Het KWPN zegt 'nee' tegen springhengst Tyson

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het KWPN zegt 'nee' tegen springhengst Tyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 07:44

http://www.horsetelex.nl

De hengstenkeuringscommissie van het KWPN, bestaande uit Daan Nanning, Pieter Kersten en Arie Hamoen, heeft gistermiddag de Grand Prix-hengst Tyson niet doorverwezen naar de tweede bezichtiging.

Leon Thijssen's hengst Tyson, als jong paard onverslaanbaar in de VION Cup, won dit jaar twee Grote Prijzen en kwam al voor ons land uit in landenwedstrijden. Tyson wordt algemeen gezien als één van de beste jonge springpaarden van Nederland, maar vond vanmiddag in Stegeren geen gewillig oor bij het KWPN. 'Te lang en te week in het middenstuk', liet de commissie weten aan eigenaar Leon Thijssen.

"Te week, daar begrijp ik helemaal niets van", aldus Leon Thijssen. "En te lang, daar ben ik eigenlijk wel blij om, anders kan ik alleen maar steilsprongen springen."

"Ik ben vandaag wel 30 keer gebeld", vertelt Thijssen. "Niemand begrijpt 't. Ze vragen aan me of 'ie soms slechte foto's heeft. Nee, hij is puntgaaf. Maar staat 'ie dan scheef op de voeten, vragen ze. En dan zeg ik: nee, kaarsrecht!"

Verwante artikelen:

[VN] Zestien 'oudere' hengsten naar eerste bezichtiging
[VN] Acht nieuwe hengsten goedgekeurd bij het KWPN stamboek
[VN] Eerste bezichtiging oudere hengsten in Stegeren

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 07:58

zonde vind het wel een leuk beestje.
je zou ook denken dat ze graag een goede sport paard er bij hebben.
maar ja de jury beslist. daar breng je niks tegen.

badtothebone

Re: Het KWPN zegt 'nee' tegen springhengst Tyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:13

Lijkt nergens op, ik begreep dat ze hem zelf hebben gevraagd om te komen. Ze weten toch wie ze uitnodigen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:10

Dit is weer typisch KWPN.Plaatjes fokkerij.Ik heb liever een paard dat grote prijzen wint , dan zo'n perfect plaatje zonder vermogen.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:10

En zo zijn er legio Grand Prix hengsten niet bij het KWPN goedgekeurd, gelukkig wel bij andere stamboeken.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:10

Jammer zeg. Die hengst krijgt nu een stempel niet goedgenoeg voor KWPN dus gebruiken we hem maar niet. Misschien moet het KWPN niet vragen of eigenaren hengsten uit de sport willen aanbieden maar het aan de eigenaar over laten.Je creert veel hoop om niets..
Laat Leon thijssen hem maar mooi voor de sport gebruiken daar doet hij het super en wordt hij zeker gewaardeerd...

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:30

Daarom heb ik zo'n hekel aan jurysport.
Maar kan Leon geen verdere uitleg vragen bij de jury ofzo?

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:52

Ach zo is het altijd bij het KWPN, ook bij merrie keuringen!
Ze hebben daar een plaatje in hun hooft wat ze dit jaar erbij willen..
voldoe je daar niet aan, gaat het feest niet door!

Toch zonde, zou als ik hem was ook naar een ander stamboek gaan

Zendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:20

Gelukkig hebben wij er geen verstand van.

Als een hengst goed fokt dan pakken ze hem heus wel en als ie het niet goed doet dan is het gauw afgelopen.

Jammer dat ie geen kansje krijgt.

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:41

Jammer, maar de fokkers hadden 'm waarschijnlijk toch niet veel gebruikt; O'Brien is wel ggk voor het KWPN en heeft ook nauwelijks gedekt. Mr. Blue werd pas populair toen hij er niet meer was. De echte topsportpaarden worden nauwelijks gebruikt, men gaat liever naar een jonge hengst die met een 7,5 uit het verrichtingsonderzoek komt!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:58

Heeft iemand een duidelijke foto van deze hengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:59

maverick schreef:
Dit is weer typisch KWPN.Plaatjes fokkerij.Ik heb liever een paard dat grote prijzen wint , dan zo'n perfect plaatje zonder vermogen.

