Vlaamse paardenrenbaan krijgt geheel nieuwe bestemming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaamse paardenrenbaan krijgt geheel nieuwe bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 08:20

www.nieuwsblad.be

Jockeys verliezen hoop op renwedstrijden in Hippodroom.

Er zullen geen nieuwe renwedstrijden georganiseerd worden op de hippodroom. De paardenrenbaan krijgt een nieuwe bestemmming. Een gemiste kans, zo vindt de jockeyclub.

Maar liefst 120 jaar lang werden er paardenrennen georganiseerd op de hippodroom van Watermaal-Bosvoorde. Iets meer dan twintig jaar behoorde de paardenrenbaan zelfs tot de top van Europa, maar sinds de laatste koers tien jaar geleden werd gereden, ligt het terrein er wat troosteloos bij. De Brusselse regering heeft nu twee kandidaat-investeerders gevonden om de renbaan op te knappen. 'We willen de renbaan, die in slechte staat verkeert, opknappen en daarom hebben we privé-investeerders gezocht', zegt Christine Leonard, woordvoerder van minister-president Charles Picqué (PS). 'Daarom hebben we in 2006 een oproep gelanceerd voor een openbare aanbesteding. Er zijn twee offertes ingediend. Tegen het einde van dit jaar wordt beslist welke van de twee projecten het best aan de vooropgestelde criteria's beantwoordt. De renbaan zal in geen geval opnieuw opengaan. We willen er in de eerste plaats een recreatiegebied voor families van maken.'

De jockeyclub betreurt dat, want zij willen de hippodroom een tweede leven geven. 'Brussel zal de enige hoofdstad in de wereld zijn die geen paardenrenbaan heeft', zegt Marcel De Bruyne van de Belgische Jockey Club. 'We hebben intussen zelfs al een investeerder gevonden. Het gaat om een sjeik uit Abu Dhabi die zelf honderd paarden heeft. Met de belasting op de paardenrennen zou het Gewest op vijf jaar tijd 3,5 miljoen euro ontvangen. Helaas zijn we te laat met ons voorstel, maar toen die openbare aanbesteding werd gelanceerd, hadden we nog geen geld.'

Ook CD&V Watermaal-Bosvoorde pleit ervoor dat de haalbaarheid van de heropening van de renbaan ernstig wordt onderzocht. 'De paardenrenbaan van Bosvoorde is de enige in zijn soort binnen het Brusselse gewest', zegt Joris Pochet van CD&V Watermaal-Bosvoorde. 'Het zou de uitstraling van onze gemeente en ons Gewest ten goede komen.Momenteel wordt het verkommerde complex verhuurd aan de Brussels Golf Club, telkens voor een periode van 3 maanden.Ik denk dat er voldoende alternatieven zijn voor familiale recreatie door de nabijheid van het Zoniënwoud en het Tournay-Solvaypark. We hopen dat er snel een definitieve beslissing genomen wordt.'

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:25

Hmmm waar ligt de renbaan in Amsterdam dan? :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vlaamse paardenrenbaan krijgt geheel nieuwe bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 08:29

Al sla je me dood :D
Ik heb weinig inzicht op de rensport :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:29

Watermaal-Bosvoorde is ook niet Brussel-centrum hé. :D
en Den Haag heeft er wel eentje, ook al is Amsterdam dan de officiële hoofdstad.

is hier in België nog wel genoeg animo voor rennen ?
Laatst bijgewerkt door jokari op 25-11-09 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:32

Hmmm is er geen renbaan in Ghlin in België?
Ik denk dat die ook ging sluiten... jammer, zou wel eens willen uitproberen zo'n renbaan.

Phuh recreatiegebied van maken?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:54

waarom dan de renbaan opknappen als je er een recreatiegebied van maakt. :? Snap het nut er niet van dan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:12

Eponastable schreef:
Hmmm is er geen renbaan in Ghlin in België?
Ik denk dat die ook ging sluiten... jammer, zou wel eens willen uitproberen zo'n renbaan.

Phuh recreatiegebied van maken?

en oostende is er al niet beter aan toe, ook daar was sprake van sluiten, dit jaar zijn nog een aantal koersen gehouden, maar betwijfel of er nog meer komen. Wel een beetje jammer. Maar er is natuurlijk nog waregem en die is natuurlijk wel nog mooi en in goede staat.

sametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:13

Best zonde ik ben er nog geweest toen was er nog een aardig grote renwedstrijd een vriendin van me zin in belgie op school en die moes daar een showtje rijde. best jammer het ziet er wel vervallen uit maarja.

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:19

En Sterrebeek dan? Dat ligt in Vlaams-Brabant, 10 km van Brussel. Ook zo'n mooie, traditionele renbaan met zo'n Engels aandoende bebouwing, gebouwd voor de 2e Wereldoorlog.

