Veertien Belgische trekpaardhengsten zijn goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veertien Belgische trekpaardhengsten zijn goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:32

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
John Königkrämer

Op de hengstenkeuring van de Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard werd vorige week in Ghlin de nieuwe jaargang met veertien hengsten royaal beoordeeld. De invloed van de lijn van Bloc van Oombergen blijft groeien, met acht nieuwelingen.

De catalogus vermelde 133 aanmeldingen waarvan de meeste ouderen al op provinciale prijskampen, dan wel administratief, waren gekeurd. De goedgekeurde hengsten werden niet geplaatst. Het waren dus voornamelijk de jonge hengsten die in de baan kwamen. In de kleine maat werd goedgekeurd Bram van de Ruiting (v. Baron van ’t Zeegat) van combinatie Henckens & Van Bommel te Maaseik. Ook Isidore van Pamel (v. Isidore van den Hagelberg) van de combinatie Moreels, van Langenhove & gebroeders Smits werd goedgekeurd.

In de middenmaat werden zeven hengsten goedgekeurd. Eén van de besten van deze jaargang is Nike van ’t Bos (v. Pol van Hansevelde) van E. van Langenhove te Denderbelle. Goedkeuring was er ook voor Arual van Ooidonk (v. Carlos van de Begijnbos) van J. Cocquyt, Axel van ’t Westhof (v. Buffalo van ’t Camillenhof) van E. van Langenhove te Denderbelle, Junior van ’t Hooghof is Kondor van ’t Keerkenhof (v. Koss uit de Vinkenpeel) van L. Imschoot te Beervelde, Carlo van ’t Hof ter Waele (v. Buffalo van ’t Camillenhof) van E. van Langenhove te Denderbelle, Udo van Luchteren (v. Buffalo van ’t Camillenhof) van L. Fierens & R. Verhulst, Flor van ’t Akkehof (v. Herman van ter Bolle) van L. Stevens te Kalmthout.

In de grote maat stonden vijf hengsten. Een opvallende is Zeus d’Elewijt (v. Pol van Hansevelde) van A. en E. Moreels te Duisburg. Hij is samen met Nike van ’t Bos de top van de jaargang. Ook Hepper Dilan behoort ook tot een van de besten van de jaargang. Deze zoon van Arthur van de Wijveheide is in eigendom van combinatie M. Tilmans & J. Jansen te Maaseik. Groen ligt was er ook voor Rob van Sternhoven is weer een zoon van Buffalo van ’t Camillenhof en behoort toe aan combinatie Mulkens & Bosmans te Riemst. Daarnaast zijn Thor van den Egelenberg (v. Buffalo van’ t Camillenhof) van E. van Langenhove en Nico van de Moeren (v. Buffalo van ’t Camillenhof) van D. van Riet te Londerzeel goedgekeurd.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:43

antoinetje

Re: Veertien Belgische trekpaardhengsten zijn goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:49

Leuk dat je de link erop hebt gezet Hammeke, ik vind Belgen machtige dieren!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:50

En hoe zat het met de staarten? hopelijk hebben ze zich aan de regels gehouden?
hmm veel gecoupeerde staarten zie ik :\

Zitten prachtige dieren tussen!!!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:05

Er zitten zeker prachtige en machtige exemplaren tussen! Alleen jammer dat de meeste niet compleet zijn, al kunnen de paarden daar niets aan doen. Is in België het couperen van staarten eigenlijk nog gewoon toegestaan of betreft het hier "toevallig" heel veel onhandige paarden die met de staart tussen de boxdeur kwamen... ;(

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:07

pretletter17 schreef:
Er zitten zeker prachtige en machtige exemplaren tussen! Alleen jammer dat de meeste niet compleet zijn, al kunnen de paarden daar niets aan doen. Is in België het couperen van staarten eigenlijk nog gewoon toegestaan of betreft het hier "toevallig" heel veel onhandige paarden die met de staart tussen de boxdeur kwamen... ;(

Het is normaal verboden in België.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:09

antoinetje schreef:
Leuk dat je de link erop hebt gezet Hammeke, ik vind Belgen machtige dieren!

ga dan zeker ook eens bij zijn andere pagina's kijken, het ene trekpaard na het andere.
echt een trekpaardliefhebber die Ton :)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:11

Eponastable schreef:
pretletter17 schreef:

Het is normaal verboden in België.

Vanaf 1 september 2001 is het in Nederland verboden om staarten bij paarden te couperen. In België is het couperen van staarten sinds 1 oktober 2001 bij wet verboden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:15

Flor van 't akkerhof staat (nog) bij ons op stal, de foto doet hem geen recht vind ik...

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:08

Nee zeker niet. In het echt is hij veel leuker.

Er staan overigens wel mooie foto's op die site zeg.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:14

Mooie foto's! Buffalo heeft wel mooie nakomelingen deze (& laatste geloof ik) jaargang.. de meeste dan iedergeval

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:00

Citaat:
Vanaf 1 september 2001 is het in Nederland verboden om staarten bij paarden te couperen. In België is het couperen van staarten sinds 1 oktober 2001 bij wet verboden.

Waarom laten ze die in godsnaam starten in een keuring? het gaat over jonge paarden als ik me niet vergis?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:07

staarten couperen wordt veelal in Duitsland gedaan geloof ik. En zolang het hier niet verboden wordt om met gecoupeerde staarten te starten, zal daar niet veel verandering in komen. :\

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:12

De meeste dieren gaan naar Frankrijk om daar gecoupeerd te worden.

