Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:34

http://www.thehorse.com / http://www.horses.nl / http://www.usdf.org

De raad van bestuur van de Amerikaanse dressuurfederatie (USDF) zegt in een officiële verklaring extreme vormen van trainingstechnieken, zoals hyperflexie, niet goed te keuren. De verklaring is een reactie op het onlangs gegeven statement over paardenwelzijn door de FEI.

De verklaring van de USDF is als volgt:

,,De USDF keurt trainingstechnieken zoals hyperflexie niet goed, vooral niet wanneer dit extreem toegepast wordt. We erkennen dat we niet kunnen controleren hoe ruiters thuis trainen, maar dergelijke technieken worden niet getolereerd op wedstrijden. De USDF is van mening dat het heel belangrijk is dat we onze eigen sport bewaken. De USDF moedigt de USEF en de FEI aan een beroep doen op hun gecertificeerde officials om te zorgen dat wreed en ruw rijden niet voorkomt tijdens onze wedstrijden.”

Daarnaast ondersteunt de USDF het standpunt dat de FEI innam tijdens de algemene vergadering op 17 november. De USDF staat in het bijzonder achter de uitspraak van de FEI dat de organisatie de publieke opinie erkent en verwelkomt en daarnaast vasthoudt aan het beleid dat het welzijn van het paard de absolute prioriteit krijgt.

Lees hier de (Engelse) welzijnsverklaring van de USDF.

Verwant artikel

[VN] Frank Kemperman gekozen tot voorzitter dressuurcommissie FEI
[VN] ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010
[VN] FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'
[VN] Frank Kemperman: ‘Nieuwe dopingregels absurd’

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:37

Ik kan niet anders dan dit toejuichen... Ik vind hyperflexie een brute methode om paarden te rijden.

Ik vraag me af wat de consequenties zijn voor onze ruiters en amazones als ze in Amerika gaan starten?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:39

Eindelijk een stap in de goede richting! Ruiters die op deze manier hun paarden losrijden kunnen dan dus weggestuurd worden of een startverbod krijgen in de wedstrijd? neem ik aan.
Misschien dat er dan weer eens echt paardrijden ( rijkunst) te zien is op wedstrijden ipv. achter de loodlijn lopende paarden zonder achterhand gebruik met voorbenen die in de uitgestrekte draf bijna hun oren aanraken 8-)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:40

Weer briljant amerikaans dit, hyperflexie mag niet maar de paarden voor de poten slaan bij springen is geen probleem.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:50

Ik wilde net reageren met:

Wel weer echt amerikaans dit: hyperflexie is uit den boze, maar er zat andere takken van sport die specifiek zijn voor de VS en die wel getolereerd worden (denk bijv aan de ijzers die bepaalde rassen ondergenageld krijgen om op een bepaalde manier te lopen).

Ik rij btw zelf niet op de hyperflexie manier, maar als je 1 ding niet goed vind, leg dan alles onder de loep en ban al die dingen uit...

Maar er zijn meer mensen die er zo over denken... :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:56

Het is iig een stap in de juiste richting, misschien dat het toch wat mensen aan het denken zal zetten over waar ze nou in godsnaam mee bezig zijn...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:02

Je zal ergens moeten beginnen, maar zelfs dat schijnt hier negatief beoordeelt te moeten worden. Ik lees nergens dat andere excessen worden goedgekeurd, die overigens niet alleen in Amerika maar over de gehele wereld plaatsvinden. Waarom er nu meteen weer met een vinger naar Amerika gewezen moet worden..............?? Zijn doen tenminste iets, hier in Nederland wordt het gewoon goedgepraat.......!!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:07

*\o/* *\o/* *\o/*

Ik juich dit toe! Men moet inderdaad ergens beginnen dus vergelijkingen met andere kwalijke zaken die in de (top)sport plaatsvinden vind ik niet aan de orde. Het is een stap in de goede richting :j

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:08

Hmm ik snap ook niet zo goed wat bovenstaande cynici nu precies bedoelen. Zouden ze liever willen dat het niet wordt verboden? De hedendaagse paarden 'sport' is toch al te gek voor worden, hiermee wordt in ieder geval ergens een grens getrokken, hopelijk zullen meer volgen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:12

ElCid schreef:
Je zal ergens moeten beginnen, maar zelfs dat schijnt hier negatief beoordeelt te moeten worden. Ik lees nergens dat andere excessen worden goedgekeurd, die overigens niet alleen in Amerika maar over de gehele wereld plaatsvinden. Waarom er nu meteen weer met een vinger naar Amerika gewezen moet worden..............?? Zijn doen tenminste iets, hier in Nederland wordt het gewoon goedgepraat.......!!

