"Renpaarden fokkerij drastisch gekrompen dankzij crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Renpaarden fokkerij drastisch gekrompen dankzij crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:55

http://www.vilt.be

Op basis van een rondvraag in acht landen heeft Steven Janssens van de onderzoeksgroep huisdierengenetica aan de K.U.Leuven vastgesteld dat de Europese paardenfokkerij deelt in de klappen van de crisis. Overal daalt het aantal dekkingen van sportpaarden in vergelijking met vorig jaar. In Vlaanderen zou het gaan om een daling van zo'n tien procent.

In Spanje, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Polen, Hongarije, Zweden en België zou de gemiddelde daling acht procent bedragen. "Dat komt overeen met 9.000 merries die niet gedekt werden", zegt Janssens. Bij de volbloeden in Ierland en in mindere mate ook het Verenigd Koninkrijk zou de situatie dramatisch zijn. "De financiële crisis brengt daar het welzijn van de dieren in het gedrang. De daling van het aantal dekkingen wordt er geschat op veertig procent".

"We zien ook een spectaculaire stijging van het aantal paarden dat aangeboden wordt in onze asielen", zegt Nicolas De Brauwere, een uitgeweken Belgische veearts die de National Equine Welfare Council leidt. Dat is de koepelorganisatie van de Britse asielcentra voor paarden. "Om toch maar hun paarden te kunnen houden, besparen sommige eigenaars op hun persoonlijke uitgaven, zelfs op basisbehoeften als voedsel".

"Steeds meer asielcentra moeten paarden weigeren", vertelt De Brauwere. Ofwel omdat ze volzet zijn, ofwel omdat ze de kosten van de stallingen en het voeder niet meer kunnen betalen. Veel van die centra werken uitsluitend met giften. Als gevolg van de crisis zijn ook die verminderd. Om te verhinderen dat paarden moeten lijden door verwaarlozing en honger, laten steeds meer eigenaars hun paard ombrengen door een veearts.

"Bij ons slaat de crisis niet zo hard toe in het paardenmilieu", zegt Vlaams paardenkenner Jaak Pijpen. "Dat komt omdat het milieu al langer in crisis zit. Eigenlijk was de bodem al bereikt vóór het uitbreken van de economische crisis. De neergang van de Vlaamse paardensport valt samen met de lancering van het Lottospel Euromillions. De winst bij dat spel is zo hoog dat heel veel mensen die vroeger hun geld op de paardenrennen inzetten, nu op Euromillions spelen. Daardoor gaat er minder geld naar de wedrennen".

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: "Renpaarden fokkerij drastisch gekrompen dankzij crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:01

Goedzo, dan is er tenminste iets positiefs aan de crisis. Sneu voor de paarden die afgemaakt moeten worden, maar het zal in de toekomst schelen....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 19:07

Miss_Malfoy schreef:
Goedzo, dan is er tenminste iets positiefs aan de crisis. Sneu voor de paarden die afgemaakt moeten worden, maar het zal in de toekomst schelen....

Wat is dat voor een aparte reactie? :?
Zou je dit misschien willen onderbouwen? :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:12

Raar? Gewoon heel simpel. Het is nu mischien zielig, en ja de paarden zijn er de dupe van. Maar als er op deze manier minder (ren)paarden gefokt worden, die als enigste toekomst de slacht hebben, vind ik dat positief.
En bovendien, als niet jan en alleman meer een paard kan betalen, heb je kans dat het welzijn van de dieren er ook op vooruitgaat. Het moet in feite weer een luxe iets worden, waarbij je niet op zadels etc. bezuinigd.

Zal wel hard/gemeen overkomen, maar zo is het imo wel. :\

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:18

zo is het imo niet..
ga eerst eens even de sport volgen voor je je mening uit..
en niet afgaan op die 10% van de reacties die naar buiten komen..

