Anky van Grunsven: 'bewondering voor vechtlust van Sjef'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven: 'bewondering voor vechtlust van Sjef'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 09:43

http://www.telegraaf.nl

Af en toe kan ik me echt verwonderen over Sjef Janssen, mijn partner en trainer. We zijn toch al heel lang samen verweven met de paardensport, maar hij blijft onafgebroken strijdbaar. De jaarvergadering van de internationale paardensportfederatie FEI vond vorige week plaats in Kopenhagen. Veel beslissingen die daar zijn genomen, blijken puur politiek en contra de sport. Maar Sjef zal nooit onverschillig zijn schouders ophalen. Elke keer vecht hij weer tegen zaken, die de sport niet dienen.

Ik kan het tegenwoordig niet altijd meer opbrengen om me overal druk om te maken. Ik heb andere zaken aan mijn hoofd. De kinderen, de verbouwing op stal, de kledinglijn en het rijden van mijn paarden. "Ik wil het liefst ook alleen maar paardrijden", zegt Sjef dan, "maar als we dat allemaal doen, blijft er straks geen sport meer over."
En daarin heeft hij wel gelijk. Er zijn nu weer enkele twijfelachtige beslissingen genomen door de FEI. Of beter gezegd: ze hebben in Kopenhagen bijna geen besluiten durven nemen. Zowel voorgenomen veranderingen in de statuten - een andere wijze van besturen - als het beleid rond het welzijn van het paard en de dopingproblematiek is uitermate wollig en niet doordacht. Wat je de FEI kort gezegd kan verwijten, is dat van helder en transparant beleid geen sprake is. Daadkracht ontbreekt. En de mensen waar het in de topsport om draait, ruiters, trainers en organisatoren, zijn daar de dupe van.
Sjef gaat daar fel tegen in verweer. Ik hoor daar thuis aan de eettafel natuurlijk het nodige over, want hij moet zijn ergernissen ook wel eens kwijt. Zo heeft de FEI na maandenlange aankondigingen over welzijnsbeleid en trainingsmethodes geweigerd op het moment suprème, tijdens de jaarvergadering, stelling te nemen.

De paardenwereld zelf is verdeeld over bepaalde manieren van trainen. In plaats van wetenschappelijke onderzoeken en experts te gebruiken en stelling te nemen, wil de FEI stewards op het losrijterrein instructies geven om bij bepaalde overschrijdingen van één norm (die de FEI intern bepaalt en niet de betrokken partijen) met gele kaarten en schorsingen te laten strooien. Maar dat is geen oplossing. En al helemaal geen gemerkt signaal. Kortom, je stapelt alleen maar veel meer problemen op elkaar.
Dat geldt ook voor de kwestie rond de dopingproblematiek. We hebben jarenlang tegen de nuloptie gestreden. We mochten onze topsportpaarden, topatleten dus, niks geven. Ook niet als het aankwam op welzijn, bijvoorbeeld tijdens het reizen of bij het scheren. De FEI heeft besloten de medicijnenlijst te verruimen, maar wat schetst de verbazing? Nu laten ze middelen toe die in Duitsland en Scandinavië bij wet verboden zijn. Op concoursen in die landen ben je dus zelfs strafbaar als je ze gebruikt bij je paard. Dat de FEI er nu zelf ook niet meer uitkomt, blijkt uit een persbericht dat gisteren is uitgegeven. De richtlijnen betreffende de medicijnenlijst zijn in ieder geval uitgesteld tot 5 april 2010. De reden: er bestaat te veel discussie. Ondertussen laat de duidelijkheid dus minimaal weer een half jaar op zich wachten.

Als Sjef zoiets hoort, is hij gelijk uren aan het bellen om te kijken of er nog mogelijkheden zijn om het standpunt vanuit de sport te belichten. Het kost hem vaak veel negatieve energie, maar hij bijt zich er echt in vast. Hij weigert zich neer te leggen bij beslissingen, waarvan hij weet dat het de sport alleen maar bemoeilijkt. Soms hoor ik hem wel eens zuchten, dat hij er genoeg van heeft. Maar als puntje bij paaltje komt, weigert hij het bijltje erbij neer te gooien. En dat al minstens 25 jaar lang. Zucht.
Over vechtlust gesproken. Marianne Timmer is ook iemand, die ik waardeer om haar stoere aanhoudendheid. Hoe zij na haar gouden plakken op de 1000 en 1500 meter in 1998 in Nagano terugkwam met opnieuw een gouden medaille op de 1000 meter in 2006 in Turijn.

