Grand Prix merrie Wahajama Unicef vroegtijdig met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grand Prix merrie Wahajama Unicef vroegtijdig met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 10:07

Nieuwsredactie

Afbeelding
Ann Kathrin en Wahajama Unicef.
foto: http://www.linsenhoff.de

Aankomende zaterdag 19 december zal tijdens het Grote Festhallen Reitturnier in Frankfurt, de Grand Prix merrie Wahajama Unicef officieel afscheid nemen van het publiek en de wedstrijdsport.

De Hannoveraanse merrie Wahajama (Warkant x Acapulco) was erg succesvol onder haar vaste amazone Ann Kathrin Linsenhoff. Zo stond zij in 2004 op een negende plaats in de WBFSH ranglijst voor dressuurpaarden.

De merrie werd op driejarige leeftijd ontdekt en direct verkocht tijdens de veiling in Verden (1997) voor 510.000 Duitse marken. De merrie werd tevens op driejarige leeftijd al reservekampioene tijdens de Duitse kampioenschappen voor jonge paarden.
Wahajama debuteerde in 2001 op Grand Prix nivo en wist haar eerste wedstrijd direct te winnen.
In 2004 werd de combinatie vijfde tijdens de Wereldbekerfinale dressuur in Gotenborg, en de merrie werd tevens aangewezen als reservepaard voor de Olympische Spelen.

Begin 2007 werd de Duitse Ann Kathrin echter ziek en bleek dat zij aan de inmiddels vergevorderde en te laat ontdekte ziekte van Lyme leed. Ze besloot toen haar carriere definitief te beeindigen.
Haar stiefzoon Matthias Alexander Rath nam Sterntaler Unicef onder zijn hoede en bracht de ruin succesvol uit op wedstrijden.

Ann Kathrin bleef zelf de bloedmooie Wahajama thuis rijden. Afgelopen maand heeft zij de beslissing genomen om de nu vijftien jaar oude merrie vroegtijdig met pensioen te laten gaan.

Het afscheid wordt live uitgezonden door http://www.clipmyhorse.de die tevens het gehele evenement in de Festhallen zullen verslaan.

Kijk hier voor de kur op muziek van Ann Kathrin en Wahajama:

denbine

Re: Grand Prix merrie Wahajama Unicef vroegtijdig met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:11

Wat moet dat een mokerslag zijn als je al afstand moet doen van de sport. En dan je hobby eigenlijk ook nog moet staken.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:12

Een hele moedige, maar moeilijke beslissing!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:48

Tjee, wat erg zeg voor Ann Katrin... Wens haar heel veel sterkte ermee!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:18

Wel raar om een toppaard vroegtijdig met pensioen te laten gaan omdat je zelf ziek bent. Vanwaar dat ze geen andere ruiter zoeken? Verschrikkelijk dat ze de ze ziekte heeft, maar een vrij egoistische beweging naar het paard toe....

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:22

_Zsazsa_ schreef:
Wel raar om een toppaard vroegtijdig met pensioen te laten gaan omdat je zelf ziek bent. Vanwaar dat ze geen andere ruiter zoeken? Verschrikkelijk dat ze de ze ziekte heeft, maar een vrij egoistische beweging naar het paard toe....

En waar slaat deze reactie op? Denk eerst eens even na voordat je zoiets plaats.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:52

Egoïstisch?? Alsof die merrie het erg vind om na 10 jaar topsport elke dag in de wei te lopen ipv gereden te worden..

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:00

wil toch ook niet zeggen dat de merrie nooit meer bereden zal worden,
misschien berijd e haar thuis nog gewoon?

wel een erge domper dit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:06

_Zsazsa_ schreef:

Als je zelf 65 (of waarschijnlijk 67) bent, en met pensioen gaat, betekend dat toch ook niet dat je meteen in een bejaardentehuis gaat???

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:02

ik vind het wel goed.
als ze nu met pensioen gaat is de kans klein dat ze blesures (door de sport) krijgt. lijkt me wel dat deze merrie recreatief bereden word.. een topsporter gaat ook niet ineens alleen op de bank liggen en tv kijken toch? :')

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:02

"Begin 2007 werd de Duitse Ann Kathrin echter ziek en bleek dat zij aan de inmiddels vergevorderde en te laat ontdekte ziekte van Lyme leed. Ze besloot toen haar carriere definitief te beeindigen."

Stoppen met de sport is wel haar minste zorg :o, jeetje erg hoor ;(.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:33

liliputter schreef:
_Zsazsa_ schreef:

En waar slaat deze reactie op? Denk eerst eens even na voordat je zoiets plaats.

