Drie hengsten verlaten het NRPS verrichtingsonderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drie hengsten verlaten het NRPS verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 08:16

http://www.nrps.nl

Op de derde verrichtingsdag, maandag 23 november, hebben de NRPS-hengsten hun vorderingen niet alleen onder de eigen ruiter, maar ook met een jurylid in het zadel getoond. Over de meeste rijpaardhengsten was de verrichtingscommissie goed te spreken; een enkeling zal vóór het examen nog een flinke inhaalslag moeten maken. Van de vier ponyhengsten wordt alleen Don Carino du Bois terugverwacht op het examen, dat plaatsvindt van 5 tot en met 7 januari.

De dag begon met de tweede beoordeling van de vijf rijpaardhengsten die de eerste dag in september gemist hebben: Cappuchino van de Helle (v. Casall), Eldorado van de Zeshoek (v. Clinton), Choco Prince (v. Contender), Corn Wild HE (v. Carolus II) en Estragon (v. Eldino). Deze hengsten lieten zich in de drie basisgangen zien onder hun eigen ruiter en maakten de eerste sprongetjes voor de ogen van de verrichtingscommissie. Van deze hengsten leek Eldorado het best op weg. De andere vier kregen het nodige huiswerk mee. Omdat zij een beoordeling achter lopen, konden en wilden de commissieleden er nog niet al teveel van zeggen. Deze hengsten hebben nog een week of zes training voor de boeg voordat zij op 2 januari hun derde verrichtingsdag zullen doormaken. In die tijd kan (en moet) er nog veel gebeuren.

De rijpaardhengsten die zich voor de derde keer lieten beoordelen en ook door een van de juryleden werden gereden, waren (op catalogusvolgorde) Grande Cristall (v. Gribaldi), Quidam B Z (v. Quasimodo), Caleandro (v. Cassini I), Diamant (v. Dollar de la Pierre), Florentino DBG(v. Florencio), Larscot (v. Leeroy), A Big Pleasure (v. Aachen) en Ricardo (v. Royal Hit). Deze hengsten presteerden naar behoren en in de meeste gevallen oordeelden de juryleden dat ze aanvoelden zoals het eruit zag. Deze acht zullen begin januari examen doen en dan zal blijken welke daadwerkelijk gehandhaafd blijven voor de fokkerij.

Van de ponyhengsten die alle vier voor hun derde verrichtingsdag naar Ermelo waren gekomen, kon alleen Don Carino du Bois (v. Deinhard B) onder het zadel van Bart Bles voldoende overtuigen om het startrecht in de finale te verdienen. De andere drie lieten te weinig progressie ten opzichte van de voorgaande beoordelingen zien. De verrichtingscommissie was van mening dat het niet zinvol was om hen aan het examen te laten deelnemen en de hengstenkeuringscommissie nam dit advies over.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:41

Rijden juryleden de paarden ook??? Heb ik nog nooit van gehoord!

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:11

De juryleden testen de paarden of ze aanvoelen zoals het er uitziet. Bij de pony's kijken ze ook of ze makkelijk door een kind te berijden zijn. Een goede zaak vind ik persoonlijk
Soms ziet het er mooi uit en als de pony dan op zijn eigen benen moet lopen ziet het er beroerd uit.
Toch een trieste zaak dat er 3 ponyhengsten weggestuurd zijn. Zelfs eentje met de beste draf......je kunt er dus van uitgaan dat geen garantie geeft.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:24

*\o/* +:)+ _/-\o_ :9 :j :):) *-:) gefeliciteerd Don Carino du Bois !!!! :D

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:37

YES!!!! DU BOIS PONY'S!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:45

cristinaa schreef:
De juryleden testen de paarden of ze aanvoelen zoals het er uitziet. Bij de pony's kijken ze ook of ze makkelijk door een kind te berijden zijn. Een goede zaak vind ik persoonlijk
Soms ziet het er mooi uit en als de pony dan op zijn eigen benen moet lopen ziet het er beroerd uit.
Toch een trieste zaak dat er 3 ponyhengsten weggestuurd zijn. Zelfs eentje met de beste draf......je kunt er dus van uitgaan dat geen garantie geeft.

