Vereniging wil paardenmest uit straten gemeente Goedereede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Vereniging wil paardenmest uit straten gemeente Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:56

http://www.flakkeeweb.nl/ / Nieuwsredactie

Het Verenigd Gemeente Belang (VGB) wil dat er een einde komt aan de paardenmest in de straten van de gemeente Goedereede (Zuid-Holland). Met deze achtergrond diende het VGB in de raadsvergadering van donderdag 26 november 2009 een motie in om voortaan een paardenpoepzak verplicht te stellen.
Begin november stond het Verenigd Gemeente Belang Goedereede met de VGB Wensenwand op de Vision Beurs in Ouddorp. Op deze wensenwand kan iedereen zijn of haar wens voor de gemeente Goedereede plakken. Meer dan 225 mensen maakten hier gebruik van. Één van de grootste ergernissen bleek de paardenpoep in de openbare ruimte. Het VGB nam dit signaal serieus en besloot een motie in te dienen om een zogenoemde paardenpoepzak verplicht te stellen.

De paardenpoepzak wordt al in diverse gemeenten in Nederland gebruikt. Deze kunststof zak wordt bevestigd aan de staart van het paard. Wanneer de staart van het paard omhoog gaat, wordt de zak opengetrokken en valt de mest in de zak in plaats van op de straat. Het VGB ziet dit als een oplossing voor het steeds groter wordende probleem en verzocht door middel van een motie een aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening om de paardenpoepzak verplicht te stellen.

De gemeenteraad stemde niet in met de motie, maar erkende wel het probleem. Vooralsnog hoeven de paarden in Goedereede dus niet met een zak aan hun kont te lopen.

Verwant artikel
[VN] 'Gewoon een zak aan de kont van 't paard binden'
[VN] ‘Drollenvanger’ voor paarden steeds vaker bepleit
[VN] "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"
[VN] Gemeente Velsen wil met boetes optreden tegen paardenpoep

BlueStar

Re: Vereniging wil paardenmest uit straten gemeente Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:36

Zullen we dan eerst maar eens laten beginnen met de honden, daar een zak onder de staart binden. Ik sta liever in paardenpoep dan hondenpoep.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:43

Citaat:
Deze kunststof zak wordt bevestigd aan het paard van de staart.

Nog kunststof ook, het wordt wat daar in die gemeente, paarden die aan de staart worden bevestigd met kunststof zakken. Ik ga ook de politiek in!!!
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 04-12-09 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote van een verwijderde oneliner weggehaald

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:35

zal het paard leuk vinden :P als ze dan schrikken, vliegen de ballen nog om je oren. en wat als ze 2 x mesten, en de zak zit vol ?
gelijk de werkloosheid terug dringen, en een kansarme werkeloze met een karretje en schep de straten schoonvegen.desnoods met behoud van uitkering, met een extraatje ntl.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:22

Misschien eens een onderzoekje laten doen wat de gevolgen op lange termijn kunnen zijn van paar kilo stront aan je staartbeen hangen. Lijkt me toch niet wenselijk.

Wordt wel helemaal hip geloof ik, paard van de straat weren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:41

Citaat:
Deze kunststof zak wordt bevestigd aan het paard van de staart.

Lol, weet je hoe hard we dan door de straten gaan :=
Dat is hetzelfde als de opmerking die ik laatst kreeg. Ik moest maar een vuilniszak meenemen op buitenrit.
Ik zeg: Ja mevrouw, dan zal ik met 1 hand de volle vuilniszak vasthouden en met de andere hand sturen, richting aangeven, paard onder controle houden, etc. :=

Maargoed, zo'n zak kan je niet eens aan de staart bevestigen.
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 04-12-09 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote van een verwijderde oneliner weggehaald

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:49

Ik ben ook erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien.
Waarom kan niemand rekening met ons houden? Als je er last van hebt kan je toch even met de schep de mest in de berm/ tuin/ plantsoen scheppen? Ik bedoel er wordt ook zo weinig rekening gehouden met ons op de weg/berm/fietspad. Vrachtwagens, bussen, trekkers, kleine kinderen op fietsjes, loslopende honden, dicht langs rijdende auto's houden ook geen rekening met ons.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:59

