Geboortebeperking bij wilde paarden door immunocontraceptie

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Geboortebeperking bij wilde paarden door immunocontraceptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 21:47

Nieuwsredactie
Prrrr / Sammie

Afbeelding
Is immunocontraceptie een oplossing voor het teveel aan Mustangs?
foto: http://www.wildhorseandburro.blm.gov/
Immunocontraceptie is een methode die het eigen afweersysteem van het lichaam gebruikt om een zwangerschap te voorkomen.

"We weten al bijna veertig jaar dat antistoffen tegen het membraan van een onbevruchte eicel gebruikt kan worden tegen vruchtbaarheid," zegt dr. Jay F. Kirkpatrick, directeur wetenschap en conservator bij ZooMontana in Billings, Montana (Amerika). Deze antistoffen kunnen geproduceerd worden uit eiwitten afkomstig van het membraan dat varkenseitjes omhult. Het middel kan, net als een gewone vaccinatie, bij verschillende zoogdieren toegepast worden om te voorkomen dat een groep zich teveel voortplant. Groepen of kuddes wilde dieren die te groot worden kunnen serieuze problemen voorzaken voor de omgeving en hun eigen levensstandaard. Daarom is er onderzoek gedaan naar de bruikbaarheid van een dergelijk vaccin Porcine Zona Pellucida (PZP)

"Tot nu toe is PZP getest op enkele tientallen groepen dieren, waaronder evenhoevigen, herten en zelfs Afrikaanse olifanten. PZP is veilig, effectief, en het is een praktische methode om de vruchtbaarheid onder controle te krijgen en te houden," volgens Kirkpatrick.

De onderzoekers trekken deze conclusie na het gebruik van PZP bij een kudde wilde paarden op een eiland voor de kust van Maryland. De merries kregen het vaccin via een klein pijltje, gevolgd door een extra dosis een jaar later. Na drie opeenvolgende jaren van behandeling werden de merries met rust gelaten totdat ze een gezond veulen hadden geworpen. Daarna werden ze weer behandeld. Na 14 jaar immunocontraceptie is de populatie teruggebracht van 175 tot 122 paarden. Het uiteindelijke doel was een groep van 120 paarden.

Deze manier om de wilde paarden populatie onder controle te houden is humaan. In Amerika zijn de kuddes Mustangs, vanwege het ontbreken van een natuurlijke vijand, op sommige locaties zo groot dat er niet voldoende voedsel is. Paarden sterven dan een hongerdood of eten het voedsel dat bestemd is voor de dieren van lokale boeren. Op dit moment wordt al een gedeelte van de Mustangs gevangen, getemd en verkocht. Een groot nadeel hiervan is dat soms de verkeerde paarden worden gevangen. Een kudde die plotseling hun leidmerries of hengsten kwijt zijn verkeerd in stress. Jonge, onervaren paarden moeten om deze positie vechten zonder daarbij eerst nog te kunnen leren van het oudere ervaren paard. Vanwege de kredietcrisis is de verkoop van de Mustangs sterk gedaald.

Na de analyse van de gegevens die 35 jaar onderzoek naar immunocontraceptie - ook bij andere populaties - heeft opgeleverd durven Kirkpatrick en zijn collega's wel de conclusie aan dat PZP een veilig middel is. Het kan van een afstand toegediend worden en verandert niets aan het natuurlijke voortplantingsgedrag van de paarden en het middel verdwijnt op een gegeven moment zelf uit het lichaam. Het heeft ook geen gevolgen voor de veulens die wel geboren worden. Het gebruik bij merries die al drachtig zijn is veilig Heel soms zijn er bijwerkingen zoals een abces op de plaats van injectie. Volgens Kirkpatrick komt PZP dichtbij het ideale voorbehoedmiddel voor wildpopulaties. Een ander voordeel is dat paarden niet afgemaakt hoeven te worden.

Verder onderzoek naar langwerkende PZP vaccins zou de behoefte aan jaarlijkse herhalingen kunnen verminderen; nieuwe vormen van het vaccin zou het aantal te behandelen dieren uit kunnen breiden. Op dit moment is het vaccin alleen met de inzet van veel arbeidskracht te produceren.

Verwant artikel
[ON] Amerikaanse Mustangs krijgen nieuwe bestemming
[ON] Amerikaanse paarden aan de pil?
[ON] Wilde Mustang splijt Amerikaanse ziel

Anouk_M

Berichten: 1199
Geregistreerd: 16-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:23

Dit lijkt me een erg goede oplossing voor de genoemde problemen +:)+ Hopen dat ze er ook in Amerika mee gaan beginnen..

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Re: Geboortebeperking bij wilde paarden door immunocotraceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:25

Heel mooi :j Heb het artikel niet heel goed gelezen,
maar voor zo ver ik zie zou het prima zijn om dit toe te passen op bijv. de konikspaarden in ons land :)

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:36

TE5 schreef:
Heel mooi :j Heb het artikel niet heel goed gelezen,
maar voor zo ver ik zie zou het prima zijn om dit toe te passen op bijv. de konikspaarden in ons land :)


Het probleem is dat verschillende beheersinstandies van land, of dat nu in de VS of in NL is, het overschot verkopen voor slacht.
Het is een vorm van extensieve veeteelt welke :$ oplevert.
Vaccineren kóst :$
Het verschil is :$ :$

Het pzp werkt. Dát is het punt niet. Onbekendheid bij beheersinstanties evenmin.
Het gaat zoals zo vaak om :$ versus dierenwelzijn en dat wint dierenwelzijn zelden.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Geboortebeperking bij wilde paarden door immunocotraceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:22

HC: Daar heb je wel een belangrijk punt.

