Dierenarts complimenteert prinses Haya met dopingbeleid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenarts complimenteert prinses Haya met dopingbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:49

www.horses.nl

FEI-presidente prinses Haya wordt sinds de goedkeuring van de ‘progressieve lijst’ bedolven onder de negatieve reacties. De Belgische dierenarts Dr. Leo de Backer stak haar deze week met een brief een hart onder de riem. Hij complimenteerde Haya in de drie pagina’s tellende brief voor haar handelswijze en sprak zijn opluchting uit over de afschaffing van de nultolerantie. ,,Deze stemming was van cruciaal belang voor de sport. Het is de eerste stap richting het oplossen van het dopingprobleem.”

De 58-jarige olympische dierenarts De Backer laat in zijn brief onder meer weten dat de nuloptie voor verwarring en frustratie zorgde en dat talrijke ruiters oneerlijk zijn behandeld, met name door de Duitse paardensportfederatie FN. Het zag er volgens De Backer zelfs naar uit dat de FEI alles deed om de paardensport in een slecht daglicht te stellen. De dierenarts is blij dat Haya de moed vond een tweetal lijsten voor te leggen aan de nationale federaties. Namelijk een lijst waarin de nuloptie wordt gehandhaafd, en de ‘progressieve lijst’.

,,Het feit dat een aantal middelen in strikt bepaalde hoeveelheden wordt toegestaan is een grote stap voorwaarts voor het paard. De dieren kunnen nu de medische verzorging krijgen waar ze recht op hebben”, zegt de dierenarts in zijn brief. ,,In het verleden telde voor moralisten alleen de nuloptie. Zelfs als het schadelijk was voor het paard.” Volgens De Backer had de heksenjacht van de afgelopen jaren niks te maken met een gevecht tegen doping. Hij is blij dat er nu gereedschap ligt waarmee zwart op wit onderscheid wordt gemaakt tussen doping en medische behandeling. ,,Uit naam van het paard, bedankt prinses Haya!”

Karolien_

Re: Dierenarts complimenteert prinses Haya met dopingbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:23

Amen!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:41

Hahaha! Uit naam van het paard, ammehoela. Uit naam van alle rommelende sportpaarden dierenartsen, bedoelt ie!

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:55

wat een onzin niets aan mijn hoela dit is zeer terrecht moet je voorstellen dat je geen asperientje meer mag nemen zouden vele mensen ziek thuis zitten om niets.
Knavia schreef:
Hahaha! Uit naam van het paard, ammehoela. Uit naam van alle rommelende sportpaarden dierenartsen, bedoelt ie!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:06

ik vind het persoonlijk heel dubbel.
Enerzijds is een nultolerantie te extreem, zeker als je puur alles bekijkt vanuit de sport. En middelen of sporen ervan vaak langere tijd in het bloed aanwezig zijn, dan dat ze effectief nog werken. Denken we aan verkoudheid, spierpijn of andere kleine soms kleine ongemakken, die met een gewoon medicijn snel verholpen zijn.

Maar anderszijds, denk ik dat er nu weer te hard gespeeld gaat worden met limieten.

Wat, denk ik, Prinses Haya haar doel was is in de eerste plaats ruimte creeeren rond deze diplomatiek en dat het verder allemaal nog gefinetuned moet worden.¨

er is gewoon een groot verschil tussen doping en een onschuldig iets bestrijden met een medicijn dat mss wel langer in het bloed blijft.
Maar tuurlijk Bute vind ik dan weer iets anders omdat je daar echt eigenlijk een krom paard recht mee kan trekken, maar of je dan echt topprestaties kan verwachten is ook nog een andere zaak.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:22

Denk dat de prinses vooral nultolerantie wilde weghebben om die ieniemiene sporen van onschuldige geneesmiddelen te rechtvaardigen en dat er niet meer zo'n gedoe is rond de termijn dat ze nog in het bloed te vinden zijn.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:53

petraaken schreef:
Denk dat de prinses vooral nultolerantie wilde weghebben om die ieniemiene sporen van onschuldige geneesmiddelen te rechtvaardigen en dat er niet meer zo'n gedoe is rond de termijn dat ze nog in het bloed te vinden zijn.

Dat denk ik ook en het lijkt me een heel goed begin van een eerlijk dopingbeleid, voor paard èn ruiter/amazone.