NOCNSF gaat Sportgala evalueren na klachten van sporters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NOCNSF gaat Sportgala evalueren na klachten van sporters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 12:16

http://www.knhs.nl / http://www.anp.nl / Nieuwsredactie

Mogelijk toch veranderingen volgend jaar bij NOC*NSF gala

Het protest van Anky van Grunsven en Sjef Janssen om niet naar het NOC*NSF gaat wellicht vruchten afwerpen. In navolging van hun geplande boycot kwam ook zwemmer Pieter van den Hoogeband met commentaar op het sportgala.

Sjef Janssen licht toe: ,,Het gala is te veel gebaseerd op persoonlijke voorkeur. Volgens mij heeft het allemaal meer weg van een populariteitsverkiezing. Mensen moeten zakelijk én door deskundigen worden beoordeeld. Daar gaat het ons om. Je mag geen titel mislopen omdat sommigen jouw sport niet leuk vinden.''

De succesvolle trainer geeft toe dat ook frustraties een rol spelen. ,,Ik vind het ieder jaar allemaal heel irritant. Hoe men daar de paardensport presenteert is niet goed. De hoogtepunten worden niet getoond, wel een lege tribune, of een vallende balk. Ik zeg niet dat het met opzet gebeurt, maar wij ervaren het als heel negatief.''

NOC*NSF negeert de kritiek bepaald niet. De sportkoepel gaat de formule met de topsporters bespreken. ,,Wij zijn tevreden over de huidige opzet'', zegt Geert Slot van de sportkoepel. ,,Desondanks staan wij open voor suggesties.''

Na het huidige gala is alles bespreekbaar. Slot, woordvoerder namens NOC*NSF: ,,We gaan zeker met de sporters in discussie. Het is hún feestje. Ik begrijp dat Van den Hoogenband praat over een vakjury, dat Van Grunsven de kijkers via sms wil laten stemmen. Vanaf januari zijn we bereid naar alle suggesties te luisteren.''

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie is trots op zowel een nominatie in de categorie sportman van het jaar (Edward Gal) als sportploeg van het jaar (EK dressuurteam). De ruiters hebben dat met indrukwekkende wereldrecords absoluut verdiend. Deze records worden behaald door iedere dag zo’n acht tot tien paarden te trainen en dit zeven dagen per week. Door de invloed van bondscoach Sjef Janssen is de dressuur naar een niveau gestegen dat hoog boven de voormalige eeuwige winnaar Duitsland is uitgestegen.

Tijdens het NOC*NSF Sportgala 2009, waar de awards uitgereikt worden, zijn Edward Galen Adelinde Cornelissen niet aanwezig. Zij nemen op dinsdagavond deel aan een belangrijke wereldbekerkwalificatiewedstrijd in Londen. Anky van Grunsven en Sjef Janssen zijn uit principiële redenen niet aanwezig, de ploeg wordt dus vertegenwoordigd door dressuuramazone Imke Schellekens-Bartels.

De KNHS betreurt het dat niet alle sporters aanstaande dinsdag aanwezig kunnen zijn op het sportgala. “We begrijpen de argumentatie van Sjef en Anky goed, maar vinden het tegelijkertijd jammer dat ze niet op het sportgala verschijnen”, laat manager topsport Maarten van der Heijden weten. “De stemprocedure is aan vernieuwing toe.”

Verwant artikel:

[VN] Anky en Sjef maken statement door afwezigheid bij Sportgala

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:22

Cayenne schreef:
Slot: ,,We gaan zeker met de sporters in discussie. Het is hún feestje.''

Schaf het af; is er niemand beledigd, want er zijn altijd meer nieten dan hoofdprijzen en elke verkiezing is subjectief.
De prestatie is al beloond bij de sport zelf; de rest is het spreekwoordelijk appels met peren vergelijken....

Janine1990

Re: NOCNSF gaat Sportgala evalueren na klachten van sporters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:34

Alle gezeik ook weer van de baan, Anky was niet de eerste :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:34

Cayenne schreef:
http://www.anp.nl

Slot, woordvoerder namens NOCNSF: ,,Ik begrijp dat Van den Hoogenband praat over een vakjury, dat Van Grunsven de kijkers via sms wil laten stemmen.''

Citaat Anky in haar column in de Telegraaf over kritiek:
´Ik ben voor vrije media, maar dat iedereen tegenwoordig maar zijn mening mag uiten, is een ander uiterste.´

Euh..... :?

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:43

hc je haalt het uit de context van een geheel ander verhaal, zo lust ik er ook nog wel een.. ( beetje raar om te doen dus ik vraag me ook af HC euh waar ben je mee bezig)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:02

ik snap je vergelijking ook niet, maar laat het vooral niet na om weer negatief te doen over Anky!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:45

Goed dat ze er voor open staan!
Hopelijk scharen meer sporters zich achter Pieter, Anky en Sjef. Hopelijk kunnen ze wat veranderen!

PantykousJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:46

Goed van het NOCNSF dat ze open staan voor suggesties. :)
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 11-12-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post gedelete

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:26

sokje87 schreef:
Goed van het NOCNSF dat ze open staan voor suggesties. :)

Inderdaad altijd goed als men wil luisteren naar de achterban.

Maar over dat op de man spelen gesproken op de vrouw spelen is volgens mij even kinderachtig. En het valt me wel op dat Anky nog geen worteltje bij de groenteboer kan kopen zonder dat er negatief op wordt gereageerd door sommige bokkers. :+
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 11-12-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post gedelete

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:27

Michael1104 schreef:
ik snap je vergelijking ook niet,

Het is geen vergelijking. Het zijn twee uitspraken van Anky over exact hetzelfde.
Het is een tegengestelde mening van Anky over meningsuiting via open media.
Negatieve meningsuiting door jan-en-alleman wil ze niet, positieve- wel.
Zo werkt het niet. Dat heet censuur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:07

Hermelientje schreef:
Maar over dat op de man spelen gesproken op de vrouw spelen is volgens mij even kinderachtig. En het valt me wel op dat Anky nog geen worteltje bij de groenteboer kan kopen zonder dat er negatief op wordt gereageerd door sommige bokkers. :+

Dat is best normaal wanneer je bekend bent. Gebeurt vast niet alleen in het paardenwereldje, helaas...

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:21

Horsedances schreef:
Michael1104 schreef:
ik snap je vergelijking ook niet, maar laat het vooral niet na om weer negatief te doen over Anky!

Hoezo negatief over Anky ? Huertecilla is nog nooit ergens positief over geweest. In de psychologie hebben ze daar een naam voor en zelfs pillen, maar die staan waarschijnlijk op de dopingslijst. Hebben ze hier op Bokt ook een IGNORE-button ?

Jahoor, gewoon toevoegen op je Foes lijst in je profiel.

Ik ben benieuwd waar ze nu verder wel op gaan komen. Stemmen door middel van publiek zou mijn keuze eerlijk gezegd ook niet zijn... alsof die er verstand van hebben ;)
Dan wordt het meer een verkiezing van de meest populaire sport.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:44

Huertecilla schreef:
Het is geen vergelijking. Het zijn twee uitspraken van Anky over exact hetzelfde.
Het is een tegengestelde mening van Anky over meningsuiting via open media.
Negatieve meningsuiting door jan-en-alleman wil ze niet, positieve- wel.
Zo werkt het niet. Dat heet censuur.

Ze kunnen ook voor een andere sporter sms-en hoor, of geeft Anky die mogelijkheid niet? :+

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:35

Van stemmen per sms wordt een dergelijke verkiezing pas echt een subjectief gebeuren, omdat dan alleen nog maar de populariteit bij het grote publiek van een bepaalde sport of sporter bepaalt wie de winnaar wordt.

Het eerlijkst lijkt mij een systeem waarbij ongeacht de sport een bepaalde prestatie een bepaald aantal punten oplevert voor een ranglijst, bijv.:

3e plaats - 1 punt
2e plaats - 2 punten
1e plaats - 3 punten

Hoe belangrijker het toernooi, hoe meer punten er te verdienen vallen door het toekennen van gewichtsfactoren, bijv.:

NK - factor 1
EK - factor 2
WK / wereldbeker - factor 3
Olympische Spelen - facor 4.

Met een gouden olympische medaille zijn dan 3 x 4 = 12 punten voor de ranking te verdienen.

Aan het eind van het jaar worden de punten opgeteld en wie er het meeste heeft is winnaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:11

IKbenEllen schreef:
Ze kunnen ook voor een andere sporter sms-en hoor, of geeft Anky die mogelijkheid niet? :+

Anky vindt dat mensen wel of niet vrij hun mening kunnen geven al naar gelang haar die mening bevalt of niet :)*

Het systeem wat Eric voorstelt is inderdaad niet subjectief op de wegingsfactoren na.
Ook in een olympisch jaar piekt een sporter of niet en winnen is winnen of niet.
Ik zie niet waarom een OS zwaarder moet wegen dan een WK. Er doen alleen meer niet-kanshebbers mee, dat is al. De prestatie is niet groter/anders dan winnen van de beste van de wereld. Als spórtprestatie heeft het daardoor objectief niet meer gewicht.

Uiteraard zullen er legio sporters zijn die de punten niet ´eerlijk´ vinde. dat er meer differentiëreing moet zijn tussen plaatsen 1, 2 en 3 en ook meer plaatsen moeten tellen etc.
Verder gaat het voorbij aan sportieve recordprestaties als een extreme bergbeklimmen, zonder steun de ZuidPool lopend overkruisen of een oceaan overzwemmen.
Ook zijn er legio georganiseerde competities met indrukwekkend sportief niveau welke buiten de gevestigde orde plaatsvinden.
Zo is er altijd wel wát ´oneerlijks´.
Een sportief mens accepteert het met gratie en respecteert de collega sporters. Vergelijken is hoe dan ook een vaag extra. De beloning is al in de sport zelf gegeven.