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:09

Miss_Malfoy schreef:
Raar? Gewoon heel simpel. Het is nu mischien zielig, en ja de paarden zijn er de dupe van. Maar als er op deze manier minder (ren)paarden gefokt worden, die als enigste toekomst de slacht hebben, vind ik dat positief.
En bovendien, als niet jan en alleman meer een paard kan betalen, heb je kans dat het welzijn van de dieren er ook op vooruitgaat. Het moet in feite weer een luxe iets worden, waarbij je niet op zadels etc. bezuinigd.

hoezo als enige toekomst de slacht? Renpaarden fokken is heel erg duur, nog veel duurder dan het fokken van een goede kwpner. Wat denk je, dat ze deze dure paardden zo even naar de slager brengen? Natuurlijk is er een categorie die niet geschikt is voor de fok/sport maar volbloeden zijn veelzijdig genoeg voor de springsport, eventing en recreatie. Een spring/eventing/recreatie paard brengt nog altijd meer op dan het paard naar de slager brengen. Hoe je er bij komt dat het meerendeel bij de slacht terrecht komt snap ik dus totaal niet :)

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:11

@miss_malfoy ik vraag me af of jij ooit echt op een stoeterij waar renpaarden gefokt worden geweest bent ,ik namelijk wel ik ben zelf jockey geweest voor een eigenaar/trainer
dan zou je zo niet gepraat hebben
ook de eigenaren gooien hun <ren|>paarden niet naar de slacht ,meestal worden ze daarna gebruikt voor de fok of verkocht aan paardenliefhebbers die ze voor recreatie gebruiken ,de eigenaren moeten echt investeren in dit soort sportpaarden ,wat dacht je alleen al het inschrijfgeld op de rennen,dus m.i weet je niet waar je het over hebt
ook voor de eigenaren /trainers/jockey,s en pikeurs zijn dit zware tijden

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:29

Het woord dankzij wordt in deze kop verkeerd gebruikt. Dankzij is positief (van dale: door de hulp, medewerking van) en ik denk dat dit niet de bedoeling is in deze kop.
In de kop zou dankzij vervangen moeten worden door "ten gevolge van" of door de twee woorden "door de"

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:59

joopie7 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

hoezo als enige toekomst de slacht? Renpaarden fokken is heel erg duur, nog veel duurder dan het fokken van een goede kwpner. Wat denk je, dat ze deze dure paardden zo even naar de slager brengen? Natuurlijk is er een categorie die niet geschikt is voor de fok/sport maar volbloeden zijn veelzijdig genoeg voor de springsport, eventing en recreatie. Een spring/eventing/recreatie paard brengt nog altijd meer op dan het paard naar de slager brengen. Hoe je er bij komt dat het meerendeel bij de slacht terrecht komt snap ik dus totaal niet :)

Volgens mij snapt ze gewoon niks van de sport en zal het wel "zielig vinden" de rensport... zulke mensen }:0 hebben gewoon geen inzicht erin dus moeten ook niet oordelen :O

benbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:51

Het is niet helemaal juist wat Nederland betreft, bij ons is de fokkerij al jaren dood. Wij hebben nog een hengst, Volfonic, zo uit het hoofd en misschien tien merries. Fokken is heel erg duur als je het goed wilt doen en daarom kopen de meeste mensen een kant en klaar paard op de veilingen. Het is wel zo dat door de crisis er minder paarden gekocht worden.

Gypsy

Re: "Renpaarden fokkerij drastisch gekrompen dankzij crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:38

Helemaal juist jodie, sorry maar ik heb er niks mee. Ik zet zowiezo mijn vraagtekens bij elke vorm van "topsport" met paarden. Mensen gaan dan het doel met de middelen verwarren en daar komt narigheid van...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:15

Miss_Malfoy schreef:
Helemaal juist jodie, sorry maar ik heb er niks mee. Ik zet zowiezo mijn vraagtekens bij elke vorm van "topsport" met paarden. Mensen gaan dan het doel met de middelen verwarren en daar komt narigheid van...

Als je er niks mee hebt vind je het zelf dan ook niet een beetje incorrect om gewoon onwaarheden op internet te verspreiden? Naast of de rensport wel of niet zielig is, is de engels volbloed gewoon een geweldig ras. Ze zijn super werklustig, inteligent en heerlijke paarden om te rijden. Zulke heerlijke paarden kan er naar mijn idee niet genoeg van op de wereld lopen, dus ja ik vind het super jammer dat de fokkerij het zo zwaar heeft met deze crisis.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:41

Miss_Malfoy schreef:

hou dan ook gewoon je mond.. commentaar wat nergens over gaat en 1 grote leugen is heeft dan toch ook niemand wat aan