En niet alleen haar sportieve prestaties spreken bij mij tot de verbeelding. Ze betekent veel meer in de sport. Ze helpt haar team tot tweemaal toe bij het vinden van een sponsor voor de hele ploeg. En dan valt ze in Heerenveen door de schuld van een ander. Niet opzettelijk, maar toch. Het is zwaar te verteren. Ik begrijp dat ze nog steeds niet wenst op te geven richting de Olympische Spelen in Vancouver. Voor dat standpunt kan ik alleen maar respect opbrengen.

Rana

Re: Anky van Grunsven: 'bewondering voor vechtlust van Sjef'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:59

Fijn te lezen stuk! Altijd leuk te lezen hoe het binnen de muren van huize Grunsven gaat....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:02

Cayenne schreef:
We hebben jarenlang tegen de nuloptie gestreden. We mochten onze topsportpaarden, topatleten dus, niks geven. Ook niet als het aankwam op welzijn, bijvoorbeeld tijdens het reizen of bij het scheren.

Onzin.
Klinklare onzin:
1. Medicatie is toegestaan. Je kan alleen geen wedstrijden rijden zo lang het in het bloed zit. Dat is alleen tegen het ruíterbelang.
2. ´Iets geven´ voor vervoer of scheren is verdoven van verzet tegen een voor het paard onzinnige activiteit in het ruiterbelang.

Dat is geen inzet voor de sport maar inzet voor het ruiterbelang en schadelijk voor het imago van de sport.
Op deze manier is de publieke opinie over het gesol met direnwelzijn: ´Verbiedt het dan gewoon helemaal maar.´

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:03

Heel mooi geschreven! Dit bewijst maar weer eens hoeveel je voor de sport over moet hebben en hebt... diep respect!

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:08

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:
We hebben jarenlang tegen de nuloptie gestreden. We mochten onze topsportpaarden, topatleten dus, niks geven. Ook niet als het aankwam op welzijn, bijvoorbeeld tijdens het reizen of bij het scheren.

Onzin.
Klinklare onzin:
1. Medicatie is toegestaan. Je kan alleen geen wedstrijden rijden zo lang het in het bloed zit. Dat is alleen tegen het ruíterbelang.
2. ´Iets geven´ voor vervoer of scheren is verdoven van verzet tegen een voor het paard onzinnige activiteit in het ruiterbelang.

Dat is geen inzet voor de sport maar inzet voor het ruiterbelang en schadelijk voor het imago van de sport.
Op deze manier is de publieke opinie over het gesol met direnwelzijn: ´Verbiedt het dan gewoon helemaal maar.´

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Ik ben, net als Anky, van mening dat je niet wedstrijden af hoeft te zeggen als je paard een licht verdovend middel of iets dergelijks nodig heeft bij bijvoorbeeld het scheren. Het is tegen de tijd van de wedstrijd allang uitgewerkt, maar het zit langer in het bloed dan dat het werkt, en dan mag er alsnog niet gestart worden. Dát vind ik onzin.

Overigens vind ik het een heel mooi geschreven stuk, ik heb veel respect voor mensen met zo'n doorzettingsvermogen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:14

Ik ben het ook met je eens Nensert..... Je kan alles egoistisch noemen....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:59

Ik heb diep respect voor Anky en haar doorzettingsvermogen. Nog mooier dat ze dat bij andere sporters ziet en waardeert. Petje af. Sjef....tja, die zit gewoon zo in elkaar. Ik zou respect voor hem hebben als hij eens wat gematigder zijn doel zou weten te bereiken. Dan laat je zien dat je eens jezelf in de hand kunt houden voor een hoger doel en daar kan ik pas echt resprect voor op brengen. }>

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:02

Mooi stuk Anky! Doorzetter en sportvrouw pur sang.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:40

