Johan Knaap legt goedkeuring hengst na negatief advies uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Johan Knaap legt goedkeuring hengst na negatief advies uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:28

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

De week voor het eindexamen van het najaarsverrichtingsonderzoek kregen Reinie Tewis en Heyo Albers te horen dat hun hengst Biscayo (Contendro I x Lux Z) niet ingeschreven zou worden. Afgelopen woensdag ging het licht toch op groen. Dat riep de nodige vragen op onder hengsteneigenaren en fokkers. KWPN-directeur Johan Knaap reageert.

KWPN-directeur Johan Knaap meldt het volgende: “Het beleid van het KWPN is om de eigenaren van hengsten zorgvuldig en tijdig te informeren aangaande het verloop van het onderzoek en de actuele stand van zaken. Daartoe vinden de laatste jaren tijdens het onderzoek diverse gesprekken plaats tussen de eigenaren en de keuringscommissie. Op verzoek van eigenaren wordt ongeveer een week voor het einde van het onderzoek een advies gegeven. Bij twijfelgevallen is dat natuurlijk moeilijk. Een negatief advies gaat gepaard met de mededeling dat om voor herkeuring in aanmerking te komen, hengsten tot het einde van het onderzoek moeten blijven lopen.”

“Het is aan de eigenaar wat hij met het advies doet”, gaat Knaap verder. “Bij het toch al korte najaarsonderzoek, sinds vorig jaar 50 dagen, blijkt innemen van een definitief standpunt een week voor het einde eigenlijk te vroeg. Een week voor het eindexamen is voor de betreffende hengst inderdaad een negatief advies afgegeven aan de eigenaren. De positieve ontwikkeling tijdens de laatste week heeft de keuringscommissie op de laatste dag alsnog doen besluiten hem het voordeel van de twijfel te geven”, laat Knaap weten. ,,De commissie heeft zich daarmee kwetsbaar durven opstellen in het belang van de hengst en de eigenaar. Ik begrijp dat hierover vragen zijn en we zullen bekijken of de wijze van communiceren met de eigenaren aangepast moet worden.”

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:43

Mooi dat ze hem niet hebben teruggetrokken, maar toch hebben volgehouden. Toch maar weer terug naar de oude situatie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:06

Johan Knaap moet zelf misschien maar afgewezen worden gezien de recente ontwikkelingen in het personeelsbestand van het KWPN.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:23

Zulke dingen gebeuren wel vaker..
Zo was de hengst Oscar zo'n voorbeeld..
Daar werd medegedeeld ...Hij wordt niet goed gekeurd.. ;)

Lante

Re: Johan Knaap legt goedkeuring hengst na negatief advies uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:06

En moet je eens zien wat een goeie nakoelingen er van rondlopen. :)
Toch vind ik het zacht gezegd erg raar dat er binnen een week zoveel kan gebeuren dat het van niet goedgekeurd (want daar komt een negatief advies toch simpel gezegd op neer naar mijn idee) naar wel goedgekeurd...

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:02

ik vind het ook maar raar in een week maar je ziet maar dat het mar goed is dat je niet meeteen terugtrekt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:14

Nou ik vind dat niet kwetsbaar opstellen, ik vind dat gewoon niet consistent en twijfelachtig gedrag. Komt het imago niet ten goede.
Eerst zeggen: nee het wordt hem niet. En een weekje later, Hm ja toch maar wel...
Kan je niet maken.

Als er maar zo kort tijd is tijdens het najaarsonderzoek dan moet er geen advies komen een week voor einde.

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:43

Helemaal mee eens Suzanne.
Laat de hengsten het onderzoek allemaal afmaken (m.u.v. degenen die het lichamelijk gezien niet aankunnen). Wellicht verbeteren de hengsten die het in het begin niet goed doen, ook wel. Als een paard in één week tijd van niet goed naar voldoende kan verbeteren, zou dit met andere paarden in een paar weken ook maar zo kunnen gebeuren. Alleen, die zijn al naar huis gestuurd!

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:25

Dan het stuk in de paardenkrant over het OCD klasse C geval, daar komen ze voor de zoveelste keer met hetzelfde vage verhaal...
Terzijde dat valt te betwijfelen of deze hengst zoveel toegevoegde waarde heeft voor het KWPN dat er een uitzondering wordt gemaakt.

Maar ik denk dat dit verhaal nog wel een staartje gaat krijgen, de geloofwaardigheid is natuurlijk ver te zoeken na dit geval!