Eerste Belgisch proefbuisveulen in Gent geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Eerste Belgisch proefbuisveulen in Gent geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:11

www.hln.be

Op 27 oktober is het eerste Belgische proefbuisveulen geboren aan de Gentse universiteit. Het gezond vos merrieveulentje heet heet SMICSI, een verwijzing naar zowel onderzoekster Katrien Smits als naar de techniek waarmee het dier verwekt werd.

Intracytoplasmatische sperma-injectie
Dierenarts Smits produceerde het veulen door middel van ICSI, of intracytoplasmatische sperma-injectie. Bij deze techniek, die ook bij mensen wordt gebruikt, wordt onder de microscoop via een zeer fijne glazen naald een spermacel in de eicel ingespoten. Dat is nodig, omdat spermacellen van een hengst op een petrischaaltje niet krachtig genoeg kunnen bewegen om zelfstandig door de eischaal van een rijpe eicel te raken.

Eicel van geslachte merrie
Opmerkelijk is ook dat bij dit veulen een eicel werd gebruikt die van een geslachte merrie afkomstig was. Onderzoekers verzamelen elke week in het slachthuis eierstokken van geslachte merries om daaruit eicellen te isoleren en op te kweken. Op 18 december 2008 werden twee embryo's ingeplant bij een draagmerrie. Op 24 december bleek de merrie drachtig te zijn, en na een normale dracht kwam op 27 oktober daar het veulentje SMICSI uit voort.
Het is een vos merrieveulen geworden.

Andere proefbuisveulens
Het eerste proefbuisveulen werd in 1996 geboren in de VS, maar Europese proefbuisveulens zijn nog steeds zeer zeldzaam: enkel in Groot-Brittannië en in Italië lukte het eerder al.

Anoniem

Re: Eerste Belgisch proefbuisveulen in Gent geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:30

hmm vraag me altijd af waar dit nou weer goed voor is..

Maargoed blij dat het goed gaat met het veulen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:33

Fijn dat het veulen gezond is! Dat het een groot paard mag worden!

Ik snap alleen de reden hiervoor niet, er word toch al langer met draagmerrie's etc gewerkt? Wat is dit dan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:35

Zou de eigenaar/eigenaresse weten dat de eicellen van haar geslachte merrie gebruikt zijn?

Wel fijn dat het een gezond veulen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:38

C_arola schreef:
Zou de eigenaar/eigenaresse weten dat de eicellen van haar geslachte merrie gebruikt zijn?

mijn gevoel zegt van niet... Ik zou het iig niet prettig vinden als ze dat bij mijn merrie zouden doen (altans niet zonder te vragen)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:45

Anoniem schreef:
C_arola schreef:

mijn gevoel zegt van niet... Ik zou het iig niet prettig vinden als ze dat bij mijn merrie zouden doen (altans niet zonder te vragen)

Sluit ik me bij aan...
Zou het eigenlijk niet willen dat ze dit doen, maar misschien vragen ze hiervoor toestemming?
maar goed gelukkig een gezond veulen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:52

Vind dit werkelijk waar echt weer nergens over gaan...
Het is goed om in de toekomst goede lijnen te bewaren, maar je moet ook ruimte laten voor de natuur.
Straks gaat het helemaal mis met al dat gekloon, geslacht bepaling etc. Ben er absoluut niet voor :n

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:56

Leuk dat het gelukt is, ken iemand die ook aan dat of gelijkaardig onderzoek heeft meegewerkt. Mooie methode, maar of het uiteindelijk ook economisch haalbaar is om zoiets in de praktijk te gaan gebruiken, lijkt me sterk. Verder over het gebruik van ovaria uit het slachthuis, of het nu als slachtafval verwerkt wordt of voor zoiets gebruikt wordt, zou ik nu niet onmiddelijk problemen mee hebben. maar toestemming is hiervoor volgens mij niet nodig.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:56

Ik vind dit allemaal maar eng, is niet weten wat je precies gaat krijgen nou niet net het leuke aan fokken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:09

Ik vind het aan de ene kant ook maar niets.aan de andere kant heb ik dit jaar mijn merrie verloren en zou ik toen graag gewild hebben dat zoiets mogelijk was.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:20

konden ze dat niet een paar maanden eerder doen? Nu heeft die net de fijne zomer gemist :) Wel leuk dat het goed gegaan is
Laatst bijgewerkt door Utan op 20-11-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:23

Leuk dat het goed gegaan is, maar ik vind het we te ver gaan. Waar is dit nou weer voor nodig...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:24

Leuk voor de wetenschap
Hopelijk wordt hier ook op een 'humane' manier mee omgegaan.
Ik wil geen show duitse herders tussen de paarden hebben...

