Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 20:03

Op grond waarvan zijn ze in beslag genomen en krijgt de eigenaresse ze nog terug?
Waarom staan de andere drie er nog?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:06

zag op het jeugdjournaal(jaja :+ ) dat de bereden politie er was geweest? en dat die het een grensgeval vonden.
en hoorde iets over onderhandelen? vond het maar vaag.

tamary

Berichten: 29244
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:17

zij schreef:
Nou, om eerlijk te zijn vind ik het commentaar aan het begin niet heel eerlijk: geen droog hooi (nou en??? sommige mensen weken het van te voren en ik zag wel genoeg hooi volgens mij aan t begin van t filmpje?). geen plek om te rusten, alleen maar modder... voor zover ik kon zien was er IN de schuilstal een droge vloer?

Als je hooi in de drek voert, of op een plek op de grond die je niet regelmatig schoonmaakt, wordt de onderste laag vies en niet meer gegeten. Paarden eten dan alleen de bovenste 10/15cm (zeg 2/3 van nieuwe lading) en de rest is te modderig. Echter door het constant op dezelfde plek voeren ontstaat een heuveltje met oud, vies hooi met klein laagje eetbaar hooi er bovenop. Dat toont dan als veel hooi, maar de werkelijke hoeveelheid is niet toereikend.

Daarnaast krijg je door deze manier van voeren een probleem met de drainage en dus vrijwel permanent modder. Gaat het dan nog eens vriezen op zo'n stuk met mooi hoefgrote gatenkaas...
Om over de mok, rotstraal, te weke hoeven en niet goed kunnen slapen ivm niet droog kunnen liggen maar niet te spreken.

Voor degenen die impliceren dat dit "natural" is. Nee, dit is onkunde en/of verwaarlozing. Natural is in elk geval een stuk meer inspanning en een beetje kostbaarder. In veel gevallen is natural in elk geval qua tijd vaak "duurder" dan een standaard box met al dan niet weidegang.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:19

KiWiKo schreef:
tja, wat moet je nou zeggen........... volgens een bepaalde stroming hoort het zo..........

tjonge, dit voegt echt veel waarde toe, en ik kan me niet voorstellen dat je zelf niet snapt dat het een onzinopmerking is.
oftewel: lekker voor niets met modder gooien.
ik ben er vast ook een die bij die stroming hoort, maar de mijne staat er echt niet zo bij en zal er ook nooit zo bij staan.

waar ik nu benieuwd naar ben: is ze nu hoefsmid of noemt ze zich zo?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:19

modder, hoe toepasselijk :)

hanneke65
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:24

Graag wil ik reageren op dit artikel. Ik rij zelf op de paarden van Quirine en het verhaal is wel heel erg eenzijdig.

De paarden van Quirine zijn in top conditie. Zij zijn zeer waarschijnlijk onder de gelukkigste paarden van Nederland. Wat het verhaal niet vertelt is dat de paarden elke dag prachtige buitenritten maken door duinen en naar het strand. De paarden zijn lief, relaxed en aanhankelijk. Ze krijgen eten van top kwaliteit. Sterker nog: twee van de vijf paarden rijden met succes endurance wedstrijden, waarbij ze maar liefst vier keer per wedstrijd worden gekeurd. Het oordeel is altijd hetzelfde: top conditie!!
Het regent op het moment veel in Nederland. Hoeveel paarden staan er in Nederland in de modder in de wei? En hoeveel paarden staan er op stal met weinig of geen beweging? Dan maar een paar benen in de modder: deze paarden zijn zielsgelukkig!
HK

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:26

winnietje3 schreef:
Deze 5 zijn toch niet de enigen? Ik rijd er dagelijks met de trein voorbij en keer op keer denk ik: dit kan toch echt niet.. En heb ik wel eens getwijfeld naar de dierenbescherming te bellen. Ik ben dus blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Ik begrijp het ontzettend dat welke mogelijk die je ook maar krijgt om een paard te houden deze aangrijpt, want wiens droom is het niet om een eigen paardje te hebben.

Maar als dit ten koste van het welzijn van het dier moet gaan dan moet je toch ervoor kiezen geen paard te kopen als niets beters voor het dier kunt betalen.


