In totaal 238 Shetlandpony's naar de hengstenkeuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

In totaal 238 Shetlandpony's naar de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:25

http://www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Peter Poppelaars

Het NSPS staat aan de vooravond van een van de hoogtepunten van het jaar: de hengstenkeuring in Mariënheem. Traditiegetrouw verschijnt de nieuwe jaargang gedurende vier dagen in december voor de jury. Dit jaar vindt de keuring plaats op 8, 9, 11 en 12 december. In totaal komen 238 hengsten voor de keuringscommissie.
In totaal verschijnen 209 2,5-jarige hengsten in de baan, en dertien niet eerder beoordeelde hengsten van drie jaar en ouder. Zestien hengsten proberen nogmaals in aanmerking te komen voor het felbegeerde dekbrevet. Opvallend genoeg is de minimaat qua aantallen dit jaar minder populair in vergelijking met voorgaande jaren en is het nu zelfs de op een na kleinste groep, met 56 deelnemers. De kleine palominohengst Sander van de Hoefslag is met vier zonen in de minimaat het sterkst vertegenwoordigd.

In de kleine maat zien we tien hengsten van drie jaar en ouder, waarvan 50 procent de hengstenkeuringsbaan al eens eerder heeft betreden. 54 hengsten verschijnen voor de eerste keer. Hoofdleverancier is de palominohengst Kerswell Cloud met drie zonen in de kleine maat. De middenmaat blijft de kleinste groep, al is het verschil met bijvoorbeeld de minimaat te verwaarlozen. In totaal verschijnen 54 hengsten in de middenmaat voor de jury. De kleine maat hengst Kotonofico van stal Brammelo is met drie zonen hoofdaanvoerder in de middenmaat. Van oudsher is de grote maat bij veel liefhebbers van de Shetland-pony het meest populair. 64 hengsten nemen de gok. Oud-kampioen Nelantines van de Groote Woerd is met vier zonen topaanvoerder in deze maat.

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 januari 2010 worden vervolgens de reeds goedgekeurde hengsten beoordeeld en vinden tevens de kampioenskeuringen plaats. De her- en nakeuring zal op zaterdag 30 januari gehouden worden.

hiboune

Re: In totaal 238 Shetlandpony's naar de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:53

mijne is drachtig van kerswell cloud :D trots hihi

ik ga er zeker weer heen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:52

Ik ben heel benieuwd wat er uit zal komen dit jaar.

Mijn hengst mag er volgend jaar voor.

9 januari zal ik een hengst van een kennis rijden bij de rubriek dekhengsten in het tuig.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:19

Ik ben er ook denk ik :D

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:34

gaaf! Daar zijn we zeker!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:35

Is het gewoon openbaar en mag je gewoon komen kijken ?

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:25

tuurlijk ja hoor, iederen is welkom! is echt gesellie!