nou als Lord S zich niet door een kind liet berijden dan weet ik het ook niet meer. als er een een kinderpony was dan was hij het wel. ik heb dat beestje zowel thuis en op grote wedstrijden meegemaakt en makkelijker kun je ze niet hebben volgens mij. achja heb wel vaker mijn twijfels over hengstenkeuringen.

tiffclaus

Re: Drie hengsten verlaten het NRPS verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:21

Lianne, de laatste paar keer dat ik Lord S heb zien rijden gooide hij constant met zijn hoofd en was de aanleuning ver te zoeken. Hij was ronduit lastig.

Wel een prachtige pony!!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:33

ja was waarschijnlijk omdat er weer iets was misgegaan bij het nrps. heb veel contact met de eigenaren dus ben goed op de hoogte gehouden van de verrichtingsonderzoeken. maar wat ik dus wou zeggen dat het beestje al 1,5 uur gelopen had. tja dan vind ik het niet zo raar dat hij in protest komt. aanleuningsproblemen heb ik bij hem zelden gezien. maargoed het zijn momentopnames. ik heb geloof in deze hengst. de mensen zijn zeer zuinig op hem en ze vonden dat er teveel van de jonge pony's werden verwacht. het beestje is 4 jaar. verder laat ik me er maar niet te veel over uit. enkel dat ik de uitslag dus helemaal niet snapte. van zowel de niet doorgewezen hengsten als de wel doorgewezen hengst.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:19

Ik heb alle verrichtingsdagen meegemaakt en ik moet eerlijk zeggen dat de jury een terechte beslissing genomen heeft. Het NRPS is een sportponystamboek en dat is ook een van de voorwaarden van het stamboek waaraan een hengst moet voldoen. Een goedgekeurde hengst moet zich kunnen onderscheiden en de 3 afvallers konden dit niet....helaas
Dat neemt niet weg dat het balen is als je merrie drachtig is van een hengst die niet aan het examen mag deelnemen. Maar goed het gaat er uiteindelijk om dat er een gezond veulentje geboren gaat worden.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:26

lianne125 schreef:
ja was waarschijnlijk omdat er weer iets was misgegaan bij het nrps. heb veel contact met de eigenaren dus ben goed op de hoogte gehouden van de verrichtingsonderzoeken. maar wat ik dus wou zeggen dat het beestje al 1,5 uur gelopen had. tja dan vind ik het niet zo raar dat hij in protest komt. aanleuningsproblemen heb ik bij hem zelden gezien. maargoed het zijn momentopnames. ik heb geloof in deze hengst. de mensen zijn zeer zuinig op hem en ze vonden dat er teveel van de jonge pony's werden verwacht. het beestje is 4 jaar. verder laat ik me er maar niet te veel over uit. enkel dat ik de uitslag dus helemaal niet snapte. van zowel de niet doorgewezen hengsten als de wel doorgewezen hengst.

Ik heb lord S bij de subli cup finales ook zien lopen daar kwam hij ook telkens tegen de hand. Hij gaf erg veel protest en een slechte aanleuning.
Op het voorterein en tijdens tijdens de proeven.
Hij stond niet voor niets 22ste en 11e van de 30 deelnemers....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 10:07

Yep, ook ik heb al verschillende keren gehoord en gezien dat de hengst erg snel tegen de hand komt, en dus niet alleen tijdens verrichtingsonderzoek.
Erg jammer dat je een veulen van een niet goedgekeurde hengst verwacht, maar dat is nou eenmaal de gok die je neemt :)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:08