Wat ik mij trouwens wel afvraag is 'hoe kunnen ze zien welke paarden het krijgen' := En of het zich niet helemaal kan keren van een te grote hoeveelheid dieren naar uitsterving.

luf_horses

Berichten: 997
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:35

nouksjens schreef:
Dit lijkt me een erg goede oplossing voor de genoemde problemen +:)+ Hopen dat ze er ook in Amerika mee gaan beginnen..


in het artikel staat toch dat dit in Maryland al toegepast is??

ik vind het aan de ene kant wel goed, omdat het veel paarden beschermt van een minder fijne dood, maar aan de andere kant denk ik ook weer: moeten we ons nou ook nog met dat kleine beetje natuur dat er nog is gaan bemoeien?

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:20

luf_horses schreef:
nouksjens schreef:
Dit lijkt me een erg goede oplossing voor de genoemde problemen +:)+ Hopen dat ze er ook in Amerika mee gaan beginnen..


in het artikel staat toch dat dit in Maryland al toegepast is??

ik vind het aan de ene kant wel goed, omdat het veel paarden beschermt van een minder fijne dood, maar aan de andere kant denk ik ook weer: moeten we ons nou ook nog met dat kleine beetje natuur dat er nog is gaan bemoeien?


Tsjah... als wij geen oplossing bedenken voor dit probleem, gaan anderen door met het slachten van deze paardjes.
Ik ben ook voor dieren, niet voor mensen, voor natuur en niet voor steden.
Maar de meeste mensen zijn dit niet, en daarom moeten we het maar eens worden... dan lijkt me dit wel een redelijk idee. Al vind ik het ook jammer, dat het nodig is.

LadyF

Berichten: 2245
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Wijhe

Re: Geboortebeperking bij wilde paarden door immunocontraceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:31

Goed stuk maar is er ook bewezen dat die veulens wel écht goed gezond zijn die geworpen worden tussen de behandelingen van mams door?

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:47

Ja, dat is bewezen: het énige bijeffect is het incidentele abces wat vanzelf over gaat en wat bij alle vaccins kan voorkomen. Het heeft nl. niets met het pzp van doen maar met de drager waar het mee ingespoten wordt.

Er is nu 35 jaar ervaring met pzp. Dat is éel, VEEL, meer dan van menige rommel die jullie met zijn allen elke dag slikken zoals aspartaam en de tex-mex griepprik is helemáál een giller wat dit betreft. Pzp is een extreem voorbeeld van goed onderzocht veilig, maar.... follow the money.
Let wel, zelfs populaties die 35 jaar gevaccineerd worden. Daar is uitgekomen dat merries door het minder vaak zwanger worden zomaar 30% langer leven.....
Ik heb er al tig keer over geschreven ook hier op Bokt.
Er is zelfs een boktster met een fantástisch schokbetonnen hengst'veulen' waarvan de moeder met pzp gereguleerd wordt.

Bij populatiebeheer heb je verschillende mechanismes om bij te houden welke merries gevaccineerd zijn.

Het is ook een 'wonder'middel om rijpaarden in een haremgroep te houden zonder dat de merrie continue drachtig zijn.
Dan hou je gewoon in het id-boekje bij wie wanneer gevaccineerd is met anti-stof tegen bevruchting.

Er is héél veel onderzoek naar pzp gedaan omdat het een ideaal non-hormonaal alternatief is voor de pil.
Geen bijwerkingen en langdurig werkzaam.
Helaas zijn er twee problemen: de pil levert meer omzet dus de industrie heeft belang bij het níet ontwikkelen en er is echt veel ontwikkeling nodig omdat het incidentele abces wat de drager welke nu gebruikt wordt kan veroorzaken bij mensen niet geaccepteerd wordt.

hc

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:56

Onzettend interessant! Wat mij betreft mag dit echt nog verder doorontwikkeld worden, maar idd zoals HC zeg...helaas levert het geen euro's/dollars op.
Farmaceutische industrie is echt een hele smerige industrie die enkel en alleen draait om geld genereren. Jammer!
Ik zou bijna zeggen; waarom geen pzp voor vrouwen. Weg met de hormonale anti-conceptie. Wat een ellende is dat ook!

Het is kan ook echt een doorbraak zijn op het gebied van welzijn. Paarden kunnen op die manier in een kudde gehouden worden, gewoon met hengsten erbij. Dat zou echt mooi zijn.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:59

Sigrid schreef:
Het is kan ook echt een doorbraak zijn op het gebied van welzijn. Paarden kunnen op die manier in een kudde gehouden worden, gewoon met hengsten erbij. Dat zou echt mooi zijn.


Dank je :o (weer eens wat anders dan valsewijven daarover)

Dat heb ik hier zo opgezet ;)

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Geboortebeperking bij wilde paarden door immunocontraceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:32

Ik wilde net zeggen HC dat spul gebruik jij toch ook meen ik??
Het is wel fijn dat er nu eindelijk erkenning voor komt.