Nationaal onderzoek naar welzijn van paarden van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nationaal onderzoek naar welzijn van paarden van start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:10

http://www.horses.nl

De hippische sector werkt samen met onderzoekers van de WUR aan een objectieve methode om het welzijn van het paard vast te stellen. De komende maanden gaan vijfdejaars studenten diergeneeskunde 150 paardenbedrijven bezoeken. Het is de bedoeling op basis van de waarnemingen van de studenten een Welzijnsmonitor Paarden te ontwikkelen. Paardenbedrijven kunnen zich opgeven om deel te nemen aan het onderzoek.

De studenten voeren bij een aantal paarden op de bedrijven gedragstesten en klinische keuringen uit en ze brengen de accommodaties en voeding in kaart. Op basis van de bevindingen kunnen mogelijk gericht aanbevelingen gedaan worden die voor de paarden op lange termijn een beter welzijn opleveren. De deelnemende bedrijven zijn paardenhouderijen in zowel de sport en fokkerij als maneges en pensionstallen.

Volgens Mat Vestjens, LTO-voorzitter Paardenhouderij, vergt het onderzoek van de staleigenaar de nodige tijd, minimaal enkele dagdelen. ,,Maar daar staat veel tegenover. Zoals heel gerichte aanbevelingen om het dierenwelzijn te verbeteren. Het algemene beeld is, dat we goed voor onze paarden zorgen. Maar de samenleving vraagt van ons, dat we dat ook kunnen aantonen. Dat doen we met de Welzijnsmonitor. En dat komt ook weer ten goede aan het imago van de paardenhouderij.”

In andere dierlijke sectoren bestaat al een Welfare Qualityprogramma als beproefde methode om iets te kunnen zeggen over het welzijn van dieren. Gekwalificeerde inspecteurs kunnen op basis hiervan een goed onderbouwd rapport opmaken. In de paardenhouderij is een dergelijke objectieve monitor nog niet ontwikkeld. Initiatiefnemers van het onderzoek zijn de Federatie van Nederlandse Hippische Ondernemers (FNHO), LTO Nederland en de KNHS. Het ministerie van LNV is medefinancier.

Klik hier voor deelname.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:07

Alweer een onderzoek? Ik heb laatst ook al de nodige papieren ingevuld van een groot welzijnsonderzoek.......... :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:49

Slechte zaak = vertragingsactie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:21

dat onderzoek waar wij aan mee hebben gedaan als hobbymatige paardenhouders, of bedrijfsmatige paardenhouders in oktober, was om een beter beeld te krijgen van hoe de tijdsbesteding van paarden was in NL.

Dit richt zich meer op hoe de paarden het doen onder bepaalde omstandigheden heb ik het idee, aangezien de paarden geobserveerd en onderzocht zullen worden en ze zullen relaties proberen te leggen met de voeding en accomodatie/manier van houden om op die manier een monitor-instrument te ontwikkelen voor welzijn met daarbij de mogelijkheid bedrijven adviezen te kunnen geven ter verbetering. Dit onderzoek gaat dus iets verder dan alleen kijken naar gemiddelde tijdsbesteding van de paarden in verschillende provincies/gebieden/hobbymatig of bedrijfsmatig gehouden paarden.

edit: ben wel benieuwd naar resultaten van dat vorige onderzoek...

Sodera

Re: Nationaal onderzoek naar welzijn van paarden van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:52

Hier heb ik geloof ik laatst een presentatie over gehad, dit is een beetje het vervolg op dat andere onderzoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:54

Ik ook,heb daar ook aan meegewerkt.Maar wel goed dat het onderzoek er ook komt voor de bedrijfsmatige sector.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:57

Huertecilla schreef:

helemaal mee eens, een absolute vertragingstactiek. En door een ingewikkeld onderzoek te houden zijn de uitkomsten al so wie so bij voorbaat voor meerdere uitleg vatbaar: dus weer jarenlang interpretatie-strijd over de resultaten van dit onderzoek....

een zoethouder voor het publiek is dit onderzoek en een publiciteitsstunt.

Achter de schermen weet men precies wat men moet veranderen en hoe.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:07

Eindelijk een goed onderzoek, waar serieus aan gewerkt zal worden.

Ik begrijp niet waarom dit vertraging oplevert als er meerdere bokkers aangeven dat er verschillende soorten onderzoek lopende zijn, of hebben gelopen.
Hebben jullie enig idee van wat de WUR is? Lijkt me een prima partij, lekker onafhankelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:09

studenten diergeneeskunde?
waarvan sommige nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:10

Landbouw Universiteit Wageningen, research/onderzoek

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:14

geerke schreef:
studenten diergeneeskunde?
waarvan sommige nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien?