Ja, ik reis er ook zeer regelmatig langs en ook vind het elke keer zielig dat die paardjes daar staan in de blubber. Er staat wel een container, maar daar kunnen ze echt niet allemaal in :n en hun eten is trouwens buiten, dus ze hebben geen keus dan in de modder staan en ploegen. Overigens moet ik wel zeggen dat er daar wel een aantal paardenhuishoudens flink zijn verbeterd zeg, gelukkig maar :j

Overigens staat daar ook een soort koker van containermateriaal (soort van bak idee, met een diameter van hooguit 10 meter denk ik, wel flink hoog) en daar zag ik iemand in rijden, ook dat vond ik schandalig :j

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:28

hanneke65 schreef:
Graag wil ik reageren op dit artikel. Ik rij zelf op de paarden van Quirine en het verhaal is wel heel erg eenzijdig.

De paarden van Quirine zijn in top conditie. Zij zijn zeer waarschijnlijk onder de gelukkigste paarden van Nederland. Wat het verhaal niet vertelt is dat de paarden elke dag prachtige buitenritten maken door duinen en naar het strand. De paarden zijn lief, relaxed en aanhankelijk. Ze krijgen eten van top kwaliteit. Sterker nog: twee van de vijf paarden rijden met succes endurance wedstrijden, waarbij ze maar liefst vier keer per wedstrijd worden gekeurd. Het oordeel is altijd hetzelfde: top conditie!!
Het regent op het moment veel in Nederland. Hoeveel paarden staan er in Nederland in de modder in de wei? En hoeveel paarden staan er op stal met weinig of geen beweging? Dan maar een paar benen in de modder: deze paarden zijn zielsgelukkig!
HK


Schuilaccount......???

Misschien zitten alle kenners (paardenmensen in de omgeving, bereden politie haaglanden, dierenbescherming etc.) dan nog niet lang genoeg in de paarden.... ik kan me echt kwaad maken om jouw verhaal, dan kijken wij toch met heel andere ogen naar het paardenwelzijn....
Tuurlijk zijn de paarden relaxt, als ze maar lang genoeg ongelukkig en zonder goed en genoeg voer staan zijn worden ze dat wel ja!
De endurenceverhalen zullen wel net zo uit de lucht gegrepen zijn als de 'orthopedisch hoefsmid' verhalen die ze verteld.... |o

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:29

hanneke65 schreef:
Graag wil ik reageren op dit artikel. Ik rij zelf op de paarden van Quirine en het verhaal is wel heel erg eenzijdig.

De paarden van Quirine zijn in top conditie. Zij zijn zeer waarschijnlijk onder de gelukkigste paarden van Nederland. Wat het verhaal niet vertelt is dat de paarden elke dag prachtige buitenritten maken door duinen en naar het strand. De paarden zijn lief, relaxed en aanhankelijk. Ze krijgen eten van top kwaliteit. Sterker nog: twee van de vijf paarden rijden met succes endurance wedstrijden, waarbij ze maar liefst vier keer per wedstrijd worden gekeurd. Het oordeel is altijd hetzelfde: top conditie!!
Het regent op het moment veel in Nederland. Hoeveel paarden staan er in Nederland in de modder in de wei? En hoeveel paarden staan er op stal met weinig of geen beweging? Dan maar een paar benen in de modder: deze paarden zijn zielsgelukkig!
HK


Deze paarden staan constant (!!) in de blubber en hebben geen enkele plek om droog te staan (ja een container wellicht waar ze nooit en te nimmer allemaal in passen ;) ) De paarden die hier in de modder op het land staan, hebben allemaal stuk voor stuk een enorm stuk waar het wel droog is! Zo niet, dan staan ze op stal. En ja, dat vind ik beter dan op zo'n klein stukje gepropt staan met zijn allen in de blubber!

nee sorry, ik vind deze paarden allesbehalve gelukkig lijken. Zie hun uitstraling als ze lekker vrij rond lopen op het land, dát noem ik pas gelukkig kijken/zijn!