Een paar jaar geleden ten onder gegaan aan wanbeleid en "foute" eigenaars.... Maar volgens mij nog steeds in gebruik

http://www.turf-be.com/hippodromes/nl/sterrebeek.htm

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:54

Favory12 schreef:
En Sterrebeek dan? Dat ligt in Vlaams-Brabant, 10 km van Brussel. Ook zo'n mooie, traditionele renbaan met zo'n Engels aandoende bebouwing, gebouwd voor de 2e Wereldoorlog.

Een paar jaar geleden ten onder gegaan aan wanbeleid en "foute" eigenaars.... Maar volgens mij nog steeds in gebruik

http://www.turf-be.com/hippodromes/nl/sterrebeek.htm

Ik woon zeer dicht bij Bosvoorde (nl. hoeilaart is op googlen;)) en inderdaad het ligt er verlaten bij net zoals Sterrebeek. In sterrebeek is er een golf gemaakt maar er blijft eigenlijk niets over van de oh zo mooie hippodroom van jaren geleden. De golf is trouwens ook helemaal niet mooi. Je golft eigenlijk op de hippodroom, de verschillende pistes liggen er nog enz maar alles is in ruïne zeker de omstaande boxen enz die nog over blijven. Het is nu dus prive terrein en paarden zijn dus helemaal niet welkom;) er blijft enkel nog een stukje van de start 1000m over waar je in principe ook helemaal niet op mag.

Er zijn voor Sterrebeek plannen om er in 2011 flatgebouwen op te bouwen en dus zal het zeker weg zijn. Want nu is zijn er nog restjes maar dan zal echt alles weg zijn! Mijn papa heeft sterrebeek in volle glorie gekent en om het nu zo terug te zien doet pijn..
Er zijn inderdaad wel geruchten over een 'zaakje' dat fout is afgelopen in Sterrebeek waardoor het gestopt is..

Ik denk wel dat je in Bosvoorde nog op de trainingspiste mag maar al de rest is gesloten en dus niet voor publiek.

Ghlin ligt in waals-brabant (Mons/Bergen)
Je hebt dan nog deze die 'open' zijn:
* Tongeren
* Kuurne
* Waregem
* Oostende

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:05

Oostende is bijna meer een concertweide geworden dan een renbaan. Dacht eigenlijk dat er geen rennen meer waren daar. Waregem zal blijven bestaan omdat die onder het Bloso centrum vallen denk ik en daarbij doen ze er alles aan in Waregem om die baan rendabel te houden. Waregemkoerse is daar een voorbeeld van.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:10

Oostende is beschermd monument (koninklijke schenking als ik me niet vergis).
Was eigendom van desimpel maar die is recent failliet, ze gingen ook flats zetten maar mochten niet.
Blijft maar één optie voor Oostende ... stad renoveert het zootje, middenplein kan sporadisch voor concerten dienen en zo rendabel zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:57

het is op zich wel mooi die renbaan van oostende, maar idd zo vervallen als iets. er werden eigelijk ook geen rennen meer georganiseerd, aangezien ik dacht in de buurt van de tribune eigelijk een levensgevaarlijke put zag, waar ze over moesten rennen. Maar blijkbaar wat opgefrist en er zijn een 6tal rennen gehouden dacht ik.

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:17

Het is een mooie tak van sport waar we in Nederland weinig van horen en zien, jammer.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:37

ik heb Sterrebeek nooit anders gekend dan vervallen. :n

Waregem Koerse tja dat vind ik dan weer een spektakel dat vaak niets met paarden te maken heeft. :\ De paarden lijken daar eerder randverschijnsel te zijn dan wat anders.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:03

bwo valt mee hoor, buiten waregem koerse zijn er nog koersen natuurlijk, met iets minder spektakel :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:33

Ik kan er niet rouwig om zijn eerlijk gezegd. Paarden zijn beter af zonder vind ik.

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:09

jokari schreef:
ik heb Sterrebeek nooit anders gekend dan vervallen. :n

Ik ben daar zo'n 10 jaar geleden toevallig eens geweest voor een repetitie van de Belgische Academie der Rijkunst. De voormalige Bloso-dressuurschool uit St.Ulriks Kappelle was daar toen tijdelijk gevestigd, in geprivatiseerde vorm, en stelde haar rijbaan voor die repetitie ter beschikking.
De gebouwen, stallen en het terrein waren allemaal erg aan renovatie toe, maar waren wel nog bruikbaar. Wel erg sfeervol en traditioneel.

Er waren grote plannen om er weer een professioneel hippisch centrum van te maken, met o.a. een particuliere beroepsopleiding met klassieke dressuur als uitgangspunt. Helaas bleken de investeerders niet zo betrouwbaar, heb ik later vernomen. Einde project.

Erg jammer. Zo verdwijnt een mooi stuk hippisch cultuurgoed!