Citaat:
blijken puur politiek en contra de sport

Die publieke opinie is echter gewoon belangrijk en iets waar 'de (top)sport' zich denk ik echt eens wat meer over achter de oren moet krabben, anders zit ze straks aan wetgeving vast waar ze nóg minder op zit te wachten. :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:44

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:

Onzin.
Klinklare onzin:

Het gaat altijd om het ruiterbelang. Ook dat hobbelritje van jou door de bergen is ruiterbelang. Ik hoop niet dat je serieus denkt dat je je paard daar een plezier mee doet.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:47

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:

Onzin.
Klinklare onzin:

Dat is pas onzin HC. Een paard dat bijvoorbeeld reizen spannend vind iets rustgevends geven is in het paardenbelang en heeft niets te maken met het 'verdoven van verzet'. En zo zijn er vele voorbeelden.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:50

Het probleem is alleen dat een verdovend middel ook voor heel andere doeleinden gebruikt kan worden (of dat het wordt gebruikt zodat een ander middel niet meer aan te tonen is). Er zijn genoeg ruiters/eigenaren die niet zo eerlijk zijn om dat toe te geven.
Vandaar die nuloptie, die ik eigenlijk best begrepen heb altijd. Het is gewoon heel moeilijk te controleren soms (doping).
Maar idd, er zitten ook veel nadelen aan de nuloptie. Ik begrijp Anky & Sjef best, en ik zou zelf ook behoorlijk pissig zijn als je niet mag starten door iets als een lichte verdoving een tijd terug. Toch vind ik de nadelen niet opwegen tegen het risico dat er meer doping gebruikt gaat worden. Want dat is toch pas echt zonde voor de sport?
En volgens mij moet iedereen die op een paard gaat zitten spreken van ruiterbelang, wat is nou het belang van het paard dat jij er op zit? Hij kan ook best een ritje alleen neem ik aan ;) . We moeten alleen proberen om de dingen die wij in ons belang doen niet paardonvriendelijk te maken.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:03

het zou wat worden als je in NL niet meer met een paracetemol op naar het werk mag...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:05

De 0 optie heeft zeker iets goeds in zich en ik denk dat elke ruiter dat ook ziet. Echter brengt het ook een groot nadeel met zich mee en wat een ook nadeel is voor het paardenwelzijn. Geen 0 optie betekend dat het paard in sommige opzichten beter af is en in sommige gevallen ook absoluut niet. In deze gevallen zal dan misbruik gemaakt worden van dergelijk middelen. Ik begrijp het verzet van Sjef en Anky tegen deze optie goed maar momenteel brengt de afschaffing ook problemen met zich mee. Daar moeten ze wat op vinden zodat het toedienen van middelen uiterst goed te controleren is. Tot die tijd mag de 0 optie van mij blijven.. dit zorgt het meest voor een eerlijke wedstrijd zonder misbruik.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:25

Wat wordt er nu eigenlijk door de FEI bekeken? Het verruimen van de dopinglijst. Met andere woorden: bij gebruik van bepaalde middelen heb je geen onmiddelijke uitsluiting meer bij wedstrijden. De crux in deze problematiek is dat de wetgeving van elk land nog steeds boven de richtlijnen van de FEI staan. Dat houdt dus in dat je in sommige landen simpelweg niet kan starten als je paard het betreffende middel heeft gehad. Helaas voor de ruiter/amazone in kwestie dan, maar helemaal helaas voor de paardensport in dat betreffende land. In een worst case scenario kunnen of zullen ruiters/amazones bepaalde landen mijden omdat daar een absolute nul-tolerantie heerst op het gebruik van bepaalde geneesmiddelen voor paarden.
Stel dat ruiters een groot concours als Oslo bijvoorbeeld gaan mijden? Minder interessante ruiters, minder interesse in het concours, minder toeschouwers, minder sponsoren, minder.....uiteindelijk geen Oslo meer. En dat is nu precies waar Sjef voor strijdt. Voor de commercie/voortbestaan van de sport.
Dit principe geldt enkel niet alleen voor de dopingkwestie maar geldt ook voor andere zaken. Het voorbeeld van de stewards. Het grote risico wordt dan dat objectiviteit niet meer gewaarborgd kan worden maar dat subjectiviteit de bovenhand gaat vieren. Het houdt in dat de FEI een standpunt moet gaan innemen met betrekking tot trainingsmethoden die de individuele ruiter hanteert, en dat is nu net waar ze zo mee in hun maag zitten. En trainingsmethoden zijn van nature al subjectief dus hoe moet je dan gaan objectiveren?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:46

