Afgelopen donderdagavond werd de editie 2010 van het Flanders Horse Event voorgesteld. Naast de driesterrenjumping is er opnieuw een open Vlaams veulenkampioenschap en de Belgian Warmblood Foal Auction. Nieuwe activiteit op het vierdaagse hippische evenement is de Western & Quarter Horse Show, dat fungeert als rode draad doorheen het programma. Het Flanders Horse Event 2010 gaat door van donderdag 29 juli tot zondag 1 augustus.
Het Flanders Horse Event heeft zich in korte tijd opgewerkt op de ranglijst van Vlaamse paardensportorganisaties. Ooit begonnen als een bescheiden regionale wedstrijd is het event uitgegroeid tot een internationaal concours met drie sterren, grote namen en een uitstraling tot buiten de landsgrenzen.
Het Flanders Horse Event is de overkoepelende naam voor vier hippische evenementen. De internationale jumping is de meest in het oog springende activiteit. Sinds 2006 organiseert men op het domein d'Heyboght in Beervelde een internationale jumping. Een jaar later kreeg men drie sterren achter de manifestatie.
In 2008 sloegen d'Heyboght, de veulenveiling Belgian Warmblood Foal Auction en het Open Vlaams veulenkampioenschap de handen in elkaar en zo werd het Flanders Horse Event geboren.
Nieuw in 2010 wordt de Western & Quarter Horse Show.Het western rijden komt uit Amerika en vindt zijn oorsprong bij de cowboys. Inmiddels is deze sport groeiende en dit blijkt uit de stijgende belangstelling voor de wedstrijden. Het western rijden kan samengevat worden in drie hoofdklassen: dressuur, snelheidsspelen en het onderdeel waarin het werken met paard en vee centraal staat. Met ruiters als Bernard Fonck en Cira Baeck beschikt ons land zelfs over wereldtoppers.
Ik vraag me af in hoeverre er bij dergelijke shows rekening gehouden gaat worden met de bodem, omdat er toch duidelijk andere eisen aan de bodem gesteld gaan worden bij de westernsport, helemaal als er spins en slidingstops getoond moeten worden. Iedere discipline heeft zijn eigen eisen aan de bodem, en die zijn soms niet met elkaar te combineren.....
ik ben benieuwd welke show ze organiseren. nrha? aqha? prab? gezien de namen die ze noemen denk je snel aan nrha en dan moet die goede bodem er wel zijn.
RaichuHollow
Geplaatst: 23-11-09 00:48
Ik ben heel erg benieuwd! Even in de gaten houden. Dit jaar was de show leuk, maar met de bodem was geen rekening gehouden. De show was leuk, maar kon veel spectaculairder!
vancky2005
Geplaatst: 23-11-09 12:15
Over die Bernard Fonck heb ik laatst (uit heel goede bron) toch wel heel negatieve dingen gehoord. Hij is verschrikkelijk bruut in het africhten van paarden. Paarden worden volledig gebroken en hij sleurt in de mond dat het geen naam heeft. Ik vraag mij af of hij dan werkelijk zo een revelatie en referentie is.
Ach.... iedere trainer in iedere tak van sport doet wel eens iets wat niet in de haak is....en tot je het zelf ziet denk ik niet dat je een oordeel moet vellen. Ken er ook zat die op grote shows en evenementen demo's geven en die wil je ook niet thuis aan degang zien. Dit geldt voor dressuur, springen net zo goed.
Rebel_Gloe
Geplaatst: 23-11-09 15:40
Heb zelf een aantal clinics gehad van Bernard Fonck en vond hem streng doch rechtvaardig.