:Z Ik vraag me af wat deze reactie voor waarde toevoegt? Er zijn genoeg hengsten die niet op dat niveau springen en net zoveel vermogen hebben als deze hoor... ;) Maar die springen niet op dat niveau omdat ze teveel hengst zijn, niet te rijden vallen in het pacour. Tsja dan kan je kiezen tussen laten ruinen, of hengst laten zijn en dan maar minder resultaten maar toch hem als dekhengst kunnen gebruiken. Daarbij zit het karakter/vermogen meestal in de moederlijnen. Laat mij dan maar dat geld wat je betaald voor die hengst in een fatsoenlijke fokmerrie steken ipv aan een geweldige hengst van 2.000. Dat alle hengsten goed zijn moet wel, kijk maar met hoeveel hengsten ze de eerste dagen van de keuring beginnen en er op het einde echt goedgekeurt zijn.

Ik ben zelf benieuwd naar meer informatie over de hengst, zoals foto's. En de reden waarom de jury heeft gekozen om dit paard niet goed te laten keuren..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-09 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:01

wat raar, het is een leuk beestje om te zien!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:11

__Marloes schreef:
maverick schreef:

:Z Ik vraag me af wat deze reactie voor waarde toevoegt? Er zijn genoeg hengsten die niet op dat niveau springen en net zoveel vermogen hebben als deze hoor... ;) Maar die springen niet op dat niveau omdat ze teveel hengst zijn, niet te rijden vallen in het pacour. Tsja dan kan je kiezen tussen laten ruinen, of hengst laten zijn en dan maar minder resultaten maar toch hem als dekhengst kunnen gebruiken. Daarbij zit het karakter/vermogen meestal in de moederlijnen. Laat mij dan maar dat geld wat je betaald voor die hengst in een fatsoenlijke fokmerrie steken ipv aan een geweldige hengst van 2.000. Dat alle hengsten goed zijn moet wel, kijk maar met hoeveel hengsten ze de eerste dagen van de keuring beginnen en er op het einde echt goedgekeurt zijn.

Ik ben zelf benieuwd naar meer informatie over de hengst, zoals foto's. En de reden waarom de jury heeft gekozen om dit paard niet goed te laten keuren..

Het is gewoon belachelijk dat een hengst als Tyson met zo'n commentaar naar huis sturen.
Maar het is maar goed dat het KWPN er wel vaker naast zit.Kijk bijv naar Hicksted.En zo zijn er nog veel hengsten meer.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:12

maverick schreef:
Het is gewoon belachelijk dat een hengst als Tyson met zo'n commentaar naar huis sturen.
Maar het is maar goed dat het KWPN er wel vaker naast zit.Kijk bijv naar Hicksted.En zo zijn er nog veel hengsten meer.

ook totilas kreeg een laag precentage score van het KWPN, tot nu toe is het het beste paard van de wereld !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:57

_Bitje_ schreef:
maverick schreef:

ook totilas kreeg een laag precentage score van het KWPN, tot nu toe is het het beste paard van de wereld !

Totilas kunnen ze ook niet in een dressuurhokje plaatsen. Dat vind ik best logisch daarom.
De moederlijn is alleen maar springen, en ook echt oud bloed (Nimmerdor, Marco Polo enz zit er allemaal in) en de vaderlijn is Gribaldi. Dus zijn lijnen zijn niet voldoende van dressuurkwaliteit om hem echt goed te keuren. Dan zou het een Gribaldi x Ferro ofzo moeten zijn.

Maar dat is wat ik juist geweldig vind aan Totilas. Juist OMDAT hij het laat zien dat je niet alleen een puur dressuurbloed hoeft te hebben om daar heel goed mee te doen. Is ook het enige paard op dat niveau wat nog kan stappen en galoperen. Alhoewel Parcival ook wel goed kan lopen!