Van de vechtlust van Sjef naar de griepprik in Nederland. Nu begrijp ik dat de ene discussie vaak de andere uitlokt, maar dit ontgaat mij... Maar goed, ontopic: goed geschreven artikel en inderdaad erg sociaal om Marianne Timmer te vernoemen.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:17

Anky komt weer aandacht te kort... Moet ze weer een nieuwsberichtje de deur uit doen, om te laten weten dat ze nog bestaat....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:18

Janine1990 schreef:
FS: Om maar even helemáál van de discussie af te wijken, ik las de quote die jij van sporter plaatst, meer als een voorbeeld. Met een vraagstelling er achter... Niets kwalijks, of ik ben gek... :P

Volgens mij gaat het Sjef niet om de hyperflexie en rollkur, maar meer om de regels daaromheen, de overhaaste besluiten die straks toch weer aangepast moeten worden, aangezien de trainingsmethode van hen nogal relatief is, daar is geen maatstokje bij te houden. :n

Hij redt wat er te redden valt, aan de gehele paardensport. En ik denk dat we hem straks best wel eens dankbaar kunnen mogen zijn, hij heeft al heel wat voor de dressuur betekend!

Waar het meneer Janssen om gaat, gaat het mij niet om. Daar sta ik lijnrecht tegenover, dat is ook geen nieuws voor meneer Janssen en zijn "hollandse' school ruiters. Dus u denkt dat meneer Janssen de paardensport nu probeert te redden, na alles kapot te maken voor de goudkoorts? Ik persoonlijk zal meneer Janssen nooit dankbaar kunnen zijn. Meneer Janssen had beter wielrenner kunnen blijven, dan was meneer Janssen zelf het haasje. Voor mij persoonlijk heeft meneer Janssen niks dan slechts betekend voor de dressuur. Een goedkope slechte copie van hyperflexi die laat zien hoe het niet moet.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:18

liezzie schreef:
Anky komt weer aandacht te kort... Moet ze weer een nieuwsberichtje de deur uit doen, om te laten weten dat ze nog bestaat....

Ze schrijft gewoon elke maand een vaste column in de Telegraaf, niets meer niets minder (net als zo vele andere (oud-)sporters)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:24

liezzie schreef:

volgens mij wil jij aandacht met zulke posts... anky heeft vaak een colum in de telegraaf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:28

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:
FS: Om maar even helemáál van de discussie af te wijken, ik las de quote die jij van sporter plaatst, meer als een voorbeeld. Met een vraagstelling er achter... Niets kwalijks, of ik ben gek... :P

Volgens mij gaat het Sjef niet om de hyperflexie en rollkur, maar meer om de regels daaromheen, de overhaaste besluiten die straks toch weer aangepast moeten worden, aangezien de trainingsmethode van hen nogal relatief is, daar is geen maatstokje bij te houden. :n

Hij redt wat er te redden valt, aan de gehele paardensport. En ik denk dat we hem straks best wel eens dankbaar kunnen mogen zijn, hij heeft al heel wat voor de dressuur betekend!

Waar het meneer Janssen om gaat, gaat het mij niet om. Daar sta ik lijnrecht tegenover, dat is ook geen nieuws voor meneer Janssen en zijn "hollandse' school ruiters. Dus u denkt dat meneer Janssen de paardensport nu probeert te redden, na alles kapot te maken voor de goudkoorts? Ik persoonlijk zal meneer Janssen nooit dankbaar kunnen zijn. Meneer Janssen had beter wielrenner kunnen blijven, dan was meneer Janssen zelf het haasje. Voor mij persoonlijk heeft meneer Janssen niks dan slechts betekend voor de dressuur. Een goedkope slechte copie van hyperflexi die laat zien hoe het niet moet.

Wat heeft Sjef precies kapot gemaakt aan de sport?

