Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintane
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:53

Miss_Favre schreef:
Misschien moet je er eens langs gaan om het zelf te zien voor dat jij je 'domme' reactie schrijft, of even mijn reactie, en van de andere mensen lezen die er dichtbij staan...
Deze paarden hebben GEEN schuilplek waar ze allemaal in kunnen, staan 365 dagen per jaar tot hun knieeën in de blubber op een veel te kleine plek, en niet alleen nu met hevige regenval, maar ALTIJD. Ik vind dit niet te vergelijken met een paddock/wei waar onze paarden met dit weer in wat blubber staan...

Bovendien, zoals eerder door meerdere mensen geschreven, zijn de paarden te mager, zijn ze gewond, en sommige hebben infecties en drukkingen. Met die dikke vachten die ze nu hebben lijken ze misschien minder dun, maar ze zien er niet gezond uit.


_/-\o_

Ik heb de indruk dat mensen gewoon niet lezen wat mensen die de werkelijke situatie kennen er van vinden. Deze situatie valt NIET te vergelijken met paarden die nu in een blubberland staan, maar die daarnaast wel een mooie droge stal heb. Zo staan mijn paarden er ook zelf bij op het moment. Maar mijn eigen paard zou geen 10 min mogen staan zoals deze paarden er bij staan !!! Dan verkies ik echt de droge 23/24 u stal boven dit als er geen andere keuze is...
En het is zo jammer dat deze paarden vergeleken worden met de paarden die op stal gehouden worden. Dit is niet de manier van natuurlijk paarden houden. Op een erg klein stukje met een bar slechte omheining en geen fatsoenlijk droog schuilhok.
Diegene die dit goedkeuren: echte dierenvrienden zijn jullie !!! (lees: sarcastisch)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:07

ik kan me wel iets voorstellen dat die vrouw zo heftig reageerde hoor!
Als men al langer zo'n zooitje moet aanzien en die vrouw schaft gewoon steeds dieren aan en andere moeten met lede ogen aanzien waar het dan op uitdraaid dan is het logisch dat de emmer eens over loopt!
Als ik zo'n buurvrouw zou hebben en die was schijteigenwijs en liet de dieren in de modder rotten en bleef maar aanschaffen,nou geloof me (en de mensen die me kennen weten nu dat ik niet overdrijf)dan zou ik ook es héél duidelijk worden!!!(effe netjes gezegt)

Zoals ik al eerder zei het is geen moeite nog een rib uit je lijf om schoon zand te storten en stoeptegels kun je overal gratis ophalen dan had ze tenminste iets gedaan om de dieren het wat aangenamer te maken in natte perioden.
Allemaal een questie van willen!!!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:19

mag je wel zomaar zand storten?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:22

Cheveyo schreef:
mag je wel zomaar zand storten?


mag je dan dieren zo houden? ;)
Zeker mag je zand storten op je eigen plek!Als je gehuurd zit moet je het natuurlijk effe vragen.
Maar geloof me het maakt echt een hoop uit als je de juiste schone zand stort en je legt een stoep aan voor je paarden.
Bovendien werkt het voor jezelf toch ook een stuk prettiger als je niet door de vacuümzuigende rotzooi moet banjeren he?

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:24

Dat snap ik wel maar ik vraag me af of ze dat niet zien als het aanleggen van een rijbak bijvoorbeeld, daar zitten op sommige plekken/gemeentes vergunningen aan vast als ik dat goed begrepen heb.

Lottejulia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:24

Ik ken die vrouw! Heb daar toen ik 13 was een zomer een paar buitenritjes met haar paarden gemaakt, daar verdiende ze behoorlijk wat mee. Er was toen geen/weinig blubber en ik wist ook niet veel beter. Wel vond ik het een verschrikkelijk mens, erg geld bewust en we moesten hard werken (tuig invetten, paarden doen), vandaar dat ik er ook maar een keer op 2 ben geweest. Moet toegeven dat de paarden er prima uitzagen, maar dat kwam dus vooral door al die meisjes die ze kwamen poetsen enz. Vind het goed dat er iets aan gedaan gaat worden!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:25

