Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:04

eicellen van een vrouw bevatten een X
spermacellen van een man een X of een Y.

Ik vind dit vreselijk... Binnenkort kunnen we ook onze kids zelf kiezen...
En over 20 jaren shoppen we onze dieren en kinderen volledig bij elkaar. Blond haar graag, goed kunnen voetballen, en een huisdier met krulletjes...

Het is niet tegen te houden maar ik vind het echt een stap te ver.
Voor gezondheidszorg vind ik spelen met DNA prima, net als voor het oplossen van misdaden, maar omdat iemand liever een merrie heeft dan een hengst... :n

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:10

vind dit niet zo raar, bij koeien wordt het al heel lang toegepast, zat me laatst nog te verwonderen waarom bij de paarden nog niet.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:02

in Engeland kan je al kinderen op bestelling krijgen.
Jongen/meisje, blond/bruin haar, blauwe ogen bruine ogen.
Kan allemaal al op bestelling, belachelijk vind ik het.
Ik vind het vel leuker als het een verrassing is, zowel bij paarden als bij mensen, maar er zullen er genoeg zijn die er blij mee zijn met een veulen op 'bestelling'

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:10

Zoals hiervoor ook al genoemd kan het in vooral in de veeteelt heel nuttig zijn. Hoeveel beesten worden er wel niet 'vernietigd' alleen omdat ze niet van het juiste geslacht zijn?

In de paardensport lijkt het mij eerlijk gezegd van minder nut, maar aan de andere kant is de hengt/merrie verhouding niet ontzettend belangrijk (met het grootste deel van de dieren zal nooit gefokt worden), dus behalve misschien ethisch gezien zal het imo geen problemen opleveren.

Janniek

Berichten: 559
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Noorden v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:15

elibeest schreef:
vind dit niet zo raar, bij koeien wordt het al heel lang toegepast, zat me laatst nog te verwonderen waarom bij de paarden nog niet.


Klopt bij de koeien ken ik het ook al veel langer. Nu heb ik wel een gelezen dat de koeien fokkerij een voorbeeld is voor de paardenfokkerij, dus ja dan zat het er natuurlijk wel aan te komen.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:00

Belachelijk! Wat is er dan nog leuk aan fokken?
Janniek: je hebt gelijk.
Yessy helaas ook. Maar gaan ze dat dan uiteindelijk ook toepassen bij mensen? Al die Aziatische meisjes die worden vermoord omdat het geen jongetjes zijn :n

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:39

Ik zie er de voordelen wel van in. Mijn opa fokte met friezen en wilde heeeeel graag een merrie veulen omdat die dan helemaal geweldig zou zijn. Maar hij kreeg iets van vijf jaar achter elkaar een hengst bij die merrie. Hij is overleden in het jaar dat er eindelijk een merrie kwam.
Of als je bijvoorbeeld een super paard hebt, en je wilt een dochter van haar, ideaal.

Het enige kritiek dat ik me kan indenken is: hoe variabel is het allemaal nog dan? Maar ze planten vast niet 1 spermacel naar binnen toch? Of doen ze een stuk of vijf bevruchte eitjes naar binnen?
Ik zou geen bezwaar kunnen bedenken als ze zoveel duizenden merrie-zaad cellen in zouden brengen. Dan is er nog steeds variatie en een semi natuurlijk proces. het gaat dan om het sterkste zaadcelletje van de merrie-gevende cellen. Als het zo gaat, vind ik het niet zo'n ramp.

Ik denk ook niet dat er zo'n overschot aan merries zal komen, ik heb het persoonlijk niet zo merries (sorry bokt) en als ik een veulen zou fokken zou ik heel blij zijn met een hengst. Fokkers willen vaak merries, Fokkers die sportpaarden fokken misschien liever hengsten, iemand met een leuk paardje wil misschien zijn of haar paard wel een zoontje van. En er zijn altijd nog mensen die het geen donder kan interesseren of het nu een merrie of een hengst is. Dus daar zou ik me niet zo druk over maken.

En er werd geopperd dat je je hele kind bij elkaar kan shoppen. Dat is sowieso niet waar. Je kunt selecteren op haarkleur en oogkleur, maar de meeste andere dingen liggen niet vast op een gen. 50% van wat eruit gaat komen hangt af van de omgeving (is wetenschappelijk bewezen en een eeuwige voortdurende discussie) En met omgeving bedoel ik ook de eerste drie weken van de zwangerschap, het dorpje/stad waar je opgroeid en welke juf je in groep vijf krijgt. Het is vrij beperkt, en het lijkt er niet op dat er ethisch verantwoorde techinieken zullen komen waar zoveel meer mee mogelijk is.

Ik maak me niet zo'n zorgen.

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:44

Hmm beetje apart. Je speelt voor God imo.

petsboem
Berichten: 107
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:47

Ik ben hier zeker geen voorstander van. De natuur heeft alles prima voor elkaar en hoe meer wij ons er mee gaan bemoeien, hoe fouter het zal aflopen. Denk dat we daar inmiddels al wel genoeg bewijs voor hebben.

