Eric van der Vleuten wil dolgraag naar de Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eric van der Vleuten wil dolgraag naar de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:11

www.ed.nl

In 1996 en 2004 was hij er dicht bij. Beide keren viel hij net buiten de olympische equipe. Springruiter Eric van der Vleuten zou graag een keer aan de Zomerspelen meedoen. "Londen is normaal gesproken mijn laatste kans gezien mijn leeftijd", is de nuchtere constatering van de 46-jarige Mierlonaar.

Hoewel het nog drie jaar duurt, is hij goed op weg. Met VDL Groep Tomboy beschikt Van der Vleuten over een toppaard waarvan hij nog veel plezier kan hebben. En nu al heeft: na vier World Cup-wedstrijden is de combinatie al bijna zeker van een plaats in de finale. Met 37 punten staat Eric van der Vleuten tweede in de stand, op drie punten van de Zwitser Daniel Etter. Normaal gesproken is veertig punten genoeg om in april volgend jaar in Geneve voor de prijzen te mogen springen. En er komen nog negen World Cup-wedstrijden aan, om te beginnen deze week in Stuttgart.

Daar zal de Van der Vleuten echter zeker geen punten halen. "Ik doe niet mee. Bondscoach Rob Ehrens heeft gekozen voor twee andere ruiters. Ik ben er de volgende wereldbekerwedstrijd weer bij, half december in Londen. De bondscoach geeft mij zeker de kans om de nog benodigde punten binnen te slepen."

Van der Vleuten is terug aan de top, met dank dus aan VDL Groep Tomboy. De inmiddels tienjarige ruin blijkt een echt paradepaardje te zijn. In juli won Van der Vleuten in Geesterende Grote Prijs van Twente. Bij de eerste wereldbekerwedstrijd in Oslo eindigde de combinatie als achtste. Daarna volgden een derde plaats in Helsinki en een vierde stek in Verona. "Tomboy is een paard met veel vermogen, dat zich prima ontwikkelt. Hij heeft een goede wedstrijdinstelling. Thuis of bij het inrijden kan hij wel eens afgeleid zijn, in de ring niet. Natuurlijk moet het bij de wedstrijden ook meezitten. Eén pechfoutje en je hebt de punten niet. Maar als het goed klikt tussen paard en ruiter kun je prestaties afdwingen."

Anderhalf jaar geleden kon Van der Vleuten samen met sponsor Wim van der Leegte het paard, waar hij al een tijd een oogje op had, kopen. "Ik zag dat Tomboy het in zich had om een topper te worden." Na een goed begin volgde een wat mindere periode. Enkele rijtechnische tips van Rob Ehrens brachten Van der Vleuten weer op het juiste spoor. "Zo gaf hij aan dat ik wat meer druk moest geven. Dat is goed uitgepakt." Volgende week komt Eric van der Vleuten met Tomboy in actie bij Jumping Indoor Maastricht. Maikel van de Vleuten is daar ook van de partij. Zou dat niet prachtig zijn als vader en zoon samen naar de Olympische Spelen mogen? " Natuurlijk, maar per land gaan er maar vier ruiters/amazones. Een van ons tweeën is al mooi." Maikel heeft na 2012 nog alle kans, beaamt Eric.

Zerena

Re: Eric van der Vleuten wil dolgraag naar de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:27

Leuk voor hem dat hij weer een paard heeft waarmee hij bij de top mee kan draaien!
En ik hoop voor hem dat hij het waar kan maken..

amo500

Re: Eric van der Vleuten wil dolgraag naar de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:05

hij verdiend het zeker!
hij is een topjockey, die erg goed gaat de laatste tijd. :D