Weer procesverbaal voor verwaarlozing van pony's en ezels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Weer procesverbaal voor verwaarlozing van pony's en ezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 07:53

www.nieuwsblad.be

De politie van Sint-Truiden heeft gisteren weer een proces-verbaal opgesteld tegen een al eerder veroordeelde boer uit Engelmanshoven. De inspecteurs beslisten geen dieren in beslag te nemen.
Boer Willy Vangilbergen uit de Vrijheersstraat in Engelmanshoven werd vorig jaar veroordeeld voor dierenverwaarlozing en kreeg een levenslang verbod om nog dieren te houden. Maar dat verbod werd in beroep niet bevestigd. Vast staat wel dat er bij de man in het verleden verschillende keren verwaarloosde dieren werden aangetroffen en zelfs weggehaald werden. Nu was het een van de buren die bij de lokale politie een klacht indiende.

'We zijn dinsdag naar de weide geweest en hebben een pv opgesteld', zegt Herman Missotten van de dierenpolitie van Sint-Truiden. 'Gisteren zijn we met inspecteurs van het FAVV (het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen,) gaan kijken en hebben we een navolgend pv opgesteld. De inspecteur-dierenarts besliste dat er geen dieren in beslag moesten worden genomen omdat daar onvoldoende aanleiding toe was. De dieren zitten voorlopig op stal. We hebben de boer in kwestie ook verhoord en sturen de pv's op naar het parket in Hasselt. Dat zal de zaak verder afhandelen', zegt Herman Missotten.

In de weide - of wat daarvoor moet doorgaan - liepen onder meer ganzen, enkele pony's, een veulen, koeien en een ezel rond. 'Ik heb mij niet uit te spreken of er sprake is van dierenverwaarlozing, maar de man draagt hygiëne niet hoog in het vaandel', zegt Herman Missotten. De dieren leven niet in ideale omstandigheden in de modder en tussen stenen. De ezel heeft bijvoorbeeld schurft en het veulen is in behandeling tegen kolieken. Het is een welles-nietesspelletje met de eigenaar', zegt Missotten.

Volgens Rudi Smets, de dierenarts van de boer, is er niet veel aan de hand. 'Het veulen wordt inderdaad behandeld voor kolieken en over een week is dat voorbij', zegt hij. De ezel en een koe zijn helemaal niet ziek, maar gewoon heel erg oud.'

Volgens een buurman voedert de eigenaar zijn dieren amper. 'En hij verzorgt ze ook niet goed. Een dier heeft nog een deel van mijn dennen afgegeten, maar wat wil je. Ik heb er voor de rest geen last van. De dieren hebben het harder te verduren. Niemand begrijpt hoe je zo je dieren kan behandelen, maar de boer gaat uit van zijn eigen wetten en gebruiken. De man heeft gewoon geen schuldbesef', zegt de man die anoniem wil blijven.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:06

Tjonge jonge het was te denken he dat die gewoon opnieuw ging beginnen. Heb vorige keer het hele verhaal meegemaakt. Ze hadden hem toen beter wat harder gestraft... Echt een verschrikkelijke man, je vraagt je trouwens af waarom hij persé dieren wil...

Angela

Re: Weer procesverbaal voor verwaarlozing van pony's en ezels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:22

Tja.. en wat nu van de DA te denken.. Oude dieren kunnen er inderdaad heel erg verwaarloosd uit zien (en daarbij denk ik ook aan mijn eigen, ondertussen overleden, oude merrie). Maar het lijkt me sterk dat deze man voor de zoveelste keer een "gewoon erg oud dier" heeft, maar wordt veroordeeld voor verwaarlozing.. Ik me zo boos maken dat zo iemand nog dieren mag houden..

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:46

Angela schreef:
Tja.. en wat nu van de DA te denken.. Oude dieren kunnen er inderdaad heel erg verwaarloosd uit zien (en daarbij denk ik ook aan mijn eigen, ondertussen overleden, oude merrie). Maar het lijkt me sterk dat deze man voor de zoveelste keer een "gewoon erg oud dier" heeft, maar wordt veroordeeld voor verwaarlozing.. Ik me zo boos maken dat zo iemand nog dieren mag houden..

Ze hebben het over een veulen, dat is geen oud dier he :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:04

knappe dierenarts, om te voorspellen dat koliek binnen een week over is.

note: als de journalist dit verhaal goed heeft opgeschreven, want daar is vaak ook nog wel eens wat mee mis.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:09

er zijn en er blijfen mensen die niet voor dieren kunnen zorgen *zucht*

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:10

Pf kunnen mensen het gewoon niet laten?

Als je niet voor je dieren wil zorgen, neem ze dan gewoon niet. Hoe zou je het vinden als jij zo behandeld zou worden ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:02

ja...hoe moeilijk is het om geen dieren te hebben?

Ik heb zoveel meer respect voor mensen die bewust kiezen voor geen dieren...gewoon omdat ze geen zin hebben er iedere dag voor te zorgen....inplaats van dit geval weer...

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:19

inderdaad neem gewoon geen dieren als je weet dat je er niet voor kunt zorgen of voor wil zorgen.... :(

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:35

oh het spelleke gaat weer beginnen. Na wat er vorige keer is gebeurd snap ik niet dat die man dieren mag houden. ongeloofelijk is dat. word er zo triest van.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:38

Hopen dat hij na deze keer geen dieren meer mag houden. Te zot voor woorden dat hij het deze keer nog wel mocht. En die DA.. Tjah...

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:18

die man gaat echt niet ineens beter voor zijn dieren zorgen als hij het nu al niet inziet dat ze betere verzorging nodig hebben gaat hij dat nooit inzien

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:15

Ongeloofelijk dat deze man weer zijn "gelijk" krijgt.
Als de honden die de vorige keer het leven lieten tevergeefts en dan moeten de overlevende nog terug gaan naar deze bruut !
Ongeloofelijk, beschamend ik heb er verder geen woorden voor.
Dat veulen is een lopend pakje beenderen dat vergeven is van de wormen. De ezel gooit zich op de grond omdat hij gek word van de jeuk van het ongedierte maarja beestje is oud he :(

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:28

Schandalig dat zo'n man toch opnieuw dieren mag houden! Heb je er geen zin in om er voor te zorgen of ze eten te geven? Laat ze dan aan de goede zorgen van iemand anders over. Genoeg mensen die wel voor die dieren willen zorgen!