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:14

Mnnn, als de eicellen van geslachte merries afkomen, is de moeder dan wel "getest" op ervelijke aandoeningen? Als er op de normale manier gefokt word, willen mensen toch graag de afstamming weten en de kans op ervelijke problemen - hoe lossen ze dat hier op?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:29

Ik snap niet waarom iedereen vind dat dit te ver gaat? In principe is het 'gewoon' reageerbuisbevruchting, met als verschil dat bij paarden schijnbaar de spermacel iets geholpen moet worden (vandaar het injecteren in de eicel). Verder staat het totaal los van klonen en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat als je een héél goede merrie hebt, die maar niet drachtig wil worden, je ervoor kiest om deze methode te gebruiken.
Het draagmoederschap wat al gedaan werd is ook anders dan dit, omdat daar in de meeste gevallen de biologische moeder gewoon gedekt of geïnsemineerd werd, en vervolgens het embryo uit de baarmoeder gespoeld en in een draagmoeder geplaatst. Dat heeft als voordeel dat een merrie in 1 jaar meerdere veulens kan krijgen (zij het gedragen door verschillende andere merries), en bovendien kan de merrie ongehinderd door gaan in de sport, zonder 'zwangerschapsverlof'.

Ik vraag me wel af of het een goed idee is om eicellen van geslachtte merries te gebruiken trouwens... idd kun je je afvragen of er gelet is op erfelijke aandoeningen e.d.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:35

Mooi dat het veulentje gezond is! Alleen snap ik niet waar dit voor nodig is? ZIjn er nog niet genoeg veulens op de wereld? En er zijn toch zát merries die het zelf kunnen?
Nee ik snap 't nut niet helemaal.

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:37

Ik vind het wel fijn dat het veulen gezond is, ik zie het nut er alleen niet van in...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:25

Oslo_girl schreef:
Mnnn, als de eicellen van geslachte merries afkomen, is de moeder dan wel "getest" op ervelijke aandoeningen? Als er op de normale manier gefokt word, willen mensen toch graag de afstamming weten en de kans op ervelijke problemen - hoe lossen ze dat hier op?

Uiteraard is het de bedoeling veronderstel ik van dit in de toekomst op gekende merries uit te voeren. Dus dan weet men zowiezo vanwaar de eicellen afkomstig zijn. Die van geslachte merries worden voor het onderzoek gebruikt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:29

Negerzoen schreef:
Mooi dat het veulentje gezond is! Alleen snap ik niet waar dit voor nodig is? ZIjn er nog niet genoeg veulens op de wereld? En er zijn toch zát merries die het zelf kunnen?
Nee ik snap 't nut niet helemaal.

Zie boven, op deze manier kan een heel goede fokmerrie in principe meerdere nakomelingen per jaar krijgen, door eicellen af te nemen, via icsi te bevruchten en bij draagmerries in te planten. Nu werd het vooral gedaan zoals hierboven vermeld. Merrie bevruchten, eicel uitspoelen (wat niet altijd een succes is) en dan inplanten. Nu kan men meerdere eicellen per keer bevruchten, en inplanten. Zal ook maar niet voor gelijk welke merrie gebruikt worden (als het ooit gebruikt wordt, want kan me voorstellen dat er ook een aardig prijskaartje aan vasthangt). Maar op die manier heb je én verschillende nakomelingen van de merrie per jaar en kan ze bv toch zonder probleem in de sport meedraaien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:54

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:00

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:50

Als je dan slecht vruchtbare merries gaat drachtig krijgen door invitro transplantatie, zijn deze nakomelingen (als het merries zijn) dan automatisch ook niet slecht vruchtbaar? Waardoor we zeker weten deze techniek nodig gaan hebben en onze paarden hun niet meer normaal voort gaan kunnen planten?
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 21-11-09 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:53

Dat vind ik idd een heel terechte vraag. Lijkt me ook wel dat je die vruchtbaarheidsproblemen, zeker als ze van erfelijke aard zijn, kan gaan doorfokken.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:02

Ik denk dat dit vooral van toepassing is in de sport, als je je merrie geen risico's van dracht wilt laten lopen/ wedsterijden wilt rijden, maar ook graag veulens van haar wilt.. Maar ik vind het nix, geef mij maar gewoon puur natuur..

SillieXTanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:16

Anoniem schreef:
hmm vraag me altijd af waar dit nou weer goed voor is..

Maargoed blij dat het goed gaat met het veulen

ik ga je een voorbeeld geven ;)

Bv: jij hebt een merrie die internationaal loopt en het altijd heel druk heeft met wedstrijden.
Maar je wilt ook van die merrie een veulen hebben , maar je wilt haar niet uit de sport laten voor de veulingen. Dus dan pakken ze een eicel van jouw merrie , planten ze de eicel bij een andere merrie in en daar de sperma cel bij van de hengst.
Dan hoeft jouw merrie niet te veulingen waardoor ze in de sport kan blijven en dan draagt de andere merrie het veulen van jouw merrie.

Dus eigenlijk best handig ;)