Ruiter brengt zelf ruiterpaden van Schouwen in kaart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiter brengt zelf ruiterpaden van Schouwen in kaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 09:13

http://www.pzc.nl

Daphne van Kampen (24) uit Renesse heeft op eigen initiatief de ruiterpaden in de Kop van Schouwen in kaart gebracht.

De VVV brengt er een kaart van uit.

Het balletje ging rollen op een bijeenkomst voor nieuwe inwoners van Schouwen-Duiveland, afgelo-

pen voorjaar in het gemeentehuis. Daphne van Kampen (24) woonde toen net in Renesse, en moest het toch even aan wethouder Ad Verseput vragen: waarom zijn er eigenlijk nergens routekaarten met de Schouwse ruiterpaden verkrijgbaar?

Van Kampen was immers mede vanwege de goede paardrijmogelijkheden vanuit Rotterdam naar Renesse verhuisd. Bij gebrek aan bestaande kaarten, had ze die winter zelf maar alle ruiterpaden en voor paarden toegankelijke wegen op een kaart ingetekend. Verseput bracht haar vervolgens in contact met de VVV, waar ze wel oren hadden naar die informatie. Want hoewel de Kop van Schouwen heel wat goed onderhouden en bewegwijzerde ruiterpaden heeft, is er inderdaad nog geen overzichtskaart van te krijgen.

Op de website van Routebureau Zeeland staan wel enkele routes: die in de boswachterij Westerschouwen, in het Gadrabos bij Burgh-Haamstede, en het ruiterpad van Nieuw-Haamstede naar het strand. "Maar er is veel meer", weet Daphne van Kampen nu uit ervaring. "Vorige winter ben ik in de omgeving gaan rondrijden en heb alle paden ingetekend. Met behulp van Google Earth heb ik dat heel precies kunnen doen."

Bij de VVV was er al wel eens een globale inventarisatie gemaakt door een stagiaire, vertelt Sylvia de Geest, directeur van VVV Schouwen-Duiveland. "Die hebben we naast de gegevens van Daphne gelegd en op actualiteit gecheckt. Daarnaast hebben we navraag gedaan bij alle maneges." Al met al leverde dat genoeg gegevens op voor een ruiterkaart van heel Schouwen-Duiveland.

Van Kampen is goed te spreken over de mogelijkheden voor ruiters op het eiland. "Er is genoeg, alleen de kaart ontbrak nog. Er is één pad dat ik wel mis: langs de Vroonweg was vroeger ook een ruiterpad. Sinds de Vroonweg er niet meer is, is het ruiterpad ook niet meer begaanbaar. Als dat pad voor ruiters weer bruikbaar zou zijn, ben je vanuit Renesse veel sneller in de boswachterij, waar toch de mooiste routes zijn."

De ruiterkaart voor Schouwen-Duiveland is een uitgave van de VVV Schouwen-Duiveland en Routebureau Zeeland. De kaart is vanaf maart te koop bij de VVV-kantoren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:14

Ik zag het vanochtend in de krant, leuk initiatief. Er wordt hard gewerkt in Zld om meer ruiterpaden in kaart te brengen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:02

Ik ken haar niet, maar complimenten aan Daphne +:)+

Yavanna

Re: Ruiter brengt zelf ruiterpaden van Schouwen in kaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:19

Fijn dat dat nu eindelijk gebeurd is, en dan wel door een niet schouwenaar... er was al jaren sprake over, maar er werd nooit wat mee gedaan.
Maar goed onder houden... hmmm, dat durf ik niet te beweren, vaak zat dat de bramenstekels, of van duindoorn in je benen staken omdat de takken vrij kunnen groeien.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:05

Leuk initiatief. Ik ben zeker geïnteresseerd in de kaart!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:19

Wat leuk!
Zeker omdat heel het eiland nu in kaart is gebracht. Maar ben benieuwd of echt alles klopt nu. Want als je in de buurt van kerkwerve/zonnemaire staat is het flink zoeken naar leuke routes hoor... Dat mag wat mij betreft nou echt wel eens verbeterd worden.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:04

Wat goed! Veel ruiterpaden zijn niet bekend, dit is een mooi inititief om het aan de orde te brengen! :D Toppie, Daphne!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:26

Miss_Malfoy schreef:
Wat leuk!
Zeker omdat heel het eiland nu in kaart is gebracht. Maar ben benieuwd of echt alles klopt nu. Want als je in de buurt van kerkwerve/zonnemaire staat is het flink zoeken naar leuke routes hoor... Dat mag wat mij betreft nou echt wel eens verbeterd worden.

Gezellig een rondje rond de vleesboerderij :D 't is wat ver rijden naar schuddebeurs, maar mon plaisier is toch altijd een mooi bos...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:29

Hahaha ik doe niets anders als langs die stomme vleesboerderij. :') Maar als de bak weer goed is en de paardjes zijn niet zo gek meer willen we op zondag wat verdere tochtjes gaan doen. :D
Schuddebeurs is idd leuk, vanaf zonnemaire doe ik er met die nieuwe berm + fietspad (tussen zonnemaire en noordgauwe) nu drie kwartier over. Alleen jammer genoeg kan je in de berm nog niet echt rijden, en over dat fietspad is niet zo best voor de blote voetjes van Flame.

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:56

Tja en nu nog in de rest van Nederland.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:26

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:58

leoensuzanne schreef:
Tja en nu nog in de rest van Nederland.

:+ Ja idd... ben hier vaak genoeg "persoonlijke gids" := omdat mensen de weg (nog) niet kennen en wat er op kaart staat maar héél minimaal is :\... het is dan vaak ook nog eens een route dóór het gebied heen naar andere plaatsen (voor langere trektochten) en dan vaak over de grotere (saaie) paden ipv leuke routes IN het gebied met de leukste paadjes :z 8-)

:)* Misschien hier ook maar eens gaan tekenen :P heb al wat op afstandmeten.nl staan :D