De vijfde en laatste selectiewedstrijd van de GMB-competitie voor jonge springpaarden is zaterdag in Nijkerk verreden. De winnende vierjarige was Society Again (Cantos x Peter Pan). Anne van Vulpen rijdt de elitemerrie, die een 9 en 8,5 scoorde, voor mevrouw M. van Wooning uit Rijsenhout.
De jurering lag in handen van Wout Jan van der Schans en Johan Hamminga, die lovend waren over Society Again. “Een heel fijn paard, dat de sprong achter steeds goed afmaakt en heel lichtvoetig is”, omschrijft Hamminga het fokproduct van Nico Toonen uit Wijk bij Duurstede. “Het enige paard dat er echt bovenuit sprong”, vult Van der Schans aan. “Deze groep van 65 paarden kende een grote middenmoot. Dat is niet verkeerd, want dat houdt in dat er maar een paar slechte bij liepen. Er zaten weinig aparte tussen, maar wel fijne gebruikspaarden.”
Met een 8 en 8,5 zou een Guidam-zoon gedeeld eerste zijn geworden onder Arthur Zwolle, maar de combinatie reed hors concours mee. De andere eerste prijs ging daarmee naar VSN-winnaar Ai Ai Ai (Lucky Boy x Coriano), die met Henri Stegeman op een 8,5 en een 8 uitkwam. Met louter achten gingen de twee tweede prijzen naar Azuero HBC (Cantos x Heartbreaker) met Frits Leenders en Anker P (Chin Chin x Nimmerdor) onder Marcel de Boer.
De rubriek voor vijfjarigen werd gedomineerd door Kevin Gielen, de stalruiter van Hank Melse. Hij behaalde beide eerste prijzen met Zidane (Celano x G. Ramiro Z) en de ex-verrichtingshengst Zalerno (Berlin x Esprit) en werd ook nog eens gedeeld zevende met Zlatan (Métall x Democraat), die eveneens dubbel foutloos bleef. “De Celano sprong fantastisch”, vertelt eigenaar Melse. “Maar de Berlin is ook een ruig paard. Er zijn maar weinig vijfjarige paarden die je zo hoog en breed kan laten springen.” De drie paarden zijn verkocht aan klanten in Mexico. De bedoeling was dat ze deze maand op het vliegtuig zouden stappen, maar de koers lijkt na Nijkerk gewijzigd. “Het kan zijn dat ze langer blijven zodat Kevin de finale in Zwolle kan rijden”, vertelt de handelaar uit Winterswijk.
Pim Mulder uit Dalfsen mocht zaterdag de ereronde aanvoeren bij de zesjarigen. Hij won met Wizard (v. Metropole), die zijn aankoop meer dan waard maakt. Wizard is een jaar geleden uit België gehaald en ontwikkelt zich goed volgens de ruiter. “We hebben hem gekocht met de bedoeling hem langer aan te houden. Natuurlijk is alles te koop, maar zolang ik hem nog wat kan leren is daar geen haast mee”, vertelt de springruiter. De KWPN-geregistreerde schimmel komt uit Sickylandra (Climax x Landwind II B). Zijn vader Metropole is een niet-KWPN-gekeurde zoon van Libero H x Voltaire. “Ik heb Wizard nu een paar keer internationaal gestart bij de jonge paarden en hij doet het goed.” We zien de schimmel terug in de finale tijdens Zwolle International. “Ik denk dat ik met nog vijf paarden daar heen mag.”
De organisatie van de GMB competitie hoopt de definitieve selectie aan het eind van deze week bekend te maken.