Ook een kloon van Belgische springmerrie Sapphire onderweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ook een kloon van Belgische springmerrie Sapphire onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 09:32

http://www.dehoefslag.nl

Afbeelding
McLain Ward en Sapphire.
foto: Ken Braddick / FEI

Het is een primeur dat een paard dat nog in de bloei van zijn sportcarrière verkeert, wordt gekloond. Momenteel wordt een poging gedaan Sapphire (Darco x Hedjaz) te klonen. Bij het veertienjarige BWP-boegbeeld en de huidige nummer vier van de wereldranglijst is een half jaar geleden een huidbiopt afgenomen.

Ruiter en mede-eigenaar McLain Ward: ‘Het klopt dat we DNA hebben afgenomen. We verwachten binnen twee jaar een kloon van Sapphire.’ Ward wil ook de merrie zelf gaan inzetten voor de fokkerij. ‘Na de WEG in Kentucky willen we eitjes uit haar halen. Daar is de nodige vraag naar.’

Ward zegt open minded te zijn waar het om fokkerijtechnieken gaat. Het plan is om ondermeer sperma te gaan gebruiken van de in 2008 geboren kloon van Gem Twist

tassie

Re: Ook een kloon van Belgische springmerrie Sapphire onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:51

ik vind dat kloonen maar stom. waarom een 2de toppaard maken van eentje die al bestaat, voor het geld, voor de roem? in iedergeval niet voor het paard zelf. Ik vind het echt niet kunnen, je moet niet met moeder natuur spelen

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:58

Helemaal mee eens...

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:00

Zo moeilijk is het toch niet om via de normale weg nieuwe paarden te maken? Ik ben geen voorstander van klonen. Ik zie het nut ook niet zo. Voor de wetenschap is al bewezen dat het kan, is dat niet genoeg?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:01

Nou, als Sapphire een ruin was geweest, had ik me er nog iets bij kunnen voorstellen :j
Maar in dit geval lijkt het mij ook wat overbodig.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:04

Ik vind t om eerlijk te zijn belachelijk! als je als ouder een dochter krijgt die top is dan denk je toch ook niet he laat ik haar klonen dan weet ik zeker dat mijn 2e kind ook top is!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:11

fijn om te lezen daar er meer mensen het er niet mee eens zijn. zoals MoriMann al zegt. Het kan, maar waarom het ook nog gebruiken. En ook al zou het een ruin zijn geweest. Hun hebben zelf besloten dan het paard te laten castreren, en dan later blijkt het een topper te zijn, nou, dan kloonen we toch even, kunnen we er ook nog mee fokken, maar waar blijft de waarde en het respect dan voor de ruin. Ja hij is goed, maar deze nakomeling is net zo goed en met deze kunnen we wel verder fokken. Ik vind niet dat je dit moet gebruiken om de menselijke fouten te verbeteren/recht te zetten. En waarom ze het met een merrie doen? daar kan je toch zo ie zo mee fokken? ja, dan kan die de sport niet meer in. Naja, dat is dan een keuze die je als fokker/eigenaar/ruiter moet maken, verder de sport me in of proberen nakomelingen te maken

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:28

Ik heb totaal niks met dat klonen... Laat de natuur lekker zn gang gaan, we hebben al zoveel technieken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:31

Ik vind het bijna ziekelijk...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:33

ik heb ook niks met klonen, bij mensen vind ik het iets anders, ze kunnen (volgens mij) bijna eierstokken uit cellen creeeren, dat kan wel een voordeel zijn voor mensen die bv 1 eierstok hebben ofzo

ontopic:

nee ik vind het niet kunnen, ik krijg een beetje het idee van een gemuteerd paard eerlijk gezegd

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:48

Ik vind het echt helemaal niets... Paardensport evolueert, paarden veranderen en de wensen van de ruiters, kopers, ... veranderen. Ok, ze is echt een TOPpaard, maar laat de natuur zijn gang gaan!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:01

wat ik me dan weer afvraag he..
waarom zou je een toppaard klonen??
je weet namelijk niet of dat paard net zo goed word als het "echte" paard zeg maar..
bedoel dan moeten ze helemaal t zelfde begin hebben dezelfde eigenaren de zelfde opvoeding etc etc etc...
dat is toch niet haal baar??

ik snap ook totaal t nut niet eigenlijk van het klonen.
want wie weet nou of zo een kloon niet rare veulens gaat fokken dan??

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:15

.. :\ volgens mij neemt dit de kick en de lol van het fokken helemaal weg ..

Erg jammer

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:04

waarom nou dat geklooi in de natuur..... :n

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:36

Ik studeer biologie, dus mss heeft et daar iets mee te maken, maar ik zie er geen graten in...

Wat is er nu in godsnaam mis mee, met klonen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:37

windhond schreef:
waarom nou dat geklooi in de natuur..... :n

Schaf dan ook maar IVF (in-vitro-fertilisatie) af... vrouwen die niet zwanger kunnen worden --> niet zwanger, pech...

En zeg nu niet dat het iets anders is, want dat is NET even hard 'klooien' met de natuur...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:37

volgens mij gaat de kloon puur voor de fok gebruikt worden zodat de "echte" merrie nog even de sport kan uitzingen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:39

De merrie is 14 en de kloon komt er pas binnen 2 jaar... do the math's... net andersom dus!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:40

ik vind IVF bij vrouwen die niet zwanger kunnen worden iets heel anders. Je maakt geen kopie van de moeder. Ik vind dat kloonen bij mensen ook niet goed is. Maar de natuur een handje helpen als je op de normale weg niet zwanger kunt worden is heel iets anders

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:40

s0173957 schreef:
De merrie is 14 en de kloon komt er pas binnen 2 jaar... do the math's... net andersom dus!

ofja andersom :')
maar jullie snappen het punt? :Y)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:41

Ik ben er zelf geen voorstander van en om zo eerlijk te zijn snap ik het punt ook niet..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:43

tassie schreef:
ik vind IVF bij vrouwen die niet zwanger kunnen worden iets heel anders. Je maakt geen kopie van de moeder. Ik vind dat kloonen bij mensen ook niet goed is. Maar de natuur een handje helpen als je op de normale weg niet zwanger kunt worden is heel iets anders

Als klonen 'klooien' met de natuur is is IVF dat net even hard...
Ik zie het klonen lever niet als wel, maar ik heb er ook niets op tegen... (net zomin als op IVF, om alle controversie voor te zijn)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:43

Breezke schreef:
Ik ben er zelf geen voorstander van en om zo eerlijk te zijn snap ik het punt ook niet..

Geld geld geld geld geld geld en roem. Oh, en geld.
Pfffft, vind het belachelijk . :7

XjustineX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:49

Maar dat is tog dom want het DNA is 14 jaar oud , en de kloon word eigelijk geboren met de zelfde leeftijd alle cellen zijn dan oud,;) en dan word het paard ook niet zo oud :) naa ook net met bio gehad ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:12

XjustineX schreef:
Maar dat is tog dom want het DNA is 14 jaar oud , en de kloon word eigelijk geboren met de zelfde leeftijd alle cellen zijn dan oud,;) en dan word het paard ook niet zo oud :) naa ook net met bio gehad ;)

Als ze gewoon kern in een kernloze eicel doen niet volgens mij.

Ik heb er trouwens niks op tegen, massaal klonen zal het waarschijnlijk toch nooit worden.

En als die eigenaar toch geld wil verdienen, wat is daar op tegen? Wil iedereen toch. :o