Olympisch Grand Prix dressuurpaard Hiscox Askari overleden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Olympisch Grand Prix dressuurpaard Hiscox Askari overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 11:59

Nieuwsredactie / http://www.eurodressage.com


Het Olympische Grand Prix paard Hiscox Askari is afgelopen donderdag overleden.
De bruine ruin kreeg een zware koliekaanval en hoewel hij nog werd geopereerd, mocht dit niet meer baten.

De KWPNer Hiscox Askari werd in 1987 geboren met als vader Davignon. Zijn moeder Wasuska was een nakomelinge van Darling Boy xx en het toenmalige succesvolle Grand Prix paard van Richard Davison. De merrie werd van 1991 tot 2001 op Grand Prix niveau uitgebracht en behaalde vele overwinningen.

De familie Davison kocht Askari als driejarige van de bekende Nederlandse dressuurtrainer Bert Rutten, en de vrouw van Richard trainde het paard tot Grand Prix niveau, tot Richard zelf in het zadel klom en het paard van 1995 tot 2001 uiterst succesvol uitbracht.
De combinatie wist verschillende keren zeer hoog te eindigen tijdens internationale wedstrijden, Wereldbekerkwalificaties en finales.

"De laatste achtenveertig uur zijn niet alleen voor mij erg verdrietig geweest, maar voor mijn hele familie,"aldus Richard over de dood van Askari. "Mijn twee zonen groeiden op met Askari. Hij was het liefste en meest meewerkende paard wat je je maar kunt voorstellen. Hij heeft ontzettend veel betekent voor mij en mijn carriere."

"Askari liet met negen jaar al zijn eerste Olympische Spelen, en later zijn tweede Spelen in Sydney. Ik zou echt niet meer weten hoeveel Europese Kampioenschappen of Wereldbekerfinales hij heeft gelopen, maar het waren er heel veel.
We lieten hem met pensioen gaan toen we het idee hadden dat hij op zijn top liep, en hij was nog volledig gezond en rad toen hij zijn sportcarriere mocht beeindigen. We hebben er altijd op gelet dat we niet te veel van hem vroegen, en toen hij met pensioen ging was, bleek hij zelfs nog gekwalificeerd om op beginnersniveau in Engeland te mogen lopen.

Het jaar na zijn pensioen werd Askari verkocht aan de Amerikaanse Jane F. Clark, voor wie hij als leerpaard zou gaan dienen.

Richard: "We waren gezegend met het feit dat Jane voor zijn verkoop aan haar, altijd naar Askari vroeg, en toen hij daadwerkelijk met pensioen ging, was er geen betere plek voor hem dan bij Jane.
De dag dat Askari naar Jane zou gaan en de veewagen hier arriveerde om hem op te halen en naar het vliegveld te brengen zodat hij naar New York kon vliegen, hoorden we op de stalradio tijdens het inpakken van Askari, dat er een vliegtuig in de twintowers was gevlogen en dat het vliegveld van New York gesloten was.
Op dat moment wisten we natuurlijk nog niet hoe ernstig die situatie was, maar ik zag het als een teken dat Askari niet weg moest gaan, dus ik heb de veewagen weer leeg laten vertrekken.
"Toen hij weken later uiteindelijk echt weg was heb ik dagen lopen huilen, en daar schaam ik me niet voor. Jane heeft Askari nooit op wedstrijd uitgebracht, maar heeft wel mogen genieten van zijn talent, kennis en karakter. Hij was het perfecte leerpaard, en ik vind het met name heel erg voor Jane dat hij er niet meer is. Ze vertelde altijd dat ze nooit meer zo'n speciaal paard als Askari zou vinden."

"Hij hield van zijn leven als wedstrijdpaard, maar ook als leerpaard na zijn intensieve carriere. Hij was een geliefd en gerespecteerde leraar. We zijn allemaal ontzettend verdrietig. Het was een heel speciaal paard.
Ik denk dat ik voor iedereen mag spreken als ik zeg dat de mensen die Askari in hun leven hebben gehad, echt de gelukkigste mensen uit de paardenwereld zijn.
Een paard dat zoveel liefde en vriendschap geeft zoals Askari dat altijd heeft gedaan, zal heel terecht nooit meer worden vergeten."

Hiscox Askari is 22 jaar oud geworden.

Klik hier voor een filmpje van Askari en Davison tijdens de Wereldbekerfinale van 1999 in Dortmund.

palo2
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-10-06

Re: Olympisch Grand Prix dressuurpaard Hiscox Askari overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:13

Werd hij toen niet gediskwalificeerd? Hij draait tweeenhalve pirouette, of mocht dat toen nog?

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Olympisch Grand Prix dressuurpaard Hiscox Askari overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:23

Wat een mooi berichtje over Askari,ik geloof zeker dat het een bijzonder paard was.Jammer van zo'n einde.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:52

Mooi bericht :)
Maar z'n vader is toch Avignon en niet Davignon zoals hier in het bericht staat?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Olympisch Grand Prix dressuurpaard Hiscox Askari overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:02

op zich een hele mooie leeftijd behaald. :-)

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:31

Bedankt Horsedances voor het filmpje (:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Olympisch Grand Prix dressuurpaard Hiscox Askari overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:44

Oh, was dat jouw filmpje? Ik heb hem van Google gehaald :D
Maar bij deze dan! :j

Anoniem

Re: Olympisch Grand Prix dressuurpaard Hiscox Askari overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:05

Ik vind het altijd een leuk paardje. Leek me een erg lief beest.

matteonot
Berichten: 16
Geregistreerd: 29-11-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:28

mooi bericht.
wel treurig van zoon einde