Sneu dat het zover heeft moeten komen.
Het is de eigen schuld van de ruiters. Als je weet dat het een groot punt van discussie is dan ga je later terug met een schep en schep je de stront even in de berm oid.
Ik las ook nog iets over 'rekening houden met ons', dat vind ik al helemaal raar. Wij moeten rekening houden met de rest van de wereld.
Oftewel, alle medische klachten die gaan komen door de zak aan de staart te binden hadden de ruiters zelf kunnen voorkomen.
Bovendien vind ik het ook heeeeeel erg vervelend als ik fiets naar school (oke, vroeger dan) dat er overal paardenstront lag. Opruimen die hap.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:10

Frats schreef:
Waarom kan niemand rekening met ons houden? Als je er last van hebt kan je toch even met de schep de mest in de berm/ tuin/ plantsoen scheppen?

Ohw, dat doe ik altijd zelf. Kan niemand er over zeuren :+
Wel niet met een schep, maar ik veeg het met mijn voeten weg.
Het is een kleine moeite om het als ruiter even op te ruimen.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:12

Marije112 schreef:
Ik las ook nog iets over 'rekening houden met ons', dat vind ik al helemaal raar. Wij moeten rekening houden met de rest van de wereld.

Jij rijdt zeker nooit buiten. Dat je al in de berm rijdt en dan alsnog in botsing komt met een zijspiegel van een auto.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:27

Bij ons in het dorp wordt verwacht als je paard mest op straat dat je later terug gaat om het op te ruimen.
Ik loop dan ook vaak met mijn emmer over straat. Ik loop liever een keer terug dan dat ik mijn pony's mestzakken moet gaan aanbinden.

Bermen en fietspaden zijn er niet hier.

Ik vind ook dat ze de overlast van honden dan ook strenger moeten gaan aanpakken.
Gelukkig hier ook geen honden poep op de straten, dit wordt ook meteen opgeruimd.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:18

Als iedere ruiter of menner nou eens zelf de poep van zijn paard opruimt dan zou dat al een heel stuk schelen.
Als wij met de kar de weg op gaan gaat er altijd een drollenboy en een bezem mee.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:20

Marije112 schreef:
Sneu dat het zover heeft moeten komen.
Het is de eigen schuld van de ruiters. Als je weet dat het een groot punt van discussie is dan ga je later terug met een schep en schep je de stront even in de berm oid.

Ik ben het met je eens hoor, maar als het er ligt, zullen mensen niet meteen geneigd zijn om te denken dat je na het rijden terugkomt om het op te ruimen, dus zal het de klachten niet (direct) verminderen. Tenzij je er een briefje in steekt "Ik kom zo terug met een schep om dit op te ruimen, excuses voor het ongemak" :D

Nogmaals, ik ben het ermee eens dat het niet meer dan netjes is om het op te ruimen, maar als het niet direct gebeurt, ziet men toch de hoop liggen. Al is het maar tijdelijk.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:22

wel mooi hoor z`n zak! is toch de oplossing!!!!!! _O- >;)

En dan te bedenken dat hondenpoep vaak viezer is(door het eten wat de dieren krijgt) dan paarden mest(wat uit enkel natuurlijke materialen bestaat!!!
Maar dat vinden de inwoners niet erg!!! nooit van zijn levensdagen zal ik met een zak onder de staart van mijn paard gaat rijden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:40

Ik zie echt het probleem niet om even zelf je rotzooi op te ruimen. Ik begrijp volledig dat mensen zich rot-ergeren aan die mega poep bulten..
En als je de poep niet op kunt ruimen (omdat je paard ervandoor vliegt als je er naast gaat staan of zoiets) moet je misschien binnen blijven of niet door het dorp heen..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:41

Snowgirl38 schreef:
Als iedere ruiter of menner nou eens zelf de poep van zijn paard opruimt dan zou dat al een heel stuk schelen.
Als wij met de kar de weg op gaan gaat er altijd een drollenboy en een bezem mee.