Het is inderdaad jammer maar wel de gok :D

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:21

hij was wel goedgekeurd en mijn veulen komt gewoon in het stamboek. dus dat zijn de problemen niet. plus dat ik een goed gefokte merrie heb. maargoed ik heb hele andere dingen van het beestje gezien en het blijft dus gissen. hier op de regionale wedstrijden loopt ie meestal scores van boven de 190 in de L2 klasse en daar worden aanleuningsprobolemen niet meer zo gewaardeerd. en het is niet zo dat ik nu een veulen van een afgekeurde hengst heb dat het gelijk maar per definitie een slecht veulen zal zijn. hij is immers toch ook goedgekeurd geweest. plus ik ben van mening dat het ook gewoon een deel opvoeding is. maargoed ik heb die gok genomen met hem te dekken en heb er echt geen spijt van. het is een mooi en goed beestje die ook zonder goedkeuring wel op het hoogste niveau komt.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:21

lianne125 schreef:
hij was wel goedgekeurd en mijn veulen komt gewoon in het stamboek. dus dat zijn de problemen niet. plus dat ik een goed gefokte merrie heb. maargoed ik heb hele andere dingen van het beestje gezien en het blijft dus gissen. hier op de regionale wedstrijden loopt ie meestal scores van boven de 190 in de L2 klasse en daar worden aanleuningsprobolemen niet meer zo gewaardeerd. en het is niet zo dat ik nu een veulen van een afgekeurde hengst heb dat het gelijk maar per definitie een slecht veulen zal zijn. hij is immers toch ook goedgekeurd geweest. plus ik ben van mening dat het ook gewoon een deel opvoeding is. maargoed ik heb die gok genomen met hem te dekken en heb er echt geen spijt van. het is een mooi en goed beestje die ook zonder goedkeuring wel op het hoogste niveau komt.

Ze keuren m echt niet zomaar af hoor! En tuurlijk is het een prima pony maar ze hebben nu eenmaal maatstaven waardoor ze voor t allerbeste gaan.... Ik ken nog wel meer hengsten die super lopen maar die worden ook niet goedgekeurd.

En idd aanleuningsproblemen worden in de L2 niet gewaardeerd, daarom liep ie op de sublicup finales ook geen winstpunten :o

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:40

Ik vind Lord S ook een echte blikvanger hoor, maar ik heb hem ook zien staken op de Subli. Een hengst die scoort in de proefjes is nog geen topper in het verrichtingsonderzoek. Dat is iets heel anders, dat gaat om de natuurlijke aanleg, daar hoort ook het springen bij. Daar had de hengst minder talent voor, dat bleek ook toen er een topspringruiter op zat en ook onder de jury was hij tegen de hand en onhandig met springen
Hij was moeilijk uit de hoek te krijgen richting hindernis. Maar dit alles neemt niet weg dat met de kruising van jouw merrie er toch een heel goede sportpony uit kan komen.
En die komen gewoon in aanmerking voor alle premies ed.
Ik heb niets tegen deze mooie hengst, maar ik vond dat de keuze van de jury terecht was. Misschien mede omdat er 1 ponyhengst met kop en schouders boven uit stak, vielen de andere eerder tegen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:58

ik ben er van bewust dat het absoluut geen springtalent is. dat was het eerste wat mij ook opviel. mijn pony daarintegen is juist wel weer een superspringer maar nooit uitgebracht. ik ben ook absoluut geen springruiter en fok bewust een dressuurpony en ik denk dat hij in combinatie met mijn merrie een heel best veulen kan geven. het is natuurlijk ook hoe je zo'n beestje aanrijdt. dat kan al een hele hoop schelen. het ging mij ook meer om het feit dat er gezegt was dat dit geen kinderpony zou zijn terwijl ik daar toch echt wel anders over denk. ik heb hem juist gekozen mede vanwege zijn super karakter. daar waar mijn merrie weer teveel heeft. maargoed ik wacht met smart op mijn superveulen in de maak en ik zie wel wat het wordt. ik houdt het veulen toch zelf, kan ik hem ook mooi zelf africhten.