Jammer dat er mensen blijven die denken dat de Hollandse School, door Sjef genoemd, enkel bestaat uit rollkur en hyperflexie (nonsens, ik geloof niet dat Nederland dit geheel op eigen houtje heeft ontwikkelt, daarnaast gebruiken veel ruiters buiten Nederland óók hyperflexie), de Hollandse School gaat gewoon om het geheel van opleiding van ruiter en paard in de top. En daarin blijkt Nederland ijzersterk te zijn!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:45

Janine1990 schreef:
Dat zegt ze niet :)
Sterker nog, dat ontkent ze! Kwestie van tussen de regels door lezen :)

Zegt ze niet maar schrijft het, precies wat u schrijft.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:47

Ik las de titel en dacht: 'Is dat niet haar vent'?

En dan: Nou, tuurlijk dat ze dat gelooft over hem, het zou wel erg zijn mocht dat niet zo zijn zeker? Het is haar partner notabene.

En als laatste: Kon ze dit niet 's avonds in bed zeggen in plaats van in een nieuwsbericht? Iemand moet haar toch eens vertellen dat dit geen effectieve communicatieweg is als je een complimentje wilt geven aan je man...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:52

BraveSpots schreef:
Ik las de titel en dacht: 'Is dat niet haar vent'?

En dan: Nou, tuurlijk dat ze dat gelooft over hem, het zou wel erg zijn mocht dat niet zo zijn zeker? Het is haar partner notabene.

En als laatste: Kon ze dit niet 's avonds in bed zeggen in plaats van in een nieuwsbericht? Iemand moet haar toch eens vertellen dat dit geen effectieve communicatieweg is als je een complimentje wilt geven aan je man...

Denk dat ze dat wel doet, anders zou ze echt niet zo lang samen zijn met hem :P
Maar het lijkt me niet slecht om dit ook eens openbaar te maken, als het om dit soort dingen gaat doet Sjef het altijd, en het is allemaal slecht. Maar dit laat toch even de andere kant van het verhaal zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:48

Huertecilla schreef:
karijn schreef:
En trainingsmethoden zijn van nature al subjectief dus hoe moet je dan gaan objectiveren?

Daar heb ik al járen geleden een concreet voorstel over uitgewerkt.
Een fors stuk objectivering van de jurering door telemetrie.
Helaas, dat is de billen te bloot 8-)

En waarover al een kleine discussie is geweest.
Niet ieder paard is gelijk, zo ook niet iedere druk die gegeven wordt of gegeven kan worden.
Evenmin hoe stil de ruiter de benen moet houden of kan houden om het paard op dat moment te vragen dat te doen wat het moet doen volgens de proef...
Jij zit met je ruiterij nog in de basis, den beginne, en daarom lijkt het allemaal simpel te zijn, is ook simpel maar anders dan jij schijnt te denken.
Maw jij zit nog ergens met de fundering te prutsen, de topruiters zijn bezig met de inrichting van het gebouw, de puntjes op de i.

Huertecilla schreef:
Een heel belangrijke taak van de FEI is het waarborgen van het welzijnsbelang van het individuele paard.

En waarom denk je dat ze daar niet mee bezig zijn??????

Huertecilla schreef:
Dat is het bestaansrecht van de ruitersport.
Daar faalt ze de afgelopen decennia in en de ruitersport krijgt nu de rekening gepresenteerd.

Dat is jouw mening, geen feit...

Huertecilla schreef:
Zoals ik al veelvuldig heb geschreven zouden het de liefhebbers van ruitersport moeten zijn die het hardste streven naar deze waarborging; het is de toekomst van hún hobby.

Niet alleen van hun hobby, ook de jouwe...
de overheid gaat verder dan alleen de topsport, kan zelf topsport als voorbeeld nemen als het goede, en jouw manier van rijden bestempelen als not done... onzinnig en onnodig...
jezelf verkleden en dan door de bergen rijden, op straat voor een vrachtwagen uit....
welke meerwaarde heeft dat voor het paard?
in mijn ogen en naar mijn mening minder dan wat de topsporters doen met hun paarden... want als het paard van Anky aan de kletter kan gaan op een groot toernooi, wat kan er dan wel niet gebeuren als jouw paard aan de haal gaat, de vrachtwagenchauffeur wijkt uit en ramt een schoolbus omdat er daar geen beredenen zijn die je paard kunnen stoppen????