paard. En tsjah, Epke is tweede... Euh tsjaaah...
Eerlijk is anders natuurlijk ;)

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:26

Hadden we veel anders verwacht dan?

Al was het filmpje ter introductie van de sportploeg wel leuk.
Sunrise wilde de limo niet in, terwijl Imke er al in zat!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:26

Fleur_V schreef:
Ik vind dit niet helemaal waar. Anky heeft het toch ook een keer gewonnen? En zo bekend is turnen in Nederland niet hoor!
Zeker niet als je het vergelijkt met schaatsen (de derde genomineerde was een schaatser red.)
Epke was dit jaar trouwens tweede op het wereldkampioenschap turnen.


Het is niet zo dat ik het er in dit geval niet mee eens ben hoor. Ik vind het een knappe prestatie van Epke. Ik bedoel meer over dressuur in het algemeen. Edward Gal heeft wel heel weinig stemmen gekregen, terwijl hij Europees kampioen is geworden, twee maal.
Hetzelfde was met de dressuurploeg. Die kregen ook heel weinig stemmen. De zwemploeg heeft het absoluut verdiend.

Dan trek ik toch de conclusie dat dressuur nog niet goed bekend staat of niet begrepen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:30

Toen Ankie sportvrouw van het jaar werd, was de opzet heel anders. Met dit systeem wint de paardensport nooit wat, vooral niet als ze dezelfde avond voor de stemming door een "komiek" volslagen belachelijk gemaakt worden.
(Uitzending gemist-Pauw en witteman 14 dec.)

Anoniem

Re: Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:34

Ik denk dat veel sporters het paardrijden onderschatten. De algemene opmerkingen van onbekenden zijn toch in de trant van 'wat is daar nou sport aan' en 'het paard doet toch alles' Vooral bij Totilas, alles lijkt zooo vanzelf te gaan.. Turnen wordt wel veel meer gezien als moeilijk en zwaar, net als schaatsen..

Ik ben iig benieuwd of de opzet gaat veranderen :j

magic_lover

Berichten: 15575
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:39

Relaxed schreef:
Ik denk dat veel sporters het paardrijden onderschatten. De algemene opmerkingen van onbekenden zijn toch in de trant van 'wat is daar nou sport aan' en 'het paard doet toch alles' Vooral bij Totilas, alles lijkt zooo vanzelf te gaan.. Turnen wordt wel veel meer gezien als moeilijk en zwaar, net als schaatsen..

Ik ben iig benieuwd of de opzet gaat veranderen :j

precies, en denk dat zo ook ongeveer de mensen denken die niks met paarden hebben, of d'r al helemaal niks van snappen...
Erg jammer.

Ik ben ook benieuwd wat de nieuwe op opzet wordt, als dat wordt, veranderd..
Of de mensen thuis mee laten stemmen, maarja dan verander je opzich niet zo heel veel vrees ik.
Of echt naar de prestaties kijken wie de meeste/beste prestaties heeft...
Of...... nouja ben blij dat ik dat niet hoef te bedenken haha..
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 16-12-09 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:42

Maar als het "publiek" zou mogen stemmen, weet ik niet of er wat zal veranderen. In ieder geval is paardrijden wel een aardig grote sport. Maar dan moeten die ook wel gaan stemmen. Van buitenstaanders hoef je denk ik weinig support te verwachten.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:48

Ik denk dat ze het niet meer op stemmen moeten doen, maar zoals Anky zei met punten. Degene die meeste punten haalt wint, makkelijker kan niet.
Vond erg jammer, Edward heeft zoveel gewonnen dit jaar maar niemand ziet dat omdat de sport weinig in nieuws komt. En zoveel meer sporten die gewoon te weinig op tv komen eigenlijk.

BrankaZ

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:48

mbkaatje schreef:
Fleur_V schreef:
Ik vind dit niet helemaal waar. Anky heeft het toch ook een keer gewonnen? En zo bekend is turnen in Nederland niet hoor!
Zeker niet als je het vergelijkt met schaatsen (de derde genomineerde was een schaatser red.)
Epke was dit jaar trouwens tweede op het wereldkampioenschap turnen.


Het is niet zo dat ik het er in dit geval niet mee eens ben hoor. Ik vind het een knappe prestatie van Epke. Ik bedoel meer over dressuur in het algemeen. Edward Gal heeft wel heel weinig stemmen gekregen, terwijl hij Europees kampioen is geworden, twee maal.
Hetzelfde was met de dressuurploeg. Die kregen ook heel weinig stemmen. De zwemploeg heeft het absoluut verdiend.

Dan trek ik toch de conclusie dat dressuur nog niet goed bekend staat of niet begrepen.


Volgens mij heeft Epke Zonderland ook nog wat wereldbekerwedstrijden gewonnen.

Of dressuur wel of niet begrepen wordt? Ik denk dat het voor veel mensen niet hun ding is. Niet spectaculair genoeg denk ik.
En dat is zelfs voor veel ruiters het geval. Een stalgenoot zei een keer dat dressuur rijden voor haar niet zo hoeft omdat ze toch alleen maar recreatief rijdt. Tja...