Maar nu gaan we wel erg offtopic.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:13

ongeloofelijk..
een mooi springpaard wat zé 'te week en te lang in de rug vinden' keuren ze niet goed.. maar een 3 jarige hengst wa röntgonologiesch afgekeurd is (ocd klasse C) wordt wel goedgekeurd,,

ik snap er echt niks meer van!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:01

Dit is op zijn zachtst gezegd wel een hele bijzondere beslissing!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:58

Als dat paard met zijn "weke rug"en "lange rug" zo fantastisch springt.....wat maakt het dan uit ?
Blijkbaar heeft dit geen invloed op de prestaties.
Ze zouden hem eigenlijk voor een jaar moeten keuren en dan kijken hoe de nakomelingen zijn. De mensen die hem dan gebruiken kiezen er zelf voor.
jammer dat zo'n paard geen kans krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:05

kimberleyhof schreef:
ongeloofelijk..
een mooi springpaard wat zé 'te week en te lang in de rug vinden' keuren ze niet goed.. maar een 3 jarige hengst wa röntgonologiesch afgekeurd is (ocd klasse C) wordt wel goedgekeurd,,

ik snap er echt niks meer van!

ocd is volgens mij niet overdraagbaar naar de nakomelingen, en een weke rug/te lange rug wel. Dat is denk ik het verschil waarom ze die andere WEL hebben ggk, en deze niet.
Daarbij zou ik geen springpaard willen met een weke rug..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:15

Onder welke rots heb jij gezeten Marloes?
Heb je de ontwikkelingen en het hele circus rondom OCD van de afgelopen decennia gemist?

Ik vind Tyson zelf niet superweek in het middenstuk, maar heb hem al lang niet van dichtbij gezien. Ik weet iig dat hij er super mee door het parcours loopt en dat zie ik zelf een heel stuk liever dan een hengst die zich niet eens door de startlijn laat rijden zonder te etteren, dan maar iets minder mooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:39

gomir schreef:
Onder welke rots heb jij gezeten Marloes?
Heb je de ontwikkelingen en het hele circus rondom OCD van de afgelopen decennia gemist?

Ik vind Tyson zelf niet superweek in het middenstuk, maar heb hem al lang niet van dichtbij gezien. Ik weet iig dat hij er super mee door het parcours loopt en dat zie ik zelf een heel stuk liever dan een hengst die zich niet eens door de startlijn laat rijden zonder te etteren, dan maar iets minder mooi...

Kan goed zijn dat ik het mis heb hoor, maar ik dacht dat ocd een vergroeing in het bot was, dus dat wordt niet doorgegeven lijkt mij. Er stond ook bij volgens mij, dit omdat ik me nog nooit heb verdiept in het hele ocd verhaal ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:48

Als je geen lange en weke ruggen in je populatie wilt, moet je geen hengsten goed keuren die dat hebben. Door deze bewezen sporter niet goed te keuren, geeft je tevens een zeer duidelijk signaal af naar je achterban, lang en week is uit den boze.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:52

Ik heb liever een paard zoals tyson dan OCD.
Ik geef Leon Thijssen groot gelijk. Paard met een korte rug heeft meer moeite met de oxers die er tegenwoordig staan dan een paard met een langere rug.
Zo week lijkt mij die rug niet. Daar kan een fokker toch zelf rekening mee houden.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:55

Hoe dan ook, ik vind het zonde. Ik heb gister in het MECC met open mond zitten kijken. Er was geen ene die zo sprong, wat een kanon zeg. En dan komt ie terug in de barrage, waar toch een aantal paarden iets minder zijn en wat gaan tikken, en dan springt ie nog zo'n rondje. Wonderbaarlijk, wat een beest. Aan de lange kan toch gewerkt worden met een merrie, mocht iemand dat een probleem vinden? Zoals caroline78 hierboven zegt lijkt het mij juist ook meer gewild deze tijd met deze oxers. Echt zonde.