www.horses.nl
Koningin Beatrix bracht vanmorgen een bezoek aan een zorgboerderij in Vlist. De boerderij biedt ruimte aan twaalf mensen met een verstandelijke beperking die werken met paarden, koeien en kleinvee en in de moestuin. De koningin sprak tijdens haar bezoek met de bewoners en kreeg een rondleiding over het bedrijf. ,,Ze kwam voor een werkbezoek omdat ze het een uniek project vindt”, aldus Lisa Vork-van der Vlist.
De koningin kwam vanmorgen om half elf op bezoek en bleef een uur of twee op de boerderij. ,,Ze heeft niet paardgereden hoor”, merkt Lisa lachend op. ,,Maar de jongens waren wel de paarden aan het borstelen. Aan hen stelde ze allerlei vragen over de paarden.” Over het bedrijf vertelt ze: ,,Er zijn wel meer zorgboerderijen, maar meestal mogen de verstandelijk gehandicapten enkel wat pony’s poetsen. Hier hebben ze echt meerwaarde. Ze helpen met de algehele verzorging van paarden van verschillende stamboeken, zoals het KWPN en Zangersheide. Die dieren komen uit de sport of moeten echt de sport in.” Ze vervolgt haar verhaal: ,,De mensen met een verstandelijke beperking werken intensief met de paarden. Ze voeren de paarden, werken met de veulens, leren longeren maar helpen bijvoorbeeld ook met het klaarmaken van de paarden voor de keuring.”
Lisa merkt dat de mensen van de zorgboerderij een positieve invloed hebben op het gedrag van de paarden. ,,De paarden bij ons op de stoeterij zijn heel erg braaf omdat ze heel veel in handen komen”, legt Lisa uit. Het initiatief voor deze zorgboerderij komt van haar schoonvader Ben van der Vlist en haar vader John Vork. Zelf komt ze uit de paardenwereld. ,,Maar ik vind het een mooie samenwerking. Deze mensen kunnen heel onverwacht reageren. Zo was er een merrie aan het veulenen. De bevalling ging goed, alleen de achterpootjes zaten nog in de merrie. Mijn vriend vroeg één van de jongens of hij wilde helpen. Die jongen kwam de stal binnen en ging bij het hoofd bij de merrie zitten en moedigde haar aan in plaats dat hij mijn vriend ging helpen. Die onverwachte reacties maakt het werk bijzonder.”
Vanavond is een verslag van het bezoek van de koningin aan de zorgboerderij te zien in Hart van Nederland op SBS 6.
-------------------------
Het meisje bij de paarden is Donnakanta op bokt.