Violette

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:30

@ gekvanfleur ; Ze noemt zich orthopedisch hoefsmid.. maar wat dank je nu zelf? haha dan mag ik mij opperhoefsmid van oranje nassau noemen ;) .. nee je kan van mij aannemen dat ze geen smid is.. zelf vijlen kan iedereen wel. En hoefsmeden leren ook niet dat modder en uitwerpselen 24-7 bevordelijk is voor de hoeven en benen.
De bereden politie heeft gisteren gewaarschuwd dat ze 1 dag de tijd krijgt de pony's (die in beslag zijn genomen) op een fatsoenlijke plek te plaatsen...


@ Cheyenne: Waarom de paarden in beslag zijn genomen spreekt wel voor zich denk ik. De andere 3 paarden hebben wel een onderdak en kunnen nu (nog) niet in beslag worden genomen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:36

KiWiKo schreef:
modder, hoe toepasselijk :)

goede verdediging :)

Violette: ik dacht misschien zijn er wel mensen die niet weten dat hun hoefsmid zelf met zijn paarden zo omgaat.
zou een bak zijn, als ze dan zo op tv verscheen.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:47

Waar ik bijna steil van achterover val is dat ik de eigenaresse met een stalen gezicht hoor beweren dat er (vergeef me als ik niet exact citeer) 3 `erkende` dierenartsen hebben gecontroleerd en het goed hebben bevonden, de paarden staan er prima bij..werkelijk, dit moet een actrice zijn als je dit zonder blikken of blozen durft te beweren terwijl vlak achter je je paarden kniehoog in de bagger staan. Werkelijk heel apart en het viel me ook op dat ze zeer keurig en beschaafd overkwam. Heel knap.
Maarja ik moet altijd zo lachen als ik mensen dit soort argumenten hoor geven..waarom zijn er in godesnaam 3 artsen wezen kijken, als dat al waar is...

Violette

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:47

@gekvanfleur: nou idd,.. het zou je smid maar zijn :s

Ben benieuwd hoe sterk deze zaak gaat worden.. hoop zo dat ze er dit keer niet onderuit kan komen! Met dr mooie praatjes! Vies smerig mens is het! Hoe kunnen al die lesklanten zo naief zijn dat ze het niet zien hoe deze pony's "natuurlijk" leven! Rot toch op man! kan me er zo kwaad om maken! Simba (de haflinger) is als jaarling voor mij gekocht op de stal waar ik (+/- 8 jaar geleden) pony's verzorgde.. maar als hengst was hij te sterk voor mij en heeft de eigenaar van die stal hem verkocht aan Quirien.. ik was in alle staten! Hij heeft toen (werd mij verteld) in Friesland bij een vriend van haar gestaan en is helaas met zijn 3e jaar ook modderpony geworden :(

Laten we maar het beste er van hopen!

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:50

ff tussendoor hierboven staat dat die 2 paarden in beslag zijn genomen dat is dus niet zo !
Die staan er nog gewoon.
Heb ze net nog gezien.
Mischien handig om niet te gaan speculeren ;)
Laatst bijgewerkt door dravergekkie op 07-11-09 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

hanneke65
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:59

Het klopt dat de dierenartsen getuigen dat de paarden goed verzorgd worden.
De paarden worden alleen met een bit gereden, zonder neusriem, zweep of sporen. Deze paarden worden inderdaad zuiver diervriendelijk behandeld. Het enige probleem nu is de modder. Inderdaad: het heeft hard geregend. In hun stal die ruim genoeg is om zelfs in rond te lopen, is het droog.
Deze paarden hebben het zoveel beter dan menig paard op stal.
Ik zal niet meer reageren. Het is jammer dat zoveel mensen een oordeel hebben en niet weten waar ze over praten.
Simba is nu een brave lieve ruin waar kleine kinderen op rijden. Hij maakt dagelijks lange ritten door duinen en over het strand. Er is geen enkele reden om de paarden in beslag te nemen. Pure criminaliteit.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:06

Ik vond deze boodschap van deze mevrouw ook nog. Het ging over het bekappen van hoeven.