Sorry, maar misschien kun je ook normaal reageren? Ik vraag me alleen af waarom ze geen andere ruiter voor dit paard zoeken, zoals ze voor de andere paarden gedaan hebben. 15 jaar is een normale leeftijd voor een grand prix paard.. Ik zie niet in waarom je een talentvol paard besluit thuis te houden wat nog in de bloei van haar cariere is. Misschien is egoistisch niet het juiste woord, maar ik vraag me toch wel af vanwaar deze keuze...

@ janine1990, niet echt vergelijkbaar vind ik. Het gaat hier om een absolute topmerrie die nog heeel wat jaren te gaan zou kunnen hebben.
@ Odie, dan kun je alle paarden wel de wei ingooien... Dat hebben ze allemaal het liefst..

Raar dat er zo op mijn reactie gereageerd word. Ik bedoel er niks verwijtends mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:37

Wel vergelijkbaar, iemand van 67 kan hobbymatig nog heel wat doen. Dat kan Ann Katrin misschien ook nog wel, als ze een goede dag heeft. Waarom de band met het paard verbreken? Dat is voor beide ook niet leuk. Daarnaast heeft ze volgens mij een behoorlijke stal vol paarden, dat paard zal echt niet meteen stilstaan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:12

Dat zeg ik toch ook niet, ik geef als voorbeeld haar stiefzoon. Niet dat ze haar moeten verkopen. En dat ze niet stil zal staan dat lijkt me ook niet. Maar omdat ze haar pensioen gekregen heeft betekend dat dat ze niet meer op grand prix niveau gestart (uberhaupt gestart) zal worden. En daar bedoel ik mee dat het zonde is want het is geweldig beest. Ik bedoel hier natuurlijk absoluut niet mee dat ik meeleef met Linsenhoff, want het moet een verschrikkelijke tijd zijn voor haar. Maar ik vraag me gewoon af vanwaar de keuze om dat paard pensioen te geven. Terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn waarbij ze het paard houd en dat het ook gewoon gestart word. Pure interesse ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:14

Tsjah, dat is waarschijnlijk een vraag waar we niet zomaar antwoord op zullen krijgen.
Matthias heeft zelf ook een stal vol paarden, misschien klikte het wel niet met dit paard... Dat is blijven gissen ;)

Overigens staat er een foutje in het zinnetje over het meeleven, voordat bokt weer op z'n kop staat ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:16

misschien word ze wel fokmerrie?
15 is nog een mooie leeftijd om wat veulens te gaan krijgen.

sneu voor de eigenaresse dat ze lyme heeft, is echt een vreselijke ziekte

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:53

Janine1990 schreef:
Tsjah, dat is waarschijnlijk een vraag waar we niet zomaar antwoord op zullen krijgen.
Matthias heeft zelf ook een stal vol paarden, misschien klikte het wel niet met dit paard... Dat is blijven gissen ;)

Overigens staat er een foutje in het zinnetje over het meeleven, voordat bokt weer op z'n kop staat ;)

Haha oeps dat klopt inderdaad niet. Goed dat je dat ziet. Jammer dat we waarschijnlijk inderdaad geen antwoord op mijn vraag zullen krijgen. Al ben ik denk ik niet de enige die het zich afvraag...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:21

Jammer dat ze door haar ziekte zelf niet echt meer kan rijden. Vind het eigenlijk heel erg fair tegenover het paard. 15 jaar is misschien nog wel jong maar om nou weer op het topniveau qua conditie te komen voor zo'n zware wedstrijden misschien net iets te oud. Denk dat deze merrie een goede toekomst tegemoet gaat als fokmerrie.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:32

ellepel schreef:

Meschien als ze veulens eerder had gehad, maar eerste laten dekken op 15 jaar vindt ik een beetje te laat. Het dragen duurt ook al bijna een jaar en dan is ze alweer 16.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:23

erg jammer voor beiden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:20

flickr schreef:
ellepel schreef:

Meschien als ze veulens eerder had gehad, maar eerste laten dekken op 15 jaar vindt ik een beetje te laat. Het dragen duurt ook al bijna een jaar en dan is ze alweer 16.

Een paard dat in gezonde vorm is, kan bijna ten alle tijde een veulen krijgen.
Vergelijk het met een vrouw met ernstig overgewicht van 23, die kan over het algemeen maar moeilijk zwanger worden.
En een vrouw van 38 die heel gezond leeft... ;)