Bron: Horses.nl/De Paardenkrant – Irene Leusink
Op een familiefeestje eerder dit jaar kreeg de 71-jarige Welsh B-fokker Gerrit Prinsen uit Aalten een telefoontje vanuit Kootwijk. Op de centrale Welsh-keuring waren zijn Nieuw Lindert’s Lianne en Nieuw Lindert’s Elsa ster verklaard en Lianne was nationaal kampioen van de oudere merries. Prinsen: “Dat ze ster werden vond ik al schitterend, maar het kampioenschap had ik absoluut niet verwacht.”
Lianne en Elsa werden allebei al eerder op keuringen getoond, maar dat bracht weinig succes. Prinsen: “Lianne kreeg telkens een tweede premie. Op een gegeven moment wilde ik ermee stoppen. Bertus Maas adviseerde me toen om Patrick Wormgoor te bellen.”
In het voorjaar kwam Wormgoor de merries bekijken. Hij zag direct potentie: “Er moest wel wat aan getraind en gevoerd worden. Ik zeg altijd: kleren maken de man en zo is het ook een beetje met de pony’s. Ze moeten de juiste conditie hebben en op de goede manier gepresenteerd worden”, aldus Patrick Wormgoor.Prinsen is lovend over de voorbrenger: “Wat mij lang niet lukte krijgt hij in korte tijd voor elkaar.”
Prinsen begon zijn fokkerij met de aankoop van de toen tweejarige Maashoeven’s Roswitha (Woldberg’s Petrick x Knodishall Rocket). Uit Roswitha fokte Prinsen Nieuw Lindert’s Mendy. (v. Eyarth Harlequin), de moeder van Lianne (v. Den Bramel’s Baye) en Elsa (v. Breeton Dai). De fokker heeft de smaak van keuringen inmiddels te pakken: “Volgend jaar gaan we voor het keurpredikaat.”