Ben ik het helemaal mee eens!!
Beter 1 ding wat verboden word, als helemaal niks.
Wellicht willen ze eerst een soort van 'proef' doen om te kijken of het effect heeft :?
In Amerika maken ze iig een begin, daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen!!

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:12

maar wat ik mij dus altijd afvraag, het gaat dus nu met name om de dresuur, toch??

wordt er dan nu ook eindelijk eens gekeken naar het losrijden bij de springruiters??

als we het toch hebben over het "totaal" plaatje (topsport)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:37

Mensen wat hebben al die andere zaken in Amerika hier nu mee te maken, dit komt van de U(nited) S(tates) D(ressage) F(ederation).

Ik begrijp ook de links met de verwante topics niet. En de link naar de Engelse tekst is neem ik aan als aanvulling bedoeld want anders is er wel sprake van "lost in translation".

De discussie zal zich dan nu wel verplaatsen van het woord "hyperflexie" naar het woord "extreem".

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:44

Ik zeg zeker niet dat het niet goed is.
Maar andere dingen spelen al veel langer en daar zou al veel eerder wat aan gedaan moeten worden.
Dat dit nu wordt verboden op het losrijterrein is natuurlijk een begin, maar of het nou de oplossing is...

ElCid schreef:

Even over het vetgedrukte stukje: waar ik het over heb, wordt dus wel goedgekeurd in de Vs. Ik weet niet of het in meer landen is goedgekeurd, maar het is voor zover ik weet, iets typisch amerikaans.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:54

Het is zoiezo een lastige situatie.
De meningen zijn zo verdeeld, en niet alleen over hyperflexie dus wie bepaald er dan wat goed of slecht is??
Ben er zeker geen voorstander van maar dit wordt een gebed zonder end!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:56

Och het is ook nooit goed he....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:33

prakkie schreef:
Ik wilde net reageren met:

Wel weer echt amerikaans dit: hyperflexie is uit den boze, maar er zat andere takken van sport die specifiek zijn voor de VS en die wel getolereerd worden (denk bijv aan de ijzers die bepaalde rassen ondergenageld krijgen om op een bepaalde manier te lopen).

Je doelt zeker op Tennessee Walkers? Wat dacht je van Hollandse Tuigpaarden?

Ik denk dat het in ieder land zo is dat hoe meer een tak van paardensport mainstream is, hoe moeilijker het is om veranderingen erdoor te krijgen. Het is dus voor een USDF makkelijker om zoiets te zeggen dan voor de KNHS. In de westernsport zie je het tegenovergestelde. Daarin gaat Europa meestal voorop in dit soort veranderingen.

Het is gewoon makkelijker om dingen te roepen die de wereldtop beïnvloeden als je als land zelf niet tot die wereldtop behoort. Dus om veranderingen op gang te brengen moeten we het juist hebben van deze landen. Over het algemeen volgen de toplanden uiteindelijk ook wel, dus dat is een goed vooruitzicht.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 24-11-09 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:36

Hmm, ik heb hollandse tuigpaarden nog nooit op zulke ijzers zien lopen en op zo'n manier vooruit moeten zien komen

Daarbij zeg ik dus niet dat tuigpaarden nooit wat verkeerds wordt aangedaan, maar ikvind het nogal appels met peren vergelijken...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:36

niet om een of ander, maar het hele woord hyperflexie wordt niet gebruikt in het verhaal...

HELE slechte zaak om zo'n titel erboven te zetten wat kant noch wal raakt.