Dat vind ik echt een belachelijke opmerking!

Hier in Groningen op het HBO worden er projecten gehouden bij echte bedrijven. Ook door studenten dus.
Alsof studenten niets willen doen? MBO, HBO, Universiteit, alle studenten mogen wel 40 uur per week voor hun schoolwerk rekenen! Wanneer je in groepen werkt, ben je aan elkaar verantwoordelijk. Je gaat dan echt geen bullshit inleveren.

Wordt er een onderzoek gedaan, is men nog niet tevreden. Hier wordt zelfs nog duidelijk aangegeven waar het onderzoek uit bestaat. Lijken me geen loze beloften... :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:18

joyce B schreef:

ach,daar ben ik vanuit mijn opleiding een keer geweest.....een hele schuur vol met kistkalveren(1985),varkens op betonnen vloeren....die waren helemaal door het dolle van het stro wat we in de hokken gedaan hadden...het moest er alleen weer uit.
Iedereen vond dat normaal toen....
Als ze dezelfde normen als toen hanteren dan heb ik geen vertrouwen in het onderzoek

Geen belachelijke opmerking....hoe kun je de situaties en welzijn goed beoordelen als je verder geen verstand hebt van paarden?
Een vriend van mij is dierenarts...hij durft niet bij mijn paarden in de buurt te komen,heeft ook de kleine huisdieren gedaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:20

Janine1990 schreef:
Ik begrijp niet waarom dit vertraging oplevert als er meerdere bokkers aangeven dat er verschillende soorten onderzoek lopende zijn, of hebben gelopen.

Weet iemand de uitkomst van de vershillende oderzoeken die gelopen hebben?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:24

Loretta schreef:
Janine1990 schreef:

Weet iemand de uitkomst van de vershillende oderzoeken die gelopen hebben?

Ik vraag me af of men wel beseft dat een onderzoek niet even een weekje duurt... :P

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:26

Ik heb het enkel en alleen over de onderzoeken die reeds zijn afgerond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:28

geerke schreef:
joyce B schreef:

ach,daar ben ik vanuit mijn opleiding een keer geweest.....een hele schuur vol met kistkalveren(1985),varkens op betonnen vloeren....die waren helemaal door het dolle van het stro wat we in de hokken gedaan hadden...het moest er alleen weer uit.
Iedereen vond dat normaal toen....
Als ze dezelfde normen als toen hanteren dan heb ik geen vertrouwen in het onderzoek

Geen belachelijke opmerking....hoe kun je de situaties en welzijn goed beoordelen als je verder geen verstand hebt van paarden?
Een vriend van mij is dierenarts...hij durft niet bij mijn paarden in de buurt te komen,heeft ook de kleine huisdieren gedaan.

Waarom moet je per se verstand hebben van paarden?
Dierenpsyche lijkt me zeer vergelijkbaar, evenals het klinische gebeuren.

Daarnaast zijn er veel verschillende opleidingen binnen de WUR, lijkt me sterk dat ze geen verstand hebben van paarden.
Dan zou het onderzoek ook vrij useless zijn...

Jammer dat veel mensen zo kortzichtig zijn wat onderzoeken met studenten betreft, juist deze vallen nieuwe dingen op, omdat ze midden in het leerproces zitten.
Daarnaast heb je duizenden naslagwerken voor studenten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:42

TheMagicLine schreef:
Huertecilla schreef:

helemaal mee eens, een absolute vertragingstactiek. En door een ingewikkeld onderzoek te houden zijn de uitkomsten al so wie so bij voorbaat voor meerdere uitleg vatbaar: dus weer jarenlang interpretatie-strijd over de resultaten van dit onderzoek....

een zoethouder voor het publiek is dit onderzoek en een publiciteitsstunt.

Achter de schermen weet men precies wat men moet veranderen en hoe.

Voor de schermen ook.
Daarom die vertragingstactieken.

Een béétje etholoog/bioloog kan in de koffiepauze op een papieren servetje de randvoorwaarden voor paardhouden schrijven.
Het kader zijn de vijf universele vrijheden http://www.fawc.org.uk/freedoms.htm en de paardspecifieke invulling kan je lezen in ´Horse Behaviour´- Waring.

