Blog: Paarden zijn te gevaarlijk voor Enschede

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Blog: Paarden zijn te gevaarlijk voor Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:47

http://www.tctubantia.nl/
door Toon Mesman

Hoe klein kan een grote stad zijn? Die vraag kan Jan Schouwink beantwoorden, stalhouder te Enschede. Al tijden bestrijdt hij te vuur en te paard ambtelijke pennenlikkers, die zijn paarden buiten ons Enschede willen houden. Waar steden als New York , Wenen en Praag toeristen attracteren op romantische koetsen, door paarden getrokken, daar ziet Enschede alleen maar beren op de weg . Paarden kunnen gevaarlijk zijn, dus mogen ze de stad niet in; Schouwink kan hoog, dan wel laag springen, ze komen er niet in.

Waar dat panische van die verbiedende ambtenaar vandaan komt, mag Joost weten. Misschien is zijn vrouw bang van paarden, en hij weer bang van zijn vrouw. Zoiets moet het zijn.

Die meneer maakt een enorme denkfout. Paarden zijn namelijk niet gevaarlijk . Zeker de paarden van Jan Schouwink niet. Die hebben ervoor doorgeleerd om in drukke straten te manoeuvreren. Net zoals politiepaarden . En die van de Gouden Koets . Maar over politiepaarden hoor je onze koene gemeentebestuurders niet, en als de paarden van de Gouden Koets zich zouden verwaardigen naar Enschede af te zakken, dan geeft onze burgemeester gegarandeerd glimmend van trots een persconferentie. Hij is zelfs in staat om ’s anderendaags met de andere leden van het college de koninklijke paardenpoep op te ruimen. Want opscheppen kan B en W (Burgermeester en Wethouders, red.) als geen ander. Al is het koninklijke poep. Een ambtenaar die maar de minste gedachte zou hebben de paarden te verbieden, kan rekenen op verbanning naar de eerste de beste kaartenbak op het werkplein.

Natuurlijk, zult u gezegend met uw goede geheugen zeggen: maar dat akkefietje dan van ooit vorige eeuw dat er een koets de winkel op het Ei van Ko binnenreed waar nu modezaak Cill is gevestigd? Tja, dat lag toch echt niet aan de paarden. En daarbij, als je zo redeneert dan moet je auto’s in onze stad ook verbieden. Laatst reed een automobiliste tegen de pui van een huis aan de Laaressingel aan. Maar daar hoor je niemand over. En de visafdeling op de warenmarkt moet ook dicht. Er is wel eens iemand gestikt in een visgraat. Om maar te zwijgen over de fruitkramen op het Van Heekplein. Er hoeft maar een ambtenaar verteld te worden van de appel en Eva, en hij acht het risico van openbare fruitverkoop dermate groot, dat het werkplein de ambulante fruithandelaren als onbemiddelbaar kan bestempelen.

Draaf ik door? Dat komt omdat ik op negenjarige leeftijd door een paard getrapt ben. Acht weken later mocht ik opstaan. Mijn jonge hersens hebben zich nooit meer helemaal doorontwikkeld. Maar dit terzijde.

Het paard trapte, maar het was de schuld van de buurjongen met zijn katapult. Ik heb het paard er nooit op aangekeken. Ze heeft me wel recht van spreken gegeven in dit soort paardenzaken. Ze heette trouwens Eva, en was gek op appels. Ook al kreeg ze er wel eens koliek van. Dat is het risico van lekker vinden.


Moraal van het verhaal: maak je niet druk, in een stad gebeurt altijd wel wat. Laat daarom in hemelsnaam Schouwink met zijn paarden rondjes draaien in onze mooie stad en ga als gemeentebestuurders wat zinnigs doen. Bijvoorbeeld een kleine provinciestad groot maken.

Vort!

Verwant artikel:

[ON] Koetsier Schouwink geeft strijd tegen gemeente niet op

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:50

Die denkfout Sammie maakt 90% van de ruiter zelf.
Voedt 90% van de ruiterij zelf.

´Een paard is nu eenmaal een vluchtdier´ is een standaard opmerking en deze diskwalificeert het paard als verkeersdeelnemer :)*
Een inherent onveilig dier hoort niet in de openbare ruimte.

Dat ´vluchtdier´ niet bestaat is een ander punt. Dat het paard door adequaat dresseren wél veilig kan zijn is een ander punt.
De ruiterij gebruikt zélf continue het excuus ´vluchtdier. Een ruiterij die op vluchtdieren rijdt hoort niet in een stad, niet in de openbare ruimte.

De denkfout van de wethouder is een veelfout bij de ruiterij |(