Sinds 25 jaar lopen mijn paarden naturel en de meesten verklaarden mij voor gek. Mijn 1e paardje was zwaar hoefbevangen, werd 25 jaar en heeft nog M2 dressuur gelopen 3e prijs (Haflinger). Ik heb een Ijslander uit het wild, daar doe ik helemaal niets aan en als je je paarden goed behandelt: huisvesting, voeding, beweging, dan hoef je dus niets te doen aan de hoeven. Als een paard een afwijking heeft of problemen met zijn gezondheid, wel. Dit ontstaat omdat een veulen slecht opgefokt is, dwz niet voldoende beweging heeft gehad, die moet de hele dag buiten lopen, spelen etc, daar krijgt hij goede hoeven, pezen en botten van. Lees ALLE vakbladen daarover! Mijn stal ligt midden in een grote stad, waar ik gigantisch veel dierenleed tegenkom. Paarden die de hele dag eenzaam in een piepklein stalletje staan met overjarige hoefijzers, blij zijn als ze een blokje om lopen. Als ze uitrijden gaan moeten er zware bitten, dubbele neusriemen, stangen, martingalen, zwepen en sporen mee, goh wat leuk paardrijden! Ik rij kaal, bitje zonder neusriem, verder helemaal niets NADA met kleine kinderen. Mijn paarden staan in paddocks met een schuilstal, lopen endurance, lange afstanden. 's-winters staan ze buiten in de modder als het dagen regent, maar binnen staan ze droog, ik rij in de sneeuw, met storm en regen, 's-zomers schuilen ze onder de bomen/stal voor de felle zon/vliegen. Dezelfde hetze heb ik meegemaakt maar dan van bereden politie/dierenbescherming, die met valse en gedateerde rapporten mijn paarden weghaalde zg. omdat ze mok zouden hebben (dader= Dick Duijzer). Arthur Asveld (topsportpaardenarts) had 1 week voor het weghalen mijn paarden nog gezond verklaard. Ik kreeg een hoge schadeclaim en vang nu zelf mishandelde en verwaarloosde dieren op en herplaats ze. Heb 2 pony's voor weinig gekocht omdat ze onberijdbaar waren. Paardrijden is een populaire sport dankzijn Anky, IJsbrand etc., maar veel jaloezie, onkunde en dus dierenleed daardoor.
Het enige wat ik wil melden aan de doe het zelfsmid, de assen voor en opzij moeten 1 lijn zijn, voor de rest niets van de steunen en bodem afhalen, de toon moet rollen, ophefje. Als het paard 24 uur vrij kan lopen in een groep, goed voer krijgt en deskundig gereden wordt dan heb je geen hoefproblemen, tenzij je een misfok hebt, maar NL fokt de beste paarden. Helaas hebben erg weinig mensen verstand van paarden, verzorging, het rijden etc.etc. en dan krijg je ellende zoals hierboven.

Lottejulia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:13

Je zou toch zeggen dat als ze er zo veel verstand van heeft, ze haar paarden ook het aller beste wenst, namelijk 24/7 op grasland(!) met een schuilstal.

hanneke65
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:21

Mijn drie dochters hebben bij Quirine leren rijden. Voor een schijntje. En natuurlijk helpen ze mee met het onderhoud van materiaal en paarden. Dat doen ze graag. Sommige meisjes die nu nog bij Quirine rijden, rijden daar al tien jaar en met veel plezier. Wat een nare berichten allemaal. En natuurlijk krijgen de paarden droog hooi uit een ruif. Helaas kan ik het niet laten om te blijven reageren op deze onzin. En dit is geen schuilaccount!! Ik heb toevallig vanmiddag nog met 'shetlandbokker#18' gesproken toen de asociale buren de buurt op zijn kop aan het zetten waren.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:25

hanneke65 schreef:
Mijn drie dochters hebben bij Quirine leren rijden. Voor een schijntje. En natuurlijk helpen ze mee met het onderhoud van materiaal en paarden. Dat doen ze graag. Sommige meisjes die nu nog bij Quirine rijden, rijden daar al tien jaar en met veel plezier. Wat een nare berichten allemaal. En natuurlijk krijgen de paarden droog hooi uit een ruif. Helaas kan ik het niet laten om te blijven reageren op deze onzin. En dit is geen schuilaccount!! Ik heb toevallig vanmiddag nog met 'shetlandbokker#18' gesproken toen de asociale buren de buurt op zijn kop aan het zetten waren.