Bij paarden is vooral de vrijheid van het vertonen van het natuurlijke gedrag een sleutel. Eigenljk is de rest een afgeleide. Over het ethogram van het gedomesticeerde paard is veel gepubliceerd.

Hoe het met het welzijn van de paarden in NL gesteld is, ís al beantwoord door de onderzoeken naar stereotype gedrag van paarden in NL en dit heeft geleid tot de probleemstelling van het Min.v. LNV in 2002 :)*

Samengevat:
- het ís al beknd hoe het in NL met paardhouden gesteld is
- er zíjn al randvoorwaardes
- er ís al paardspecifieke invulling

De vraag is waarom er nog geen welzijnswetgeving ís voor paarden.
Het antwoord is dat de sector en ruiters daarmee tegenstrijdige belangen hebben en het tegen houden.

De oplossing is maatschappelijk draagvlak en daardoor politieke haalbaarheid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:47

Huertecilla schreef:
Samengevat:
- het ís al beknd hoe het in NL met paardhouden gesteld is
- er zíjn al randvoorwaardes
- er ís al paardspecifieke invulling

De vraag is waarom er nog geen welzijnswetgeving ís voor paarden.
Het antwoord is dat de sector en ruiters daarmee tegenstrijdige belangen hebben en het tegen houden.

De oplossing is maatschappelijk draagvlak en daardoor politieke haalbaarheid.

Hoe kom je er bij dat dat al bekend is? Of heb jij soms onderhandse contacten met bepaalde instanties?
HOE is het paardenhouden in Nederland gesteld? Lees jij alleen de slechtnieuwsberichten (aangezien er nooit een goednieuwsbericht over zoiets te vinden is) of weet je meer...

Edit: Wat zijn je bronnen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:00

Janine1990 schreef:
Hoe kom je er bij dat dat al bekend is? Of heb jij soms onderhandse contacten met bepaalde instanties?
HOE is het paardenhouden in Nederland gesteld? Lees jij alleen de slechtnieuwsberichten (aangezien er nooit een goednieuwsbericht over zoiets te vinden is) of weet je meer...

Er zijn door Wageningen en Utrecht onderzoeken naat stereotyp gedrag gedaan en gepubliceerd.

Deze zijn door de minister gebruikt als onderbouwing voor de probleemstelling in 2002.

Zoekt en gij zult vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:03

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Er zijn door Wageningen en Utrecht onderzoeken naat stereotyp gedrag gedaan en gepubliceerd.

Deze zijn door de minister gebruikt als onderbouwing voor de probleemstelling in 2002.

Zoekt en gij zult vinden.

2002 plus de grond van het onderzoek lijken me vrij achterhaald.
Maarja, wie ben ik :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:13

Janine1990 schreef:

Zal vast niet meer accuraat zijn.

Sinsdien is de sector gegroeid; meer paarden, minder mogelijkheden, minder kennis/kunde én minder geld.

Zal vast een stúk beter zijn geworden voor de paarden }>

De wetgeving had vijftig jaar geleden al ingevuld moeten worden :)*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:15

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Sindsien is de sector gegroeid; meer paarden, minder mogelijkheden, minder kennis/kunde én minder geld.

Zal vast een stúk beter zijn geworden vooor de paarden.

De wetgeving had vijftig jaar geleden al ingevuld moeten worden :)*

Ik zal wel een optimist zijn, maarr...
Wanneer er meer geld omgaat in een bepaalde markt, zijn er meestal ook meer mogelijkheden.
Zo leerde ik dit op de middelbare school bij het vak economie...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:40

Janine1990 schreef:
Wanneer er meer geld omgaat in een bepaalde markt, zijn er meestal ook meer mogelijkheden.

Ik ben ook realist. Geld corrumpeert indien er geen voorwaarden aan gesteld worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:46

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Ik ben ook realist. Geld corrumpeert indien er geen voorwaarden aan gesteld worden.

Ik vraag me af hoe realistisch het is om Nederland zo zwart te bekijken. Zeker als je beelden ziet van paarden in Roemenië, India. Brooke Hospital etc.
Er is geen cruciaal gebrek aan kennis in Nederland, zoals wel in Roemenië en India bijvoorbeeld.
In gevallen als de mevrouw uit Den Haag, moeten er scherpere consequenties bestaan. De strafwetgeving omtrent dieren is niet volledig. We zijn allemaal Nederlanders, in dat soort dingen doodsbang om een cent te veel te betalen, want waar betalen we in godsnaam belasting en boetes voor?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:08

Daar gaan we weer