En ik schrik ervan hoeveel er nog gecoupeerd rondlopen, helemaal de jongere jaargangen. Dan wordt er hoog van de toren geblazen dat de gecoupeerde dieren niet op wedstrijden worden geplaatst of zelfs toegelaten, en worden ze wel als dekhengst gekeurd? Of gaat men er van uit dat er wel heel weinig dekhengsten overblijven als men de gecoupeerde dieren weigert?

De overheid kan van alles gaan roepen, maar zolang er vanuit de rasverenigingen en de keurmeesters geen signaal komt naar de fokkers en hengsten houders toe, is de wetgeving het papier niet waard waar het op geschreven staat.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:17

de oudere generatie wilt geen niet-gecoupeerde staarten, heb ik met de oude baas bij mijn verzorgpony's ook al discussie over gehad. :=
en ik heb zo vaag het idee dat zij een groot deel van de fokkers uitmaken. :)

zoals je zegt, de wetgeving is tot nu toe het papier niet waard.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:21

jokari schreef:
staarten couperen wordt veelal in Duitsland gedaan geloof ik. En zolang het hier niet verboden wordt om met gecoupeerde staarten te starten, zal daar niet veel verandering in komen. :\

In duitsland willen ze juis helemaal geen gecoupeerde trekpaarden.. geen duitser die een gecoupeerd trekpaard koopt. Medio September/ Oktober gaan er velen met vrachtauto's en trailer richting Frankrijk.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:36

Er is in belgie geen enkele keuring waar gecoupeerde dieren geweigerd worden, er zijn geen paarden met lange staart te vinden daar.
t zijn immers de kwekers zelf die de keuringen organiseren en zij vinden het paard mooier uitkomen vanachter zonder staart. ze worden ook gewoon in belgie gecoupeerd hoor, er zijn 1 of 2 dierenartsen die het doen.
ik begrijp het als ze zeggen dat de billen mooier uitkomen zonder lange staart want dat is ook zo.
alleen, ikzelf heb ook een belg, met staart! bewust voor gekozen en hard achter moeten zoeken! en ik vlecht de staart volledig in en dan ist ook mooi maar voor die ouderwetse boeren zal da teveel gevraagd zijn zeker. ben es benieuwd wat mijn paardje op keuringen gaat maken met staart.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:51

Scheer die staart dan toch af voor de keuring...
Ik heb ook op het punt gestaan klacht in te dienen tegen iemand die het ging doen maar op het nippertje afgeblazen heeft door de druk.
Baal dat ik de dierenarts zijn naam niet heb!

Die wetgeving trekt helemaal op niets!

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:21

Die van mij is gecoupeerd maar die is van '99 , ik vind het wel mooier een gecoupeerd trekpaard.. maarr ze hebben geen weer tegen vliegen..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:41

Antoiinette schreef:
jokari schreef:

In duitsland willen ze juis helemaal geen gecoupeerde trekpaarden.. geen duitser die een gecoupeerd trekpaard koopt. Medio September/ Oktober gaan er velen met vrachtauto's en trailer richting Frankrijk.

ok, Frankrijk dan. Was dus mis. :)
feit blijft idd dat veel Belgische paarden in 't buitenland gecoupeerd worden en hier braaf mogen meedoen aan de keuringen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:50

NILO schreef:
Er is in belgie geen enkele keuring waar gecoupeerde dieren geweigerd worden, er zijn geen paarden met lange staart te vinden daar.
t zijn immers de kwekers zelf die de keuringen organiseren en zij vinden het paard mooier uitkomen vanachter zonder staart. ze worden ook gewoon in belgie gecoupeerd hoor, er zijn 1 of 2 dierenartsen die het doen.
ik begrijp het als ze zeggen dat de billen mooier uitkomen zonder lange staart want dat is ook zo.
alleen, ikzelf heb ook een belg, met staart! bewust voor gekozen en hard achter moeten zoeken! en ik vlecht de staart volledig in en dan ist ook mooi maar voor die ouderwetse boeren zal da teveel gevraagd zijn zeker. ben es benieuwd wat mijn paardje op keuringen gaat maken met staart.

couperen ze de staart meestal ook niet om praktische redenen?
weet dat het vroeger toch meer voor het praktische gedaan werd, als de paarden op het land moesten werken en de staart altijd in de leidsels kwam..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:56

@Hammeke: Ja dat klopt, omdat de staarten nogal dik en zwaar zijn. Hier in de buurt worden er nog wel demonstratie's gegeven, dus kan me voorstellen dat een gecoupereerde/geknipte staart dan handiger is. Maar goed daar heb ik vaker discussie's over gehad dus daar ga ik nu niet verder op in.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:26

bwa ik kan er volledig mee akkoord gaan dat die gecoupeerde staart voor de boer/menner handiger is, geen probleem. Of ik het diervriendelijk vind, dat is een ander paar mouwen. :D

maar bon, dit is eigenlijk geen discussie-topic. :)

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:45

het valt me wel op dat het vooral roan / bruin schimmels zijn. Op zich best jammer. Ik vind zelf de apparte kleuren leuker. Roan zie je best veel. maar toch goed nieuws :D

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:13

De staart ging er vroeger af uit bijgeloof en voor praktische redenen, de praktische reden is dat als het paard het gareel aan had en op het land moest werken en de staart over de leidsel slaat wordt deze onstuurbaar vroeger werd ook gedacht dat het paard zijn rug sterker zou zijn zonder staart.