Vroeg of laat komen hier problemen van!

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:31

Ik vind het maar niets.

Je moet de natuur laten regelen of het een hengst of een merrie wordt.

alles is zo kunstmatig tegenwoordig, kunstmatige inseminatie, kunstmatig gekozen geslacht en kloontjes.

Bah, van mij hoeft het niet.

sandradeboer

Berichten: 1087
Geregistreerd: 20-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:34

Foktechnisch gezien een waardevolle ontwikkeling.

Ethisch gezien bezwaarlijk.

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:04

Ja, hier begint het mee. Straks kan er ook nog gekozen worden uit vachtkleur en nog heel even wachten en er is vast ook een paarse of roze variant mogelijk. Zo stel je je eigen my little pony samen!

Rivendell

Berichten: 6846
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:37

Weer zo'n walgelijke uitvinding van de mens |o
Ik weet dat het bij koeien al langer gedaan wordt, maar ik ben er echt op tegen, net als tegen klonen. Ik kan me voorstellen dat er straks een overschot merries komt.

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:19

Ik denk dat klonen en dit twee aparte zaken zijn. Klonen vind ik een stuk erger op de schaal van niet ethisch dan dit.

Als je 1 lozing van een hengst verdeeld over vier "zakjes" die je apart verkoopt, doe je haast al hetzelfde. Nu maak je twee zakjes met alleen maar merrie-cellen en alleen maar hengst-cellen. Dat het niet natuurlijk is vind ik een beetje wrang. Wij mensen zoeken al uit welke merrie met welke hengst, dit kan er nog wel bij. Klonen vind ik een heel ander verhaal. En nogmaals, de meeste eigenschappen die voor fokkers interessant is (prestatie e.d.) ligt niet zo eenvoudig vast op genen. Ik vind het op dit moment niet zo zorgwekkend allemaal, eerder een variant op wat er al mogelijk was.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:29

Dit is weer eens zoiets dat wij ergens de hand in willen hebben en over een paar jaar het toch een verkeerde keuze was.
Ik ben ervan overtuigd dat je hierin de natuur zijn gang moet laten gaan. Wat betreft de lijnen waar vaak hengsten of juist merries uitkomen, laaat het zo, zo is het namelijk geregeld.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:30

EvaLuna schreef:
Ja, hier begint het mee. Straks kan er ook nog gekozen worden uit vachtkleur en nog heel even wachten en er is vast ook een paarse of roze variant mogelijk. Zo stel je je eigen my little pony samen!

Mijn dochter zal dit wel op prijs stellen... ;)

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:23

Marigold schreef:
ik maak me met dit soort ontwikkelingen eigenlijk vooral zorgen over de mensen, want vroeg of laat zal dit ook bij mensen het geval zijn.
keuze tussen een jongen of een meisje.
en dat vind ik dus echt een slechte zaak.


Mmmja, dat zelfde gevoel heb ik er ook een beetje bij.

Rivendell

Berichten: 6846
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:33

Draaikolk schreef:
Marigold schreef:
ik maak me met dit soort ontwikkelingen eigenlijk vooral zorgen over de mensen, want vroeg of laat zal dit ook bij mensen het geval zijn.
keuze tussen een jongen of een meisje.
en dat vind ik dus echt een slechte zaak.


Voor mensen kan dit ook al. In sommige gevallen wordt dit gedaan als bv een erfelijke eigenschap alleen bij jongens voorkomt.

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:26

en in dat geval vind ik het wel een goede uitvinding
niet bio verantwoord, maar wel zo fijn voor het kind

Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:35

There goes the suprise.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:42

en zo komt het al dichterbij, straks kan je uitzoeken welk spermaatje voor blonde dochtertjes zorgt en welke voor talentvolle jongetjes, graag zonder bril en met hoog iq

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:57

IQ ligt niet alleen op genen. nogmaals. Niet alles is zo genetisch als dat jullie het nu eng laten lijken.....

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:36

Idd Daphaan was het allemaal maar zo eenvoudig en genetisch bepaald ;)

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:08

he he, eindelijk iemand die dat dan ook weet :P

tuurlijk, het is de vraag waar het stopt, en of er alleen maar voordelen of nadelen aan vast plakken, dat je kunt bepalen wat er ongeveer uit je merrie komt. maar zo high tech als dat het gevreesd wordt, komt er voorlopig qua ethiek en technologie nog niet doorheen. Als je een middelbaar schoolboekje opent over genetica, zie je dat je voor 50% genetisch wordt vast gelegd, en de rest is opvoeding/omgeving.
Daarnaast zijn er maar heeeeeeel weinig eigenschappen genetisch in kaart gebracht. Oogkleur, geslacht, dat bleek niet zo moeilijk, maar de rest waar heel bokt nu over valt.. dat bleek zo makkelijk en eenvoudig nog niet te zijn. :)