Toon van den Troost jongste winnaar ooit van Gouden Zweep

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Toon van den Troost jongste winnaar ooit van Gouden Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 08:51

http://www.nieuwsblad.be


Toon van den Troost uit Oud-Turnhout heeft dit jaar de Gouden Zweep gewonnen. Van den Troost is met zijn negentien jaar de jongste winnaar ooit.
De Gouden Zweep is voor de paardensport wat de Gouden Schoen voor het voetbal is. Het is de jaarlijkse prijs voor de profjockey met de meeste overwinningen op de Belgische hippodromen.

Van den Troost is met zijn negentien jaar de jongste winnaar ooit. Dat is een hele prestatie, zeker als je weet dat Van den Troost pas aan zijn tweede jaar als beroepsjockey toe is.

'Ik heb heel veel te danken aan mijn baas en de eigenaars van de paarden die mij de kans geven om op hun paarden te rijden', zegt Toon Van den Troost bescheiden.

De jonge jockey werkt voor de firma Braem Horse Racing in Itegem. Hij kon dit jaar achttien overwinningen op zijn naam schrijven.

'De Gouden Zweep is een beloning voor mijn harde werk van het voorbije jaar. Het is ook een bevestiging dat ik goed bezig ben', weet Van den Troost.

Zijn baas Leo Braem behaalde de eerste plaats bij de trainers.

Toon Van Den Troost is bezeten van paarden en al zijn tijd brengt hij door bij zijn lievelingsdieren.

'Mijn grootouders en ouders hebben altijd paarden gehad. Ik ben opgegroeid met paarden en ik kon bij wijze van spreken eerder paardrijden dan lopen', legt Van den Troost uit.

'Paardrijden is mijn grote passie. Ik ben één van de gelukkigen die van zijn passie zijn job heeft kunnen maken en daar ben ik ontzettend blij om.'

'Stel dat je graag jockey wil worden, maar je bent veel te groot. Dan kan je het wel vergeten', vervolgt Toon Van den Troost.

Met zijn 49 kilo en kleine gestalte heeft hij echter alles mee om het te maken in de paardensport.

'Ik ben een lichtgewicht van nature. Sommige ruiters moeten echt zwaar 'regimen', maar ik kan alles eten wat ik wil.'

De jongen begon als LRV-ruiter bij Sint-Bavo in Oud-Turnhout. Op zijn vijftiende ging hij op leercontract bij Looy's hoeve in Westmeerbeek, waar hij een jaar later opgemerkt werd door Braem Horse Racing, één van de grootste trainers van racepaarden in België.

'Het was een droom die uitkwam. Jockey zijn is geweldig. Ik hou van alles: de startblokken, de snelheid, de omgang met de paarden.'

'Elk paard is anders en moet je op een andere manier aanpakken. Elke training is een uitdaging. Het racen zelf geeft elke keer een geweldig gevoel. Ik prijs me écht gelukkig.'

Racen zelf is niet zonder risico's en dat heeft Toon Van den Troost ook al meermaals ontdekt.

'Vorig jaar raakte mijn knie zwaar gekneusd bij een valpartij. Ik kon het paard niet op tijd stoppen en belandde op de grond. Ik heb ook al een paar stampen van paarden raak gekregen, maar gelukkig heb ik nog nooit iets gebroken.'

Tot slot: hoe ziet de toekomst voor Toon Van den Troost eruit?

'Veel paardrijden, veel racen en veel winnen', is het antwoord.

Klik hier voor een foto.

AprilRain

Berichten: 589
Geregistreerd: 19-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:41

En zo komt ons dorpje nog eens in het nieuws!
Geweldige prestatie +:)+
Leuk om te horen iig!
Ik zie hem vaak met z'n paardjes, weer of geen weer :Y)
Dus na al het harde werken zeker een verdiende zege!

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Toon van den Troost jongste winnaar ooit van Gouden Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:52

Is dit dezelfde Toon die in 2005 heel verdienstelijk 4e werd op het WK Endurance voor junioren en young riders in Bahrein? Staat me iets van bij dat hij idd ook wat met renpaarden deed/doet (maar er zijn natuurlijk meer hondjes die Fikkie heten).

http://www.cavalor.com/news/66/en/WK-En ... stijn.html

AprilRain

Berichten: 589
Geregistreerd: 19-04-07

Re: Toon van den Troost jongste winnaar ooit van Gouden Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:19

is idd dezelfde jongeman

inactief
Berichten: 282
Geregistreerd: 03-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:28

Goh echt raar om te horen, toen ik nog met mijn C-pony reed, moest ik het eerste jaar altijd tegen hem rijden.
Eerlijk gezegd toen geen superruiter (dressuur dan ook), maar het was ook altijd zo'n klein fijn ding op een iets groffere pony :)

Had al vaker gehoord en gezien dat hij in de endurance al goed meekon en nu ook nog als echte jockey, wel gaaf :D
Daar heeft hij indd zijn gestalte wel helemaal mee!

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Re: Toon van den Troost jongste winnaar ooit van Gouden Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:05

wat een multitalent! mooie prijs.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Toon van den Troost jongste winnaar ooit van Gouden Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:13

@ Karin, is inderdaad dezelfde toon.
good on him :) 2 jaar geleden was hij maar een hoopje ongeluk maar hij is een stuk 'gegroeit'...!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Toon van den Troost jongste winnaar ooit van Gouden Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:01

Ja ik kan me inderdaad herinneren dat iemand me vertelde at het een hoopje ongeluk was dat met ieder paard aan de kletter ging ;)
Super! en gegund!!