Cheveyo schreef:
Dat snap ik wel maar ik vraag me af of ze dat niet zien als het aanleggen van een rijbak bijvoorbeeld, daar zitten op sommige plekken/gemeentes vergunningen aan vast als ik dat goed begrepen heb.


een rijbak is het pas als je erin doet rijden!
Een paddock is geen probleem!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:27

Lottejulia schreef:
Ik ken die vrouw! Heb daar toen ik 13 was een zomer een paar buitenritjes met haar paarden gemaakt, daar verdiende ze behoorlijk wat mee. Er was toen geen/weinig blubber en ik wist ook niet veel beter. Wel vond ik het een verschrikkelijk mens, erg geld bewust en we moesten hard werken (tuig invetten, paarden doen), vandaar dat ik er ook maar een keer op 2 ben geweest. Moet toegeven dat de paarden er prima uitzagen, maar dat kwam dus vooral door al die meisjes die ze kwamen poetsen enz. Vind het goed dat er iets aan gedaan gaat worden!


lijkt me niet echt een ramp als ruitertjes ook es helpen met tuig invetten,stallen uitmesten en paardjes poetsen!Hoort er ook allemaal bij!!!
Maar het is en blijft een feit dat dieren niet in de drek horen!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:29

funnyhorses schreef:
Cheveyo schreef:
Dat snap ik wel maar ik vraag me af of ze dat niet zien als het aanleggen van een rijbak bijvoorbeeld, daar zitten op sommige plekken/gemeentes vergunningen aan vast als ik dat goed begrepen heb.


een rijbak is het pas als je erin doet rijden!
Een paddock is geen probleem!

dat is niet waar :) een paddock is ook vergunningsplichtig :)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:30

is dat echt?
Geld dat niet vanaf een bepaalde afmeting en bij een bepaald aantal dieren?
naja gezien het aantal paardjes wat die vrouw heeft was het dan toch geen overbodig iets om een paddock aan te leggen,nietwaar?

Lottejulia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:34

funnyhorses schreef:
Lottejulia schreef:
Ik ken die vrouw! Heb daar toen ik 13 was een zomer een paar buitenritjes met haar paarden gemaakt, daar verdiende ze behoorlijk wat mee. Er was toen geen/weinig blubber en ik wist ook niet veel beter. Wel vond ik het een verschrikkelijk mens, erg geld bewust en we moesten hard werken (tuig invetten, paarden doen), vandaar dat ik er ook maar een keer op 2 ben geweest. Moet toegeven dat de paarden er prima uitzagen, maar dat kwam dus vooral door al die meisjes die ze kwamen poetsen enz. Vind het goed dat er iets aan gedaan gaat worden!

lijkt me niet echt een ramp als ruitertjes ook es helpen met tuig invetten,stallen uitmesten en paardjes poetsen!Hoort er ook allemaal bij!!!
Maar het is en blijft een feit dat dieren niet in de drek horen!!

Was ook geen probleem, maar tuig invetten moest elke keer dat je kwam (uitgebreid), gebeurde dus zeker een paar keer per week. En je betaalde er goud geld voor (in de branden de zon), toch een beetje apart. Heb haar nooit zelf 1 poot uit zien steken, alleen de hoeven deed ze, daar mocht je niet aan komen. Overigens speelt mijn verhaal zich bijna 5 jaar geleden af.
Laatst bijgewerkt door Lottejulia op 07-11-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:37

ja als ze zich de hoofdprijs vroeg om te mogen rijden en je moest er nog heel veel handelingen bij doen dan was dat wel enige uitbuiting van kinderen :(
ik krijg ook steeds meer de indruk dat de dieren uit gierigheid van de eigenaar er zo bij staan,gezien de reakties van mensen die haar kennen of kenden!

Bovendien snap ik niet zo goed dat het hooi en eten van de dieren zo in de vieze prut liggen!
Dan kun je het hooi net zo goed op de mesthoop pleuren.
Wat een raar mens..................

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:48

Ik hoop dat er wat aan gedaan wordt.

bento1
Berichten: 216
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: valkenburg lb

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:42

jammer eigenlijk denk als ze een groot stuk zou laten betegelen.
en fatsoendelijke hooi ruiven of hooi bakken het idd voor de paarden stuk prettiger zou zijn. de paarden zien er niet slecht uit maar hun leef omgeving is gewoon onprettig.
jammer!