Maar je bent het er toch wel mee eens dat het niet kan dat de paardjes tot hun knieën in de modder staan! Ze moeten daar wel staan, want daar is hun eten!!
En om dan te zeggen dat ze lekker droog kunnen liggen in de schuilstal...mijn pony heeft meer ruimte in zijn stal hoor in plaats van zich in een schuilstal (zonder stro oid) te moeten proppen

hanneke65
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:29

[quote="Miss_Favre"]
Schuilaccount......???

Misschien zitten alle kenners (paardenmensen in de omgeving, bereden politie haaglanden, dierenbescherming etc.) dan nog niet lang genoeg in de paarden.... ik kan me echt kwaad maken om jouw verhaal, dan kijken wij toch met heel andere ogen naar het paardenwelzijn....
Tuurlijk zijn de paarden relaxt, als ze maar lang genoeg ongelukkig en zonder goed en genoeg voer staan zijn worden ze dat wel ja!
De endurenceverhalen zullen wel net zo uit de lucht gegrepen zijn als de 'orthopedisch hoefsmid' verhalen die ze verteld.... |o
[/quote]


Inderdaad: Endurance (spelling!) twee weken geleden nog in de Peelrand. Met complimenten van de dierenartsen ter plekke! En ja: ook orthopedisch hoefsmid. Genoeg voer: deze paarden eten de hele dag door. Ze krijgen bovendien dagelijks slobber en ze grazen zo veel mogelijk tijdens de buitenritten. Bovendien wordt er continu vers gras geleverd door een bevriende tuinman.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:30

Maar volgens de berichtgeving gaat het niet over de slobber, gras voeren of gewicht van de paarden, maar over het feit dat ze continu in de modder staan..

hanneke65
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:36


Maar je bent het er toch wel mee eens dat het niet kan dat de paardjes tot hun knieën in de modder staan! Ze moeten daar wel staan, want daar is hun eten!!
En om dan te zeggen dat ze lekker droog kunnen liggen in de schuilstal...mijn pony heeft meer ruimte in zijn stal hoor in plaats van zich in een schuilstal (zonder stro oid) te moeten proppen[/quote]


Beste Zap, tot hun knieen is overdreven. Op dit moment is het inderdaad belachelijk modderig. Dat zal nog wel even zo blijven, maar de paarden hebben het echt prima naar hun zin. Dit is al jaren zo en ze staan er nog steeds in prima conditie! Ze maken dagelijks moooie ritten en ze zijn blij weer naar hun plekje terug te gaan. Tevreden lieve paarden die dagelijks enorm veel aandacht krijgen.

Violette

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:37

en hoe verklaren jullie de drukkingen dan ???????
heb je wel eens bekeken hoe "regelmatig" deze pony's lopen?????
en hoe vaak zijn er wel geen opgevangen hondjes dood gereden????? terwijl ze naar huis fietste en de hondjes (soms wel een halve kilometer) achter dr aan rende .. in alle weersomstandigheden (hete zon etc).


WAAAAAAAAAAAROMMMMMMM???

als ze het allemaal zo goed weet!? waarom staan de paarden in de modder?? waar kan dat in hemelsnaam goed voor zijn? Zorg dan voor een goede (drogere/minder zware /drasige) bodem!

Iedereen heeft zijn meningen wel over het welzijn van paarden, maar komop zeg dit slaat alles!

Wat is het toch gek dat er ZOVEEL mensen tegen haar doen en laten zijn he?! zal je dan niet eens gaan bedenken waarom en hoezo en dat het niet voor niets is als zoveel mensen hetzelfde vinden

en dat ik dat speculeer komt doordat ik dat van een betrouwbare bron heb gehoord. Zou wel heel anders moeten zijn gelopen als dit niet zo zou zijn..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:38

ik kan mij toch niet indenken dat deze paarden in topconditie zijn,tja....het is maar net wat je onder topconditie verstaat natuurlijk

Zilvermoon
Berichten: 1081
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Kloosterhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:41

hanneke65 schreef:
Bovendien wordt er continu vers gras geleverd door een bevriende tuinman.


Vers gras? Nu nog? En volgens mij is het algemeen bekend dat vers gemaaid of geplukt gras op een bult snel broeit en niet het meest ideale voer voor een paard is..