Brandraad 2009: 'Geen onderscheid maken tussen mens en dier'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandraad 2009: 'Geen onderscheid maken tussen mens en dier'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 14:04

www.dierenbescherming.nl

Voor stallen gelden momenteel dezelfde brandveiligheidseisen als voor bedrijfsruimten waarin goederen worden opgeslagen. De Brandraad09, waarin de Dierenbescherming participeert, vindt dat veel dierenleed kan worden voorkomen door bij brandpreventie geen onderscheid te maken tussen mens en dier.

De huidige regelgeving heeft namelijk tot gevolg dat dieren bij het uitbreken van brand vaak kansloos zijn en dat de brandweer in veel gevallen machteloos moet toekijken hoe dieren levend verbranden. Jaarlijks komen dan ook duizenden dieren om het leven bij stalbranden.

De Brandraad09 constateert dat brandpreventie in de discussie over dierenwelzijn nauwelijks of geen aandacht krijgt. Na een stalbrand, waarbij soms duizenden dieren omkomen, wordt vaak meer aandacht besteed aan de financiële en materiële schade dan aan het dierenleed. Brandweerlieden die betrokken zijn geweest bij het bestrijden van een stalbrand houden daar soms schokkende herinneringen aan over.

Omdat dieren moeilijk te evacueren zijn, moet volgens de Brandraad09 de meeste aandacht uitgaan naar het voorkomen van brand. Ondernemers kunnen daar zelf het nodige aan doen. Uit onderzoek blijkt dat veel branden ontstaan doordat in stallen brandgevaarlijke activiteiten plaatsvinden. Denk daarbij aan lassen, slijpen, onderhoud van voertuigen en machines. Dit soort activiteiten nalaten, evenals roken, beperkt het risico van brand aanzienlijk. Ook zouden uitsluitend elektrische installaties die voor de bedrijfsvoering noodzakelijk zijn moeten worden toegestaan. Elektrische installaties moeten ook periodiek worden gekeurd.

Het gelijkschakelen van mens en dier bij het voorkomen van brand heeft meer consequenties. De Brandraad09 vindt dat het toepassen van onbrandbare bouwmaterialen verplicht moet worden. Verder moeten ontsnappingsmogelijkheden worden gecreëerd die het mogelijk maken dat dieren bij brand een veilig heenkomen vinden. Als dat niet mogelijk is, zijn andere maatregelen nodig, zoals het aanbrengen van brandwerende scheidingen of het toepassen van sprinklers.
De Brandraad09 is van oordeel dat de voorgestelde maatregelen niet vanzelfsprekend tot hogere bedrijfslasten zullen leiden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:49

Op zich heel goed, maar veel dieren (en mensen) verbranden niet levend, die zijn al dood voordat ze in de daadwerkelijke vlammen komen (gestikt door de rook), levend verbranden is daarom heel vaak niet aan de orde (daar is onderzoek naar gedaan), maar goed, dood is dood en altijd even verschrikkelijk.
Maar ik denk dat er bedrijfsmatig wel extra kosten aan verbonden zijn, ik kan mij niet voorstellen dat als ik een sprinkler installatie zou willen aanleggen, dat dit voor niets gebeurd.......... uiteraard moet het betaald worden en als je b.v. een pensionstal hebt, bedrijfsmatig, dan zullen de mensen ook iets meer gaan betalen want het moet wel terug verdient worden, of dat nu links om is of rechts om.......

evdpanne

Re: Brandraad 2009: 'Geen onderscheid maken tussen mens en dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:03

Ik vind het heel goed dat hier over nagedacht wordt! Bij mij op stal zie ik ook vaak genoeg dingen gebeuren waarvan ik denk dat kan echt niet! En blusapparatuur is ook nergens te bekennen.

Een goed opgesteld evacuatieplan en BHV-trainingen hoeven niet eens zoveel te kosten, maar dat helpt vaak al heel erg. Ik had ook ergens gelezen dat er een speciale training is voor evacuatie bij brand met paarden, omdat dit toch best wel lastig is.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:08

Bij een stal in de buurt bij mij hebben ze twee waterslangen: een brandslang binnen en een slang buiten waar vaak paarden worden gewassen/afgespoten ect. Als die buitenslang in gebruik is heb je geen waterdruk binnen.

best gevaarlijk eigenlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:34

Goed dat er aandacht aan besteed wordt. Zie ook het topic over de kerstverlichting.
Wel vind ik dat bij een brand een mens te allen tijde voorrang moet krijgen op een dier. Dus in die zin hoeft het voor mij niet gelijkgesteld te worden, ik dacht eerst dat het daarover ging.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:55

Wij hebben een prive-stal met 4 boxen, gert jan heeft overal niet roken stickers geplaatst en er staan grote brandblussers in en voor de stal, bovendien is er sinds kort een waterslang met flinke druk. Kost een paar centen, grote brandblussers zijn niet goedkoop (CO2 blussers enz).

Bij brand is er een plan.

Wellicht wat amateuristisch, maar toch.

Brandveiligheid op de meeste maneges is uiterst maar dan ook uiterst bedroevend, ongelooflijk!