CoopersB
Berichten: 275
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Ergens op een heel mooi plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:09

de toon die de agent aanslaat bevalt mij wel.....no nonsens..heerlijk! dieren hebben onderdak ja...maar de modder dat isnooit goed voor de benen en hoeven!!!!

die vrouw in het filmpje...dat is gewoon de mentaliteit! recht door zee en glas hard....maar wel eerlijk! kan je van die eigenaresse niet zeggen..

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:11

het is voor jezelf inderdaad een stuk fijner en makkelijker als je een stuk betegeld, in elk geval het deel voor-bij de stallen. Dan kun je daar droog voeren, makkelijker uitmesten en lopen ze de stallen ook minder nat en vies in.

Tja, dan vraag je je af of ze het geld niet heeft, en geen hulp krijgt aangeboden, of ze het probleem echt niet ziet en te eigenwijs is...

Even wat zand erbij is vaak maar een heel tijdelijke oplossing. Als het water niet wegzakt en er wordt niet consequent meerdere keren per dag uitgemest, dan is het al heel snel weer een blubberbende.
Dat merk ik hier thuis bij de paddock al. En die is dan ook nog gedraineerd. Daarom hebben wij ook bestrating aan laten leggen. Dan is het zand een extraatje voor extra beweging, spelen en uitwijkruimte, als het grotendeels droog is (gelukkig bij ons dan 80 % van het jaar) kunnen ze er lekker liggen en rollen en kunnen ze altijd stevig en droog staan op de stenen en in de stal.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:15

kohtje schreef:
Tja je kan niet zeggen dat de paarden er slecht uit zien dus moeilijk om de dieren daar weg te halen. Misschien eenvoudiger om te zeggen dat ze verplicht is te zorgen dat het droog wordt door een partij zand in de padocks te doen.
even off topic: Ben benieuwd wat de mensen die vinden dat een paard de hele dag in een padock moeten staan ipv een stal hier van vinden? Denk nm dat heel veel paarden zo in de modder staan,alleen valt het hier op omdat het in een soort volkstuinen buurt is.
Nogmaals volgens mij kan je beter zeggen dat de ruimte opgeknapt moet worden dan te dreigen dat ze weg moeten.


Even offtopic;
Vaak willen mensen een betere omgeving voor hun paard hebben en zijn bereid daarvoor dingen te regelen en te betalen maar dan werkt de gemeente tegen en mag je niets doen voor je paard.
Eventuele schuilstallen of wandje moet dan zelfs nog verwijderd worden. En drainage weggehaald worden

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:22

maar als hier de paarden van de "buren" wel droge paddocks hebben, en al 2x eerder gepoogd is de boel wat op te knappen, dan lijkt me de gemeente hier niet de boosdoener...

winnietje3

Berichten: 663
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:29

Deze 5 zijn toch niet de enigen? Ik rijd er dagelijks met de trein voorbij en keer op keer denk ik: dit kan toch echt niet.. En heb ik wel eens getwijfeld naar de dierenbescherming te bellen. Ik ben dus blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Ik begrijp het ontzettend dat welke mogelijk die je ook maar krijgt om een paard te houden deze aangrijpt, want wiens droom is het niet om een eigen paardje te hebben.

Maar als dit ten koste van het welzijn van het dier moet gaan dan moet je toch ervoor kiezen geen paard te kopen als niets beters voor het dier kunt betalen.

zij

Berichten: 3390
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:42

kohtje schreef:
Tja je kan niet zeggen dat de paarden er slecht uit zien dus moeilijk om de dieren daar weg te halen. Misschien eenvoudiger om te zeggen dat ze verplicht is te zorgen dat het droog wordt door een partij zand in de padocks te doen.
even off topic: Ben benieuwd wat de mensen die vinden dat een paard de hele dag in een padock moeten staan ipv een stal hier van vinden? Denk nm dat heel veel paarden zo in de modder staan,alleen valt het hier op omdat het in een soort volkstuinen buurt is.
Nogmaals volgens mij kan je beter zeggen dat de ruimte opgeknapt moet worden dan te dreigen dat ze weg moeten.