Als je gaat mennen is dat toch een stuk makkelijk dan als je gaat, ik zie mezelf al zitten met een bezem en een zak op mijn paard.

Ik vind het niet meer dan netjes als je na je rit even terug gaat om de poep op te ruimen of je stapt even af en schopt het in de berm. Met een zak aan de staart voorzie ik hoge ziektekosten :P

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:43

pluklief schreef:
Snowgirl38 schreef:

Als je gaat mennen is dat toch een stuk makkelijk dan als je gaat, ik zie mezelf al zitten met een bezem en een zak op mijn paard.

Ik vind het niet meer dan netjes als je na je rit even terug gaat om de poep op te ruimen of je stapt even af en schopt het in de berm. Met een zak aan de staart voorzie ik hoge ziektekosten :P

ja dat doen wij ook als we het niet direct op kunnen ruimen gaan we later even terug dat is wel zo netjes

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:50

Maak dan ook maar een hondenpoepzak ! :')
Ik erger me meer aan de hondenpoep dan aan de paardenpoep. Paardenpoep ligt meestal niet op de stoep, hondenpoep wel.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:25

Ik denk dat je als ruiter beter na kan denken waar je wilt gaan rijden, ik sap wel dat mensen het niet fijn vinden als er mest middenop de stoep ligt...
Maar hoevaak gebeurd dit nou??!
Maar laten we dan niet beginnen over hondenpoep, je kan in de stad nergens meer lopen zonder dat je moet oppassen voor hondenpoep, en in tegenstelling tot paardenmest stinkt dit ook nog eens!

En eerlijk, een zak aan de staart van mijn paard zie ik ook niet zitten! Het arme beest :P

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 07:09

Als we dan toch de straat aan het opruimen zijn. Moet ook iedereen een plasticzak meenemen om het zwerfafval op te ruimen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:24

ik vind het zwerfvuil 1000x erger dan poep op straat,of het nu een hondedrol od paardedrol is maakt mij niet uit.
Uiteraard hoort het natuurlijk niet op een stoep!
Maar als ik zie hoeveel zakken,papier,kledingstukken,plastic enz.enz. er rondvliegt dan ergerd me dat veel meer dan een keutel.Stront verdwijnt vanzelf in korte tijd maar plastic enz.niet!
Dat ze zich daar maar es druk om gaan maken!!!

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:37

BlueStar schreef:
Zullen we dan eerst maar eens laten beginnen met de honden, daar een zak onder de staart binden. Ik sta liever in paardenpoep dan hondenpoep.

Idd. dat ben er helemaal mee eens!
dat is veel erger dan Paarden mest!

naomi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:51

hej

ze moeten niet zo zeuren paarden mogen niet op de stoep komen dus het zal altijd op de weg liggen en na een paar dagen is de poep gewoon weg hoor. En met een zak red ik het niet de fries waar ik op rijd die poept 4x onderweg. Waar maken mensen zich druk om en ik heb ook in ouddorp gewoont en ben nog nooit paardepoep tegen gekomen op de weg alleen op de paarde routes. ze doen toch regelmatig met zo'n bezem wagen de straten schoon vegen dan dan is het toch weg???

gr

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:15

mathes schreef:
Frats schreef:
Waarom kan niemand rekening met ons houden? Als je er last van hebt kan je toch even met de schep de mest in de berm/ tuin/ plantsoen scheppen?

Ohw, dat doe ik altijd zelf. Kan niemand er over zeuren :+
Wel niet met een schep, maar ik veeg het met mijn voeten weg.
Het is een kleine moeite om het als ruiter even op te ruimen.

Dat doe ik ook :j berm heeft er hier niemand last van, gezien ik toch in de middle of rijd. Denk overigens dat er hier meer last is van moddersporen dan mest maargoed...