Beter bronnen nakijken ipv zomaar klakkeloos dingen over nemen!
Laatst bijgewerkt door Michael1104 op 24-11-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:49

hyperflexie en wreed rijden hoeft niet samen te gaan. ben dus benieuwd of ze gaan letten op het ruw en wreed rijden, of op hoe rond en diep een paard gereden wordt.

ik vind het heel terecht als ze gaan letten op de manier van losrijden of dat ruw en wreed gebeurd, maar een paard wat heel lenig is ronder instellen terwijl dat paard dat met gemak en op kleine hulpen doet, daarvan vind ik het niet terecht dat die ruiter daarop afgestraft wordt. Men kan ook ruw en wreed rijden voor de loodlijn... Laat men het daar dus bij houden, want over de effecten van hyperflexie voor de gezondheid en het welzijn van het topsportpaard zijn ze nog niet uit-onderzocht...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:53

Het zal wel een eeuwige discussie blijven of hyperflexie al dan niet schadelijke gevolgen heeft voor een paard. Vooralsnog heeft een onderzoek door twee Nederlandse wetenschappers in opdracht van minister Gerda Verburg geen bewijs kunnen vinden dat de methode schadelijk zou zijn, daarvoor is gewoonweg meer onderzoek nodig. Zij heeft om die reden de methode dan ook nog niet verboden. Tot echt onomstotelijk bewezen is dat het schadelijk is, lijkt verbieden me nogal op de feiten vooruit lopen.

Ikzelf ben van mening dat ik als gewone huis tuin en keuken ruiter over onvoldoende kennis en vaardigheden beschik om een dergelijke manier van rijden toe te passen in de training, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je op een bepaald niveau in de sport rijdt het wel nut kan hebben om je paard enige tijd zo te rijden. Ik denk dat er best bepaalde spiergroepen zijn die daar profijt van kunnen hebben. De paarden die op hoog niveau lopen en waarvan wij als gewone sterveling weten dat die op deze manier getraind worden halen dusdanige resultaten in de sport dat de manier van rijden wel enig nut moet hebben. Anders is niet te verklaren waarom deze paarden het zo goed doen in de sport, en het ook zo lang volhouden.

Wel ben ik van mening dat het een aanvulling moet zijn op je gewone rijden, en dat het niet bij ieder paard zal werken. Anky geeft dit zelf ook al aan doordat zij aangeeft niet ieder paard wat ze rijdt, op die manier te rijden. Ook is hyperflexie een houding die maar enige tijd gevraagd wordt, een paard loopt niet de hele duur van de training in dezelfde houding. En daarnaast vind ik dat je, als je op die manier gaat trainen je voldoende kennis en vaardigheden ervoor bezit en daarnaast ook kundige begeleiding krijgt van een trainer of instructeur.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:02

ElCid schreef:

Ja dat is jou mening. Ik zie veeeeeeeel liever hier en daar wat hyperflexie dan dat iedereen langs de springring staat met een stuk hout in zijn handen. Maar goed is maar net wat je eerlijker vind natuurlijk. :(:)

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:09

Waarom spring/tuig paarden erbij betrekken, dat doet hier toch helemaal niet ter zake? Het betreft hier een DRESSUURfederatie die iets wil gaan doen aan misstanden in de DRESSUURsport.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:10

lakshmi schreef:
Hmm ik snap ook niet zo goed wat bovenstaande cynici nu precies bedoelen. Zouden ze liever willen dat het niet wordt verboden? De hedendaagse paarden 'sport' is toch al te gek voor worden, hiermee wordt in ieder geval ergens een grens getrokken, hopelijk zullen meer volgen.

Het is alibi-gedrag.

Dat in Nigeria vrouwen massaal misbruikt worden is toch ook geen reden voor niet verbieden van aanrandingen in NL?!
Dat verkrachten erger is, maakt onzedelijk betasten nog niet goéd.
Helaas kunnen de meeste ruiters dit niet op hun eigen gedrag projecteren. De ruiterij heeft echt een blinde vlek voor de spiegel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:16

Kan iemand mij vertellen waar gezegd wordt dat de Amerikaanse federatie hyperflexie niet goedkeurd?

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:32

Ach......... de USDF

Een vereniging van "arround the BBQ riders".

Ach......... die Amerikanen

Zelf staan ze toe dat er drie zakken buut in een paard gestopt wordt, om vervolgens te klagen over het
feit dat de FEI 1 zak buut toestaat .

Ze klagen dat er zo weining trainers zijn in Amerika, maar hebben niet eens in de gaten dat een trainer
een miljoenen claim aan zijn broek kan krijgen als er een leerling van het paard valt.

Ze staan toe dat iedereen in de klasse kan starten die men ambieert. Dus een B-paard kan gewoon Level-4
(ZZ-Zwaar) gestart worden.

Misschien leuk om te lezen en te ervaren dat in Amerika de rechterhand niet weet wat de linkerhand doet.

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... f=40&t=321