Nou, om eerlijk te zijn vind ik het commentaar aan het begin niet heel eerlijk: geen droog hooi (nou en??? sommige mensen weken het van te voren en ik zag wel genoeg hooi volgens mij aan t begin van t filmpje?). geen plek om te rusten, alleen maar modder... voor zover ik kon zien was er IN de schuilstal een droge vloer?

moet wel zeggen dat ik alleen de eerste 40 seconde van het filmpje heb gezien. comp liep vast daarna ;)


verder heb ik ook niet alle reacties gelezen ;) denk alleen dat als de paarden ruimte hebben en kunnen kiezne om in de stal te staan en daar wel een droge vloer hebben er niet heel veel mis is? mits ze wel ook ergens kunnen liggen...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:02

VanHuisUit schreef:
Maar ik vind sommige reacties hier wel erg overdreven, want van een beetje modder en regen worden paarden echt niet minder. Van 24 of 22 uur per dag op een stal staan van 3x3 meter wel.
Het is trouwens ook nog een keer dat je soms wel zand kunt storten maar als de ondergrond niet goed is blijft het water naar de zee dragen. Je moet dan eerst een stuk goed uit (laten) graven, daar steen of gravel of van die waterdoorlatende tegels op brengen, dan grind of zoiets en daarop weer zand. Kan je natuurlijk ook op een klein stuk van de paddock doen, ziet het geheel er al een stuk aantrekkelijker uit.
Maar goed, kost geld, tijd, inspanning.
Lijkt me handiger als de eigenaresse gewoon iets minder paardjes er neer zet, het geld dat ze dan uitspaart investeert in een goed stuk bodem zodat ze droog kunnen staan.

Beetje modder? Ze staan tot de knieen in de drek. Hier zou ik mijn paard nog geen 5 minuten in willen hebben staan. Lekker zwaar om door heen te ploegen, kunnen geen eens rennen, mok, rotstraal, rainrot etc. jippie?????
Nee inderdaad deze vrouw moet gewoon de paarden (tijdelijk) ergens anders onderbrengen en de boel op orde brengen. Al zal ze dat toch niet doen want ze heeft een plaat van hier tot tokio voor haar kop.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:12

Oh lekkere reacties hier zeg, een paar paarden op een stukje blub laten wegrotten word tegenwoordig 'natuurlijk paarden houden' genoemd? :7
En dan tussen dit of een stal kiezen.. nou sorry, ik geloof niet dat je dit überhaupt een optie kunt noemen.

Het zal je bekapper maar zijn trouwens, erg kundig lijkt ze mij niet.. tenzij het advies voor hoeven tegenwoordig 24/7 weken in een baggerzooi is.

Overigens ben je er lang niet met een beetje zand storten, dat is maar een tijdelijke oplossing. Betegelen hoort ook goed te gebeuren, anders ligt binnen no-time alles scheef. Denk dat je zo'n plekje alleen goed houd door goed te drainneren en daarna te betegelen. Kost wat, maar voor 5 paarden is het toch te klein. En zo te lezen in bepaalde reacties weet ze wel hoe ze aan geld komen moet.

Wibo

Berichten: 303
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:15

In het begin wordt iets gezegt van: 'volgens de wet zijn basis behoeften genoeg voor een dier/paard: voer en water, en een overdekte plek.' Uitgel*lt zijn we weer. Bedankt, Nederlandse Grondwet.
De paarden zien er niet echt goed uit, maar ik heb ze zeker slechter gezien. Het kan niet goed zijn, een paard zo te houden, lekker lopen lijkt het me niet als je benen in de modder hangen. Tuurlijk is niet elke padock tijdens de winter/herfst overal strak en droog. Maar daar staan paarden dan meestal niet 24 u/d, of is er een stuk bestraat/droog. En ze dan ook nog verhuren... :n

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:45

En wat was het vanmidag weer een zooi daar zeg.
Meerendeel alleen maar uit op sensatie en onrust bah.

Violette

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:51

Zal dit ff updaten; De 2 paarden die in het stukje stonden waar geen onderdak is.. zijn in beslag genomen!
Hopen dat de andere 3 ook in beslag worden genomen!.. arme beesjes :(
Eindelijk.. na al die jaren dat er eens wat aan gedaan wordt! (athans hoop dat ze er dit keer niet onderuit komt)