Maar zijn wij hier met zijn allen niet een beetje bevooroordeeld? De meesten vinden dressuur hier geweldig en tja... dan vind je ook al snel dat die sporter de beste prestatie heeft neergezet. Als ik b.v. naar mijn eigen ouders kijk vinden die er helemaal niets aan. Die zappen weg.

Tara_13

Berichten: 762
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:54

Nou ja ik snap best dat Edward niet heeft gewonnen. Kijk hij heeft het EK in Windsor gewonnen, en niet eens alle rubrieken. Natuurlijk is het super knap van hem, maar dit is volgens mij ook het enige 'grote' toernooi dat hij heeft gewonnen dit jaar. Epke kent men natuurlijk al van de olympische spelen 2008, waar hij een grote teleurstelling kreeg. Sven Kramer is gewoon al jaren heel goed, waardoor het heel normaal wordt dat hij zo goed is.
Wel jammer is dat het EK team niet heeft gewonnen, want 3x goud, 2x zilver en 1x brons is natuurlijk niet niks, maar ja de zwemploeg was ook heel goed en dat is natuurlijk een sport wat het volk meer aanspreekt...
Ik vind het idee van Anky idd erg goed, over het puntensysteem.
Maar vorig jaar was het natuurlijk wel érg bitter voor Anky om na 3 olympische spelen op rij een gouden plak te winnen, nog geen sportvrouw van het jaar te worden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:54

FunkyMistiC schreef:
Ik denk dat ze het niet meer op stemmen moeten doen, maar zoals Anky zei met punten. Degene die meeste punten haalt wint, makkelijker kan niet.
Vond erg jammer, Edward heeft zoveel gewonnen dit jaar maar niemand ziet dat omdat de sport weinig in nieuws komt. En zoveel meer sporten die gewoon te weinig op tv komen eigenlijk.


Maar hoe wil je alles qua punten gaan verdelen dan? Iedere sport heeft zo'n andere opzet.. Neem nu schaatsen, hoeveel kampioenschappen en wedstrijden zijn er wel niet in 1 seizoen.. Korte baan, lange baan, allround, wereldbeker, EK/WK, enz.. Niet bij iedere sport wordt dit ieder seizoen aangeboden en dan zou de een meer punten kunnen halen dan de ander.. Volgens mij is dat heel lastig om zo te bepalen..

Of ze zouden een combi moeten doen van punten, publieksstemmen en stemmen van collega sporters..

De nominatie moet volgens mij zoiezo anders.. Dat Sjef Jansen nog niet eens was genomineerd als coach klopt echt niet.. Hij was toch wel verdienstelijk als coach van alle nederlandse medailles in Windsor.. En dus ook voor het record van Adelinde en Edward..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 14:56

Ik vind dressuur anders oersaai om naar te kijken :=

Maar dat vind ik van wielrennen, tennissen en zwemmen ook. Maar daar is de lichamelijke inspanning van de mens veel duidelijk er te zien. Je ziet mensen uitputten, zweten, schreeuwen. Al die elementen mag je juist níet zien in de paardensport. (dressuur)


Veel mensen denken dan ook dat 't allemaal peanuts is en dat elk paard zo kan lopen (uit zichzelf)

Bovendien.. Je bent de snelste of je bent 't niet.. Er val een balk af of niet. Dressuur is veel meer wat iemand er van vindt. Erg objectief allemaal. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:58

Sammie schreef:
Ik vind dressuur anders oersaai om naar te kijken :=


Even alleen hierop reagerend.. Het gaat niet om de leukste sport, maar om de beste sporter puur gekeken naar de prestaties.. En of die nu op een paard zijn of op de schaats of aan een rekstok, dat zou in feite niet uit moeten maken toch? :)

BrankaZ

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:59

Het is een verkiezing van wat de sporters in de zaal de aansprekendste prestatie vinden. Daar stemmen ze op. Dus als een sport totaal niet boeiend of knap wordt gevonden, stemmen ze er niet op.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:59

Relaxed schreef:
FunkyMistiC schreef:
Ik denk dat ze het niet meer op stemmen moeten doen, maar zoals Anky zei met punten. Degene die meeste punten haalt wint, makkelijker kan niet.
Vond erg jammer, Edward heeft zoveel gewonnen dit jaar maar niemand ziet dat omdat de sport weinig in nieuws komt. En zoveel meer sporten die gewoon te weinig op tv komen eigenlijk.


Maar hoe wil je alles qua punten gaan verdelen dan? Iedere sport heeft zo'n andere opzet.. Neem nu schaatsen, hoeveel kampioenschappen en wedstrijden zijn er wel niet in 1 seizoen.. Korte baan, lange baan, allround, wereldbeker, EK/WK, enz.. Niet bij iedere sport wordt dit ieder seizoen aangeboden en dan zou de een meer punten kunnen halen dan de ander.. Volgens mij is dat heel lastig om zo te bepalen..

