Wilde Mustang splijt Amerikaanse ziel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Wilde Mustang splijt Amerikaanse ziel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 00:33

www.dvhn.nl

Tienduizenden mustangs galopperen nog steeds door het westen van de Verenigde Staten. De wilde paarden zijn volgens dierenactivisten onderdeel van de ’Amerikaanse mythe', maar tegenstanders zien vooral lastpakken die het natuurlijk evenwicht verstoren. "We moeten er niet te romantisch over doen.
De drie wilde mustangs klimmen met kalme stappen omhoog langs een rotsige bergflank. Een paar kilometer verderop graast nog een groepje paarden. Een straffe wind raast over het woestijnachtige gebied van Nevada. Laurie Howard kan nog altijd ontroerd raken als ze de mustangs ziet.
De wilde paarden maken volgens de activiste onderdeel uit van ’de ziel van het Amerikaanse Westen'. "Ik vind het verbijsterend dat de autoriteiten niets om deze prachtige beesten geven", zegt Howard. "Ze worden gezien als lastpakken." De mustangs zijn het middelpunt van een hoogoplopende controverse in Amerika. Dierenactivisten als Howard vrezen dat de wilde paarden ’binnen vijf tot zeven jaar’ verdwenen zijn, maar tegenstanders spreken juist van ’een plaag'. Veehouders kijken lijdzaam toe hoe de mustangs het gras voor de neus van hun slachtvee weg grazen. Veel ecologen zien de paarden eveneens als vreemdelingen die eigenlijk niet in het gebied thuishoren. Andere dieren, zoals vogels en schildpadden, zouden te lijden hebben onder de vraatzucht van de mustangs. De lokale autoriteiten proberen al enkele jaren de kuddes uit te dunnen.

Inmiddels leven zo'n dertigduizend mustangs in gevangenschap, bijna evenveel als het aantal vrije paarden tussen Montana en Californië. Met helikopters worden mustangs bijeengedreven, gevangen door cowboys en getransporteerd naar ’opvangfaciliteiten'. Oorspronkelijk wilden de autoriteiten de paarden daar afmaken, maar dat stuitte uiteindelijk op te veel verzet. De hoop was even dat paardenliefhebbers de beesten zouden adopteren, maar mede door de economische crisis is de belangstelling sterk afgenomen. "Voor veel mensen is het nu gewoon te duur", zegt Howard, die zelf een mustang adopteerde. "Het zijn de slimste paarden die ik ooit gezien heb. Dat moet ook wel, want anders zouden ze niet overleven in de wildernis. Natuurlijk zie ik de mustangs liever in vrijheid, maar adoptie is beter dan de deplorabele situatie waarin de beesten nu vastzitten in de opvangfaciliteiten van de overheid."

Voor Larry Odiorne, een zestiger met een verweerd hoofd, zijn de mustangs een vertrouwd verschijnsel. De bewoner van het afgelegen, piepkleine dorpje Cold Creek ziet de beesten bijna iedere dag langs zijn huis richting de nabijgelegen beek lopen. "Dat is de reden dat we hier rond Cold Creek zoveel mustangs hebben", zegt Odiorne. "Water is hier in het westen nu eenmaal schaars." De gepensioneerde vrachtwagenchauffeur die zich tien jaar geleden terugtrok in dit afgelegen gebied meent dat er niet ’te romantisch’ gedaan moet worden over de mustangs. "Als er te veel zijn is het ook niet goed. Ze eten bijvoorbeeld het voedsel op van de elanden, een dier dat ik liever zie dan paarden. Ik erger me ook wel eens aan de uitwerpselen die mustangs overal achterlaten. Het stikt hier in de zomer van de vliegen. Ik wil natuurlijk niet dat ze verdwijnen, maar daar hoeven we ook niet bang voor te zijn. Mustangs planten zich ontzettend snel voort."

Activiste Howard is er niet gerust op. "Ik geloof dat er veel minder mustangs zijn dan de autoriteiten beweren." Het uitgelekte plan van de regering-Obama om tienduizenden gevangen paarden te verplaatsen naar het oosten ziet ze helemaal niet zitten. Ook andere activisten hebben zich inmiddels luidkeels tegen het plan gekeerd. "Ik snap werkelijk niet wat de regering zich in hoofd haalt. De mustangs horen hier in het westen. We hebben hier zo ontzettend veel ruimte. Zijn we dan echt zo ver afgegleden dat we zelfs deze magnifieke dieren moeten beknotten?"
Laatst bijgewerkt door Storm op 10-11-09 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Wilde Mustang splijt Amerikaanse ziel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:47

De Mustang moet blijven, maar hoe pak je dat aan? Het wegvangen en beperken van het aantal dieren lijkt me de enige manier om hun bestaan te garanderen. Ergens wel jammer dat de slacht niet meer bestaat om het overschot op een paardwaardige wijze aan te pakken. Want zoals het nu gaat verdient het ook geen schoonheidsprijs....

Pauline

Re: Wilde Mustang splijt Amerikaanse ziel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:33

Niet bepaald, nu staan ze op te kleine paddocks, families/kuddes zijn uit elkaar gerukt. Veel worden verkocht als leuke rijpony en dat mislukt merendeels...Ook staan z bij gevangenissen als "project." In deze situatie is de slacht echt een gemis.