Of ze zouden een combi moeten doen van punten, publieksstemmen en stemmen van collega sporters..

De nominatie moet volgens mij zoiezo anders.. Dat Sjef Jansen nog niet eens was genomineerd als coach klopt echt niet.. Hij was toch wel verdienstelijk als coach van alle nederlandse medailles in Windsor.. En dus ook voor het record van Adelinde en Edward..

Misschien van te voren een aantal wedstrijd afspreken die meetellen ofzo. Ik weet niet, maar denk dat opzich wel te verwezenlijken is. Of anders een jury afspreken, van alle sporten 1 (oud) deelnemer. Ik zeg maar iets :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:02

BrankaZ schreef:
Het is een verkiezing van wat de sporters in de zaal de aansprekendste prestatie vinden. Daar stemmen ze op. Dus als een sport totaal niet boeiend of knap wordt gevonden, stemmen ze er niet op.


Zo gaat het nu idd, maar volgens mij was dat het kritiek van meerdere sporters dat dit niet klopt..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:05

Relaxed..Ik reageerde op BrankaZ d'r opmerking: "Niet spectaculair genoeg denk ik."

Echter inhakend op jouw opmerking. Die geoogde prestatie wordt daarmee gelijk minder, want waar zijn de wanhopige blikken in iemand ogen. De zichtbare fysieke inspanning om die laatste 4 meter nog zo snel mogelijk af te leggen. (of om zichzelf nog zo hoog mogelijk over een balk te slingeren)

De uliteme prestatie bij dressuur is juist zónder fysieke inspanning van de ruiter het paard te laten doen waarbij het lijkt dat hij het geheel vrijwillig doet. Dát is het doel en dat is voor iemand die niks heeft met paardensport niet te zien en voor velen niet te begrijpen. En daarmee wordt de prestatie objectief dus minder, het is niet bijzonder want er is geen inspanning.

Elja

Berichten: 1482
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: London

Re: Geen titels voor hippische sport bij NOC*NSF sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:13

Teleurstellend.. Natuurlijk gun je het iedereen, maar Edward wel in het speciaal :)

Sven is gewoon koning, die zet al jaren op rij records neer, haalt overal prijzen binnen, die vent is niet te breken.

Epke heeft zilver gewonnen met turnen, ja.. Naar mijn mening verdien je het niet met alleen een zilvere medaille :n
Dit geldt ook voor de volleybalploeg en Marianne Vos (die de laatste twee jaar slechter eheft gepresteerd). Wederom flikt Marianne het weer, zeker onterecht.

En dan Edward, de man met de hoogste score in de dressuur. Als ik mij niet vergis heeft nog nooit iemand anders 89,40% gereden. Ook deze vent rijdt al jaren goed, maar heeft nu wel zijn piek bereikt (als het niet nog beter wordt natuurlijk!).

Heel jammer voor Edward Gal dus,
voor mij is hij wél sportman van het jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:14

Sammie schreef:
Relaxed..Ik reageerde op BrankaZ d'r opmerking: "Niet spectaculair genoeg denk ik."

Echter inhakend op jouw opmerking. Die geoogde prestatie wordt daarmee gelijk minder, want waar zijn de wanhopige blikken in iemand ogen. De zichtbare fysieke inspanning om die laatste 4 meter nog zo snel mogelijk af te leggen. (of om zichzelf nog zo hoog mogelijk over een balk te slingeren)

De uliteme prestatie bij dressuur is juist zónder fysieke inspanning van de ruiter het paard te laten doen waarbij het lijkt dat hij het geheel vrijwillig doet. Dát is het doel en dat is voor iemand die niks heeft met paardensport niet te zien en voor velen niet te begrijpen. En daarmee wordt de prestatie objectief dus minder, het is niet bijzonder want er is geen inspanning.


Ja precies, dat was ook wat ik eerder al postte.. Vooral bij een paard als Totilas, die lijkt het allemaal zelf te doen.. en hoe! Ben het ook wel met je eens hoor, maar ben het ook eens met Anky en andere sporters dat de opzet van het gala best wel eens nagezien mag worden.. Zoals ik al zei, dat Sjef niet eens was genomineerd klopt gewoon echt niet :n

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:15

FunkyMistiC schreef:
Misschien van te voren een aantal wedstrijd afspreken die meetellen ofzo. Ik weet niet, maar denk dat opzich wel te verwezenlijken is. Of anders een jury afspreken, van alle sporten 1 (oud) deelnemer. Ik zeg maar iets :+


Een jury lijkt mij de beste optie...

Het Marianne Vos weer sportvrouw van het jaar gewonnen?

Elja

Berichten: 1482
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:15

Trouwens, ik begrijp Anky & Sjef helemaal. De verkiezingen zijn zo oneerlijk, want waar stemt men eigenlijk op?
Prestatie, populariteit of uiterlijk?

Tsja..